Millä vuosikymmenellä lasten halaaminen yleistyi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Urseele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Urseele

Vieras
Olen syntynyt 80-luvulla ja silloin eivät vanhemmat meilläpäin juurikaan halanneet lapsiaan kuin rippijuhlissa. Oli paljon välittämistä, mutta kiehnääminen, tukan pörröttäminen ja isomman kuin 2-vuotiaan lapsen sylissä pitäminen puuttui.

Koska muutos on tapahtunut? Kertokaa pinoon kokemuksenne!
Ja onko miehenne/vaimonne suku ollut erilainen?

Olen syntynyt -88 ja kyllä meillä äiti on aina (ainakin yrittänyt :D ) halaillut, ottanut syliin, silitellyt tukkaa jne. Isän sylissä istuttiin paljonkin lapsena jne, mutta teini-iän jälkeen se muuttui tuohon että olen isää halannut varmaan just sillon kun sain lakin, valmistuin ja silloin kun kerroin odottavani esikoista :P ei muuten.

oiskohan yleistynyt joskus 80 luvun lopulla kun lasten kurissapitäminen kiellettiin?nykyäänhän lapsen huono käytös korjataan siten että sanotaan " voi voi visa-pekka ei noin saa tehdä" ja halaus päälle.

Mä oon syntynyt -78 ja meillä on aina halailtu ihan sikana. Vieläkin isi ja äiti kaappaavat mua spontaanisti halaukseen kun nähdään, ja senkin edestä sitten mun lapsia. :D

• Tykkää
Reactions: Joxu
Mä olen syntynyt -72 ja meillä halailtiin paljon.

Mä olen samaa vuosimallia ja vanhemmat on halanneet mua tasan 2 kertaa; kun pääsin ripille ja kun esikoinen syntyi. Meillä ei ole valokuviakaan, missä olisin jommankumman sylissä, vauvakuvissakin mut on tuettu sohvalle kahden tyynyn varaan.

Omia lapsiani halaan välillä ihan muuten vaan. Isompikin halaa vielä takaisin, vaikka on jo 15 v.

Mua ei vanhemmat hirveästi halailleet tai pitäneet sylissä. Toisaalta mummu halaili ja sylitteli niin kauan kun oli tarpeeksi pieni istumaan mummun sylissä. Eli kai se on ollut enemmän perhekohtaista kautta aikain, varsinkin se, miten paljon äidit ovat lapsiaan halailleet. Nykyään ehkä sen fyysisen hellyyden merkitystä lasten kasvatuksessa korostetaan enemmän.

Sukupuolieroja tuossa ehkä on aikaisemmin ollut enemmän. Isät ovat ehkä isompia lapsia halailleet vähemmän aiemmin, varsinkaan isät eivät ole poikiaan hellineet pahemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja kai merilä;28094843:
oiskohan yleistynyt joskus 80 luvun lopulla kun lasten kurissapitäminen kiellettiin?nykyäänhän lapsen huono käytös korjataan siten että sanotaan " voi voi visa-pekka ei noin saa tehdä" ja halaus päälle.

Minua (-80) on kuritettu kun on ollut syytä että hellitty paljon ihan ilman syytäkin.

[QUOTE="mie";28095148]Oon 70-luvun lapsi eikä meillä kyllä paljon halailtu saati suukoteltu. Ei vaan ollut tapana.[/QUOTE]

Tuo on varmaan ollut yleistä, kyllä. Mutta sitä miettii itse nyt vanhempana, miten vanhemmat ovat voineet olla halaamatta. Kuinka voi olla koskettamatta lasta, eikö se ole suuri "houkutus"? Siis kääntäen, jos nyt kiellettäisiin lasten halaaminen, kuinka piinalliselta se tuntuisi.

Takaisin vastauksiin, eli siis on perheitä joissa on halattu ja niissä, joihin se ei ole kuulunut se on yleistynyt 80-luvulla. Näinkö?

