Onkohan sinun vauvasi oma vai vaihdokas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ingalina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eivätköhän nuo omia ole . nuorempi syntyi hätäsektiolla, mutta oli ensi hetkestä alkaen miehen
hoivattavana & lisäksi on aina ollut ilmetty isänsä.. joku äiti oli mennyt sanomaan miehelle, että
"on ihan isän näköinen tyttö teillä, vaikka äitiä en ole nähnytkään".
nuorempi taas syntyi alateitse ja oli tiukast vieressäni ensi hetkestä asti, lisäksi oli pari ensimmäistä päivää ihan
ilmetty siskonsa vastasyntyneenä...! niin ja taisi olla ainoa lähes kalju vauva sekä ainoa tyttö huoneessamme :D

En usko että en olisi omaani erottanut, vaikka joku olisi rannekkeetkin vaihtanut. Kyllä ne kasvot syöpyi mun mieliin jo heti kun vauvan näin.

Onhan tietty kuviakin joku 100 klp syntymästä ja ensimmäisiltä päiviltä, ja nykyään on niin isänsä ja pappansa kaksoisolento että ei vaan voi erehtyä.....

[QUOTE="vieras";28144922]Oho! Missä oot synnyttäny? Meidän äidillä on tallessa mun 22v. pikkuveljen ranneke synnytyslaitokselta, jossa lukee muistaakseni ainakin äidin nimi ja hlötunnus. Naisten klinikalla on syntynyt.[/QUOTE]

Molemmat lapset on syntyneet Lappeenrannan keskussairaalassa. Hassu juttu, että mä olen itse syntynyt samassa paikassa, ja mulla oli vastasyntyneenä ranneke jossa oli nimi ja syntymäpäivä. Esikoisella oli tosiaan se kaulakoru ja kuopuksella 11 vuotta sitten ranneke, jossa sama numerosarja kuin mun rannekkeessa.

Ei tällaista oikeasti saa tapahtua. Joskus taannoin mm. Ruotsissa oli vaihtunut vauvoja paljonkin. Hirveä soppa ja suru siitä usein syntyi kun asia huomattiin vaikkapa vasta vuosien kuluttua.

Hoitohenkilökunnan suhtautuminen on pöyristyttävää:

"Penttinen huomasi yli vuorokauden vauvan hoitamisen jälkeen vauvan olevan väärä. Penttinen ihmetteli miksi vauvan hiusten väri oli niin erilainen kuin synnytyksessä ja miksei vauvassa ole yhtään vanhempien piirteitä.

– Kätilöt sanoivat, että synnytyksen jälkeen kasvon piirteet ja hiusten värikin voivat muuttua, Mari Penttinen kertoo.

– Vähän asiaa vähäteltiin ja naureskeltiin mulle, kun ihmettelin miten hiusten värikin voi yössä niin paljon muuttua, Penttinen jatkaa."

Niin hirveää kuin se onkin, niin kait tällaisessakin asiassa voi virheitä tapahtua. Suomessa onneksi on aika hyvä järjestelmä. Meillä ainakin synnytyssalissa näytetty vauvan ranneke ja käsketty tarkistaa tiedot ennenkuin se laitettiin lapseen. Mutta jos äiti tällaista epäilee niin pitäisihän henkilökunnan käsitellä se vakavasti. Juuri synnyttänyt äiti on muutenkin sekaisin. Eniten tässä jutussa juuri ihmetyttä miksi ihmeessä kukaan ei ole siellä sairaalassa tarkistanut sitä ranneketta.

Tottakai vastasyntynyt saattaa ensimmäisten päivien aikana muuttua. Naama saattaa aluksi olla tosi punainen ja rutussa jos on ollut tiukka ulostulo. Mutta kyllä itsellä ainakin ennekuin rupean vaivaamaan henkilökuntaa niin tarkistaisin sen rannekkeen. Ilmeisesti tässä vanhemmat eivät ole tarkistaneet sitä kuin vasta kotona vaikka jo sairaalassa epäilivät vaihdosta. Ei voi ymmärtää

Omia molemmat. Nuorempi ollut salista asti vierihoidossa, joten ei olis päässyt vaihtumaan, kun nukkuikin mun vieressä ne pari yötä.

Vanhempi olis periaatteessa voitu vaihtaa, kun oli ekana yönä hoitajien tarkkailussa hengityksen vuoksi, sekä sinivalohoidossa ollessaan oli myös hoitajien taukotuvassa yötä, tuotiin vaan syömään yöllä.

