Oltiin äsken leikkipuistossa, siellä oli päiväkotiryhmä ja säälitti niin yksi lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leikkipuistossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leikkipuistossa

Vieras
Oltiin äsken lasten kanssa leikkipuistossa. SInne tuli päiväkotiryhmällinen lapsia n. 1-4 vuotiaita kaikki. Useampi hoitaja oli mukana. Yksi lapsi, arvioilta 1,5v tai vanhempi istui koko ajan vain lumihangessa kaukana muista. Hoitajat leikkivät muiden kanssa ja siellä oli muitakin pienimpiä. Niitä selvästi autettiin ylös ja leikitettiin, keinutettiin jne. Tämä yksi vaan istui puolisen tuntia hangessa kauempana muista ja kukaan ei käynyt seurustelemassa sille tai kukaan hoitaja ei ottanut sitä leikkeihin mukaan.

Tätähän se meno vissiin on päiväkodeissa? Säälitti pikkuinen :/
Onneksi omat on kotihoidossa :)

Vaikea ymmärtää mikä ongelma tuossa oli jos lapsi ei itkenyt tai osoittanut muuten olevansa oloonsa tyytymätön. Noin pieni lapsi ei vielä kykene yhteisleikkiin toisten lasten kanssa, joten jos hän esim. istui ja paukutti hiekkalapiolla ämpäriin lunta tms se on voinut olla lapselle ihan mielekästä tekemistä.

Huolestuisin jos tilanne olisi se että lapsi itkisi, eikä kukaan häntä huomioisi. Mutta jos tyytyväistä lasta ei huomioi, niin missä on ongelma?

Niin minkälaista? Että yhtä syrjitään?

No ei varmasti ole. Olisit kysynyt miksi lapsi istui yksin.

No ei se mun mielestä mun tehtävä ole puuttua lapsen istumiseen ulkopuolisena (kun mitään rikosta ei kuitenkaan tapahtunut), vaikka kyseessä olikin tutun tutun tutun lapsi. Lähinnä tarkoitin sitä, että sen mitä olen sivusta seurannut, niin pienimmät taitaa jäädä aina "jalkoihin" ja ainakin ulkona vähimmälle huomiolle. Enkä tarkoittanut suoranaisesti syrjintää, vaan sitä että kyllä sitä huomiota pitää antaa kaikille tasapuolisesti ja erityisesti tällaisissa tapauksissa niille, jotka sitä tarvii. Eikä ole kiva, jos pikkuiselle tulee pissatulehdus tai vastaava tuosta.

[QUOTE="vieras";28036041]Ehkä lapsi halusi omaa rauhaa ja olla itsekseen siellä kauempana, oisihan sen ikäinen voinut kävellä muiden luo jos olisi halunnut.[/QUOTE]

Ei osannut nousta vielä itse seisomaan, yritti kyllä mutta ei onnistunut ja muksahti naamalleen.

No ei se mun mielestä mun tehtävä ole puuttua lapsen istumiseen ulkopuolisena (kun mitään rikosta ei kuitenkaan tapahtunut), vaikka kyseessä olikin tutun tutun tutun lapsi. Lähinnä tarkoitin sitä, että sen mitä olen sivusta seurannut, niin pienimmät taitaa jäädä aina "jalkoihin" ja ainakin ulkona vähimmälle huomiolle. Enkä tarkoittanut suoranaisesti syrjintää, vaan sitä että kyllä sitä huomiota pitää antaa kaikille tasapuolisesti ja erityisesti tällaisissa tapauksissa niille, jotka sitä tarvii. Eikä ole kiva, jos pikkuiselle tulee pissatulehdus tai vastaava tuosta.

Sitä lähinnä tarkoitin että sille oli varmasti hyvä syynsä, ja että kysymällä olisi selvinnyt halu tietää miksi lapsi siellä istuskeli.

Pakko avstata vaikka eka ajttelin et olkoon mut,

jos olisin ollut puistossa jossa yksi pieni lapsi istuu muista erillään, yrittää nousta pystyyn mut ei pääse niin olisin mennyt sen lapsen luokse ja auttanut ja näin omalla toiminnallani näyttänyt näille hoitotädeille esimerkkiä. olen huono sanomaan asioista mut teot kertoo yleensä enemmän.

mä en käsitä tätä et siel sä oot puol tuntia töllistellyt kun pienellä surkeaa. en vain itse pystyis. joo, on niiden hoitotätien työ huolehtia siitä lapsesta mut silti mun rakkaus lähimmäisiä kohtaan voittaa tuollaisessa tilanteessa.

