Toimeentulotuella olevat yh-äidit? KYSYMYS!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olisi Kysymys..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olisi Kysymys..

Vieras
Paljonko teille jää käteen kuukaudessa rahaa, vuokran ja muiden laskujen ym. pakollisen menojen mukaan?

Toimeentulotuki yksinasuvalle on nyt nykyään noin 470€/kk. Jääkö teille käteen tuota vertaa?
Vähentääkö lapsilisä tuen määrää kuinka paljon?

Mitä kaikkia tukia te saatte?

Odotan nyt yksin esikoistani ja jännittää miten nämä talousasiat saadaan kuntoon. Työkkärissäkin vaan turhia käyntejä, eikä se työ nyt ihan heti ajankohtaista olisikaan kun vauva syntyy..

Voisitteko noin alustavasti neuvoa/opastaa mitä rahaa voin hakea. Nyt siis toimeentulotuella. Olen ihan sekaisin ja pää pyörällä noista weri äityspäiväraha-tuista ja sun muista lapsilisistä. Luulin että saa vaan toimeentulotuen + lapsilisän. Ja että sittenin se toimeentulotuki pienenee sen lapsilisän verran, niin että käteen jää vain se perus toimeentulotuki, jota nytkin saan (ja kaikki muutkin yksinasuvat lapsettomat.)

Ja jos käteen vauvan kanssa jää se 470€/kk, miten sillä kuvitellaan tulevan lapsen kanssa toimeen kun osa jo ilman lastakin on jatkuvasti lirissä.

Kiitos ja ei sitten trollien subn muitten tarvitse vaivautua mitään typerää "mee töihin!" "Ei meidän verorahoilla!!" -läppiä huutelemaan, en niitä lue kuitenkaan.

Äitiyspäivärahaa saat ainakin ensimmäisenä tukena ja lapsilisää, kun olet äityslomalle jäänyt. Jos pieni ä-raha niin haet asumistukea ja lasket onko mahdollisuutta toimeentulotukeen ja haet sitä sitten.

Lapsella on tt-tuessa oma perusosa, joka lisätään siis sinun perusosaan (noin 300€). Käytännössä elarit ja lapsilisä syö tuon pois, mutta ei sun tarvitse nykyistä pienemmällä kituuttaa kuitenkaan lapsen kanssa.

Äitiyslomalla ollessasi saat (jos siis olet lapsesi kanssa kaksin) elatustuet (väh 150e eli kelan minimin), lapsilisän yh-korotuksella, asumistuen ja äitiyspäivärahan. Yleensä et saa lisäksi toimeentulotukea.

Kun lapsesi on n. 9kk, siirryt kotihoidontuelle jonka lisäksi voit saada toimeentulotukea, ellei kunnassasi ole niin korkeat kuntalisät että elatuksen tarve täyttyy. Toimeentulotukeen huomioidaan myös elatusmaksun summa.

Äitiyslomalla ollessasi saat (jos siis olet lapsesi kanssa kaksin) elatustuet (väh 150e eli kelan minimin), lapsilisän yh-korotuksella, asumistuen ja äitiyspäivärahan. Yleensä et saa lisäksi toimeentulotukea.

Kun lapsesi on n. 9kk, siirryt kotihoidontuelle jonka lisäksi voit saada toimeentulotukea, ellei kunnassasi ole niin korkeat kuntalisät että elatuksen tarve täyttyy. Toimeentulotukeen huomioidaan myös elatusmaksun summa.

Sehän riippuu äitiyspäivärahan määrästä saako lisäksi myös toimeentulotukea..

Ap:lle vielä, kaikki muut tulosi (äp-raha, lapsilisät, asumistuet yms..) otetaan toimeentulotuessa huomioon, ja jos vajetta jää niin sitten saat myös toimeentulotukea :)

Oletko miten pitkällä raskaudessasi? Meillä ainakin neuvolassa puhuttiin noista tukiasioista raskauden puolenvälin tienoilla, mitkäs ne viikot pitikään olla etta että kelaan sai hakemukset laittaa äitiyspäivärahasta yms?

[QUOTE="mami";28106343]Sehän riippuu äitiyspäivärahan määrästä saako lisäksi myös toimeentulotukea..

