Miten suhtaudutte lapsenne alkoholimyrkytykseen???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä vaan

Vieras
Sain kuulla viime viikolla 17 vuotiaan tyttäreni alkoholimyrkytyksestä, kaikki tapahtui vielä aamupäivällä keskellä viikkoa ja "ei kuulemma tajuttu miten vahvaa viinaa se oli". Onneksi mitään pahempaa ei päässyt sattumaan...Tyttö on käytöshäiriöinen ja hyvin hankala huollettava, äippänä vastuu on toki myös minun. Ihmiset eivät vaan ymmärrä miten raskasta on käytöshäiriöisen tempausten setviminen, eikä hän ole ainoa lapseni ja yritän elää edes joskus hieman omaakin elämää. Hän on ollut viime kuukaudet ulkomailla opiskelemassa ja tehnyt siellä myös joitain pienempiä töitä tai siis tämä on ainakin hänen versionsa. En siis pysty kontrolloimaan hänen touhujaan enkä rankaisemaan paitsi sulkemaan rahahanat. Se taas ei ole ratkaisu hänen kohdallaan ja vaan pahentaa asioita.

Olisiko ideaa yrittää löytää yhteyshenkilöä eli siellä asuvaa suomea tai ruotsia osaavaa äitiä joka katsoisi hieman hänen touhujensa perään? Muutenkin haluaisin tietenkin tietää miten eläminen todellisuudessa sujuu. Mistä kautta kannattaisi yrittää? Miten itse toimisitte??

Onko jossain isäntä perheessä? Tai sitten otat yhteyttä kouluun esim. opolle? Onhan sielä ulkomaillakin kouluissa opettajat ja varmaan myös opinto-ohjaajat jne... Voit varmaan niiltä kysyä suoraa miten on koulussa mennyt. Tsemppiä ja kyllä se kaikilla nuorilla on vähän rajojen kokeilua!

Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28143950:
Sain kuulla viime viikolla 17 vuotiaan tyttäreni alkoholimyrkytyksestä, kaikki tapahtui vielä aamupäivällä keskellä viikkoa ja "ei kuulemma tajuttu miten vahvaa viinaa se oli". Onneksi mitään pahempaa ei päässyt sattumaan...Tyttö on käytöshäiriöinen ja hyvin hankala huollettava, äippänä vastuu on toki myös minun. Ihmiset eivät vaan ymmärrä miten raskasta on käytöshäiriöisen tempausten setviminen, eikä hän ole ainoa lapseni ja yritän elää edes joskus hieman omaakin elämää. Hän on ollut viime kuukaudet ulkomailla opiskelemassa ja tehnyt siellä myös joitain pienempiä töitä tai siis tämä on ainakin hänen versionsa. En siis pysty kontrolloimaan hänen touhujaan enkä rankaisemaan paitsi sulkemaan rahahanat. Se taas ei ole ratkaisu hänen kohdallaan ja vaan pahentaa asioita.

Olisiko ideaa yrittää löytää yhteyshenkilöä eli siellä asuvaa suomea tai ruotsia osaavaa äitiä joka katsoisi hieman hänen touhujensa perään? Muutenkin haluaisin tietenkin tietää miten eläminen todellisuudessa sujuu. Mistä kautta kannattaisi yrittää? Miten itse toimisitte??

Hampusta ei voi vetää övereitä.

[QUOTE="Vieras";28144041]Siis apua! Haet tyttäresi kotiin - ja sassiin! Hän on kuitenkin alaikäinen, ja tuo kaikki kirjoittamasi kuulostaa tod. hälyttävältä...[/QUOTE]

Huh, taidan olla liian tottunut näihin sotkuihin kun en osaa suhtautua asiaan noin. Hakeminen olisi viimeinen keino ja vastaa paljon paremmin muittenkin aikuisten yhteydenottoihin mitä Suomessa ollessaan, joten siinä mielessä tilanne on ollut parempi ja ainakin väittää ettei juurikaan ole dokaillut. On pitkittänyt tuloaan, sovittu oli että tulisi näyttäytymään tasaisin väliajoin ja se ei ole enää pitänyt. Vetoaa kylmään ja tavallaan ymmärrän kyllä... Jollei ennen kesää tule niin on jo kerrottu että joku tulee hakemaan, siitä ei neuvotella. Jotenkin kuvittelin että olisi kasvanut henkisesti ja harmittaa kun huomaa ettei mitään edistystä juurikaan ole tapahtunut.