No voihan olla että se lapsi tykkäsi olla vähän kauempana rauhassa kun meno sisätiloissa on usein kovaa ja tunnelma tiivistä. Olis se varmaan itkenyt jos olis ollut paha olla?

Tältä palstalta olen oppinut, että jos jotakuta syrjitään, se on aina hänen oma vikansa. Oli kysymys sitten yksivuotiaasta tai palstakiusatusta. Mitäpä on olemassa.

[QUOTE="viima";28036083]Pakko avstata vaikka eka ajttelin et olkoon mut,

jos olisin ollut puistossa jossa yksi pieni lapsi istuu muista erillään, yrittää nousta pystyyn mut ei pääse niin olisin mennyt sen lapsen luokse ja auttanut ja näin omalla toiminnallani näyttänyt näille hoitotädeille esimerkkiä. olen huono sanomaan asioista mut teot kertoo yleensä enemmän.

mä en käsitä tätä et siel sä oot puol tuntia töllistellyt kun pienellä surkeaa. en vain itse pystyis. joo, on niiden hoitotätien työ huolehtia siitä lapsesta mut silti mun rakkaus lähimmäisiä kohtaan voittaa tuollaisessa tilanteessa.[/QUOTE]

olisko se sun mielestä ok, jos joku uppo-outo ihminen kaappaisi sinun hoidettavan lapsen syliin ja kiikuttaisi sen sitten lopuksi luoksesi ja ehkä kertonut hieman toruvaan äänensävyyn sinulle, ammattihenkilölle, että ottakaahan nyt pikku-kallekin mukaan leikkeihin? olisitko sinä sitten täällä valittamassa ja avaamassa uutta ketjua, että törkeää käytöstä eräältä äidiltä?

Oltiin äsken lasten kanssa leikkipuistossa. SInne tuli päiväkotiryhmällinen lapsia n. 1-4 vuotiaita kaikki. Useampi hoitaja oli mukana. Yksi lapsi, arvioilta 1,5v tai vanhempi istui koko ajan vain lumihangessa kaukana muista. Hoitajat leikkivät muiden kanssa ja siellä oli muitakin pienimpiä. Niitä selvästi autettiin ylös ja leikitettiin, keinutettiin jne. Tämä yksi vaan istui puolisen tuntia hangessa kauempana muista ja kukaan ei käynyt seurustelemassa sille tai kukaan hoitaja ei ottanut sitä leikkeihin mukaan.

Tätähän se meno vissiin on päiväkodeissa? Säälitti pikkuinen :/
Onneksi omat on kotihoidossa :)

Hienoa että lusmuilet kotona muiden rahoilla, onko sulla mitään koulutusta edes? Aiotko koskaan mennä töihin?

Ei, ei se ole 'tätä meno päiväkodeissa'.

Esimerkiksi oma lapseni on sellainenkin junttura, että jos suutahtaa jostakin, kokoaa itseään pitkään ja hartaasti erillään muista. Siinä tilanteessa on turha mennä kyselemään ja seuraksi istumaan, sillä tavoin vain pitkittää sitä jurnuttamistaan.
Hyvinkin voin kuvitella tilanteen jossa oma lapseni näyttäis ryhmästä päiväkotimaisen julmasti erotetulta hylkiöltä......

[QUOTE="huoh";28036115]olisko se sun mielestä ok, jos joku uppo-outo ihminen kaappaisi sinun hoidettavan lapsen syliin ja kiikuttaisi sen sitten lopuksi luoksesi ja ehkä kertonut hieman toruvaan äänensävyyn sinulle, ammattihenkilölle, että ottakaahan nyt pikku-kallekin mukaan leikkeihin? olisitko sinä sitten täällä valittamassa ja avaamassa uutta ketjua, että törkeää käytöstä eräältä äidiltä?[/QUOTE]

jos se lapsi on yrittänyt pystyyn ja kaatunut naamalleen niin joo, se on silloin myös mun asiani! ja jos se on ap.ta häirinnyt niin miksi ei ole sanonut asiasta mitään??? ja voihan sille lapselle mennä juttelemaan ihan ystävällisyydestä. ja vaikka mennä leikkimään viereen.

tää on taas tää katekoriaet voiko ihmisella avata oven vai suuttuuko se siitä.

