"Hänellä on taipumus lihavuuteen", ei vittu mitä paskaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "voivoi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"voivoi"

Vieras
Taas sääliksi käy tyttö joka oli meillä viikon, tänään lähti ylipainoiseksi syötetty tyttö takaisin kotiin.
Kotonaan kun viraillaan, löytyy "meidän nirsolle tyttöselle" aina einesruokaa, makarooniruokia, popcorneja, aamulapalaksi tottakai vehnäpaahtoa, lauantaimakkaralla koska mikään muu ei tietenkään kelpaa. Tyttöhän on "vain nirso".

Täällä nyrpisteli nokkaansa kaikelle normaaliruoalle ja ihmetteli miksi ei tilata pizzaa.

Tiedän, kun on kylässä sitä helpommin tarjotessa vieraille muukin perhe syö enemmän herkkuja, joten varmasti korostuu nuo sipsit, karkit, mäkkärit ja muut, mutta kyllä pitemmän päälle huomaa, ettei taideta lapselle mitään terveellistä tarjota.

Jos se lapsi on nirso, niin sitä suuremmalla syyllä eteen vain kasviksia eikä muuta tipu. NE LAPSET EI KUOLE NÄLKÄÄN NIRSOUTENSA TAKIA IHAN OIKEASTI!

Eikö vanhemmat näe sitä, että alle 10v tytöllä on tissit ja mahamakkaraa ja vartalonmalli on pullukka? Kannattaisiko vaikka laittaa lapsi vaa'alle ja verrata pituuteen. Netistäkin löytyy laskureita jos ei kertakaikkiaan näe lapsensa selkeää ylipainoa. Lähes 10v:llä ei ole mitään lapsenpyöreyttä jota jollain taaperoikäisellä voi ollakin. Se on läskiä.

Lapsella ei vain ole taipumusta lihavuuteen (perus selitys) vaan hänet on syötetty paskalla kuten syöttöporsas.

Ja jos perheestä löytyy yksi vähän pulleampi, niin SILMÄ TARKKANA, te olette vastuussa lastenne lihavuudesta.

Omakaan lapsi (alle 3v)ei ole heiveröimmästä päästä, vaan itseasiassa normaalipainoisen lapsen ylärajoilla, siksi olenkin ottanut asiakseni nyt ihan kunnolla tarkkailla. Meidän vanhempien vastuulla aivan ehdottomasti!!! Minusta esimerkiksi yli 4v:n on jo hyvä olla vähän hoikemmastakin päästä, sillon ei ainakaan ole kyse mistään pikkulapsen pulleudesta. Lapsen lihavuus on aina vanhempien syytä, joten sietääkin syyllistyä!

Tuolle tytölle ei sietäisi antaa yhtäkään karamellia tai vehäleipää pitkiin aikoihin! Sitten tämän lapsen äiti arvosteli meitä kun annettiin maistaa jäätelöä alle 1v:n, mutta unohti kait, ettei ole kovin terveellistä ensiksi pitää kunnon herkkukuri alle 2v:lle ja sitten syöttää ylipainoiseksi oma lapsi. Mieluummin antaakin herkutella, mutta arkiruokaan kiinnitettävä kovasti huomiota, jos ei halua lapselleen koko loppuelämän ongelmia. Jos ei pysy hillinnässä muuten, niin vaikka sitten se herkkupäivä joka sopii joillekin. Se ei ole "taipumus", "vartalonmalli" tai "nirso, ei se muuhun suostu". Se on laiskuutta, itsekkyyttä ja tyhmyyttä.

Ja se että tyttö harrastaa liikuntaa monta kertaa viikossa, ei kerro siitä että hän nyt ei vain laihdu, eihän se ketään yksinään laihdutakaan.

Tyttöparka.

Ja tietysti näillä vanhemmila kiertää tyypillisesti "Tuulennussimat vinhuheinät ja luut on koirille" -päivitykset facebookissa. Minulle jaksavat kauhistella aina kuinka hirveeeeen laiha ooot!.

Ei, minä olen normaalipainoinen ja kaunis, bmi:ni on 20 ja olen terve. Te ette ole sitä lähellekään, kukaan perheestä.

Mieheni bmi on 20, hän on myös terve. Ei lumenraiskaama pulkannaru. Painomme kauhistelu ja "pienuutemme" korotus joka reissulla ei kerro muuta kuin surullsita tarinaa siitä kuinka te vielä hyväksytte kroppanne, valtavine terveysriskeineen.

Lihava ei myöskään ole kurvikas, vaan itseasiassa minulta "tuulennussimalla vinkuheinällä" on enemmän muotoja kropassani.

