Sääliksi käy noita muruja! <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suru :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suru :(

Vieras
Siskon lapsista kyse. Sisko muutti niiden isän kanssa yhteen kuukaus sitten ja laitto vanhempiinsa ja sisaruksiinsa välit poikki.
Viikko sitten iskän kautta multa kysy, että hoidanko niitä huomenna, kun se on töissä. No tottakai mä niitä hoidan. Tulivat mun luo yökylään. Melkein kuukaus viime näkemästä.
Neljävuotias on ennen isin ja äitin yhteenmuuttoa sanonut, että isi huutaa, nipistää, tukistaa yms. Nyt kun kysyin, että onko isi ollut tuhma, ni sano, että ei se oo enää tuhma.
Kysyin, että haluaako lähteä huomenna käymään mummon luona, kun ei oo pitkään aikaan nähnyt. "et sinä voi pakottaa meitä lähtemään sinne." Liekö isi niitä sanoja tyttöparalle syöttänyt. Koskaan ei ole pakotettu mihinkään, muuta kuin äitinsä vei väkisin toiseen mummolaan just ennen joulua. (Huijas lähtemään ulos ja sitten ulkona sano, että mepä lähetään toisen mummon luo.)

Sano, että ei halua lähteä käymään mummolassa(siellä jossa ennen vanhempien yhteenmuuttoa tykkäs aina käydä), koska isi asuu niillä. Eli siis isi estää yhteydenpidon kaikkiin.

Sit kun oltiin illalla patjalla nukkumaan rupeemassa, ni sanoin, että "rakastan teitä tosi paljon." Mikä oli neljävuotiaan vastaus. "Unohdatko sinä meidät?" Vähän ajan kuluttua kyseli lisää, että eihän mummo tai muut tädit ja alle 2-vuotias serkkutyttökään unohda meitä.

Isi oli sanonut molemmille, että teidän pitää unohtaa mummo ja tädit. Johtuen varmaan siitä, että ei hyväksytä sitä. Mm. alkoholin suurkulutusta, huumeiden käyttöä(ainakin ennen, ei tietoa onko vielä), vankilatuomio pahoinpitelyistä yms.

Sitten 4v tyttö raapi jalkaansa, kun on vesirokon jäljiltä haavoja. Sano että pitääkö nää näppylät tappaa.

Ikinä ennen ei oo tollasia sanoja kuulunut tytön suusta. Ite tyttö heti sen jälkeen tokas, että ei tollasta saa pikkulapset puhua, mutta ku isikin puhuu.
Mä oon niin huolissani noista. Tyttö onneks saa ens viikosta lähtien olla päivät päiväkodissa, mut kun pienemmällä uusiutu taas sen sairaus, ja joutuu syömään siihen lääkkeitä, ni ei voi olla päiväkodissa. Se lapsparka joutuu olemaan isin kanssa 6-16 välisen ajan. Ja se on tiedossa, ettei isi tee mitään muuta kuin pelaa tietokoneella ja käy välillä tupakalla. Eli siis ei oo pienellä mahdollisuutta ulkoiluun. :(

On se kumma, että yhden ihmisen pitää antaa pilata kaikki.. :/

Niiih... kyllähän se niin on, että lapsen oikeudet ei ole sitä. Muuten oltaisiin kiinnostuneempia esim. siitä, toteutuuko lapsen oikeudet pysyviin suhteisiin sukulaisiin ym. Pitäisi esittää hyvät syyt sille, jos haluaa rajoittaa kanssakäymistä, ja syitä tarkistettaisiin ajoittain.

Meillä on liian jäykkä oikeusjärjestelmä, joka ei pidä lapsia ihmisinä, eikä toisaalta myöskään piittaa heidän erikoistarpeistaan paljon mitään. Lisäksi siinä lopultakin lähdetään siitä, että ihmiset ovat kohtalaisen normaaleja. Kun sitten joku ei ole, niin hänen yksilönvapautensa on paljon suurempi kuin lasten oikeus saada hoivaa. Mielestäni on niin, että kun joku astuu vanhemman rooliin joko biologisesti tai muuten, niin hän sanoutuu irti yksilönvapauksistaan siltä osin, että lasten kohtuulliset olot voidaan varmistaa.

