Sain tänään tietää millaisen määrän perintöä tulen saamaan sukulaiseltani,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
vaikka olen jo pitkään tiennyt periväni hänet (hänellä ei ole omia lapsia ja olen hänen lähiomaisensa), en tiennyt tarkasti omaisuuden määrää ennen kuin nyt. Sukulainen on sairastunut ja tällä hetkellä sairaalassa joten hoidan hänen asioitaan sillä aikaa kunnes/jos pääsee taas kotikuntoiseksi (ikää on jo). Yllättäen selvisi että sijoituksia onkin 250 000 (ja sen lisäksi asunto ja kesäasunto, jotka tietysti tiesinkin). Olin luullut että säästöjä/sijoituksia olisi ollut jotakin 100 000 pintaan. Jotenkin järkyttää että sukulainen elää itse hyvin vaatimattomasti, on tosi nuuka eikä tuhlaa mihinkään ja sitten istuu rahakasan päällä... olen aina yrittänyt sanoa että laittaisi itseensä tai palveluihin jos tarvitsee mutta ei... nyt on kyllä yritettävä edes saada investoimaan kuntoutukseensa kun ei todella tarvitse miettiä onko varaa maksaa siitä yksityisesti vai ei.

Turhis aloitus, mutta jotenkin tieto hämmästytti, järkytti ja samalla ilostutti (koska tiedän nyt että jossain vaiheessa ei itse tarvitse enää kituuttaa vaan saa asuntolainan maksettua pois), silti toivon että hän on keskuudessamme ja lapsiemmekin ilona vielä pitkään,

[QUOTE="vieras";28079503]vaikka olen jo pitkään tiennyt periväni hänet (hänellä ei ole omia lapsia ja olen hänen lähiomaisensa), en tiennyt tarkasti omaisuuden määrää ennen kuin nyt. Sukulainen on sairastunut ja tällä hetkellä sairaalassa joten hoidan hänen asioitaan sillä aikaa kunnes/jos pääsee taas kotikuntoiseksi (ikää on jo). Yllättäen selvisi että sijoituksia onkin 250 000 (ja sen lisäksi asunto ja kesäasunto, jotka tietysti tiesinkin). Olin luullut että säästöjä/sijoituksia olisi ollut jotakin 100 000 pintaan. Jotenkin järkyttää että sukulainen elää itse hyvin vaatimattomasti, on tosi nuuka eikä tuhlaa mihinkään ja sitten istuu rahakasan päällä... olen aina yrittänyt sanoa että laittaisi itseensä tai palveluihin jos tarvitsee mutta ei... nyt on kyllä yritettävä edes saada investoimaan kuntoutukseensa kun ei todella tarvitse miettiä onko varaa maksaa siitä yksityisesti vai ei.

Turhis aloitus, mutta jotenkin tieto hämmästytti, järkytti ja samalla ilostutti (koska tiedän nyt että jossain vaiheessa ei itse tarvitse enää kituuttaa vaan saa asuntolainan maksettua pois), silti toivon että hän on keskuudessamme ja lapsiemmekin ilona vielä pitkään,[/QUOTE]

Tuo onkin jo iso perintö.

Itselleni kävi vähän samalla tavalla tässä äskettäin. Isovanhemmistani toinen kuoli ja sain häneltä muutaman kymmenen tuhatta euroa perintöä. Perunkirjoituksessa selvisi, että äärimmäisen vähällä eläneillä isovanhemmillani on omaisuutta yhteensä lähemmäs 500 000€. Mitään kotiapua eivät ole huolineet, koska ei ole kuulemma varaa sellaiseen. Puhkikuluneet sukatkin parsittiin kymmeniin kertoihin. Kaikki tehtiin alusta pitäen itse vaikka ikää jo 90v ja voimat vähissä. Kun ei ole varaa ostaa...

[QUOTE="vieras";28079558]Itselleni kävi vähän samalla tavalla tässä äskettäin. Isovanhemmistani toinen kuoli ja sain häneltä muutaman kymmenen tuhatta euroa perintöä. Perunkirjoituksessa selvisi, että äärimmäisen vähällä eläneillä isovanhemmillani on omaisuutta yhteensä lähemmäs 500 000€. Mitään kotiapua eivät ole huolineet, koska ei ole kuulemma varaa sellaiseen. Puhkikuluneet sukatkin parsittiin kymmeniin kertoihin. Kaikki tehtiin alusta pitäen itse vaikka ikää jo 90v ja voimat vähissä. Kun ei ole varaa ostaa...[/QUOTE]

Minäkin tiedän huippuvarakkaita, joilla ei ole ollut perijöitä ja ovat olleet tosi nuukia. Eläneet todella alkeellisissa olosuhteissa. Eivät ole käyttäneet itseensä.
Joskus on tullut mieleen, että olisivathan he voineet edes itselleen jotain suöda.

