Sinne meni sekin **tun laskiaisrieha...:(

• Viestiketjun aloittaja paskamutsi jou
  • Ensimmäinen viesti
paskamutsi jou
Ei tuon erityislapsen kanssa voi tehdä mitään. Aamusta asti uhmannut ja elvistellyt, siedin kuitenkin ihan hyvin ja toppuuttelin vähän väliä. Meillä oli tapaaminen psykiatrian puolella (lapsi siellä asiakkaana), loppua kohti touhu meni niin levottomaksi että piti lasta estää fyysisesti, kun teki kiellettyjä asioita tahallaan jatkuvasti. Kävimme lounaalla kaupungilla ja ostimme vähän karkkia, ajattelin että katsellaanpa elokuva iltapäivällä. Lapsi oli riemuissaan ja pari tuntia sujuikin kivasti. Laskiaisrieha olisi alkanut viideltä, sinne oli aiemmin päivällä vielä innoissaan menossa ja meidän piti tavata tuttavaperheitäkin siellä. Sitten alkoi kuitenkin kiukuttelu, hän ei tahdo lähteä. En välittänyt vaan pysyin rauhallisena, taas kerran toppuuttelin ja käänsin positiiviseksi marinoita. Vaatteet sai päälleen, unohti käydä vessassa. Vessaan ei suostunut menemään kunnes totesin että odotettuja laskiasherkkuja ei sitten tarvitse syödä puistossa, koska siellä ei ole vessaa (lapsella heikko pidätyskyky). Johan meni vessaan. Vaan sitten alettiin vääntämään vessan vetämisestä, valehteli sen vetäneensä ja raivosi minulle, kun totuus paljastui. Veti vessan minun avustamana ja puimme uudestaan.

Sitten alkoikin räksytys siitä että hänhän ei mihinkään lähde ja että kelkkaa ei ainakaan oteta mukaan, sillä hänhän ei laske mäkeä. Aikani tätä jaksoin kuunnella välittämättä, sitten piti pukea pipo ym. ja lapsi alkoi ärisemään, huitoi minua jne. ja minulla napsahti pinna poikki. Ei menty riehaan ja siitähän se uusi meteli nousikin; lapsi alkoi haukkumaan minua, sain väkisin riisua häneltä ulkovaatteet ja viedä huoneeseensa rauhoittumaan + painua itsekin pois tilanteesta.

Jos joku vielä kerrankin sanoo mulle, että erityispiirteet tekevät lapsista vain "rikkaampia", vedän turpaan. :(

"Piip"
Ei tuon erityislapsen kanssa voi tehdä mitään. Aamusta asti uhmannut ja elvistellyt, siedin kuitenkin ihan hyvin ja toppuuttelin vähän väliä. Meillä oli tapaaminen psykiatrian puolella (lapsi siellä asiakkaana), loppua kohti touhu meni niin levottomaksi että piti lasta estää fyysisesti, kun teki kiellettyjä asioita tahallaan jatkuvasti. Kävimme lounaalla kaupungilla ja ostimme vähän karkkia, ajattelin että katsellaanpa elokuva iltapäivällä. Lapsi oli riemuissaan ja pari tuntia sujuikin kivasti. Laskiaisrieha olisi alkanut viideltä, sinne oli aiemmin päivällä vielä innoissaan menossa ja meidän piti tavata tuttavaperheitäkin siellä. Sitten alkoi kuitenkin kiukuttelu, hän ei tahdo lähteä. En välittänyt vaan pysyin rauhallisena, taas kerran toppuuttelin ja käänsin positiiviseksi marinoita. Vaatteet sai päälleen, unohti käydä vessassa. Vessaan ei suostunut menemään kunnes totesin että odotettuja laskiasherkkuja ei sitten tarvitse syödä puistossa, koska siellä ei ole vessaa (lapsella heikko pidätyskyky). Johan meni vessaan. Vaan sitten alettiin vääntämään vessan vetämisestä, valehteli sen vetäneensä ja raivosi minulle, kun totuus paljastui. Veti vessan minun avustamana ja puimme uudestaan.

Sitten alkoikin räksytys siitä että hänhän ei mihinkään lähde ja että kelkkaa ei ainakaan oteta mukaan, sillä hänhän ei laske mäkeä. Aikani tätä jaksoin kuunnella välittämättä, sitten piti pukea pipo ym. ja lapsi alkoi ärisemään, huitoi minua jne. ja minulla napsahti pinna poikki. Ei menty riehaan ja siitähän se uusi meteli nousikin; lapsi alkoi haukkumaan minua, sain väkisin riisua häneltä ulkovaatteet ja viedä huoneeseensa rauhoittumaan + painua itsekin pois tilanteesta.