Mutta niin on pojat isänsä näköisiä ja vauvakuvatkin ovat kuin kopioita toisistaan, joten olisin varmasti tunnistanut omani, jos olisi sekaantumista tapahtunut. Niin ja rannekkeet on molemmille pojille laitettu. Niissä on lukenut "sukunimi, poika, syntymäpäivä". Harmitti niin, kun vanhemman pojan ranneke lähti vaatteiden vaihdon yhteydessä pesulaan, huomasin vasta myöhemmin, ettei ranneketta enää ollut ja pesulan väkikin oli jo käynyt tyhjentämässä likapyykit, että olisin sitä voinu vielä etsiä, kun olisin muistoksi halunnut sen.

Vahinkoja sattuu, inhimillinen erehdys?
Omat muksut on omia:D, ulkonäöstä ei voi erehtyä, ellen sitten ole pettänyt miestäni suomalaisen miehen kanssa:kieh:, tosin lapsesta olisi tullut pellavapää, eikä sellaisia ole meidän perheessä ainuttakaan!:D

Omia on. Rannekkeet oon ottanut pois vasta kotona, ja ne on muistona säilytetty. En ymmärrä miksi tuo äiti ei katsonut lapsen ranneketta jos epäili vaihtuneeksi vaan kotiin asti vieraan lapsen vei? Vähän haiskahtaa..

Vauvana molemmat olivat ihan samannäköisiä keskenään, vaikka toinen on tyttö ja toinen poika ja ikäeroa heillä 2 v. Molemmat olivat isänsä näköisiä kasvoiltaan ja tumma vauvatukka oli kuin minulla vauvana.

Nyt vanhempana tyttö on muuttunut minun näköiseksi enemmän. Poika on edelleen isänsä kopio.

Näin kun kätilö laittoi vauvalle rannekkeen, teki sen sillä tavalla että varmasti ymmärrän että on mun vauva ja mun vauvan ranneke :) Sama ranneke oli vielä kotona ja on tallessa joten eiköhän lapseni ole oma :)

Menneinä vuosikymmeninä jolloin näitä tapauksia oli enemmän, tilanne oli usein sellainen että äiti epäili vauvojen vaihtuneen, mutta uskoi sitten hoitohenkilökuntaa kun nämä väittivät äidin olevan väärässä.

"1940-luvulla Ruotsissa kaksi vastasyntynyttä luovutettiin vääriin perheisiin.

Kesti lähes seitsemän vuotta, ennen kuin pojat palautettiin oikeille vanhemmilleen. Toisen pojan serkku, kirjailija Per Olov Enquist kirjoitti aiheesta kirjassaan Kapteeni Nemon kirjasto.

Dokumentissa Vaihtuneet vauvat (Kapten Nemos barn) Enquist ja muut sukulaiset kertovat tapauksen taustoista ja aiemmin salatuista yksityiskohdista.

Miten lapset ja vanhemmat selvisivät järkyttävästä tapauksesta?

Ei ehkä yksittäinen tapaus

Kun palkittu ruotsalaisohjaaja Agneta Bernárdzon alkoi tutkia vaihtuneita lapsia, hän luuli kyseessä olevan yksittäistapaus, mutta matkan varrella selvisi, että näin tuskin on.

Aiemmin kätilöt olivat merkinneet vain sen, missä sängyssä kukin vastasyntynyt nukkui, jolloin vauvojen vaihtuminen oli mahdollista.

Näyttääkin siltä, että Ruotsissa saattaa olla useita vanhempia, joiden kasvattama lapsi – ei olekaan heidän biologinen lapsensa.

Skandaali johti lopulta siihen, että synnytysosastoilla alettiin merkitä jokainen vastasyntynyt tunnisteella."

http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/ykkosdokumentti-vaihtuneet-vauvat

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28144921:
Oletko synnyttänyt jossain Neuvostoliitossa?

Vaikket mulle kommentoinutkaan niin itsellä lapset 18v,15 v ja 12 v ja Taysissa synnyttänyt niin kaikilla on ollut metalliketju ja laatta missä numero mikä täyty muistaa.

