Missä tilanteissa on pakko synnyttää makuullaan tai puoli-istuvassa asennossa?

• Viestiketjun aloittaja Pystyasento kiitos
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
[QUOTE="Vieras";28058754]Hirveen kiva asenne sulla itselläsi koko touhuun, ei ihme että pelottaa/ahdistaa kun asenne noin huono.
Toivottavasti syy käytökseesi on hormoonit, ja helpottaisi heti synnytyksen jälkeen. Muuten tulee sinulle, vauvalle ja kaikille lähipiirissäsi oikein mukava vauva-vuosi, kun luonteesi tuollainen ja väsymys yms. yleensä vaan korostaa niitä huonoja puolia.

Mut hei, tuskin kukaan sua mihinkään pakottaa jos ei terveydellisiä syitä siihen ole. Ja ainahan sä voit synnyttää vaikka kotona ihan yksinäsi, mikään pakko sinne sairaalaan kun ei ole mennä.[/QUOTE]

On ollut edellisen kanssa aivan ihana vauvavuosi vaikka pelkäsinkin puoli-istuvaa asentoa ja sitä tunnetta kun selkää vihloo ja vauvaa työntää ylämäkeen. Eipäs se sitä estä. Vituttaa urputus jostain elämyssynnytyksestä josta en todella puhunut.
Mutta ilmeisesti se todella on huono asento ja kaduttaa synnyttäjiä kun noin vaahdotaan jos toista pelottaa joku synnytyksessä. Mitäänhän ei saa jännittää. Pelkään myös mm sektiota ja imukuppiynnytystä. Ajattele, tulee varmaan olemaan paska elämä! :LOL:

"Vieras"
[QUOTE="aapee";28058761]On ollut edellisen kanssa aivan ihana vauvavuosi vaikka pelkäsinkin puoli-istuvaa asentoa ja sitä tunnetta kun selkää vihloo ja vauvaa työntää ylämäkeen. Eipäs se sitä estä. Vituttaa urputus jostain elämyssynnytyksestä josta en todella puhunut.
Mutta ilmeisesti se todella on huono asento ja kaduttaa synnyttäjiä kun noin vaahdotaan jos toista pelottaa joku synnytyksessä. Mitäänhän ei saa jännittää. Pelkään myös mm sektiota ja imukuppiynnytystä. Ajattele, tulee varmaan olemaan paska elämä! :LOL:[/QUOTE]

Mä vaan lukiessani noita, en saanut mitenkään sellaista oloa että kukaan olisi erityisen katkera tai mitään.
Jännittää saa, ja pelätäki se kuuluu asiaan. Mutta kukaan kun ei voi sulle sanoa, ettei sun tarvii synnyttää tietyssä asennossa niin turhaa tilität. Jos sua oikeasti noin paljon jännittää, otat yhteyttä synnäriin ja/tai pelkopoliin. Käyt läpi nämä asiat ja potilastietoihisi voidaan laittaa, että vältetään noita asentoja viimeiseen asti,

nooo
Oho, mikä avautuminen. Minusta olet saanut paljon asiallisia vastauksia. Ilmeisesti sinua ei miellyttänyt tieto siitä, että jotkut ovat jopa tykänneet puoli-istuvasta asennosta.... Tosiaan, kuopus tuli ponnistamatta alle minuutissa. Kätilö ei ennättänyt laittaa hanskoja. Anteeksi, että se oli minulle miellyttävä kokemus.

"aapee"
[QUOTE="Vieras";28058772]Mä vaan lukiessani noita, en saanut mitenkään sellaista oloa että kukaan olisi erityisen katkera tai mitään.
Jännittää saa, ja pelätäki se kuuluu asiaan. Mutta kukaan kun ei voi sulle sanoa, ettei sun tarvii synnyttää tietyssä asennossa niin turhaa tilität. Jos sua oikeasti noin paljon jännittää, otat yhteyttä synnäriin ja/tai pelkopoliin. Käyt läpi nämä asiat ja potilastietoihisi voidaan laittaa, että vältetään noita asentoja viimeiseen asti,[/QUOTE]