Ap:lle vielä, kaikki muut tulosi (äp-raha, lapsilisät, asumistuet yms..) otetaan toimeentulotuessa huomioon, ja jos vajetta jää niin sitten saat myös toimeentulotukea :)[/QUOTE]

Minimiäitiyspäivärahalla minä ainakaan en ollut oikeutettu toimeentulotukeen sossun laskelman mukaan.

Mä odotin lasta yksin ja sain toimeentulotukea. Valmistuin koulusta raskausaikana. Vauvan synnyttyä en saanut mitään toimeentulotukea, olin siis minimiäitiyspäivärahalla (+ elarit, asumistuki, lapsilisä). Lapsen ollessa 10kk oli mentävä töihin.

Kyllä yh:llakin on oikeus olla kotihoidon tuella siihen saakka kun lapsi täyttää 3. Eli silloinkin saa kotihoidon tuen, lapsilisän yh-korotuksella, elarit, asumistuen aikuisen ja lapsen mukaan ja toimeentulotukea aikuisen ja lapsen mukaan!

[QUOTE="Vieras";28106699]Kyllä yh:llakin on oikeus olla kotihoidon tuella siihen saakka kun lapsi täyttää 3. Eli silloinkin saa kotihoidon tuen, lapsilisän yh-korotuksella, elarit, asumistuen aikuisen ja lapsen mukaan ja toimeentulotukea aikuisen ja lapsen mukaan![/QUOTE]

Tarkoitettiinkohan tässä sitä, että varat ei riittäneet olla kotona kauempaa... Eihän keneltäkään sitä oikeutta evätä.

Paljonko teille jää käteen kuukaudessa rahaa, vuokran ja muiden laskujen ym. pakollisen menojen mukaan?

Toimeentulotuki yksinasuvalle on nyt nykyään noin 470€/kk. Jääkö teille käteen tuota vertaa?
Vähentääkö lapsilisä tuen määrää kuinka paljon?

Mitä kaikkia tukia te saatte?

Odotan nyt yksin esikoistani ja jännittää miten nämä talousasiat saadaan kuntoon. Työkkärissäkin vaan turhia käyntejä, eikä se työ nyt ihan heti ajankohtaista olisikaan kun vauva syntyy..

Voisitteko noin alustavasti neuvoa/opastaa mitä rahaa voin hakea. Nyt siis toimeentulotuella. Olen ihan sekaisin ja pää pyörällä noista weri äityspäiväraha-tuista ja sun muista lapsilisistä. Luulin että saa vaan toimeentulotuen + lapsilisän. Ja että sittenin se toimeentulotuki pienenee sen lapsilisän verran, niin että käteen jää vain se perus toimeentulotuki, jota nytkin saan (ja kaikki muutkin yksinasuvat lapsettomat.)

Ja jos käteen vauvan kanssa jää se 470€/kk, miten sillä kuvitellaan tulevan lapsen kanssa toimeen kun osa jo ilman lastakin on jatkuvasti lirissä.

Kiitos ja ei sitten trollien subn muitten tarvitse vaivautua mitään typerää "mee töihin!" "Ei meidän verorahoilla!!" -läppiä huutelemaan, en niitä lue kuitenkaan.

hei ensinnäkin tulee sekä sinun että vauvan perusosa!(ja nämähän kuuluu jäädä käteen vuokran+sähkön+reseptilääkkeiden+jos on jotain vaikka poliklinikka käyntejä).

-Alle 10-vuotias 1. lapsi 300,67 e
-Yksinhuoltaja 524,99 e
yht:n.825e

[QUOTE="Vieras";28106699]Kyllä yh:llakin on oikeus olla kotihoidon tuella siihen saakka kun lapsi täyttää 3. Eli silloinkin saa kotihoidon tuen, lapsilisän yh-korotuksella, elarit, asumistuen aikuisen ja lapsen mukaan ja toimeentulotukea aikuisen ja lapsen mukaan![/QUOTE]

Hoitovapaalle jäädään, jos siihen on rahaa. Yhteiskunta tätä tukee kotihoidontuen verran. Jos se ei riitä, on syytä mennä töihin eikä maksattaa kotona olo yhteiskunnalla.