[QUOTE="huoh";28036115]olisko se sun mielestä ok, jos joku uppo-outo ihminen kaappaisi sinun hoidettavan lapsen syliin ja kiikuttaisi sen sitten lopuksi luoksesi ja ehkä kertonut hieman toruvaan äänensävyyn sinulle, ammattihenkilölle, että ottakaahan nyt pikku-kallekin mukaan leikkeihin? olisitko sinä sitten täällä valittamassa ja avaamassa uutta ketjua, että törkeää käytöstä eräältä äidiltä?[/QUOTE]

Eli joko kuvailemasi tilanne tai sitten ap:n tekemä asia (päivittelee itsekseen ja ylistää omaa toimintaansa) ovat asiasta kiinnostuneen ainoat vaihtoehdot selvittää miksi lapsi on yksin, ja pitäisikö siihen puuttua?

Mieluummin mä olisin toiminut vaikka noinkin, kuin että jäänyt asiaa pällistelemään ja pohtimaan, että miksi noin?

Jos mä olisin siinä puistoillut omieni kera, niin olisin seurustellut ko. lapsen kanssa, huomioinut pienen ja leikkinytkin siinä samalla, auttanut ylösnousemisessa jne....(toi muidenkin lasten huomioiminen kun tulee ihan itsestään) ja varmasti myös huikannut niille tätilöisille, jotka niin ahkerana muita hoitivat, että oliko tarkoituksella tämä yksi nuppunen jätetty yksinään vai miten, ja voinko omalta osaltani antaa hänelle leikkiseuraa? Noin pienestä kun oli kyse, niin hän nyt ei pahemmin vielä osaa sanoa sitä, pannuttaako vai eikö.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="viima";28036156]jos se lapsi on yrittänyt pystyyn ja kaatunut naamalleen niin joo, se on silloin myös mun asiani! ja jos se on ap.ta häirinnyt niin miksi ei ole sanonut asiasta mitään??? ja voihan sille lapselle mennä juttelemaan ihan ystävällisyydestä. ja vaikka mennä leikkimään viereen.

tää on taas tää katekoriaet voiko ihmisella avata oven vai suuttuuko se siitä.[/QUOTE]

Joo, nykyään voi tulla ihan mitä vaan silmille kun noudattaa käytöstapoja ja koittaa huomioida lähimmäisiään.

Pysähdyttiin kerran miehen kanssa liikennevaloihin ja katottiin kun siinä kävelytiellä tien reunassa oli vanha pariskunta kävelysauvoineen. Nainen nojaili sauvoihin ja oli vihreän näköinen ja piteli päätään ja mies seisoi vieressä. Avasin oven ja huikkasin että onko kaikki hyvin ja voidaanko auttaa niin mieshän tuli silmille. Huusi että lähtekää nyt tekin perkeleet siitä.

Okei, oli tilanne mikä tahansa niin nätisti voi vastata takaisin...

[QUOTE="FreezeCat";28036428]Mieluummin mä olisin toiminut vaikka noinkin, kuin että jäänyt asiaa pällistelemään ja pohtimaan, että miksi noin?

Jos mä olisin siinä puistoillut omieni kera, niin olisin seurustellut ko. lapsen kanssa, huomioinut pienen ja leikkinytkin siinä samalla, auttanut ylösnousemisessa jne....(toi muidenkin lasten huomioiminen kun tulee ihan itsestään) ja varmasti myös huikannut niille tätilöisille, jotka niin ahkerana muita hoitivat, että oliko tarkoituksella tämä yksi nuppunen jätetty yksinään vai miten, ja voinko omalta osaltani antaa hänelle leikkiseuraa? Noin pienestä kun oli kyse, niin hän nyt ei pahemmin vielä osaa sanoa sitä, pannuttaako vai eikö.[/QUOTE]

Varsinkin jos ap:n sanoin naamalleen kaatui lumihankeen.