Ei, ajattelin puhua tästä synnytystapa-arvioinnissa kun tehdään synnytyssuunnitelma. Mainitsen huonosta selästäni myös, eli aiheuttaa vauroita selkään joista aiheutuu turhia lisäkipuja. Eipä tule kukaan neuvomaan turhaan huonoon asentoon. :) Täältä tulin kyselemään niitä mahd tapauksia kun ei ole vaihtoehtoja kun tuntuvat eroavan eri ihmisillä. Tykkään kuulla oikeiden ihmisten kokemuksia, en vain kätilöiden näkökulmasta vaan kaikkien.
Elämyskommentit olivat epäasiallisia ja moni muukin asenteellinen vastaus, mutta ethän sinä sitä huomaa. ;)

"aapee"
Oho, mikä avautuminen. Minusta olet saanut paljon asiallisia vastauksia. Ilmeisesti sinua ei miellyttänyt tieto siitä, että jotkut ovat jopa tykänneet puoli-istuvasta asennosta.... Tosiaan, kuopus tuli ponnistamatta alle minuutissa. Kätilö ei ennättänyt laittaa hanskoja. Anteeksi, että se oli minulle miellyttävä kokemus.
Niin olenkin saanut myös asiallisia vastauksia, en väittänyt että kaikki olivat asiattomia. :)

"aapee"
[QUOTE="yks";28058259]sillä asenteella että sinä olet siellä vauvaa varten, et elämyslomalla.

[/QUOTE]
Tämä esim tosi asiallinen, aivan kuin en ajattelisi vauvan parasta vaan olisin menossa elämyslomalle. Toki teidän mielestä ihan normaalia puhua näin jollekin jota hirvittää vain asento ja kyselee kokemuksia...

"Vieras"
[QUOTE="aapee";28058786]Ei, ajattelin puhua tästä synnytystapa-arvioinnissa kun tehdään synnytyssuunnitelma. Mainitsen huonosta selästäni myös, eli aiheuttaa vauroita selkään joista aiheutuu turhia lisäkipuja. Eipä tule kukaan neuvomaan turhaan huonoon asentoon. :) Täältä tulin kyselemään niitä mahd tapauksia kun ei ole vaihtoehtoja kun tuntuvat eroavan eri ihmisillä. Tykkään kuulla oikeiden ihmisten kokemuksia, en vain kätilöiden näkökulmasta vaan kaikkien.
Elämyskommentit olivat epäasiallisia ja moni muukin asenteellinen vastaus, mutta ethän sinä sitä huomaa. ;)[/QUOTE]

No mikä nyt on ongelma? Minä kerroin miksi mun piti synnyttää esikoiseni puoli-istuvassa ja kuinka kuopuksen synnytin jakkaralla kun muuhun en enää ehtinyt.
Mikä on epäasiallinen vastaus? Mikä asenteellinen? Jos pyydät kokemuksia, ihmiset kertovat omia kokemuksiaan. Ihmiset kokevat asiat eritavalla.

"aapee"
[QUOTE="Vieras";28058806]No mikä nyt on ongelma? Minä kerroin miksi mun piti synnyttää esikoiseni puoli-istuvassa ja kuinka kuopuksen synnytin jakkaralla kun muuhun en enää ehtinyt.
Mikä on epäasiallinen vastaus? Mikä asenteellinen? Jos pyydät kokemuksia, ihmiset kertovat omia kokemuksiaan. Ihmiset kokevat asiat eritavalla.[/QUOTE]

En minä tässä jokaista kommenttia teilannut, nostin ne kommentit ja varsinkin tuo elämyskommentti oli asiaton. :) Älkäähän syyllistykö.

"Vieras"
[QUOTE="aapee";28058801]Tämä esim tosi asiallinen, aivan kuin en ajattelisi vauvan parasta vaan olisin menossa elämyslomalle. Toki teidän mielestä ihan normaalia puhua näin jollekin jota hirvittää vain asento ja kyselee kokemuksia...[/QUOTE]

No jospa et ottaisi tälläisiä selviä kettuiluja niin vakavasti. Näitä nyt aina mahtuu mukaan, suurinosa vastauksista kuitenkin ollut ihan asiallisia. Ei saa eikä voi olla tälläisellä avoimella palstalla niin herkkä. Ohitat tuollaiset kommentit ja keskityt niihin muihin.