Ottaisin käyttöön tarkemman valvonnan, siitä vaan on huonoja kokemuksia kun sitten voi käydä ettei yhteyttä saa ollenkaan vähään aikaan. Yritän olla vaikuttamatta kyylältä ja raja ei ole helppoa, ei tuon ikäistä niin vain kontrolloida.

Kiitos vastauksestasi, tarvitsin varmaan itsekin herätystä suhtautumiseeni. Sitä vaan jotenkin turtuu vaikkei tietenkään saisi kun omasta lapsesta kyse.

Ulkomailta pois :/

Oma kokemus on vain se kun 17v tyttö sai alkoholimyrkytyksen kotibileissä, sairaalasta soittivat muuten tuskin olisnkan saanut tietää. Olin erittäin raivoissani mihin kaikki opetus on kadonnut?!
Kun tyttö pääsi kotoin sinä iltana kotimme kaikui huudosta. Minä puhuin hänelle ja hän raivoi takaisin..
Otin käyttöön perus metodin kuukausiraha puolittui 6kk jos toistuu ajokorttia ei tule, pakotin ilmoittamaan missä on iltaisin jos ei ilmoittanu puhelin pirisi kun soittelin ja näin..
Nyt on 21v eikä ole toistunut

Onko jossain isäntä perheessä? Tai sitten otat yhteyttä kouluun esim. opolle? Onhan sielä ulkomaillakin kouluissa opettajat ja varmaan myös opinto-ohjaajat jne... Voit varmaan niiltä kysyä suoraa miten on koulussa mennyt. Tsemppiä ja kyllä se kaikilla nuorilla on vähän rajojen kokeilua!

Tässähän se ongelma onkin, en tiedä varmuudella oikein mistään mitään. Asuu työkaverinsa kanssa, asunto ainakin on olemassa koska posti menee perille ja olen nähnyt kuviakin. Ihan hyvältä ratkaisulta on muuten tähän asti vaikuttanut, meillä kotonakin hyvin erilaista ollut.

Olisi nyt sekoilematta liikoja, saan isovanhemmiltaan ja isältään kuraa niskaan muutenkin.... Se vaan on helppo arvostella sivusta ja puhua kasvattamisesta kun toinen tekee tarkoituksella eri tavoin mitä on sovittu!!

Kiitos vastauksestasi.

Sano ap ihan rehellisesti, voitko hyvillä mielin olla kotonasi kun pieni tyttösi rellestää ulkomailla?
JOtenkin kuulostaa siltä, ettei kaikki ole todellakaan ok. Hakisin omani pois :)

Oma kokemus on vain se kun 17v tyttö sai alkoholimyrkytyksen kotibileissä, sairaalasta soittivat muuten tuskin olisnkan saanut tietää. Olin erittäin raivoissani mihin kaikki opetus on kadonnut?!
Kun tyttö pääsi kotoin sinä iltana kotimme kaikui huudosta. Minä puhuin hänelle ja hän raivoi takaisin..
Otin käyttöön perus metodin kuukausiraha puolittui 6kk jos toistuu ajokorttia ei tule, pakotin ilmoittamaan missä on iltaisin jos ei ilmoittanu puhelin pirisi kun soittelin ja näin..

Sinä luulet, että 21 vuotias aikuinen lapsi raportoisi sinulle, jos juo liikaa? Saat elää aika kiven kolossa jos noin luulet.

Uskon kyllä että toimii useimmissa tapauksissa, keinoja olen kokeillut ja lopputuloksena mitä tiukemmalle laitan sen hankalammaksi muuttuu.