Se on sitten toinen homma, että nykyisillä resursseilla ja toimintatavoilla niitä ei varmista mikään.

Yritä pysyä väleissä sen verran, että nelivuotiaalla olisi edelleen joku ulkoinen turvaköysi. Toivoa sopii, että sisko oivaltaisi hankkiutua uudelleen eroon miehestä.

Niiih... kyllähän se niin on, että lapsen oikeudet ei ole sitä. Muuten oltaisiin kiinnostuneempia esim. siitä, toteutuuko lapsen oikeudet pysyviin suhteisiin sukulaisiin ym. Pitäisi esittää hyvät syyt sille, jos haluaa rajoittaa kanssakäymistä, ja syitä tarkistettaisiin ajoittain.

Meillä on liian jäykkä oikeusjärjestelmä, joka ei pidä lapsia ihmisinä, eikä toisaalta myöskään piittaa heidän erikoistarpeistaan paljon mitään. Lisäksi siinä lopultakin lähdetään siitä, että ihmiset ovat kohtalaisen normaaleja. Kun sitten joku ei ole, niin hänen yksilönvapautensa on paljon suurempi kuin lasten oikeus saada hoivaa. Mielestäni on niin, että kun joku astuu vanhemman rooliin joko biologisesti tai muuten, niin hän sanoutuu irti yksilönvapauksistaan siltä osin, että lasten kohtuulliset olot voidaan varmistaa.

Se on sitten toinen homma, että nykyisillä resursseilla ja toimintatavoilla niitä ei varmista mikään.

Yritä pysyä väleissä sen verran, että nelivuotiaalla olisi edelleen joku ulkoinen turvaköysi. Toivoa sopii, että sisko oivaltaisi hankkiutua uudelleen eroon miehestä.

Niin yritänkin pysyä väleissä, että saisivat nuo pienet välillä täällä käydä.
Ihan kamalaa, kun joutuu viattomat lapset miettimään, että millon saavat nähä seuraavan kerran.

Ja sitä toivoen. Ei se kovin kauaa luultavasti(toivottavasti) tuota perhe-elämää jaksa, kunnes lähtee lätkimään. Lähtis vaan mahollisimman nopeeta. Uhannut siskoa sillä, että jos sisko löytäis joskus uuden miehen, niin tuo ukko tappais sen uuden miehen tai itsensä. Ainakin osittain sisko on sen kanssa yhdessä uhkailujen takia. Uhannut mm. viedä lapset siskolta..

Voisit kysyä lastensuojelusta, millaisin perustein ja epäilyin voi tehdä ilmoituksen. Eihän sitä tarvitse tehdä, mutta minusta tuollainen herättää jo niin suuren huolen, että ainakin soittaisin ja kysyisin asiasta. Jos sinulla on selkeitä todisteita, että siellä rällätään viinalla ja käytetään väkivaltaa, se on jo ilmoituksen paikka. Samoin jos lapset ovat itse suullisesti, suoraan sinulle, kertoneet, että isä pahoinpitelee.

Minua ärsyttää aivan suunnattomasti se, että nykyään väki tehtailee lastensuojeluilmoituksia aivan naurettavista syistä, mutta sitten kun tulee tällainen vakava paikka, kuten tämä kertomasi tapaus, ilmoitusta ei uskalleta tehdä. Pelkoon voi toki olla syykin. Väkivallanpelko tms. Mutta mieti sitä pelkoa, jonka varjossa nuo lapset joutuvat elämään jok'ikinen päivä, eikä lapsilla ole mitään keinoa paeta tilannetta.

Voisit kysyä lastensuojelusta, millaisin perustein ja epäilyin voi tehdä ilmoituksen. Eihän sitä tarvitse tehdä, mutta minusta tuollainen herättää jo niin suuren huolen, että ainakin soittaisin ja kysyisin asiasta. Jos sinulla on selkeitä todisteita, että siellä rällätään viinalla ja käytetään väkivaltaa, se on jo ilmoituksen paikka. Samoin jos lapset ovat itse suullisesti, suoraan sinulle, kertoneet, että isä pahoinpitelee.