Jos joku vielä kerrankin sanoo mulle, että erityispiirteet tekevät lapsista vain "rikkaampia", vedän turpaan. :(
Mikä tuossa nyt niin erikoista on? Normaalilta lapselta kuulostaa..

:hug:

Jos yhtään lohduttaa, niin meillä on ihan "normaali" muksu kilahdellut tänään oikeastaan ihan kaikesta.

Huipennukseksi seisoi tuulikaapissa huutamassa ja kiukkuamassa yli puolituntia, kun en suostunut auttamaan häntä ulkovaatteiden riisumisessa... Mun oli pakko laittaa mp3:nen korville, muuten olisin huutanut minäkin.

• Tykkää
Reactions: Kuudes
paskamutsi jou
[QUOTE="Piip";28037900]Mikä tuossa nyt niin erikoista on? Normaalilta lapselta kuulostaa..[/QUOTE]

Ihanko totta? Täysin "normaalia", että koko päivä käyttäydytään kuin joku ääliö, äristään ja muristaan, valehdellaan päin naamaa jne.? Lapsellani on kyllä diagnoositkin, niitä en tähän pistä nyt. Semmoinen tavislasten uhma ja tahtominen on aika kevyttä settiä verrattuna tähän, kun jokaisesta asiasta pitää vääntää.

"vanamo"
[QUOTE="Piip";28037900]Mikä tuossa nyt niin erikoista on? Normaalilta lapselta kuulostaa..[/QUOTE]

Samaa ihmettelen. Vai onkohan tuo meidän 5v myös erityislapsi kun tuo kaikki kuulosti niin kovin tutulta. Meillä on tuollaista ihan joka päivä...

Oli miten oli, itse olisin kyllä kerran varoittanut lasta siitä huitomisesta ennen kuin olisin peruuttanut koko laskiaisriehan. Varmasti lapselle suuri pettymys ja kun päätös tuli hänelle yllätyksenä.

Blue
[QUOTE="vanamo";28037914]Samaa ihmettelen. Vai onkohan tuo meidän 5v myös erityislapsi kun tuo kaikki kuulosti niin kovin tutulta. Meillä on tuollaista ihan joka päivä...

Oli miten oli, itse olisin kyllä kerran varoittanut lasta siitä huitomisesta ennen kuin olisin peruuttanut koko laskiaisriehan. Varmasti lapselle suuri pettymys ja kun päätös tuli hänelle yllätyksenä.[/QUOTE]

On niitä todella huonosti käyttäytyviä normaalejakin lapsia olemassa.

"Piip"
Ihanko totta? Täysin "normaalia", että koko päivä käyttäydytään kuin joku ääliö, äristään ja muristaan, valehdellaan päin naamaa jne.? Lapsellani on kyllä diagnoositkin, niitä en tähän pistä nyt. Semmoinen tavislasten uhma ja tahtominen on aika kevyttä settiä verrattuna tähän, kun jokaisesta asiasta pitää vääntää.
Onhan noita diagnooseja.. Flunssaa, korvatulehusta jne. Semmosta se elämä, mummo vainaa tuppasi sanomaan. Kyllä tuo melko normaalilta uhmaikäisen arjelta minusta kuulostaa. Sen perusteella mitä kirjoitit.

"ninnu"
Miksi ihmeessä pitää erityislapsen kanssa alkaa vääntämään kättä jostakin niin vähäpätöisestä,kuin vessan vetämisestä , tai muusta yhtä turhasta?
Eikö saa ihan aiheestakin vääntää riittävästi?
Kannattaa valita taistelunsa -mikä on tappelun,kinaamisen ja väittelyn arvoista ja mikä ei....

Ihan noin niinkun helpottavana vinkkinä..

paskamutsi jou
Sama lapsi satuttaa muita päivähoidossa päivittäin, on myös väkivaltainen hoitajille. Impulssikontrolli olematon, samoin vaarantaju. Ja siellä psykiatrisella puolella ollaan asiakkaina nimenomaan lapsen käytöksen takia emmekä itse sinne hakeneet...