[QUOTE="vieras";28079560]Varaudu kunnon veromätkyihin. Aika moni on menettänyt perintönsä sen takia kun ei ole vopinut maksaa perintöveroja.[/QUOTE]

Siis täh? Miten perinnön voi menettää perintöveron takia? En ole koskaan kuullut vero olisi suurempi kuin perinnön arvo. Ap:lla on siinä onnellinen tilanne että saa sekä rahaa että kiinteää omaisuutta, helppo maksaa verot pois eikä edes myydä mitään sitä varten. Onnea ap:lle, mukavaa lukea joskus tälläisista positiivisista asioista! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsa perintö;28079625:
"hoidat" mahdollisesti "parhaalla" tavalla?

Juu parhaalla mahdollisella tavalla.
Ottaisin siis vaikka yksityislääkäreitä ja tätä kautta hoitoja, jos julkiselta puolelta ei saada esim. riittävän nopeasti.

Tätä yritin tarkoittaa.

[QUOTE="nii";28079637]Juu parhaalla mahdollisella tavalla.
Ottaisin siis vaikka yksityislääkäreitä ja tätä kautta hoitoja, jos julkiselta puolelta ei saada esim. riittävän nopeasti.

Tätä yritin tarkoittaa.[/QUOTE]

Kun rahaa on käytössä niin ei kannata hoidoista säästellä, jotta toinen saa nyt sairauteensa mahdollisimman hyvät lääkärit ja sitä kautta hoidon.

[QUOTE="nii";28079646]Kun rahaa on käytössä niin ei kannata hoidoista säästellä, jotta toinen saa nyt sairauteensa mahdollisimman hyvät lääkärit ja sitä kautta hoidon.[/QUOTE]

Eipä se ap:n päätettävissä ole, jos ja kun sukulainen itse määrää rahoistaan. Ei ap niitä voi ilman lupaa käyttää edes sukulaisensa hyväksi.

[QUOTE="vieras";28079628]Siis täh? Miten perinnön voi menettää perintöveron takia? En ole koskaan kuullut vero olisi suurempi kuin perinnön arvo. Ap:lla on siinä onnellinen tilanne että saa sekä rahaa että kiinteää omaisuutta, helppo maksaa verot pois eikä edes myydä mitään sitä varten. Onnea ap:lle, mukavaa lukea joskus tälläisista positiivisista asioista! :)[/QUOTE]

Minäpä tiedän, vaikka se perintö olisikin iso niin sitä enemmän siitä pitää maksaa veroa ja perintöä ainakaan kiinteää omaisuutta ei saa hävittää ennen kuin on maksanut verot perinnöstä. Ikäviä tilanteita joita on useita joka vuosi Suomessa :)

[QUOTE="vieras";28079659]Eipä se ap:n päätettävissä ole, jos ja kun sukulainen itse määrää rahoistaan. Ei ap niitä voi ilman lupaa käyttää edes sukulaisensa hyväksi.[/QUOTE]

ok

Juu, olen hommanut hänelle jo extra-fysioterapiaa yksityiseltä jotta saa enemmän kuntoutusta kuin osastolla normisti saisi. Yksityissairaalaa ei pikkupaikkakunnalla ole (eikä hän sellaiseen varmaan suostuisi menemäänkään) joten julkisella puolella sairaanhoidossa on pärjättävä siltä osin. Lisäksi hoidan kaikki juoksevat asiat ja laskun maksut yms.

Ja kyllä, kaikki asiat perintöön liittyen ovat minun tiedossani koska hänen kanssaan ne on käyty läpi ja olen ollut paikalla kun testamentti on kirjoitettu pankkilakimiehen toimesta ja suljettu tallelokeroon allekirjoitusten jälkeen. Sukulaisia on vähän (eikä puolisoa enää eikä omia lapsia ollenkaan), joten minä ja minun lapseni ovat hänelle lähimmät.

Juu, olen hommanut hänelle jo extra-fysioterapiaa yksityiseltä jotta saa enemmän kuntoutusta kuin osastolla normisti saisi. Yksityissairaalaa ei pikkupaikkakunnalla ole (eikä hän sellaiseen varmaan suostuisi menemäänkään) joten julkisella puolella sairaanhoidossa on pärjättävä siltä osin. Lisäksi hoidan kaikki juoksevat asiat ja laskun maksut yms.

Ja kyllä, kaikki asiat perintöön liittyen ovat minun tiedossani koska hänen kanssaan ne on käyty läpi ja olen ollut paikalla kun testamentti on kirjoitettu pankkilakimiehen toimesta ja suljettu tallelokeroon allekirjoitusten jälkeen. Sukulaisia on vähän (eikä puolisoa enää eikä omia lapsia ollenkaan), joten minä ja minun lapseni ovat hänelle lähimmät.

