Miten te ootta saanu pienen sylissä viihtyvä vauvan ja muutaman muun lapsen keskeltä tehtyä vielä kotityötkin?

  • Viestiketjun aloittaja "piipa"
  • Ensimmäinen viesti
"piipa"
... Vauva on sylissä ja tissillä tosi paljon ja silloin kun ei ole, on syliin tulossa yksi tai kaksi muuta. Päivät menee vauvaa kanniskellen ja muiden lasten tarpeita täytellen. Siis eka kertaaa elämän aikana tuntuu, etten oikeasti pysty pitämään tätä huushollia siistinä. Tiskit teen vähän ennen nukkumaan menoa ja päivän aikana noukin tavaran sieltä ja toisen täältä, mutta siinä se on. Tosi ahistavaa...
 
"mie"
En mä teekkään :D ei mitään stressiä, odota vaan että vauva kasvaa vähän, muutaman kuukauden kuluttua voi olla jo ihan eri juttu ja viihtyy lattialla muiden kanssa :) ruokaa minä tai mies tekee pakkaseen, välttämättömyydet hoidetaan miten keritään, mies auttaa kun ei ole töissä. Kyllä sitä lapsivuodeaikaa voi sovelletusti viettää myös kolmannen lapsen kanssa.
 
Tosiaan, kun on ollut vauva talossa joka ei viihdy muualla kuin sylissä, niin ei ole ollut kuin kaksi vaihtoehtoa;
a) antaa vauvan huutaa sen aikaa kun itse siivoaa kodin, tai
b) pitää vauva tyytyväisenä, hoitaa kotia sillonkun kerkeää.

Mies kun tulee kotiin, saa hän valita joko vauvan kantamisen tai tiskikoneen täyttämisen. Minä teen siitä sitten toisen työn. Ja tosiaan illasta sitten lattioiden raivaukset leluista, imuroinnin voi suorittaa vaikka heti aamusta. Sen aikaa se vauva saa viihtyä tai olla viihtymättä sitterissä tms. Tai sitten imurointikin jää iltaan, kun mies tulee töistä. Taas on valittavana joko vauvan kanto tai imurointi..

Kunhan tiedostaa, että sylissä viihtyvän vauvan kanssa ei tosiaan koti pysy enää niin puhtaana kuin ennen vauvaa. Tilanne onneksi helpottaa joidenkin kuukausien kuluttua, kun vauvakin alkaa viihtyä muualla kuin sylissä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
alku.
[QUOTE="vieras";28089804]Netissä on hyviä kantoliinan sidonta videoita joilla itsekin opettelin :) kantoliina on oikeesti tosi hyvä.[/QUOTE]

Mikähän ois hyvä tuolliselle ihan pienelle? Semmoset "sammakkoasennot" mietityttää, mutta pystyasennossa ja maha mahaa vasten vauva viihtyy parhaiten sylissäkin.
 
"vieras"
Mulla on 2-vuotias esikoinen apuna. Hän kerää omat lelunsa.. Auttaa tyhjentämään pyykkikoneen ja astianpesukoneen. Mies osaa tehdä myös kotihommia. Em ota stressiä asioista.. Teen aina silloin kun joudan ja jos en jouda niin olkoon.. :D

Mulla vauva viihtyy tosi huonosti sitterissä.. Manducassa on jonkin aikaa aina päivisin. Ollaan ulkona silloin kun vauva nukkuu. Ruokaa teen viikonloppuna isoja annoksia, mitä syödään ja lämmitetään pakkasesta viikolla. Keitän makaronin, riisin tai perunat kaveriksi. Viikolla teen yksinkertaisia ruokia kuten karjalanpaistia ja uuniruokia..

Hyvin hoituu..
 
Kyllä mulla oli kolmannen synnyttyä sellainen kausi kun kämppä oli kuin hävityksen kauhistus! :D Ja mä olen vielä sellainen joka hirveästi ahdistuu kaaoksesta... Mutta jotenkin siinä pitää kuitenkin laittaa ne asiat tärkeysjärjestykseen. Jos on esim.hieno ilma, niin sitten jätetään ne sotkut sisälle ja mennään ulos. Isommat saa juosta ja vauva päikkärit vaunuissa. Valitettavasti se sotku ei sieltä minneen katoa sinä aikana... ;)