Jaahas, päiväkotilaisten äidit taas puolustamassa päiväkotihelvettejä. Mitenkä tuo voi kenenkään mielestä olla oikein että ne "ammattilaiset" jättää pienen yksinään sivuun?! Sanokaa mulle millä järjellä se on oikein, vääntäkää vaikka rautalangasta! Nimittäin jos yks istuu lumihangessa puol tuntia, niin ei se kauhean terveellistäkään ole! Ja jos on yrittänyt pystyynkin eikä tule hoitajaa paikalle niin mistähän ne palkan saa?? No, onhan se helppoa että yks on pois pelistä kun ei itse pääse liikkeelle :( Sikamaista ja te puolustelijat olette yhtä sikamaisia, mutta enpä ihmettelekään jos lapsenne olette tuon ikäisinä hoitoon lykänneet.

[QUOTE="huoh";28036609]Jaahas, päiväkotilaisten äidit taas puolustamassa päiväkotihelvettejä. Mitenkä tuo voi kenenkään mielestä olla oikein että ne "ammattilaiset" jättää pienen yksinään sivuun?! Sanokaa mulle millä järjellä se on oikein, vääntäkää vaikka rautalangasta! Nimittäin jos yks istuu lumihangessa puol tuntia, niin ei se kauhean terveellistäkään ole! Ja jos on yrittänyt pystyynkin eikä tule hoitajaa paikalle niin mistähän ne palkan saa?? No, onhan se helppoa että yks on pois pelistä kun ei itse pääse liikkeelle :( Sikamaista ja te puolustelijat olette yhtä sikamaisia, mutta enpä ihmettelekään jos lapsenne olette tuon ikäisinä hoitoon lykänneet.[/QUOTE]

Kuka näin on sanonut?

Mä olisin varmaan mennyt oman lapsen kanssa sen päiväkotilapsen lähelle, jotta olisin nähnyt näyttääkö tyytymättömältä. Ja olisin auttanut lapsen ylös, vasta kävelemään oppineen voi olla vaikea hangesta toppakamppeissa könytä.

Kerran olen todistanut tapausta leikkipuistossa, jossa päiväkotiryhmän mukana ollut lapsi putosi telineeltä kun hoitotädit keskittyivät juoruamaan keskenään. Lapsi satutti itsensä ja itki, jolloin yksi täti tomerasti totesi, että nämä on niitä päiväkotijuttuja eikä näistä sitten kotona puhuta.. Arvatkaa laitanko omia lapsia tuohon päiväkotiin.

[QUOTE="huoh";28036609]Jaahas, päiväkotilaisten äidit taas puolustamassa päiväkotihelvettejä. Mitenkä tuo voi kenenkään mielestä olla oikein että ne "ammattilaiset" jättää pienen yksinään sivuun?! Sanokaa mulle millä järjellä se on oikein, vääntäkää vaikka rautalangasta! Nimittäin jos yks istuu lumihangessa puol tuntia, niin ei se kauhean terveellistäkään ole! Ja jos on yrittänyt pystyynkin eikä tule hoitajaa paikalle niin mistähän ne palkan saa?? No, onhan se helppoa että yks on pois pelistä kun ei itse pääse liikkeelle :( Sikamaista ja te puolustelijat olette yhtä sikamaisia, mutta enpä ihmettelekään jos lapsenne olette tuon ikäisinä hoitoon lykänneet.[/QUOTE]

Eiköhän lapsi parkuisi jos hänellä olisi hätä. :D Omakin piltti tykkää joskus istuskella pitkäänkin ja vain tutkiskella lapsiin tarttunutta lunta, kaikkien lapset kun eivät ole räkäsiä juoksevia JannicJessicoita. :) Omakin pieni rauhallinen tutkiskelija, ties mitä hänestä vielä tulee. :)

Korkeammin koulutetut ylemmän sosiaaliluokan perheet vievätkin keskimääräin aikaisemmin lapset päiväkotiin. :) Tiesitkös? ;)

mun mielest aika harva tääl on puolustanut tuota lapsen hankeen jättämistä, enemmänkin ihmetelty et ap ei ole tehnyt muuta kuin ihmetellyt ja kauhistellut. kun olisi voinut samalla vaivalla pientä auttaa ja kysyä et miks toi yks makaa tuol hanges?

totta on et jotkut kiukkupussit tarttee sen oman tilan et pääsevät olostaan yli mut se et lapsi on siel kaatuillu tms on aika perseestä.

ja omani ei ole päiväkodissa.