"aapee"
[QUOTE="Vieras";28058819]No jospa et ottaisi tälläisiä selviä kettuiluja niin vakavasti. Näitä nyt aina mahtuu mukaan, suurinosa vastauksista kuitenkin ollut ihan asiallisia. Ei saa eikä voi olla tälläisellä avoimella palstalla niin herkkä. Ohitat tuollaiset kommentit ja keskityt niihin muihin.[/QUOTE]

Joo minähän tässä otankin vakavasti, kuka jatkaa jankutusta? :D Oikeasti mitä väliä jos minua ärsytti pari kommenttia? Miksi olet noin herkkä ja jatkat asian vatvomista kun kommentti ei ilmeisesti edes ollut sinulle osoitettu. Vai sinäkö se elämyskommentoija olit? Lopeta jo, ei jaksaisi vääntää.

nooo
[QUOTE="aapee";28058735]En minä tässä elämystä ole menossa hakemaan haloo,vaan pelottaa tuo asento joka sattuu jo itsessäänkin niin että huudan. Vitun katkerat ämmät, harmittaako noin paljon oma paska asento vai miksi pitää kommentoida osan noin inhottavasti? Joo ei voi mitään jos pakottavat HYVÄSTÄ syystä huonompaan asentoon, mutta kysyin vain mitä syitä siihen voi olla.
Vittu täältä kannata kysyä mitään kun heti on kanalauma kotkottamassa.[/QUOTE]

sinun vastauksesi oli onneksi näin mukava. "kiitos asiallisille vastaajille, kun jaoitte kokemuksenne".

"aapee"
sinun vastauksesi oli onneksi näin mukava. "kiitos asiallisille vastaajille, kun jaoitte kokemuksenne".
Laitan aina tuon kun ketju on loppu. Jos sen laitan nyt, ihmiset ajattelevat että olen saanut kuulla tarpeeksi eivätkä vastaile. :)
No kiitos kaikille asiallisesti vastanneille ettei tule paha mieli, haluan vielä kuulla lisää, mutta kiitos nyt kovasti jo niille vastanneille!!!

"Vieras"
[QUOTE="aapee";28058832]Joo minähän tässä otankin vakavasti, kuka jatkaa jankutusta? :D Oikeasti mitä väliä jos minua ärsytti pari kommenttia? Miksi olet noin herkkä ja jatkat asian vatvomista kun kommentti ei ilmeisesti edes ollut sinulle osoitettu. Vai sinäkö se elämyskommentoija olit? Lopeta jo, ei jaksaisi vääntää.[/QUOTE]

Okei, selvästi sinua ei vaan voi miellyttää. Kerroin mitä kysyit, ja vastauksesi tuota luokkaa. Miksi vielä ihmettelet saamiasi vastauksia?
Mutta joo, ei jaksa vääntää. Mä onneksi olen jo synnytykseni hoitanut, nyt lähden niiden tulosten kanssa ulos. Suosittelen sinullekin, jos vaikka auttaisi noihin hermoihin.

Toivottavasti synnytyksesi kuitenkin sujuu hyvin ja kaikki ovat tyytyväisiä ja ennenkaikkea vauva on terve ja suloinen!

Hmm...
Puoli-istuvassa minäkin ponnistin, ja alamäkeen se kyllä tapahtui. En sitten tiedä, jos olisin päälläni istunut.

Etukäteen mulla oli totta kai hienot teoriat ponnistusasennoista, mutta muutamaa koetettuani valitsin puoli-istuvan. Ei ollut puudutteita eikä kohdunsisäistä sydänäänten seurantaa, joten ihan vapaasti näin valitsin.

juujuu
riippuu kätilöstä, molemmissa oli toive jakkarasta. ekassa ei toteutunut kun kätilö ei opastanut tuli epparit ja pitkä ponnistus viittä vaille imukuppi, tokassa jakkara nopea ponnistus ja ohjeistus jakkaralle ei ongelmia mitään. ja selkävaivainen olen niin eekassa suurin kipu oli lonkat selkä ja ponnistaminen heikkoa tuon ns turhan kivun takia jonka monesti sanoin ei kuunneltu. ja molemmat tipalla käynnistettyjä ja monitoroituja joten ei sekään estänyt. tsemppiä sulle

"HiPhei"
[QUOTE="aapee";28058735]En minä tässä elämystä ole menossa hakemaan haloo,vaan pelottaa tuo asento joka sattuu jo itsessäänkin niin että huudan. Vitun katkerat ämmät, harmittaako noin paljon oma paska asento vai miksi pitää kommentoida osan noin inhottavasti? Joo ei voi mitään jos pakottavat HYVÄSTÄ syystä huonompaan asentoon, mutta kysyin vain mitä syitä siihen voi olla.
Vittu täältä kannata kysyä mitään kun heti on kanalauma kotkottamassa.[/QUOTE]

Kuulostat ihan agnstiseltä teiniltä.

