Miksi eskassa ollaan nyreinä, kun lapsi ei tulekaan eskaan?

• Viestiketjun aloittaja ymmälläänn
  • Ensimmäinen viesti
nooh..
Meidän pikku neiti ensi syksynä aloittaa eskaritaipaleensa. Mä olen kotona vauvan kanssa. Neiti aloittaa pelkän eskarin ei päivähoitoa. Hän menee sinne joka päivä mutta varmasti tulee kotipäiviäkin. Tämä riippuu siitä viihtyykö neiti eskarissa. Tällä tarkoitan nyt sitä että kiva vielä vuosi ottaa hiukan rennommin. Kouluvuosi kun alkaa niin sitten ei otetakkaan rennommin. Olen itse kotona pienen kanssa ja tämä ainutlaatuinen tilaisuus meille kaikille viettää vielä vähän rennompi vuosi :)

"kolmen äiti"
[QUOTE="vieras";28086647]Oliko sun lapset sitten kaiken aikaa osa-aikapaikalla? Miten se vuorotyössä onnistui? Itse olen pätkätyöläinen ja toisinaan siis kokonaan kotona. Sanottiin, että kiva, jos voi pitää ylimääräisiä vapaita. Kuitenkaan hoitosopimukseen ei voinut kirjata, että esim. joka maanantai olisi vapaa. Kun silloin ei olisi voinut kuulemma tehdä kokopäiväsopimusta! Muutenkin todettiin järkevämmäksi lapsen käydä hoidossa säännöllisesti, vaikka päiviä lyhentäen, kuin säännöttömästi olla poissa kaiken aikaa.[/QUOTE]

Meillä oli silloin sopimus 13-15 hoitopäivästä kuukaudessa, ja sitten vaan ilmoittelin hoitopäiviä sitä mukaa, kun työvuorot sain. Mies siis tekee säännöllistä päivätyötä, tosin liukuvalla työajalla.

"vieras"
Kertokaas nyt mammat: mitä niin ihmeellistä siellä teidän eskareissa tapahtuu ja opitaan , että lapsen koko tulevaisuus on pilalla jos sieltä lomailee? Ja mistä johtuu se, että tässäkin ketjussa opet itse on ihan eri mieltä siitä päivittäisen läsnäolon hyödystä kuin te arvoisat vanhemmat?
Toivottavasti jokainen vanhempi itse tietää mitä omassa eskarissa tapahtuu. Päiväkodin ja koulun eskarit eroaa jonkin verran toisistaan. Edelleen olen sitä mieltä, mitä jo kirjoitin: KUN eskariin osallistutaan, siihen sitoudutaan. Omat lomat on sovittaessa ok. Ei niin, että aamulla päätetään mitä tänään huvittaa. Tämä pitäisi jokaisen aikuisen ymmärtää. terveisin vanhempi ja ope

Meidän pikku neiti ensi syksynä aloittaa eskaritaipaleensa. Mä olen kotona vauvan kanssa. Neiti aloittaa pelkän eskarin ei päivähoitoa. Hän menee sinne joka päivä mutta varmasti tulee kotipäiviäkin. Tämä riippuu siitä viihtyykö neiti eskarissa. Tällä tarkoitan nyt sitä että kiva vielä vuosi ottaa hiukan rennommin. Kouluvuosi kun alkaa niin sitten ei otetakkaan rennommin. Olen itse kotona pienen kanssa ja tämä ainutlaatuinen tilaisuus meille kaikille viettää vielä vähän rennompi vuosi :)
Itse olen ollut myös kotona vauvailemassa silloin kun esikoinen oli eskarilainen ja nyt kun kakkonen on eskarissa,molemmat ovat menneet innosta puhisten eskariin joka päivä.Esikoinen taisi olla koko eskarivuonna kaksi päivää poissa ja kakkonen ei ole ollut yhtään.Meillä ei ole ollut mitään matkoja yms ja ovat halunneet sinne kavereiden kanssa touhuamaan,iltapäivät on sitten touhuttu omalla porukalla kotona/harrasteltu.

"vieras"
[QUOTE="kolmen äiti";28086672]Meillä oli silloin sopimus 13-15 hoitopäivästä kuukaudessa, ja sitten vaan ilmoittelin hoitopäiviä sitä mukaa, kun työvuorot sain. Mies siis tekee säännöllistä päivätyötä, tosin liukuvalla työajalla.[/QUOTE]

Ahaa, aivan. :) Tuntui vain aluksi niin hassulta, kun itse saatoin olla kotona välillä putkeen parikin kuukautta, kun ei ollut töitä, ja lapsi meni pääsääntöisesti hoitoon, jotta rutiini säilyi. Sitten taas ihan yllättäen saattoi olla töitä, välillä vain päivä tai pari, välillä muutama kuukausi. Ja niissäkin vielä työajat vaihtelivat. Eli ei olisi onnistunut 15 päivän hoitosopimus.