Minua ärsyttää aivan suunnattomasti se, että nykyään väki tehtailee lastensuojeluilmoituksia aivan naurettavista syistä, mutta sitten kun tulee tällainen vakava paikka, kuten tämä kertomasi tapaus, ilmoitusta ei uskalleta tehdä. Pelkoon voi toki olla syykin. Väkivallanpelko tms. Mutta mieti sitä pelkoa, jonka varjossa nuo lapset joutuvat elämään jok'ikinen päivä, eikä lapsilla ole mitään keinoa paeta tilannetta.

Lastensuojelu tietää tosta jutusta ku lasten mummo on ilmottanu sinne ja sitten päiväkoti oli tehnyt ilmoituksen, ku nelivuotias oli puhunut isistä.

Se vaan, että jos tekee ilmoituksen, ni noi ei pääse täällä käymään taas piiiiitkäään aikaan. Mut ei se oo hyväks sekään, että joutuu kotonaan pelkäämään. On se sisko välillä hakenut yksinhuoltajuutta ja lähestymiskieltoo, mut ukko on uhkaillut jotain, ni heti on vetänyt hakemuksen pois.

Mun äiti - lasten mummo, sano, että mitä sä sinne niitä ilmotuksia laitat. Kun ei oo aiemminkaan hyödyttänyt mitään. Eihän ne voi väkisin heittää aikuista ihmistä pois sieltä, mut lapset ne voi tarpeen vaatiessa viedä. Ja se vähän kauhistuttaakin!

Miten voi pikkulapset kuukaudessa muuttua noin paljon? Nelivuotiaalle sanoo tai kysyy jotain, ni melkein kokoajan tiuskii vaan. :/ Kaks vee pelkää isiä, isompi ei. Ennen se oli sillein, että isompi ei suostunut ilman itkua lähtee kotiin, kun ties isin olevan siellä.

Lastensuojelu tietää tosta jutusta ku lasten mummo on ilmottanu sinne ja sitten päiväkoti oli tehnyt ilmoituksen, ku nelivuotias oli puhunut isistä.

Se vaan, että jos tekee ilmoituksen, ni noi ei pääse täällä käymään taas piiiiitkäään aikaan. Mut ei se oo hyväks sekään, että joutuu kotonaan pelkäämään. On se sisko välillä hakenut yksinhuoltajuutta ja lähestymiskieltoo, mut ukko on uhkaillut jotain, ni heti on vetänyt hakemuksen pois.

Mun äiti - lasten mummo, sano, että mitä sä sinne niitä ilmotuksia laitat. Kun ei oo aiemminkaan hyödyttänyt mitään. Eihän ne voi väkisin heittää aikuista ihmistä pois sieltä, mut lapset ne voi tarpeen vaatiessa viedä. Ja se vähän kauhistuttaakin!

Miten voi pikkulapset kuukaudessa muuttua noin paljon? Nelivuotiaalle sanoo tai kysyy jotain, ni melkein kokoajan tiuskii vaan. :/ Kaks vee pelkää isiä, isompi ei. Ennen se oli sillein, että isompi ei suostunut ilman itkua lähtee kotiin, kun ties isin olevan siellä.

Tänään sisko ilmoitti, että jos haluan, niin lapsukaiset vois olla mun luona huomiseen asti. No tottakai se mulle kävi. Käytiin sitten lasten mummon luona. Oli hirmu iloisia ku sinne päästiin sit käytiin mummonkaa kaupassa, ni isompi niistä näki, että mummo ottaa pienemmän syliin, niin meinas ruveta itkemään.

Sitten ku oltiin lähdössä sieltä, niin mummo otti nelivuotiaan syliin, ni se rupee hysteerisesti itkemään ja huutamaan, että "älä pakota mua jäämään tänne!" Sanottiin että ei tietenkään pakoteta sua yhtään mihinkään jäämään. Sitten se siinä rauhottu. Kysyin, että onko joku pakottanu sut jäämään väkisin jonnekin? No se isin äiti, eli lasten toinen mummo oli joulun aikaan miehensä kanssa estänyt lapsia lähtemästä mummolasta. Ilmeisesti sisko-lasten äiti ollut lähdössä sieltä miehen äitin luota, niin ei ollu päästänyt.

On prkl kumma, kun koko se suku aiheuttaa noille traumoja kokoajan.Sitten ne siellä mummon luona sanoivat, että isi on tuhma, kohta kuitenkin kielsivät koko asian. Pienempi sano, että isi repii sen päästä rahkoja, jotka on vesirokon jäljiltä tullut. Ihme idioottihan se ukko tuntuu olevan.