Tämä valitettavasti ei ollut ensimmäinen kerta ja aivan samoin ilman sairaaloita en olisi varmaan koskaan saanut edes tietää. Omat tietonsa oli yrittänyt valehdella tajuamatta että henkilötiedot oli jo sairaalan hallussa ja kuulemma minä en ymmärrä kuin suomea eikä häiritä saa ym. soopaa. Seli seli osastoa tuli siis silloinkin ja valehtelu on se mikä tietenkin suunnattomasti ärsyttää!!! Ja kun jää kiinni jostain eikä enää pakokeinoa ole niin heittäytyy itkuiseksi ja mököttää vaan kasvot kätkettyinä tai sulkeutuu vessaan. Menee hakemaan sympatiaa isovanhemmiltaan ja tiedän että vaikka laittaisin rahahanat itse kiinni niin sieltä saa aina rahaa kielloista huolimatta. Turhauttavaa niille mitään yrittää selittää...

Se joka joskus sanoi että äitiydessä vaikeinta on ensimmäinen vuosi ei tainnut tietää mistä puhui.:-)

Sano ap ihan rehellisesti, voitko hyvillä mielin olla kotonasi kun pieni tyttösi rellestää ulkomailla?
JOtenkin kuulostaa siltä, ettei kaikki ole todellakaan ok. Hakisin omani pois :)

Rellestäisi se Suomessakin. Totta on etten olisi päästänyt varmaankaan nyt, tilanne oli silloin vaan hankala ja olin kurkkua myöten täynnä aiheuttamiaan ongelmia eikä hänen asiansa voi aina olla mielestäni etuasemassa.

Ei tuon ikäistä niin vain saa haettua, mitä monet uskoo.

Ap, anteeksi vain mutta kuulostat ihanneäidiltä häiriökäyttäytyvälle lapselle. Olet täysin hänen talutusnuorassaan! Onko tyttöraasulle koskaan laitettu niitä kuuluisia RAJOJA?! Miten on mahdollista että tyttö on edes päästetty ulkomaille, häh???? Ootko tyytyväinen jos on siellä päässyt uuden narkkielämän makuun?! Ja sitähän sinä et tietenkään voinut tietää?!
Uskomatonta toimintaa joiltakin vanhemmilta!
RAhaa kyllä annetaan mutta rajoja ei osata laittaa. Ei taida tämäkään perhe ihan köyhimmästä päästä olla, sen näkee ja arvaakin.
Ok, siis tyttö on saanut vetkutettua itselleen vielä lisäaikaa. Ei mitään rajoja. No, nyt niitä on myöhäistä enää laitella että voit melkein sanoa goodbye äitiydellesi!

Samaa mieltä edellisen kanssa.

Ongelmia ei ratkaista siten että ne siirretään pois. Vaikka ongelma siirtyykin se jää ja jossain vaiheessa tulee eteen. Lapsia ei pidä tehdä jos on kykenemätön ottamaan heistä vastuuta.

On olemassa sellainen vaihtoehto kuin sosiaalihuolto, joka tarvittaessa voi ottaa vastuun lapsen kasvattamisesta. Nyt olisi ensiarvoisen tärkeää saada joku oikea suunta elämään tytöllesi, 17-vuotiaan kuuluisi olla säännöllisesti opiskelemassa.

Googlettamalla löytää eri kaupungeissa toimivia skandinaavisia yhteisöjä, se kuitenkin tarkoittaa oman vastuusi siirtämistä toisille.

Minkälainen AP oli itse 17-vuotiaana?

Nyt menet paikan päälle itse. Mieluusti kiikutat lapsen tullessasi. Miksi ihmeessä sinä neuvottelet noin käyttäytyvän nuoren kanssa, lisäaikaa ja -rahaa ja ties mitä muuta? Sitten, kun lapsi osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen, voidaan neuvotella, mutta muulloin homma toimii niin, että vanhempi käskee ja nuori tottelee, joko hyvällä tai pahalla, mökötti sitten vaikka ensi jouluun.