"Vieras"
Lapsen eskarissa tekevät yhtenä aamupäivänä eskarikirjaa, muutoin kaikkea muuta. Opet ovat sanoneet, että poissa saa olla ja lomailla niin paljon kuin haluaa. Kyllä siellä koulussa ehtii vielä olla tarpeeksi, tämä on viimeinen talvi löysäillä.
Eli pisteet ap:lle täältä.

[QUOTE="Vieras";28085995]Itse olen miettinyt, että viitsinkö edes laittaa lapsia eskariin... Perustaitoja ei nyt ole kovin hankala itsekään opettaa... :) Koulu ei ole mikään koko elämä, joten pidän aika älyttömänä, että sinne mennäkseen pitäisi ihan mennä johonkin preppauskouluun kokonaiseksi luukaudeksi ennen sitä. Kaikki tyylillään. :)[/QUOTE]

Yleensä eskari on aika leppoisaa ja siinä samalla opetellaan monenlaisia taitoja koulua varten. Yksi eskari oli kyllä sellanen preppauslaitos että oksat pois. Minäkään normaalit pöytätavat omaava, en osannut syödä heidän säännöillään ja lapsia oikastiin jatkuvasti ruokapäydässä. Lähtien siitä miten jalat pidetään ja miten leipä on kädessä yms. Vaikka minusta toiminta oli aivan normaalia. Lepoaikaan ei päässyt keväällä enää nukkumaan vaan sohvalla oli satuhetki. Siinäkään ei saanu muute olla kun istua ojennuksessa, vaikka tilaa ois ollu huilata eikä se makoilu ketää haitannu. Siis todella tarkkaa ja sääntöjä sääntöjä.

[QUOTE="Vieras";28087648]Lapsen eskarissa tekevät yhtenä aamupäivänä eskarikirjaa, muutoin kaikkea muuta. Opet ovat sanoneet, että poissa saa olla ja lomailla niin paljon kuin haluaa. Kyllä siellä koulussa ehtii vielä olla tarpeeksi, tämä on viimeinen talvi löysäillä.
Eli pisteet ap:lle täältä.[/QUOTE]

Sama meijän talossa. Eskaria ei oo ko tiettyinä aikoina eikä se oo pakko tulla jos joskus ei jaksa tai sisarus on kipeä eikä tule hoitoon.

kkkkkk
[QUOTE="vieras";28086679]Toivottavasti jokainen vanhempi itse tietää mitä omassa eskarissa tapahtuu. Päiväkodin ja koulun eskarit eroaa jonkin verran toisistaan. Edelleen olen sitä mieltä, mitä jo kirjoitin: KUN eskariin osallistutaan, siihen sitoudutaan. Omat lomat on sovittaessa ok. Ei niin, että aamulla päätetään mitä tänään huvittaa. Tämä pitäisi jokaisen aikuisen ymmärtää. terveisin vanhempi ja ope[/QUOTE]

No meillä eskariopet (aikuisia nekin) nimenomaan yllyttävät pitämään ylimääräisiä lomia. Ohjeistus vanhempainillassa oli kutakuinkin tällainen: "Pitäkää ihmeessä niitä ylimääräisiä vapaapäiviä nyt kun siihen on mahdollisuus, koulussa se ei enää onnistu. Jos jonain aamuna laiskottaa ja tuntuu siltä, että tänään vois olla kotona, laitatte vaan tekstaria ja nautitte kotipäivästä"!!!

En muutenkaan ymmärrä sellaista ajatusmaailmaa, että lapsi ei muka ymmärtäisi että koulussa ja eskarissa on eri säännöt. Mitä ihmettä? Tottakai jokainen terve lapsi tuon ymmärtää. Mulle on myöskin opastettu tuttavien toimesta, että lapsi pitäisi laittaa mahdollisimman aikaisin päiväkotiin, koska "joutuu se sitten koulussakin toimimaan isossa ryhmässä". Pöh! Ihan sama kuin jos aikuiselle ehdotettaisiin, että "alahan nyt jo käyttää vaippoja kun niihin joudut sitten vanhainkodissa kuitenkin" :)

[QUOTE="vieras";28086679]Toivottavasti jokainen vanhempi itse tietää mitä omassa eskarissa tapahtuu. Päiväkodin ja koulun eskarit eroaa jonkin verran toisistaan. Edelleen olen sitä mieltä, mitä jo kirjoitin: KUN eskariin osallistutaan, siihen sitoudutaan. Omat lomat on sovittaessa ok. Ei niin, että aamulla päätetään mitä tänään huvittaa. Tämä pitäisi jokaisen aikuisen ymmärtää. terveisin vanhempi ja ope[/QUOTE]

Ja eskat ylipäätään eroavat. On sellasia joissa tapahtuu paljon ja tehdään projekteja yms jollon ne poissa olot hankaloittavat asiaa. Sitten on niitä enemmän päivähoidollisia joissa on se oma aika eskaan säännöllisesti eikä tahti oo niin tiivis.
Mutta siis kaiken kaikkiaan eska ei oo vielä koulu eikä vaadi silleen tiukkaa läsnäoloa.

Yhteistyössä