sikiö syke?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Kävinpä tänään lekurissa rv 13+2. Lääkäri kurkkasi mahan päältä ultralla sikiötä.
Sikiö kökötti vain paikallaan, kerran nytkähti ja vähän heilutti käsiä. Sama oli nt-ultrassa.
Pitäisikö tässä huolestua? Ultran jälkeen kuunneltiin sykettä, joka oli 165-170/min.
Miten voi olla noin korkea, vaikka yksi vain nököttää paikallaan? Kokemuksia?

[QUOTE="aloittaja";28036731]Entäs tuo liikkumattomuus? Eihän se nyt aina voi nukkua. Ja jostain luin että 170 on korkea syke. Varsinkin kun tuo ei paljoa liikkunut[/QUOTE]

Eikai se aina nukukaan jos ny sattuu nukkumaan just sillo ku ultraavat. pojasta oli korkeahko syke ja laiska oli niskaultrassa. Rakenne ultrassakin piti herätellä oikeen ja sitte mellastikin urakalla.

Mäkin olin huolissani kun np ultrassa sikiö oli vain paikallaan ja myös seuraavassa ultrassa.. Olin ihan varma että jotain on vialla. Noh, rakenneultrassa olikin sitten täysi vauhti päällä, kätilöllä oli vaikeuksia saada tyyppi mitattua! :D
Ei kannata olla huolissaan siitä liikkumattomuudesta.

[QUOTE="aloittaja";28036731]Entäs tuo liikkumattomuus? Eihän se nyt aina voi nukkua. Ja jostain luin että 170 on korkea syke. Varsinkin kun tuo ei paljoa liikkunut[/QUOTE]

vau.fi

viikko 13
'Suurin osa sikiön liikkeistä on refleksejä. Iho on vielä erittäin ohut ja herkkä.'

eli ei niitä liikkeitä viel olekaan

Mulla esikoinen tyttö, jonka sykkeet huiteli myös aika korkealla =) ja esikoinen myös pyöri nt-ultrassa niin ettei ultraaja meinannut mittoja saada, mutta tämä sitten vain köllöttelee paikallaan :O

[QUOTE="veera";28036806]Mäkin olin huolissani kun np ultrassa sikiö oli vain paikallaan ja myös seuraavassa ultrassa.. Olin ihan varma että jotain on vialla. Noh, rakenneultrassa olikin sitten täysi vauhti päällä, kätilöllä oli vaikeuksia saada tyyppi mitattua! :D
Ei kannata olla huolissaan siitä liikkumattomuudesta.[/QUOTE]
Näin. Ensin ei mitään elämää ko vähän jotai ja sitte saiki komentaa pysymään paikallaan edes hetken....Pauke kävi kun tyyppi monotti suoraan siihe anturiin.

Mutta entäs tuo syke? Eikö se ole aika korkea leposykkeeksi? Joka ilta olen ainakin 2vkon ajan kuunnellut sikiön sykettä ja aina se huitelee jossain 170 tienoilla.. Luin monestakin paikasta että korkea syke on tutkimisen arvoinen juttu, varsinkin kun sikiö ei liiku ja syke korkea :(

[QUOTE="aloittaja";28038057]Mutta entäs tuo syke? Eikö se ole aika korkea leposykkeeksi? Joka ilta olen ainakin 2vkon ajan kuunnellut sikiön sykettä ja aina se huitelee jossain 170 tienoilla.. Luin monestakin paikasta että korkea syke on tutkimisen arvoinen juttu, varsinkin kun sikiö ei liiku ja syke korkea :([/QUOTE]

Ihan normaali syke on noille viikoille :) Mitä pienempi sydän on, sitä korkeampi syke. Ei nuo sykkeen normaalirajat tarkoita alkuraskauden sykettä. CTG:tä (sydänäänikäyrää) aletaan ottaa yleensä vasta rv 28-30 jälkeen, ja silloin syketaso on merkitsevä. Ja on totta, että liikkumattomuus ja korkea syke on syytä tutkia, mutta vasta rv 26-30 jälkeen...Joten ole huoleti!