Olenko törkeä? (kummin valinnasta asiaa)

• Viestiketjun aloittaja esikoiselle kummi
  • Ensimmäinen viesti
esikoiselle kummi
Meillä on yksi hyvä kummiehdokas, siis olemme pyytäneet itseasiassa häntä jo lapsemme kummiksi ja hän on suostunut. Ev.lut. kirkkoon kastamme lapsemme. Lähipiirissämme kuitenkin todella vähän kuuluu ev.lut-kirkkoon tuttavia, joten kummiehdokkaita oli muutenkin todella vähän. Nykyisten sääntöjen mukaan tarvitsee kastamiseen olla vain yksi kummi, poikkeustapauksena.

Mieheni haluaisi toiseksi kummiksi veljensä. Veli ei kuitenkaan ole läheisissä tekemisissä perheemme kanssa, eivät soittele keskenään eikä veli koskaan kysele kuulumisiamme eikä ole esim. lapsemme syntymän jälkeen ottanut mitään yhteyttä onnitellakseen vaikka hänelle lapsemme syntymästä ilmoitimme, ei muutenkaan ole kiinnostunut perheestämme. Veli on mielestäni "hulttio", joka ei ole omastakaan elämästään saanut kiinni, ongelmaa alkoholin ym. kanssa mitä mieheni ei kuitenkaan halua myöntää. Mieheni on loukkaantunut, kun haluan vain yhden kummin, enkä hänen veljeään toiseksi kummiksi. En halua loukata miestäni, mutta en halua että tämä miehen veli olisi lapsellemme kummi, kun en luota tähän veljeen ollenkaan. Olen kyllä sanonut miehelleni, että haluan sellaisen kummin (olkoonkin vain yhden) johon voin luottaa ja jonka hoitoon esim. lapsemmekin uskaltaisin joskus jättää, jos tarve tulisi.

Mitä tekisitte tilanteessa?

"eee"
Siis mitä HAITTAA siitä olisi, jos miehen velikin otettaisiin kummiksi? Ehkä sitten juuri saisitte hänet isommaksi osaksi elämäänne, kun hän saisi tuollaisen kunnianosoituksen. Mun mielestä sä vaikutat aikamoiselta pirttihirmulta, kun haluat jyrätä miehesi tahdon ihan vain kiusallasi.

"vieras"
Mitä väliä sillä kummin luotettavuudella on. Eihän se kummius teitä pakota antamaan lasta sinne hoitoon. Kunnioittaisit lapsen toisen vanhemman, eli lapsen isänkin toivetta saada valita kummi omalle lapselleen.

"vieras"
Peesailen. Mitä haittaakaan hulttioveljen ottamisesta olisi. Olisi varmaan suuri kunnia itse kullekin. Hyvä valita yksi kummi sukulaisista, jolloin vaara että kaikkoaisi ajan kuluessa pienenpi.

"vieras"
Mun sisko on ns hulttio ja suvun musta lammas. On silti yhden lapsemme kummi ja kummin tehtävät hoitaa hyvin ja aina on tullut lapsen kanssa hyvin toimeen. En olisi ikinä uskonut että siskossani on herkkä ja lempeäkin puoli mikä tulee esille kun on lapsemme kanssa tekemisissä. Tämä kummius on myös lähentänyt siskoni ja minun välejä.

"Siis"
Jos olet sitä mieltä että sun mielpide on tärkeämpi kuin miehen mielipide, niin pidä ihmeessä pääsi ja loukkaa miestäsi. Mitään haittaahan ei ylimääräisestä kummista voi olla, piti hän sitten yhteyttä tai ei.

"vieras"
Mä valitsisin kummit sen perusteella, kenellä vaikuttaisi olevan halua ja kiinnostusta täyttää se kummin tehtävä. Että se kummi olisi jotain muutakin kuin vain nimi paperissa. Mun lapsilla ei ole kummeja kun en kuulu kirkkoon, mutta jos olisi, toivoisin että kummit eivät olisi esimerkiksi pelkkiä lahja-automaatteja (eikä sen puoleen ilmaisia lapsenhoitajiakaan), vaan toivoisin että kummi haluaa luoda läheisen suhteen lapsen kanssa ja olla hänelle ystävä ja yksi turvallinen aikuinen lisää lapsen elämässä. Kai niiltä kummiehdokkailta voi kysyä, että miltäs kuulostaa, onko meillä yhtään samanlaiset ajatukset siitä mihin kummi olisi ryhtymässä, ja jos ei ole, ehkä on parempi valita joku muu :)

Saraldo
Kummius on nykyään ihan yliarvostettua ja kuitenkin ihan toisista syistä kuin mikä kummiuden tarkoitus on alunperin ollut. Me tehtiin aikanaan niin, että kumpikin sai valita 1-2 kummia omalta puoleltaan ja toisella ei ollut siihen mitään sanomista. Hän valitsi yhden, minä kaksi. Jos se sunkaan kummiehdokkaasi ei ole hyvä ehdokas siksi että on paras mahdollinen kristillinen kasvattaja, niin ei niillä kummeilla oikeasti ole niin väliä. Mä olen kolmen lapsen kummi. Kahden lapsen kanssa olen aika säännöllisesti tekemisissä, ja olisin muutenkin vaikken olisi kummi. Yhden kanssa taas en ole juuri missään tekemisissä, vaikka kyseessä on vielä veljenpoika. Kun ei muutenkaan olla tekemisissä, niin mitäpä sitä teeskentelemään.

no mikset anna miehen valita toista kummia? mitä haittaa siitä hulttioveljestä on kummina, tuskin se lapsi siitä pilalle menee. ja voihan se velikin muuttua. ja voihan se veli kiinnostua teidän perheestä enemmän kun saa olla kummi. kyllä miehelläkin pitäisi sanavaltaa asiaan olla

kiitoksia
Kiitos asiallisesta palautteesta, paitsi nimim. tvoim.

Mietin asiaa ja olen kyllä itsekäs, jos en antaisi miehen valita kummia mitä itse haluaa. Asia on nyt päätetty eli kaksi kummia tulee. Välillä sitä vaan leijuu niissä omissa mietteissään ettei näe kuin itsekkäästi sen oman mielipiteensä.

nimim. alkuperäinen

• Tykkää
Reactions: Madicken04
"alma"
Kiitos asiallisesta palautteesta, paitsi nimim. tvoim.

Mietin asiaa ja olen kyllä itsekäs, jos en antaisi miehen valita kummia mitä itse haluaa. Asia on nyt päätetty eli kaksi kummia tulee. Välillä sitä vaan leijuu niissä omissa mietteissään ettei näe kuin itsekkäästi sen oman mielipiteensä.

nimim. alkuperäinen
Hyvä ku tulit toisiin ajatuksiin :)

"vieras"
Mistä sitä tietää, miten hyvä tuki ja turva miehesi veli tulee olemaan lapsellenne. Kaikki ei aina mene niinkuin toivoisi. Jos lapsellesi tulee aikuisuuden kynnyksellä ongelmia, niin miehesi veli saattaa olla juuri se, joka ymmärtää lapsesi vaikeudet ja osaa olla hänelle tukena.

Yhteistyössä