Blue
[QUOTE="ninnu";28037933]Miksi ihmeessä pitää erityislapsen kanssa alkaa vääntämään kättä jostakin niin vähäpätöisestä,kuin vessan vetämisestä , tai muusta yhtä turhasta?
Kannattaa valita taistelunsa -mikä on tappelun,kinaamisen ja väittelyn arvoista ja mikä ei....

Ihan noin niinkun helpottavana vinkkinä..[/QUOTE]

Jep, huonoina päivinä ei ehkä ihan joka asiaan kannata tarttua.

paskamutsi jou
[QUOTE="ninnu";28037933]Miksi ihmeessä pitää erityislapsen kanssa alkaa vääntämään kättä jostakin niin vähäpätöisestä,kuin vessan vetämisestä , tai muusta yhtä turhasta?

Ihan noin niinkun helpottavana vinkkinä..[/QUOTE]

Koska se vessa kuuluu vetää. Vähän alle kouluikäisen pitäisi se jo osata muutenkin. Eikä siinä ole aiemmin ollut ongelmia, nyt on lapsi taas keksinyt jotain siihen liittyen. Yritin aiemmin päivällä nätisti kysellä, pelottaako häntä se ääni tai jotain, vastaukseksi sain möreää raivoa ja kiukkuamista. Hänellä on äänipelkoja muutenkin, esim. musiikkia ei voi sietää, eikä autoja. Kulkee kuulosuojaimet päässä tuolla nytkin.

Blue
Ihan joka päivä on viime aikoina ollut "huono". En tiedä syytä muutokseen. Mutta useampi taho on sanonut, että tämän muksun kanssa ei saa antaa periksi, koska sitten samasta asiasta saa vääntää kahta kauheammin seuraavalla kerralla.
Ok. Kannattaa varmaan soitella sinne psykiatriselle ja kysäistä oisko heillä heittää jotain uutta toimintatapaa niihin vessarutiineihin että ne saisi taas sujuviksi.

"vieras"
Erityislasta siis raahattu pitkin kaupunkia, käytetty jossain tutkimuksissa ja ties mitä muuta ohjelmaa ollut...lasta väsyttää päivän touhut, ei ehkä oikein ymmärrä mikä se laskiaisrieha on...jännittää...alkaa hermostuttaa ja tekee mieli päästellä höyryjä...ja pam! Äiti peruuttaakin varoittamatta koko jutun ja repii vaatteet päältä, pistää omaan huoneeseen...

Tota noin...

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
"ninnu"
Juu, mutta kun kyseessä on erityislapsi, niin ei voi odottaa ihan kaikkia asioita,mitä terveeltä ja toisekseen,niin luultavasti helpommalla ja vähemmällä raivolla pääsisi tilanteesta,kun kävisit itse vetämässä sen vessan,jos lapsi ei sitä tee...
Tarkotin sitä, että jos on muutenkin hankalaa ja päivät yhtä taistelua aamusta iltaan,niin kannattaa miettiä, mitkä taistelut voisi jättää väliin....
Eri asia,jos lapsi on tekemässä jotakin, mikä vahingoittaa itseä, tai muita, mutta jos on kyse vessan vetämisestä tms. arkisesta asiasta,niin turha kai siitä on alkaa sotaa nostamaan?

paskamutsi jou
[QUOTE="ninnu";28037975]Juu, mutta kun kyseessä on erityislapsi, niin ei voi odottaa ihan kaikkia asioita,mitä terveeltä ja toisekseen,niin luultavasti helpommalla ja vähemmällä raivolla pääsisi tilanteesta,kun kävisit itse vetämässä sen vessan,jos lapsi ei sitä tee...
Tarkotin sitä, että jos on muutenkin hankalaa ja päivät yhtä taistelua aamusta iltaan,niin kannattaa miettiä, mitkä taistelut voisi jättää väliin....
Eri asia,jos lapsi on tekemässä jotakin, mikä vahingoittaa itseä, tai muita, mutta jos on kyse vessan vetämisestä tms. arkisesta asiasta,niin turha kai siitä on alkaa sotaa nostamaan?[/QUOTE]

Sitten se sota käydään päiväkodissa uusiksi, koska siellä (integroitu pienryhmä) on tapana, että jopa autistiset ym. vaikeavammaiset osaavat vetää vessan itse. Toimintatapojen pitäisi olla yhtenäiset kaikkialla, missä lapsi on. Ja kohta on sitten koulussakin jne. eikä siellä kukaan kulje perässä vetämässä vessaa.