[QUOTE="vieras";28106813]Hoitovapaalle jäädään, jos siihen on rahaa. Yhteiskunta tätä tukee kotihoidontuen verran. Jos se ei riitä, on syytä mennä töihin eikä maksattaa kotona olo yhteiskunnalla.[/QUOTE]

mutta se on silti mahdollista, se ei ole mielipide kysymys,sen lapsen pystyy hoitaa kotona 3v ikään asti jos haluaa.toki se tarkoittaa sitä että hakee toimeentulotukea

Joo mä tarkoitin sitä, että mulla ei ollut varaa elää kotihoidontuella. Tai ehkä olisi ollut, mutta en jaksanut enää tiukilla elämistä koska oli mahdollisuus ensimmäistä kertaa mennä ammattia vastaavaan työhön. Nyt asutaan isommassa ja mukavemmassa asunnossa, meillä on auto ja ei tartte senttejä laskea kaupassa. :)

[QUOTE="helmi";28106840]mutta se on silti mahdollista, se ei ole mielipide kysymys,sen lapsen pystyy hoitaa kotona 3v ikään asti jos haluaa.toki se tarkoittaa sitä että hakee toimeentulotukea[/QUOTE]

Kyllä, yhteiskunta sen mahdollistaa. On kuitenkin mielestäni väärin. Tuet on tarkoitettu todelliseen tarpeeseen ei siihen, että joku voi jäädä vapaaehtoisesti kotiin vaikka vaihtoehtona on työnteko ja itsensä elättäminen itse.

Itse yh:na mahdollistin hoitovapaalla olon säästöillä ja lainarahalla.

[QUOTE="vieras";28106794]Ei vaan ensisijaisesti lapsen isältä elatusapua. Vanhempien velvollisuus on elättää lapsensa, ei muiden veronmaksajien.[/QUOTE]

Ihanko tosi :D
Joo, sain aloittajan tekstistä jostain syystä sellaisen kuvan, että isä ei ole kuvioissa.
Mutta tehdään kuule diili, minä maksan veroistani mm elatustukea, maksa sinä musiikkitalot ym paskat, niin johan loppuu toi ainainen " mun verorahat" nillitys.

Ihanko tosi :D
Joo, sain aloittajan tekstistä jostain syystä sellaisen kuvan, että isä ei ole kuvioissa.
Mutta tehdään kuule diili, minä maksan veroistani mm elatustukea, maksa sinä musiikkitalot ym paskat, niin johan loppuu toi ainainen " mun verorahat" nillitys.

Ei sen isän tarvitse kuvioissa mukana ollakaan, mutta lapsensa hänen on elätettävä, mikäli elatuskykyä on.

[QUOTE="vieras";28106813]Hoitovapaalle jäädään, jos siihen on rahaa. Yhteiskunta tätä tukee kotihoidontuen verran. Jos se ei riitä, on syytä mennä töihin eikä maksattaa kotona olo yhteiskunnalla.[/QUOTE]

Eli sinun mielestäsi köyhien lapsilla ei ole oikeutta olla kotihoidossa 3vuotiaaksi asti?

Mutta vaikka lapsen isä maksaisikin vapaaehtoisesti elatusmaksua ennen kuin tästä sopimusta on tehty, niin on mahdollista saada myös Kelalta elatustukea niin kauan kuin isyys on vahvistettu. Ja harkinnanvaraista toimeentulotukea ona mahdollista saada myös osaan lapsen tarvikkeista, jos muutoinkin saa toimeentulotukea..

toimeentulotuen voi hakea heti ja sen jälkeen sitten virkailijat ohjaavat muiden tukien hakuun ja ne vähennetään sitten toimeentulotuesta, jos niitä saa, eli tukisumma on silloin toimeentulotuen suuruinen. Kun toimeentulotuki haetaan Kelasta, sumplimiset muiden tukien kanssa helpottunevat kun Kela tuntee automaattisesti niiden tiedot.

se, että saako tt-tukea riippuu paitsi tuloista, myös menoista. Jos unohtaa raportoida hyväksyttäviä oikeita menoja, tuki voi sen takia jäädä saamatta tai ainakin pienemmäksi. Kannattaa muistaa listata kaikki oikeat menot.

Mä kuulin että jos hakee tukea kelalta niin ne saa samalla luvan nähdä sun pankkitilit koko ajan. Ne valvoo sitä et miten sä käytät rahaa ja mitä sä ostat. Sitten sut voidaan kutsua keskusteluun siitä.