Olet oikeassa, että yleensä lapsen lihavuus on aikuisen syytä, MUTTA kyllä sillä geeniperimälläkin on merkitystä.
Toiset vaan lihoavat helpommin ja joutuvat tekemään töitä pysyäkseen normaalipainoisina. Lapsetkin.

kyllä se taipumus lihomiseen voi olla, mutta toki ruualla voi vaikuttaa siihen lihooko vai ei.

mä oon aina saanut syödä mitä vaan. saatan syödä ihan normaalisti lasten kanssa sen 5ateriaa päivässä ja illalla vielä herkkuja ja pizzan ja limuakin voi mennä litra. painan 50kg :D

ja joka päivä saan varmaan 500-1000kcl jo herkuista

[QUOTE="a.p";28098547]Ja tietysti näillä vanhemmila kiertää tyypillisesti "Tuulennussimat vinhuheinät ja luut on koirille" -päivitykset facebookissa. Minulle jaksavat kauhistella aina kuinka hirveeeeen laiha ooot!.

Ei, minä olen normaalipainoinen ja kaunis, bmi:ni on 20 ja olen terve. Te ette ole sitä lähellekään, kukaan perheestä.

Mieheni bmi on 20, hän on myös terve. Ei lumenraiskaama pulkannaru. Painomme kauhistelu ja "pienuutemme" korotus joka reissulla ei kerro muuta kuin surullsita tarinaa siitä kuinka te vielä hyväksytte kroppanne, valtavine terveysriskeineen.

Lihava ei myöskään ole kurvikas, vaan itseasiassa minulta "tuulennussimalla vinkuheinällä" on enemmän muotoja kropassani.[/QUOTE]

Miehen bmi 20???? Mun miehen bmi jos ois 20 niin raukka ois 183 ja 66 :D Hyi yök. Nytkin on 183 ja 75 ja aivan liian laiha MIEHEKSI.

Ja kyllä 4-vuotias voi todellakin olla vielä lapsenpyöreä.

• Tykkää
Reactions: BettyBoop
Minulla on kolme siskoa ja heistä kahdella on selvästi suurempi taipumus lihomiseen. Sen huomasi jo lapsesta, että vaikka perheessä kaikki söivät samaa peruskotiruokaa, niin nuo kaksi olivat pulskempia. Karkkipäivät oli myös, eikä siihen vanhaan aikaan tilattu mitään pitsoja tai syöty eineksiä joka päivä. Itse sain vielä opiskeluaikana syödä mitä vaan tykkäsin eikä paino noussut, mutta nyt keski-ikäisenä kyllä nousee jos herkuttelen vapaasti. Minulla ei kuitenkaan selvästikään ole mitään isompaa lihomistaipumusta, kun saan kuitenkin aika paljon syödä kaikenlaista ja jos on tarvetta laihduttamiselle, kilot lähtevät nopeasti, toisin kuin noilla kahdella siskollani. Elämä on epäreilua... Toisten pitäisi olla pienestä pitäen tarkempia ja se tosiaan on vanhempien tehtävä, ettei kotiin osteta lihottavaa ruokaa, jos lapsella on paino-ongelmia.

No siis jos on oikeasti taipumus lihavuuteen niin sitten entistä tarkemmin tarkkailemaan tietenkin. Onpa vaikeaa. Ja ei kenenkään nelivuotiaan kuulu olla ylipainoinen. Hienot on selitykset.

No meidän 9v on todella nirso, painokäyrä menee alhaalla, aina mennyt.

Tää jätkä jos saa pizzaa niin ei se syö sitäkään paljoa. Kasviksia jos laittaa lautaselle niin voi olla kokonaan syömättä.

En kyllä ymmärrä että miten nirso lapsi voi olla ylipainoinen :o

Monesti olen ostanut sitä pizzaanin ja tää herra on jättäbyt senkin syömättä kun on pahaa

Ahaa tässä olikin pointtina se että minkäs kokoisia me mieheni kanssa ollaan. :D No ainakin ollaan terveitä, eipä mulle kolahda jos joku pullero kauhistelee tervettä painoani. Tarkalleen ottaen mieheni bmi on ilmeisesti 21,3 ja minun tasan 20 kun se nyt olikin teille se pääasia. :D

Jos lapsella on diabetes, sairautta pitää hoitaa. Aikaa pitää käyttää tällaiseen enemmän kuin terveen lapsen kanssa, niin epäreilua mutta ette kai te jätä tätä huomioimatta vain siksi että on epäreilua? :D

Sama asia jos lapsella todella on taipumus lihoa, tarkkaan vaan katsomaan. Ei se helposti lihoavakaan lapsi liho itsestään. Se on täysin mahdotonta.