Hae pois, hae pois ja hae pois!!! Aivan kun kaikki oliskin vaan noin helppoa huoh, lemmikin ja pikkulapsen vois hakea noin. Milläs minä sen hakisin, tapellakko sen kanssa ensin pitäisi ja väkisin raahata mukaan???

Helppo se on syytellä huonosta äitiydestä, olen kasvattunut vanhemmankin tytön jonka elämä ihan kohtalaisessa järjestyksessä pitkälti kiitos minun tukeni. Rankaisut ja kova kuri toimii joillain, joillain se toimii päinvastoin ja ongelmat ainoastaan pahenevat.

Kiitokset kuitenkin kaikille vastanneille.:-)

Alkuperäinen kirjoittaja voi jösses taas näitä;28144492:
Ap, anteeksi vain mutta kuulostat ihanneäidiltä häiriökäyttäytyvälle lapselle. Olet täysin hänen talutusnuorassaan! Onko tyttöraasulle koskaan laitettu niitä kuuluisia RAJOJA?! Miten on mahdollista että tyttö on edes päästetty ulkomaille, häh???? Ootko tyytyväinen jos on siellä päässyt uuden narkkielämän makuun?! Ja sitähän sinä et tietenkään voinut tietää?!
Uskomatonta toimintaa joiltakin vanhemmilta!
RAhaa kyllä annetaan mutta rajoja ei osata laittaa. Ei taida tämäkään perhe ihan köyhimmästä päästä olla, sen näkee ja arvaakin.
Ok, siis tyttö on saanut vetkutettua itselleen vielä lisäaikaa. Ei mitään rajoja. No, nyt niitä on myöhäistä enää laitella että voit melkein sanoa goodbye äitiydellesi!

Voi taivas, eipäs nyt liioitella... Ilman rahaako jättäisit lapsesi???? Rajoja on kuule tehty, käytöshäiriöinen ei mahda itselleen mitään vai rankaisetko lastasi aina kun he sattuvat sairastamaan?? Huumehöpinät jätän omaan arvoonsa, mitään sellaista ei ole koskaan ollut. Ymmärrän ihan hyvin ettei halua tulla kun ilmat täällä ihan hirveitä kuukaudesta toiseen. Tiedän myös ettei todellakaan oleskelisi missään huonoissa olosuhteissa, ei sellainen joka on tottunut tiettyyn tasoon kykene elämään missään roskamajoissa. Ensimmäisenä se takaisin tulisi, jos olosuhteet olisivat yhtään hankalat.

Ei hyvä luoja!!

Sulla ei ole hajuakaan mitä tekee ja mihin sekaantunut. Tuo sinun tietoosi tullut myrkytys on varmasti vain jäävuoren huippu!! Ties mitä muuta on jo tapahtunut mitä on pystynyt peittämään. Ja siitä kielii jo sekin että ei käy kotona....

Kannattaisi tehdä jotain ennen kuin on liian myöhäista!!

Tuo on jo OIKEASTI peruste tehdä ls-ilmo. Että alaikäisen lapsen äiti ei tiedä yhtään mitä lapsi touhuaa, eikä näytä edes oikein kiinnostavankaan. Tekisin jos tietäisin tapauksen.

Ulkomailla "opiskelemassa" ja "pieniä töitä".

= ryyppää, vetää huumeita ja örveltää ja myy itseään, tutkinto jää saamatta

Ja mitä vähemmän yhteydenpitoa kotiin päin tai kertomisia tekemisistään, niin sen varmemmin menee aika heikosti.

Nimim. kokemusta on!

En oikeasti ap yhtään ihmettele sitä kun sanoit että paskaa sataa niskaan tytän isältä ja isovanhemmilta...

Lasta EI VOI jättää noin heitteille!! Sinä olet nyt niin väärässä kuin väärässä voi olla. Mitä enemmän tyttö oikuttelee sitä löysemmälle sinä päästät hihnan, ja katsot vielä että se on hyvä asia...

Aivan kamala tilanne!! :(

Yhteistyössä