Mitä MAUSTEITA käytät mihinkin ruokaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kukkainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kukkainen"

Vieras
Ois kiva kuulla mitä mausteita laitatte eri ruokaan!

Itse uskon siihen että pelkällä suolalla ja (musta)pippurilla pääsee pitkälle mutta näitä käytän siis tiettyihin ruokiin:

Jauhliharuoat: mustapippuri, valkosipuli
Makkararuoat: Sipulijauhe

En keksi muuta :D

Eli jos joku vois avartaa maustemaailmaansa niin saisin lisää vinkkejä ruoanlaittoon :)

Jauheliha: valkosipuli,pippuri,grillausmauste,yrtit,suola,tomaatti,chili,laakerinlehti
Makkara: tomaatti,juusto,pitsamauste
Kala: tilli,sitruuna
Kana: curry,paprika

Mausteitahan on maailma pullollaan! Tämänhetkinen lempparini on sarviapila, nam :P Sitä ennen kului jeeraa ihan tolkuttomia määriä. Uusin tuttavuus taas on asafoetida, eli hajupihka. Antaa kevyen sipulisen maun ruokaan.

Tykkään maustaa itämaishenkisesti, intialaiset ruuat ovat lähellä sydäntäni :P Eli korianteria kaikissa muodoissaan, chiliä, jeeraa, garam masalaa, curryn- ja laakerinlehtiä yms. herkullisuuksia kuluu.

No, meillä eniten käytettyjä ovat suola, musta-, valko- ja maustepippuri, tilli, sipuli (tuoreena) ja erilaiset valmiit maustesekoitukset (ilman natriumglutamaattia ja mielellään suolattomina, jos mahdollista): sitruunapippuri, jauhelihamauste, grillimauste ja sitten tietysti kana-, kala-, ym. muut "profiloidut" mausteet ja liemijauheet. Olen niin laiska ruuanlaittaja, että en jaksa itse sekoitella noita mausteita, vaan tunnustan meneväni yli siitä, mistä aita on matalin... :ashamed:

Mausteitahan on maailma pullollaan! Tämänhetkinen lempparini on sarviapila, nam :P Sitä ennen kului jeeraa ihan tolkuttomia määriä. Uusin tuttavuus taas on asafoetida, eli hajupihka. Antaa kevyen sipulisen maun ruokaan.

Tykkään maustaa itämaishenkisesti, intialaiset ruuat ovat lähellä sydäntäni :P Eli korianteria kaikissa muodoissaan, chiliä, jeeraa, garam masalaa, curryn- ja laakerinlehtiä yms. herkullisuuksia kuluu.[/QUOTE

onko currynlehtiä olemassa!?

Tykkään maustaa itämaishenkisesti, intialaiset ruuat ovat lähellä sydäntäni :P Eli korianteria kaikissa muodoissaan, chiliä, jeeraa, garam masalaa, curryn- ja laakerinlehtiä yms. herkullisuuksia kuluu.[/QUOTE

onko currynlehtiä olemassa!?

On.

Currylehdet – Wikipedia

No ihan laidasta laitaan tulee käytettyä, tykkään mausteisesta.
Jossain välissä opettelin kuitenkin tekemään myös ihan sillä suolalla ja mustapippurilla, ja ehkä ihan vähän valkosipulia vähän kaikkeen myös.
Nykyään välttelen noita valmiita sekoituksia, kun niissä on monesti suurin osa sitä suolaa, ja loput noita perusmausteita ja aromivahvennetta.
Olen purkkiinkin joskus tehnyt jotain omaa sekoitusta.
Sinänsä mä en mikään niuho ole aromivahventeidenkaan suhteen, jos mulla tekee mieli vaikkapa kananmunaa aromisuolalla, niin mä kyllä sitä lappaan päälle, vaikka olis suurin osa natriumglutamaattia.

Lempimausteitani olisi mm. paprika, chili, rakuuna, kaneli, kookos, sahrami, valkosipuli, sipuli, persilja, korianteri...
Suolaa käytän tosi harvoin, lähinnä vain leipomiseen mutta ruoka maustetaan ihan eri tavalla kun suolalla :)

Suomalaisiin ruokiin lähinnä suolaa, eri pippureita, sipulia ja valkosipulia sekä yrttejä.

Aasialaisiin vakkareita kaffirlimenlehti, sitruunaruoho, inkivääri, chili, lime, kalakastike, galangal, soija, osterikastike

En oikein osaa käyttää mausteita ja siksi pärjäänkin aika pitkälti suolalla, aromisuolalla, valkosipulilla ja mustapippurilla ja kokkaankin lähinnä suomalaista ruokaa. Mies käyttää currya, kurkumaa, chilejä, jeeraa, erilaisia liemiä ja Poppamiehen sooseja ja kokkaa enimmäkseen aasialaista.

Niin ja toki sitten yrttejä tulee käytettyä paljon ja sitruunallakin saa makua.

Viimeksi muokattu:
Osaako kukaan selittää maustepippurin yleisyden Suomessa, etenkin vanhemmissa ikäpolvissä? Sekä äiti että anoppi tunkee sitä esim. lihapulliin, joihin se sopii tasan yhtä hyvin kuin hajuvesi.

Jauhelihapihveihin tai pulliin suolaa, mustapippuria, valkosipulijauhetta, cayennepippuria, basilikaa, paprikajauhetta.
Paprika jauhetta laitan oikeastaan mihin vaan.
Kanaruokiin Curry, paprikajauhetta, grlillimaustetta, cayennepippuria
Kalaruokiin kurkumaa ja noi perus suolat/pippurit.

Yhteistyössä