Samainen ukko ottanu lasten leluista patterit ja varmaan suurin osa leluistaki hävinnyt sen toimesta.

Mitä se lastensuojelu tekee? Kutsuu lasten vanhemmat juttelemaan sinne ja ukko on niin mielinkielin siellä, että varmaan uskovat sitten sitä. Kauhulla odotan vaan sitä, että ne lopulta varmaan ottaa nuo huostaan. Sitten ei ainakaan niitä nähtäis. :'(

Tänään sisko ilmoitti, että jos haluan, niin lapsukaiset vois olla mun luona huomiseen asti. No tottakai se mulle kävi. Käytiin sitten lasten mummon luona. Oli hirmu iloisia ku sinne päästiin sit käytiin mummonkaa kaupassa, ni isompi niistä näki, että mummo ottaa pienemmän syliin, niin meinas ruveta itkemään.

Sitten ku oltiin lähdössä sieltä, niin mummo otti nelivuotiaan syliin, ni se rupee hysteerisesti itkemään ja huutamaan, että "älä pakota mua jäämään tänne!" Sanottiin että ei tietenkään pakoteta sua yhtään mihinkään jäämään. Sitten se siinä rauhottu. Kysyin, että onko joku pakottanu sut jäämään väkisin jonnekin? No se isin äiti, eli lasten toinen mummo oli joulun aikaan miehensä kanssa estänyt lapsia lähtemästä mummolasta. Ilmeisesti sisko-lasten äiti ollut lähdössä sieltä miehen äitin luota, niin ei ollu päästänyt.

On prkl kumma, kun koko se suku aiheuttaa noille traumoja kokoajan.Sitten ne siellä mummon luona sanoivat, että isi on tuhma, kohta kuitenkin kielsivät koko asian. Pienempi sano, että isi repii sen päästä rahkoja, jotka on vesirokon jäljiltä tullut. Ihme idioottihan se ukko tuntuu olevan.

Samainen ukko ottanu lasten leluista patterit ja varmaan suurin osa leluistaki hävinnyt sen toimesta.

Mitä se lastensuojelu tekee? Kutsuu lasten vanhemmat juttelemaan sinne ja ukko on niin mielinkielin siellä, että varmaan uskovat sitten sitä. Kauhulla odotan vaan sitä, että ne lopulta varmaan ottaa nuo huostaan. Sitten ei ainakaan niitä nähtäis. :'(

lapset pitäisi sijoittaa ensisijaisesti sukulaisille jos se on mahdollista..

[QUOTE="vieras";28153605]lapset pitäisi sijoittaa ensisijaisesti sukulaisille jos se on mahdollista..[/QUOTE]

Niin kai se on sossujen tarkoitus aina noissa jutuissa. Sisko joskus sano toiselle siskolle, että jos sille käy jotain, niin se toinen sisko huolehtis noista muksuista.

Luulis sen itekii miettivän jo tuota. Ls-asiakkaita on ainakii pienempi ollu ihan syntymästään lähtien, lähemmäs kolme vuotta.

Mut entä jos sossut huostais ne, niin sit ne saattas joutua isän äidin luo, eli siis me ei nähtäis niitä KOSKAAN! Siskokii saattais suostua siihen, että ne muuttais sinne jos tollanen juttu tulis. Se olis pahin painajainen, mitä vois tapahtua. Mut ei ne sossut oo oikeesti mitään tehnyt, vaikka ovat hyvinkii tietosia niistä ukon tappouhkauksista yms. Oottaako että tapahtuu jotain pahempaa? Mitä noille pitää vielä tulla? Isommalla dyspreksia, joka tulee traumasta tai on synnynnäinen. Sen kohdalla varmasti traumasta johtuva ja senkin aiheuttanu niin kutsuttu Isi. Haluaakohan se ukko lapsilleen samanlaisen lapsuuden, mitä itellään? Monta vuotta eri ls-laitoksia kierrellyt.

Eivät saa kuulemma puhua isistä yhtään mitään. Äiti on kieltänyt. Ilmankos isompi muuttuu hiljaseks, jos jotain isiin liittyvää sanoo.

Yhteistyössä