[QUOTE="vieras";28095043]Mä olen samaa vuosimallia ja vanhemmat on halanneet mua tasan 2 kertaa; kun pääsin ripille ja kun esikoinen syntyi. Meillä ei ole valokuviakaan, missä olisin jommankumman sylissä, vauvakuvissakin mut on tuettu sohvalle kahden tyynyn varaan.

Omia lapsiani halaan välillä ihan muuten vaan. Isompikin halaa vielä takaisin, vaikka on jo 15 v.[/QUOTE]

:( Me halaillaan äidin kanssa vieläkin. Minusta on lukuisia kuvia niin isoäidin kanssa kuin äitini kanssa.

Oon syntynyt -83 ja meillä kyllä, etenkin äitini, tykkäävät halailla. Halaan niin äitiä kuin mummoakin joka kerta kun ne näen. Isäni on vähän jörömpi, mut kyllä sekin halaa esim.juhlapäivinä :) Veljeekin oon saanu muutaman kerran halattua vaikka se se vasta jörö onkin :D

Oon syntynyt -91 ja tuskin koskaan on halailtu tai osoitettu rakkautta muutenkaan.
Mieheni on syntynyt -90 ja hänen perheensä taas on ollut hyvin erilainen. Paljon ovat huomiota saaneet, vaikka lapsiakin ollut enemmän kuin minun perheessäni.

Mutta meidän perheillä on varmaan vaan ollut erilaiset tavat. Nykyään voin halailla mieheni vanhempia ilman "häiritsevää" oloa, mutta omiani en niinkään :/

Annoin suhteellisen vanhaksi asti hyvänyön halin vanhemmilleni. Se oli vain jäänyt tavaksi. Alle kouluikäisenä minua pidettiin paljon sylissä. Mutta olen kyllä saanut tukkapöllyäkin... Terv. 1978 syntynyt.

Oon syntyny 86 ja kyllä meillä ainakin halailtiin, ilta pusut oli ja sylissä istumista. Teini- iässä vähän muuttu, mutta isä silti sillonkin ohi kulkiessaan pörrötti hiuksia tai halas. Äitin kanssa riideltiin aika paljon ja yleensä halattiin sovinnon syntyessä. Mummojanikin halaan/halailin.

Nyt aikuisenakin halaan vanhempiani, isovanhempiani ja sisaruksiani. Halaan, suukottelen, silitän ja sylitän paljon omaa tytärtäni. Tytärkin oppinu sen, että halaaminen on kivaa. Päiväkodissa kuulema halailee aika paljon hoitokavereitaan :D. Mua ja miestä halii, tulee luokse ja hihkasee, nyt halitaan :).

Te joita ei ole halailtu, oletteko saaneet koskaan tietää syitä siihen, että halauksia ei ole ollut?

Mun äitini ei puhu ikinä mistään ja mitään vastausta mihinkään kysymykseen häneltä ei saa. Mutta olen itse päätellyt, ettei äiti liiemmin välitä musta. Oli 16-vuotias kun alkoi odottaa mua, en vieläkään tajua miksei tehnyt aborttia, kun oma lapsi on niin vastenmielinen. Jos mä en soita hänelle tai käy kylässä, ei hän ainakaan ota muhun yhteyttä. Olen kokeillut, en soittanut vanhemmilleni vuoteen. Mitään yhteydenottoa ei myöskään tullut heiltä. Heitä ei vaan kiinnosta.

[QUOTE="vieras";28096910]Mun äitini ei puhu ikinä mistään ja mitään vastausta mihinkään kysymykseen häneltä ei saa. Mutta olen itse päätellyt, ettei äiti liiemmin välitä musta. Oli 16-vuotias kun alkoi odottaa mua, en vieläkään tajua miksei tehnyt aborttia, kun oma lapsi on niin vastenmielinen. Jos mä en soita hänelle tai käy kylässä, ei hän ainakaan ota muhun yhteyttä. Olen kokeillut, en soittanut vanhemmilleni vuoteen. Mitään yhteydenottoa ei myöskään tullut heiltä. Heitä ei vaan kiinnosta.[/QUOTE]

Surullista. :hug:

Yhteistyössä