4v:llä voi olla tätä kuuluisaa lapsenpyöreyttä myös normaalipainon sisällä, jos se ylitetään, lapsi on kyllä vain ja ainoastaan lihava. Sillon pitäisi hälytyskellot ihan viimeistään soida, mielellään jo kun lähestytään tätä rajaa! On paljon helpompi ennaltaehkäistä se kuin lähteä itkemään paskat housuissa. Tottakai sillonkin jos ei ole aikaisemmin asiaa huomannut.

On paljon helpompaa alkaa haukkua minua ja miestäni normaalipainoisia ihmisiä, selitellä lapsenpyöreydellä ja ties millä, mutta eipäs kukaan välitä tässäkään ketjussa aidosti niiden lihavien lasten terveydestä. Ainoastaan siitä kuinka rumia ja iljettäviä me mieheni kanssa ollaan. Onko se sitten niin tärkeää? Eikö tärkeämpää olekaan lasten terveys?

En toisaalta ihmettele jos aihe kolahtaa, kyllähän sen kuuluisikin. Toivoisin kuitenkin että keskitätte energianne lastenne terveyteen sensijaan että alatte haukkua normaalipainoisia ja selittelette lasten lihavuutta jonkun muun asian syyksi kuin itsenne. Lapsen lihavuus vaan on vanhempien syytä. Siitä ei päästä mihinkään.

Ehkä se on ollut helppoa törkätä sille lapselle se pizza naaman eteen, ellei suostu terveellistä syömään.

Kokemuksesta tiedän ettei se aina ole helppoa. Minäkin saisin lapseni edes syömään jotain jos aina olis hamppareita ja sitä lempiruokaa. Hänellä ois painonsa puolesta varaa niitä syödäkkin, mutta en ole ajatellut meneväni siitä mistä aita on matalin

Alkuperäinen kirjoittaja Syö mitä syö;28099042:
Ehkä se on ollut helppoa törkätä sille lapselle se pizza naaman eteen, ellei suostu terveellistä syömään.

Kokemuksesta tiedän ettei se aina ole helppoa. Minäkin saisin lapseni edes syömään jotain jos aina olis hamppareita ja sitä lempiruokaa. Hänellä ois painonsa puolesta varaa niitä syödäkkin, mutta en ole ajatellut meneväni siitä mistä aita on matalin

Mutta sinähän toimit todella hyvin! Hienoa että teitä on.
Viitsit yrittää vaikka teille on sattunutkin se nirsompi tapaus. :) Ajattelet lapsesi parasta.

Itse olen jonkin verran ylipainoinen (160/69) mutta lapseni en anna lihoa. Normaalia kotiruokaa tarjoan, syö minkä jaksaa ja sillä hyvä. En koskaan pakota syömään lautasta tyhjäksi vaan hän itse tietää parhaiten milloin on täynnä. Herkutellaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Jos ruoka on maistunut niin saatetaan herkkuja syödä. Jos ei ruoka kelpaa niin herkutkin on ehdottomasti ei. Aika nirso kyllä on herkkujenkin suhteen. Mutta pointtini on etten halua lapselleni lihomisen ja laihduttamisen kierrettä. Lihava lapsi kun on yleensä lihava myös aikuisena. Eli asiaa puhut ap ehdottomasti!!! On vain niin paljon helpompaa selitellä kuin myöntää virheensä!

Itse olen jonkin verran ylipainoinen (160/69) mutta lapseni en anna lihoa. Normaalia kotiruokaa tarjoan, syö minkä jaksaa ja sillä hyvä. En koskaan pakota syömään lautasta tyhjäksi vaan hän itse tietää parhaiten milloin on täynnä. Herkutellaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Jos ruoka on maistunut niin saatetaan herkkuja syödä. Jos ei ruoka kelpaa niin herkutkin on ehdottomasti ei. Aika nirso kyllä on herkkujenkin suhteen. Mutta pointtini on etten halua lapselleni lihomisen ja laihduttamisen kierrettä. Lihava lapsi kun on yleensä lihava myös aikuisena. Eli asiaa puhut ap ehdottomasti!!! On vain niin paljon helpompaa selitellä kuin myöntää virheensä!

Näin on, kiitos tulee hyvä mieli että teitä välittäviä hyviä vanhempia on. :)

Olin lapsena lyhyt ja pullea, mutta muu perhe pitkiä ja hoikkia. Vanhempani olivat ahdistavan tarkkoja terveellisestä ruuasta ja meidän välipalat olivat raakaa lanttua, porkkanaa yms. Äitini jaksoi muistuttaa pulleudestani ja nyt aikuisena luin tukka pystyssä yhdeksänvuotiaana kirjoittamiani tilityksiä päiväkirjaani, miten haluaisin olla hoikka niin kuin äiti. Muistan suruni siitä,miltä näytin ja veljeni oppivat kutsumaan minua pullukaksi. Teini-iässä hoikistuin ja kuvista päätellen liiankin laihaksi, koska en suostunut syömään mitään ja koetin selvitä päivistä niiin vähällä ravinnolla kuin mahdollista. Mutta perheeni hyväksyi minut viimeinkin, että näytän "normaalilta".