[QUOTE="vieras";28144840]Onko noissa rannekkeissa nykyään nimi? Kun esikoinen syntyi 15 vuotta sitten, käytettiin kaulaan laitettavia ketjuja. Muistan kun kätilö työnsi sen numerolaatan mun naamani eteen synnytyksen jälkeen ja sanoi, että muista tämä numero! Mä katsoin sitä laattaa mutten nähnyt mikä numero siinä oli kun ei ollut silmälaseja, ja olin kaikenlisäksi kuumeessa niin en hirveästi koko laatasta välittänytkään. Eikä mulle laitettu mitään vastaavaa numerolaattaa mihinkään, ihan itse olisi pitänyt se numero muistaa.

Kuopus kun syntyi, oli käytössä rannekkeet joissa oli numerosarja, mä sain samanlaisen rannekkeen itse. Lapselle sitä vaan ei laitettu, kun hänet kiidätettiin heti elvytykseen ja teholle. En olisi vauvaani itse tunnistanut teholla kun pääsin katsomaan, piti hoitajilta kysyä mikä on minun? Molemmat lapset on kyllä ihan mun näköisiä, joten eiköhän ne oikeat ole :)[/QUOTE]

esikoisella oli muistaakseni joku tunnus ja mun sukunimi rannekkeessa ja lopuilla on ollut mun henkilötunnus ja nimi niissä rannekkeissa.

Omia on, en usko että olisivat päässeet vaihtumaan sairaalassa mutta jos olisi vaihtuneet en pois vaihtais. En ymmärrä miksi joku haluaisi vaikka tuon seitsemän vuoden jälkeen "vaihtaa takaisin", se biologisesti omahan on ihan vieras lapsi silloin.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
[QUOTE="vieras";28144840]Onko noissa rannekkeissa nykyään nimi? Kun esikoinen syntyi 15 vuotta sitten, käytettiin kaulaan laitettavia ketjuja.[/QUOTE]

Meidän esikoisen syntymästä on vajaat 17 vuotta ja kyllä silloin jo oli rannekkeet. Ja tuo meidän esikoinen vietiin lastenlääkärin tutkittavaksi muualle ilman ranneketta heti syntymän jälkeen. Muistivat koko rannekkeen laiton vasta kun tuotiin takaisin. On niin isänsä näköinen lapsi, että uskon oma olevan ja näytti samalta vauvanakin, kun syntyessä otetuissa kuvissa.

Monella vauvalla olen kyllä nähnyt tuon rannekkeen roikkuvan sängyn päädyssä, kun lähtenyt pois kädestä, kun sen verran nuo ovat löysällä. Kuopus vietti puolestaan teholla monta päivää, mutta hänkin on aivan esikoisen näköinen. Joistakin esikoisen valokuvia hän väittää omiksi kuvikseen.

Vanhempi lapsi on kuin kopio minusta, joten oma on. Nuorempi on anoppini näköinen, ja sitä paitsi olisin kyllä erottanut hänet vastasyntyneenäkin muista osaston vauvoista.

Oma on mutta syntyessä hänelle yritettiin laittaa väärän äidin tiedolla olevaa ranneketta. Siinä olisi voinut tulla sekaannusta jos olisi niin käynyt sillä vauva meni vuorokaudeksi lämpökaappiin.

Ei ole vaihdokas. Vauva oli koko ajan samassa huoneessa minun ja mieheni kanssa. Itse poistuin vauvan luota vain suihkussa käydessäni ja silloin mies oli sen kanssa. Rannekkeet laitettiin välittömästi syntymän jälkeen ja niissä oli samat numerot.

Kammottava ajatus, ettei vauvaa saisi pitää vierellä koko ajan. Vai onko tuo suomalaissairaaloissa vain yksi vaihtoehto, että lapsen saa halutessaan antaa hoitajien huomaan?

Ei ole vaihdokas. Vauva oli koko ajan samassa huoneessa minun ja mieheni kanssa. Itse poistuin vauvan luota vain suihkussa käydessäni ja silloin mies oli sen kanssa. Rannekkeet laitettiin välittömästi syntymän jälkeen ja niissä oli samat numerot.

Kammottava ajatus, ettei vauvaa saisi pitää vierellä koko ajan. Vai onko tuo suomalaissairaaloissa vain yksi vaihtoehto, että lapsen saa halutessaan antaa hoitajien huomaan?

Mä ainakin annoin esikoisen synnytyksen jälkeisenä yönä hoitajien hoitoon, että saisin nukkua. Toivat aina vaan syötölle.

Uusimmat

Yhteistyössä