"kätilö"
On joitain tilanteita, joissa puoli-istuva asento on paras vaihtoehto. En jaksa alkaa 'luetella' niitä, koska pääasiallinen aihe kommenttiini on sen asian myöntäminen, että kätilön työmukavuudella on paljon merkitystä synnyttäjän asentoon.

Monessa ketjussa on ilkeilty käilöille siitä, että he haluavat 'laiskuuttaan' pistää synnyttäjän tiettyyn asentoon jne.. Halusin vain huomauttaa, että kun teet todella fyysisesti raskasta työtä, niin niillä työasennoilla todella on merkitystä. En usko, että kenenkään ihmisen kroppa kestää kyykkiä jakkaran alla tai kumarrella ammeeseen 8 tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa.

Lähes jokainen kätilö pyrkii toteuttamaan äidin toiveet synnytyksen suhteen, mutta jos on juuri kyykkinyt/kontannut/kumarrellut useamman tunnin putkeen, niin kyllä on jo ajateltava ergonomiaa ja omaakin terveyttä. Itse treenaan lihaskuntoa useita kertoja viikossa ja mielestäni minula on suhteellisen hyväkuntoinen kroppa. Silti joidenkin työvuorojen jälkeen kroppa huutaa hoosiannaa.

Toivoisin, että ergonomiset työsennot sallittaisiin myös kätilöille. Sydämellä tehtävää työtä olisi kivaa jatkaa mahdollisimman pitkään, ilman ennenaikaista eläkeelle siirtymisen uhkaa.

4:n äiti
Mitkä ruton anturat teillä siellä on kun ette voi liikkua? Meillä sydänääniä varten laitetaan sellanen "pinni" vauvan päähän, jonka toinen pää tulee kiinni sitten äidin reiteen. Ja kyllä sen kaa saa kävellä vaikka käytävillä ja portaissa. Koko ajan antaa tietoa siihen koneeseen supistuksista ja vauvan sydänäänistä. Ja vaikka oon pienikokoinen niin 3 lastani olen jakkaralla synnyttänyt. Ekan synnytin puoli-istuvassa ja se oli kyllä jotain aivan kauheaa!!! Ja sillon tarveinkin sitä imukuppia. Ei mulle ole annettu kuin kohdunkaulan puudute ja välistä ei sitäkään. Spinaalia ja epiduraaliahan ei voi ottaa jos jakkarasynnytyksen haluaa..Näin mulle sanottiin.

4:n äiti
Ei mulla ponnistus kestä siinä jakkaralla kuin sen 2-5 min. Että ei se kätilö kyllä kauaa siinä joudu kyykkimään:) Ja siihen mennään vasta kun lapsi ulos ponnistetaan.

hheee
[QUOTE="kätilö";28060462]On joitain tilanteita, joissa puoli-istuva asento on paras vaihtoehto. En jaksa alkaa 'luetella' niitä, koska pääasiallinen aihe kommenttiini on sen asian myöntäminen, että kätilön työmukavuudella on paljon merkitystä synnyttäjän asentoon.

Monessa ketjussa on ilkeilty käilöille siitä, että he haluavat 'laiskuuttaan' pistää synnyttäjän tiettyyn asentoon jne.. Halusin vain huomauttaa, että kun teet todella fyysisesti raskasta työtä, niin niillä työasennoilla todella on merkitystä. En usko, että kenenkään ihmisen kroppa kestää kyykkiä jakkaran alla tai kumarrella ammeeseen 8 tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa.

Lähes jokainen kätilö pyrkii toteuttamaan äidin toiveet synnytyksen suhteen, mutta jos on juuri kyykkinyt/kontannut/kumarrellut useamman tunnin putkeen, niin kyllä on jo ajateltava ergonomiaa ja omaakin terveyttä. Itse treenaan lihaskuntoa useita kertoja viikossa ja mielestäni minula on suhteellisen hyväkuntoinen kroppa. Silti joidenkin työvuorojen jälkeen kroppa huutaa hoosiannaa.