Nyt aikuisena olen taas pullea. Sukulaiseni ovat arvostelleet minua suoraan pulleudestani ja päätin lopulta suuttua asiasta niin, että ovet paukkuen lähdin kesken juhlien ja huusin kurkku suorana oman mielipiteeni niin ulkonäkökeskeisesta ajattelutavasta. Kälyni ja veljieni lapset ovat kaikki laihoja ja aika ajoin minulle yhä veetuillaan, että koetappa hillitä syömistäsi. En jaksa edes kuunnella sitä, koska en harrasta roskaruokia ja satsaan hyviin raaka-aineisiin. Ravinnon laadullakin on merkitystä, eikä miltä näyttää.

Ihan varmasti voisin laihtua, jos oikein siihen ryhtyisin. Uskon kuitenkin, että osa meistä on todellakin lihavuuteen taipuvaisia.

Miehen bmi 20???? Mun miehen bmi jos ois 20 niin raukka ois 183 ja 66 :D Hyi yök. Nytkin on 183 ja 75 ja aivan liian laiha MIEHEKSI.

Ja kyllä 4-vuotias voi todellakin olla vielä lapsenpyöreä.

Taidat vaan yrittää kääntää asian pois lapsesi läskeistä. Ei 4-vuotiaalla tarvi olla mitään "lapsenpöyreyttä". Sama selitys sitten teininä, "kyllähän nuo teinit nyt on vaan tuollaisia pullamössöjä". Kyllä se on täysin vanhempien vika jos lapset ovat ylipainoisia.

• Tykkää
Reactions: fortunate
[QUOTE="Vieras";28099770]Taidat vaan yrittää kääntää asian pois lapsesi läskeistä. Ei 4-vuotiaalla tarvi olla mitään "lapsenpöyreyttä". Sama selitys sitten teininä, "kyllähän nuo teinit nyt on vaan tuollaisia pullamössöjä". Kyllä se on täysin vanhempien vika jos lapset ovat ylipainoisia.[/QUOTE]

No mun esikoinen oli kyllä vielä 4-vuotiaana "lapsenpyöreä". Ihan lääkärinkin sanojen mukaan yleensä eskari-iässä se lapsenpyöreys vasta lähtee. Eri asia on sitten, jos joku kaltaisesi idiootti pitää lapsenpyöreyttä samana kuin ylipainoa. Ja niines mun esikoinen on nyt 11v, pituutta 155 ja painoa 45. Urheilullinen poika eikä todellakaan ole koskaan kytätty syömisiä, painoja tai laihdutuksia. NORMAALIA ELÄMÄÄ VAAN. Oletko kuullut? Kaikkien ihmisten elämä ei pyöri ruuan, liikunnan ja painon ympärillä ja ne joiden pyörii, yleensä ovatkin niitä paino-ongelmaisia.

[QUOTE="a.p";28099020]On paljon helpompaa alkaa haukkua minua ja miestäni normaalipainoisia ihmisiä, selitellä lapsenpyöreydellä ja ties millä, mutta eipäs kukaan välitä tässäkään ketjussa aidosti niiden lihavien lasten terveydestä. Ainoastaan siitä kuinka rumia ja iljettäviä me mieheni kanssa ollaan. Onko se sitten niin tärkeää? Eikö tärkeämpää olekaan lasten terveys?

En toisaalta ihmettele jos aihe kolahtaa, kyllähän sen kuuluisikin. Toivoisin kuitenkin että keskitätte energianne lastenne terveyteen sensijaan että alatte haukkua normaalipainoisia ja selittelette lasten lihavuutta jonkun muun asian syyksi kuin itsenne. Lapsen lihavuus vaan on vanhempien syytä. Siitä ei päästä mihinkään.[/QUOTE]

Pitäisköhän sun syödä vähän paremmin kun ne aivotkin tarttee energiaa ja sun ulosantisi paranisi?

Aloituksesi ja seuraavat tekstisi ovat sen verran järjenköyhää tekstiä että ihmettele rauhassa miksi keskustelu ei oikein ota tuulta alleen. Lasten lihavuutta voisi käsitellä monilla muillakin tavoin. Sitä en ymmärrä miten teidän normaalipaino nyt liittyi siihen että tuttavaperhe on ylipainoinen?

Yhteistyössä