Kyllä se siitä, siivoat sitten kun arki vähän asettuu! Siihen asti pidät valaistuksen kotona hämäränä ja poltat paljon tuoksukynttilöitä! ;)
 
"vieras"
Mikähän ois hyvä tuolliselle ihan pienelle? Semmoset "sammakkoasennot" mietityttää, mutta pystyasennossa ja maha mahaa vasten vauva viihtyy parhaiten sylissäkin.
Kantoliinakanavan kotisivut

Tuolta löytyy runsaasti tietoa ja ohjeita :) Itse pidin pientä ensin sammakko asennossa,, mutta vauvaa voi pitää liinassa myös jalat suorassa ihan mikä tuntuu itsestä ja vauvasta parhaalta. Oikeesti hyvä toi liina etenki kun on isompiaki lapsia jää kädet vapaaksi vaikkapa leikkipuistossa jne. ei paljon ollu meillä rattaat käytössä kun mun nelonen joka oli oikee sylivauva :D viihty liinassa niin hyvin, kauppareissutki meni ratevasti liinan sisällä, masu masua vasten..
 
"vieras"
Vauva tosiaan kantoliinaan, sitä on helppo käyttää kun vähän opettelee. Mun vauvat on olleet oikeastaan ekat kuukautensa kokoajan kantoliinassa, paitsi yöllä. Koska ne ei nukkuneet missään muualla päivisin.
Vasta tossa 4-5 kk iässä ne on lopettaneet kitisemisen ja alkaneet nukkumaan vaunuissa ulkona kunnon päiväunet.
 
"alkup."
Siis oletko yksin lasten kanssa, vai onko mies kuvioissa. Jos sinulla on mies, niin miksei hän voi ottaa edes vähäksi aikaa vastuuta siivouksista yms.
On mies. Hän tekee sen minkä ehtii ja jaksaa. Meillä myös 1,5 v lapsi, joka kyllä valtaa isin sylin melko tykkänään hänen kotiuduttuaan.. Ja toisaalta mies mielummin leikkii ja on lasten ja perheen kanssa kun tarttuu imurinvarteen sinä aikana kun kotona on. Häntä kun ei epäsiisteys haittaa. Ehkä mun on nyt vaan höllättävä vaatimustasoani ja olla välittämättä...
 
"vieras"
Kanga-reppu on myös hyvä vaihtoehto. Se on helpompi kuin kantoliina, ei tarvi tehdä erilaisia sitomisia. Vauvan saa laitettua siihen tukevasti heti. Mulla oli sellainen ja tykkäsin, ompelin sen itse.
 
"vieras"
Meillä oli ahkerassa käytössä kantoliina sekä kantoreppu. Ruoan tein usein jo edellisenä iltana valmiiksi, joten ainakaan siitä ei tarvinnut stressata. Myös isommat siivousaskareet hoituivat ilta- ja viikonloppuaikaan kun mieskin oli paikalla. Oltiin lasten kanssa paljon ulkona=vähemmänn sotkua ja siivottavaa sisällä ja lapsilla riittää touhuttavaa ulkoleikeissä.
 
"vieras"
Ajattele, että ehkä neljä viikkoa enää tms. Ja sitten vauva voi alkaa ihan yhtäkkiä viihtymään sitterissä. Noin meillä kävi, että juuri kun tuskailin samaisen asian kanssa niin jo helpottikin. Sitten niitä hommia sai tehtyä vähän. Tuo on vain niin pieni aika ja nyt jo kuopus 7kk telmii muiden kanssa lattialla mielummin kuin sylissä. Olisin nyt onnellinen jos vauva viihtyi vähän paremmin sylissä kun haluaa vain voimistella lattialla!
 
Sortinsakki
[QUOTE="alkup.";28089793]En osaa tuota kantoliinaa käyttää. Tuntuu että lapsi siinä nii huonossa asennossa että kärsii. On 5 viikon ikäinen ja jotain ristisidontaa oon koittanu. Sitterissä kätisee :/[/QUOTE]

Mulla kans iltaitkuinen viisiviikkoinen + 3uhmaikäistä(1,5- 4v) ja kohta(kunhan hiukan hengahdän niin meen laittaa pyykit kuivumaan ja lataamaan valmiiks aamua varten uuden koneellisen,sit tiskikoneen tyhjennys ja täyttö.arvelisin että nukkumaan pääsen tunnin päästä.mulla vauva illan manducassa.
 

Yhteistyössä