Toivoisin, että ergonomiset työsennot sallittaisiin myös kätilöille. Sydämellä tehtävää työtä olisi kivaa jatkaa mahdollisimman pitkään, ilman ennenaikaista eläkeelle siirtymisen uhkaa.[/QUOTE]Sitten vain saikulle jos ei kestä työtään fyysisesti, ei se teidän vika ole. :) Hankkikoot teille kätilöille muuta kautta apua kuin laittaa potilaat kärsimään. :) Esim relax-birth synnytysjakkara on myös kötilölle erittäin ergonominen, ergonomisempi kuin puoli-istuallaan sängyllä.
Ei mua kiinnosta jos sairaalassamme ei ole tuota asiaa mietitty, jokain aikauinen ihminen eli kätilö on itse vastuussa siitä hakeeko sairaslomaa jos ei ole työkykyinen.
Jakkaran kanssa ei muutenkaan sählätä kuin ponnistusvaiheessa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja 4:n äiti;28060650:
Ei mulla ponnistus kestä siinä jakkaralla kuin sen 2-5 min. Että ei se kätilö kyllä kauaa siinä joudu kyykkimään:) Ja siihen mennään vasta kun lapsi ulos ponnistetaan.
Sama homma mullakin. Painovoima kuitenkin auttaa siinä todella paljon. Vauvoilla on myös ollut anturit päässä ja olen lyhyt, eikä ole ollut mitään ongelmaa synnyttää jakkaralla.

[QUOTE="vieras";28058485]Syitä:
-henkilökunnan mukavuudenhalua, heille on helpointa että äiti makuuasennossa, he näkevät hyvin ja pystyvät tekemään työnsä helpoimmin ja nopeimmin.
-anturit vauvan päässä
-jos inulle on annettu epiduraali, voi olla että jaloistasi tai KOKO alavartalostasi lähtee tunto kokonaan, eli makuuasento ainoa vaihtoehto
-jos sinulle tehty käynnistys, tarkoittaa että olet tiputuksessa kiinni, eli tippa kädessä, siinä johtojen kanssa on aika vaikeaa vaihtaa asentoja koko ajan
-jos lapsen sydämenlyöntejä seurataan koko ajan, olet kiinnin toisessa koneessa, eli vatsan ympärillä vyö josta menee johto,ja siinäkin on aika vaikea liikkua ja vaihtaa asentoja.
-jos synnytys on pitkä, voi olla että et jaksa olla muussa asennossa, tai et jaksa enää liikkua
-jos lapsella on hätä, halutaan se nopeasti ulos, eli voi olla että tarvitaan imukuppisynnytystä tai pihtejä, siinäkin tilanteessa tuskin kuuntelevat sinua missä asennossa haluat synnyttää![/QUOTE]

Kätilön viitsimättömyys tai haluttomuus on huono syy evätä luonnonmukainen psytyasento sitä toivovalta synnyttäjältä. Ja noista muista perusteista... Itselläni kaksi käynnistettyä synnytystä, toisessa on tippa, toisessa puhkaistiin kalvot - molemmissa pystyin liikkumaan ja vaihtamaan asentoa, ei ollut pakko olla sängyllä, jakkaraa sai käyttää, jne. kun puhkaistiin kalvot, olin lisäksi ammeessa, ja minulla sikiön sydänääniä kuunneltiin langattomasti eli ei ollut edes piuhoja ja antureita.

[QUOTE="vieras";28058485]Ps. Kannattaa mennä synnytykseen avoimin mielin, tuskin koskaan synnytys menee juuri niin kuin haluaa. Mahdollisimman vähän odotuksia, ja valmiina siihen että periaatteessa mitä tahansa saattaa tapahtua, myös sektio on aina mahdollista, vaikka se olisikin pettymys. Tärkeintä on kuitenkin terve vauva. Tsemppiä![/QUOTE]

Päinvastoin - kannattaa ottaa selvää ja valmistautua. Jos sinne menee ummikkona sillä ajatuksella, että kätilö sitten neuvoo, löytää äkkiä itsensä puudutettuna sängyn pohjalta eikä mitään muita vaihtoehtoja edes tarjota.

Yhteistyössä