Vauvalla korkea kuume, mutta ei muita oireita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nekku"

Vieras
Onko jollain muulla ollut tilannetta, että vauvalla korkea kuume ilman muita oireita? Meillä nyt kaksi vuorokautta ollut korkea kuume (n. 38-39), joka supolla laskee ja sitten nousee uudestaan. Vauvaa leikkii ja syö jonkin verran. Hieman vaikea oloinen on ja öisin heräilee, mutta ei muita oireita.

Illalla olen viemässä lääkäriin, kunhan mies tulee muita lapsia katsomaan, mutta kyselen jo etukäteen, onko vastaavaa muilla?

On ollut, syynä korvatulehdus tai vauvarokko (meillä siis).
Minkä ikäinen? Kyllä mä käyttäisin pienen vauvan lääkärissä (varsinkin, koska meillä kuume ilman muita oireita on monesti kaikilla lapsilla korvatulehduksen merkki).

Minkä ikäinen vauva?

Vauva on nyt 7kk. Ensimmäisenä kuumepäivänä soitin terveysneuvontaan ja sanottiin, että kuume yleensä aina viruksen aiheuttama ja ei vaadi tässä vaiheessa toimenpiteitä. Tänään soitin paikalliseen terveyskeskukseen ja sanoivat, että olisi hyvä käydä näyttämässä. Laitoin tähän avauksen, kun tosiaan kiinnostaa, mistä vois olla kyse.

Vauvarokko varmaankin jos ei muuta, meillä kuopus sairasti sen just ton ikäsenä. Kova kuume kolme päivää ja sen jälkeen ihottuma. Vauvarokossa kuume kestää 2-5 päivää ja sen jälkeen tulee ihottuma joka kestää tunnista pariin päivään, ihottuma voi olla niin lievä ettei sitä edes kunnolla huomaa. Esikoisella meillä oli tosi pienen hetken ja niin haalee etten olis varmaan edes huomannu ellen olis osannu ettiä. Kuopuksella olikin sitten oikein kunnolla näkyvissä vähän yli päivän.

Kyllä itse seuraisin kotona ainakin sen 3vkr ennenkuin veisin lääkäriin, jos vauvan vointi suht hyvä, juo hyvin ja syökin jotain. Lääkettä vaan annat tarpeeksi, voit antaa panadolia ja buranaa vuorotellen ni ei tule liian pitkiä välejä lääkkeen antoon.

Kävinkin jo lääkärissä, kun naapuri otti muut lapset hoitoon. Tulehdusarvot normaalit ja ei löytynyt mitään syytä kuumeelle. Ollaan siis kotona takaisin ja, jos kuumetta vielä viikonloppuna, niin sitten takaisin.

Yhteistyössä