Joo, jankutan, mutta tuntuu että lastani pidetään idioottina useammalta taholta. Kyllä hän osaa tehdä vaikka mitä, oppimiskyky on normaali jne. Minä olen itsepäinen, senkin tiedän. Mutta en tahdo että pääsee luistamaan normaalien asioiden/toimintatapojen oppimisesta diagnoosiensa vuoksi.

paskamutsi jou
[QUOTE="vieras";28037973]Erityislasta siis raahattu pitkin kaupunkia, käytetty jossain tutkimuksissa ja ties mitä muuta ohjelmaa ollut...lasta väsyttää päivän touhut, ei ehkä oikein ymmärrä mikä se laskiaisrieha on...jännittää...alkaa hermostuttaa ja tekee mieli päästellä höyryjä...ja pam! Äiti peruuttaakin varoittamatta koko jutun ja repii vaatteet päältä, pistää omaan huoneeseen...

Tota noin...[/QUOTE]

Joo, aivan varmasti tämä on taas kerran mun syytäni kun lapsi käyttäytynyt kusipäisesti päivästä toiseen ja sitten kun kehtaan suuttua, niin pam! Minähän sen käytöksen aiheutin. Kiitos vaan.

Kaupungilla ei ole "juostu" sen enempää että 45 minuuttia tavattiin psykiatria ja käytiin syömässä + vieressä karkkiostoksilla. Suoraan kotiin mentiin siitä ja rutiinit jatkuivat. Hermostunut saa olla ja kyllä lapsi sanoo, jos jännittää jotain. Nyt vaan riehui ja raivosi, syytteli ja kiukkusi. On se nyt perkele jos tuollaiseen ei saa puuttua.

"leijonaemo"
Tsemiä ja jaksamisia sinulle!
Mutta,aina voisi olla huonomminkin,meillä erityislapsi jonka kanssa ei voi edes lähteä pulkkamäkeen koska ei viihdy yleisillä paikoilla vaikka kuinka on yritetty totuttaa...kiukkuaa vain pyörätuolissa :( muut lapsethan tästä kärsii kun emme pääse mihinkään :(

Vaan meitäkin huonommin voisi olla,yritän tätä aina ajatella...

"vieras"
[QUOTE="vieras";28037973]Erityislasta siis raahattu pitkin kaupunkia, käytetty jossain tutkimuksissa ja ties mitä muuta ohjelmaa ollut...lasta väsyttää päivän touhut, ei ehkä oikein ymmärrä mikä se laskiaisrieha on...jännittää...alkaa hermostuttaa ja tekee mieli päästellä höyryjä...ja pam! Äiti peruuttaakin varoittamatta koko jutun ja repii vaatteet päältä, pistää omaan huoneeseen...

Tota noin...[/QUOTE]

Vai ihan raahattu. Voi hohhoi. Opetelkaa lukemaan ennen kuin tulette tänne pätemään ja syyllistämään.

• Tykkää
Reactions: Kuudes
"vieras"
Joo, aivan varmasti tämä on taas kerran mun syytäni kun lapsi käyttäytynyt kusipäisesti päivästä toiseen ja sitten kun kehtaan suuttua, niin pam! Minähän sen käytöksen aiheutin. Kiitos vaan.

Kaupungilla ei ole "juostu" sen enempää että 45 minuuttia tavattiin psykiatria ja käytiin syömässä + vieressä karkkiostoksilla. Suoraan kotiin mentiin siitä ja rutiinit jatkuivat. Hermostunut saa olla ja kyllä lapsi sanoo, jos jännittää jotain. Nyt vaan riehui ja raivosi, syytteli ja kiukkusi. On se nyt perkele jos tuollaiseen ei saa puuttua.
Millaisia ne psykiatrin luona käynnit ovat lapselle? Väsyttäviä?

paskamutsi jou
[QUOTE="vieras";28038142]Millaisia ne psykiatrin luona käynnit ovat lapselle? Väsyttäviä?[/QUOTE]

En usko. Psykiatri on ystävällinen ja lapsi pitää hänestä, halailee jne. vaikka on tavannut vasta jonkun aikaa. Leikkivät yhdessä yleensä, piirtävät ja kokoavat esim. pienoismalleja. Lapsi on aina iloinen kun kuulee että mennään taas tapaamaan tätä ihmistä ja hän pääsee sinne leikkimään.

Yhteistyössä