Ruokaholisti täällä avautuu, että helpottas...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla todettiin nuorempana aika paha syömishäiriö. Kerta kaikkiaan olin kovassa "sokerikoukussa". Söin päivittäin karkkeja jne.. Tää kaikki alkoi kun muutin kotoa pois kauaksi toiselle paikkakunnalle koulun vuoksi. No liikuin paljon, mutta sitä vastoin nälkä oli aina vaan suurempi ja täytin itseni herkuilla jatkuvasti. Lihoin aika tavalla. Valmistuin koulusta ja löysin ihanan miehen. Tulin raskaaksi. Raskausaikana pystyin hillitä syömisiäni ajattelemalla lastani. Raskauskiloja tuli silti. Tää ihana mieheni jätti mut kun kuuli raskaudesta, olin sillon 22v. Raskauden jälkeen jäin ihan yksin ja oireet taas paheni. Söin herkkuja 24/7. Löysin uuden miehen parin vuoden päästä ja olimme olleet pari vuotta yhdessä ja tulin raskaaksi. Raskausaika ja sitä edeltävät pari vuotta kuin myös raskauden jälkeen menivät suht hyvin ruokailujeni kanssa. Sitten jäin taas yksin-tai kolmin lasten kanssa. Ja taas syömiset lähti käsistä. Hakeuduin itse lääkärin kautta ravitsemusterapeutille keskussairaalaan. Jäin ravitsemusterapeutin kanssa hoitosuhteeseen ja minun on ollut pakko käydä siellä. Pakko sen vuoksi, että nyt viimeksi sanoin etten haluaisi enää käydä, niin sanoi että huolestuu jos en käy ja joutuu miettimään lastensuojelun tarvetta. (aina kiristetään lastensuojelulla). Tästä mulla meni hermot, koska olen sanonut että syömisongelmat koskevat MINUA, ei lapsiani. Molemmat lapseni on neuvolassa todettu täysin terveiksi ja normaalipainoisiksi. En koskaan -ikinä voisi kohdistaa ongelmaani lapsiini. Ravitsemusterapeutin kautta olen käynyt juttelemassa ongelmastani myös psykan puolella. Masennusta tai muuta sellaista minulla ei ole. Ainoastaan se että syön,syön,syön,syön.. No nyt sitten tänään mulle soitettiin keskussairaalasta ja psykologi sanoi, että hän ja ravitsemusterapeutti on päättänyt! aloittaa minulla valvotun ruokaseurannan, koska painoni ei ollut laskenut viime kerrasta. Sanoin etten moista halua ni taas vedettiin lastensuojelukortti esiin. No sitten suostuin ettei tartte lastensuojeluun mennä. On niin paska olo. Ja tuntuu että mielivaltaisesti kontrolloidaan vetämällä lastensuojelukortti aina vastapainoksi. Toisaalta tuntuu että olen epäonnistunut kun elämäni on tässä tilanteessa..

Kiitos että luit tämän <3

p.s en tarvitse enää enempää haukkuja/moraalisaarnaa, sitä saan ihan tarpeeksi ja vähän ylikin keskussairaalan taholta!

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän Äiti;28152472:
Aika oudolta kuulostaa tuo lastensuojelun mükaan vetäminen.. onko sinulla niin paljon ylipainoa, että siitä on haittaa lastesi hoidossa?

No ei. Ylipainoa on joo, mutta se ei vaikuta elämääni. TS. katukuvassa näkyy monia minua lihavampiakin mammoja..

Elämänhallintasi kuulostaa niin heikolta, että sinua on syytäkin seurailla sen tähden, että kasvatat kahta alaikäistä.

Mitä tarkoitat?
Niin kuin mainitsin; Ongelmani ei kohdistu millään lailla lapsiin. Lapseni syövät normaalisti (ja mm. arkisin päiväkodissa jne). karkkini ja herkkuni ja muut sen sellaiset napostelen kun lapset ovat hoidossa/nukkumassa tms.. Koen, että kasvatuksessa mulla ei ole ongelmaa.

:hug:

Minkälainen systeemi tuo valvottu ruokaseuranta on?

Huomenna ravitsemusterapeutti ja psykologi tulevat meille kotiin kun lapset on päiväkodissa. Käydään ravitsemusterapeutin tekemä suunnitelma läpi ja saan ohjeet (taas kerran). Ja kerrataan varmaan koko historiani syömishäiriöistä..huoh.. Ilmeisesti käydään ravitsemusterapeutin kanssa kaupassa! Ei helvattu sentään..
Sitten joudun käydä punnituksissa 2krt viikossa,tavata psykan kerran viikossa ja ravitsemusterapeutilla ma, ke ja perjantaisin :/ ja syödä just niitä mitä sanotaan :( ja osa ei ole edes ns.kunnon ruokaa. Nyt nojoo, ongelma on varmaan taustani, ettei syömiseni mene niin huonoon kuntoon kuin joskus aikaisemmin, muttaen olis ikinä hakenu apua jos oisin tiennyt...Toinen vaihtoehto oli osastoseuranta, joka on mahdoton, koska olen yh ja mulle on edelleen tärkeintä se, ettei lasteni arki muutu vaan voin "esittää" heille ettei ole mitään erikoista..

Huomenna ravitsemusterapeutti ja psykologi tulevat meille kotiin kun lapset on päiväkodissa. Käydään ravitsemusterapeutin tekemä suunnitelma läpi ja saan ohjeet (taas kerran). Ja kerrataan varmaan koko historiani syömishäiriöistä..huoh.. Ilmeisesti käydään ravitsemusterapeutin kanssa kaupassa! Ei helvattu sentään..
Sitten joudun käydä punnituksissa 2krt viikossa,tavata psykan kerran viikossa ja ravitsemusterapeutilla ma, ke ja perjantaisin :/ ja syödä just niitä mitä sanotaan :( ja osa ei ole edes ns.kunnon ruokaa. Nyt nojoo, ongelma on varmaan taustani, ettei syömiseni mene niin huonoon kuntoon kuin joskus aikaisemmin, muttaen olis ikinä hakenu apua jos oisin tiennyt...Toinen vaihtoehto oli osastoseuranta, joka on mahdoton, koska olen yh ja mulle on edelleen tärkeintä se, ettei lasteni arki muutu vaan voin "esittää" heille ettei ole mitään erikoista..

Tiedän aika hyvin mitä käyt läpi..itse olin samassa tilanteessa, sillä erotuksella että mulla on yksi lapsi. Mulla kanssa lastensuojelu/osastohoito/vapaaehtoinen seuranta.. VOIMIA! Paljonko sulla on ylipainoa? Mulla oli sillon 40kg ja pääsin pois seurannasta kun olin normaalipainoinen. Ja lisää ei ole tullut, mutta edelleen "seurannassa", eli tapaamisia n.2-3kk välein. ja nyt tapahtuneesta 3vuotta. Jos yhtään lohduttaa niin usko mua, jossain vaiheessa kiität heitä. tie on raskas ja kivinen, mutta lopussa kiitos on sinun. Alussa on vaikeeta, etenkin kun on kroppa on tottunut niin suureen sokerimäärään. Psykologi vertaskin mulle sillon niin, että tilanne on pahempi kuin alkoholistilla. me ei voida jättää kokonaan syömistä, niin kuin alkoholisti tekee. Annappa alkoholistille 3kaljaa ja sano ettei tuu enempää..alkoholisti voi olla kokonaan ilman, mikä helpottaa irtipääsemistä..

Yhteistyössä