Puhuin aiemmin hoitamisesta siksi, että kun hoidat hyvin sukulaisesi terveysasioita, jää sinullekin parempi mieli,että yritit tehdä kaikki niin hyvin kuin pystyit.

[QUOTE="vieras";28079661]Minäpä tiedän, vaikka se perintö olisikin iso niin sitä enemmän siitä pitää maksaa veroa ja perintöä ainakaan kiinteää omaisuutta ei saa hävittää ennen kuin on maksanut verot perinnöstä. Ikäviä tilanteita joita on useita joka vuosi Suomessa :)[/QUOTE]

Kyllä sen kiinteän omaisuudenkin voi myydä ennen kuin siitä on perintöverot maksanut, MIKÄLI se on perukirjaan asianmukaisesti ilmoitettu (myyntihinta ilmoitetaan perukirjaan jos on jo myyty). Jos ekiinteäöä omaisuutta ei ole myyty ennen perukirjaan, sen arvo arvioidaan (kiinteistövälittäjä tekee arvion).

[QUOTE="vieras";28079709]Kyllä sen kiinteän omaisuudenkin voi myydä ennen kuin siitä on perintöverot maksanut, MIKÄLI se on perukirjaan asianmukaisesti ilmoitettu (myyntihinta ilmoitetaan perukirjaan jos on jo myyty). Jos ekiinteäöä omaisuutta ei ole myyty ennen perukirjaan, sen arvo arvioidaan (kiinteistövälittäjä tekee arvion).[/QUOTE]

Miten tämä käytännössä onnistuu? Miten voi myydä toisen omaisuutta? Se kun ei ole laillisesti perijän ennen perunkirjoitusta käsittääkseni?

[QUOTE="vieras";28079709]Kyllä sen kiinteän omaisuudenkin voi myydä ennen kuin siitä on perintöverot maksanut, MIKÄLI se on perukirjaan asianmukaisesti ilmoitettu (myyntihinta ilmoitetaan perukirjaan jos on jo myyty). Jos ekiinteäöä omaisuutta ei ole myyty ennen perukirjaan, sen arvo arvioidaan (kiinteistövälittäjä tekee arvion).[/QUOTE]

No näin mäkin vähän meinaan, eihän täällä kukaan koskaan saisi mitäään perintöä otettua vastaan jos sulla pitäisi olla heti löydä se perintövero käteisenä tiskiin. Itse sain esim. isältä 100 000 euroa ennakkoperintöä joulukuussa niin vero meni maksuun joskus seuraavan vuoden loka-marraskuussa, ja vieläpä kahdessa erässä. Ja voisi kuvitella että lainaakin saisi perintöveroa varten jos on vaikka kiinteistöjä tai metsää perimässä.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="nii";28079637]Juu parhaalla mahdollisella tavalla.

Tätä yritin tarkoittaa.[/QUOTE]

Meni yli hilseen?

Perintö- ja lahjaverolain mukaan velvollisuus suorittaa perintöveroa alkaa perinnönjättäjän kuolinhetkellä. Kysymyksessä on ns. abstrakti verovelkasuhde. Perintöveroprosessi pyörähtää kuitenkin käyntiin vasta perukirjan jättämisestä verotoimistoon. Ainakin siihen asti perillisellä on aikaa pohdiskella veronmaksukykyään ja –haluaan, ellei hän jo sitä ennen ole ryhtynyt perintöön konkreettisen verovelvollisuuden synnyttävällä tavalla. Mikäli luopumistahdonilmaisuja ei verottajan tietoon tule, verot määrätään kuolinhetken tilanteen mukaan ja konkreettinen perintöverovelkasuhde syntyy.

Milloin perintövero on maksettava?

Perintöveron ensimmäinen eräpäivä on noin kolmen kuukauden kuluttua verotuspäätöksen postituksesta. Toinen eräpäivä on kahden kuukauden kuluttua ensimmäisestä eräpäivästä. Jos veron määrä on vähemmän kuin 500 euroa, vero on maksettava yhdessä erässä.
Kuka on vastuussa perintöveron maksamisesta?

Perintövero on jokaisen verovelvollisen henkilökohtainen vero. Muut pesän osakkaat eivät ole vastuussa toisten osakkaitten veroista.

Luulin alussa, että ap voisi käyttää näitä perittävän rahoja perittävän terveydentilan hoitamiseen.
Nyt sitten kun luin ketjua, en tiedäkään, miten tämä asia menee.

Sorry kun sotkeuduin ketjuun.

Alunperin tarkoitus oli hyvä että kannustan aloittajaa pitämään hyvää huolta sukulaisestaan.