Meidän Perhe lehden perheen nukkumisartikkeli (jossa pienet valvovat aamuyöhön saakka) kokonaisuudessaan tässä:

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
Helppohan se on soosoo sanoa, mutta kyllä tuossa kyseisessä menään jo alemmalta kuin sieltä missä rima on matalin. Mitä tää äiti sitten tekee jos ei kerkeä lapsiaan nukuttamaan mutta ei omien sanojensa mukaan istuskele koneella..tai kämpästä päätellen siivoa? Perheessä on kaksi aikuista lasta, yksi teini, pari varhaisteiniä....eikö kukaan näistä voisi auttaa pienten nukuttamisessa? Minkälaisia reikäpäitä tähän perheeseen kuuluu jos mikään ei toimi tuolla määrällä periaatteessa kykenevää poppoota?
Joku elämänhallinnan yleisongelmahan tossa on pakko olla, ei tollaista hullunmyllyä muuten synny... koska oon ilkeä, sanon että aivan liikaa lapsia suhteessa omiin voimavaroihin. Ei riitä voimat olla aikuinen tommosen lauman edessä. Ja jumalauta mikä ukko, menee kympiltä pötkölleen ja jättää sirkuksen pyörimään aamukolmeen :D

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
"Jpk"
vaan 4lasta,2teiniä ja 2pientä..ja iltasella tuo 2-vuotias touhuaa teinien kanssa sen ajan kun luen rauhassa 5-vuotiaalle sadun ja pistän rauhassa nukkumaan.Halitaan ja peitellään.Sen jälkeen otan tuon 2-vuotiaan ja samat sille satu ja hetki äidin kanssa ja unille=)Tämä siis niinä iltoina kun mies ei kotona.Meillä ei kukaan pelaa/kato mitään 19jälkeen vaan sitten aletaan iltapalt ja rauhoitutaa..teinit saa lukea omissa huoneissaan.

Peyote
[QUOTE="vierailulla";28016015]Tuli kyllä surullinen olo, äiti on hukassa lastenkanssa ja isä painelee nukkumaan. Telkkari ja tietokone tuntuvat olevan se yksi iso tekijä, joilla lapset pitävät itsensä hereillä, ja ehkä äidin se oljenkorsi kun ei jaksa riehuvia tenavia ja noidankehä on valmis. Saavat virikkeitä ja lisää virtaa, varmasti se lasten meteli häiritsee isompia. Mutta kyllä se nukkuminen pitää järjestää sitten niin että ovat vaikka erihuoneissa kaikki nuo pienet. Koululaisille korvatulpat ja unikoulu pienille rauhallinen huone jossa hämärää ja lapset sänkyyn aina takaisin kun ylöspomppaavat ja isä mukaan touhuun. Äiti on väysnyt, ja lapsia ei kukaan vahdi kun nukahtaa. Mitä jos se pieni putoaa sieltä kirjahyllystä ja vammautuu tai kuolee? Tai pojat lukitsevat itsensä ulos pakkaseen, ja paleltuvat? Tuossa perheessä tarvitaan kipeästi apua jo ihan lasten turvallisuudenkin takia. Ei kukaan vastuuntuntoinen aikuinen ajattele, että onneksi eivät nyt pahempaa ole keksineet kuin juosta yöllä ulkona tai kiipeillä kirjahyllyyn nukkumaan! Ihan tuolla periaatteella voi ajella ilman turvavöitä, kun ei me mitään kolariakaan olla ikinä ajettu tai jättää vaikka kynttilöitä yöksi pöydälle palamaan kun mitään ole sattunut ennenkään...[/QUOTE]

Mulla ei tule yhtään surullinen olo, vaan ärtynyt olo. Kai se isäkin vaan menee nukkumaan, jos menee aikaisin töihin. Sitä ottaa varmaan päähän, ettei sillä ole äidin kanssa aikaa ollenkaan kahdestaan illalla.

Ehkäsyä noi tarttis.

"vieras"
Mutta kyllä ne pienimmätkin pitää herättää, toinen eskariin ja toinen päiväkotiin ja ne pitää ihan kuskata sinne. Lienee se 2 v sit kotihoidossa?

Mutta mitä se äiti tekee kaikki illat, jos lapset osaa omatoimisesti viihdyttää itseään katsomalla netistä pikku kakkosta tai pelaamalla murhapelejä? Mitä se äiti siis tekee?? Siinähän sillä periaatteessa on sitä omaa aikaa sit tuntitolkulla, mitä nyt tunnin välein tekee leipää nälkäisille valvojille.

"vieras"
No pitäähän ne herättää, jos ne vaan menee illalla huoneisiin ja ties miten pitkään valvoo siellä. Varmaan väsyttää aika kohtuudella.

Murrosikäisillä on oikeasti valtava unentarve.
Tässä lienee pointtina, että miksi vanhemmista lapsista huolehditaan heidät herättämällä, kun enemmän huolta tarvitsevista pienistä lapsista ei iltaisin huolehdita.

Herätyskellot oli keksitty jo minun nuoruudessa. Ja kyllä minä jo paljon paljon nuorempanakin osasin itse aamutoimet ilman aikuisten apua.

Äiti taisi opettaa minulle jo ykkösluokalla että miten herätyskello toimii..

Viimeksi muokattu:
Peyote
[QUOTE="vieras";28017548]Tässä lienee pointtina, että miksi vanhemmista lapsista huolehditaan heidät herättämällä, kun enemmän huolta tarvitsevista pienistä lapsista ei iltaisin huolehdita.[/QUOTE]

Niin siis eihän se huolehtinut kenenkään nukkumaanmenosta, mutta muistaa kumminkin herättää lapsia, varmaan koska sit saa olla rauhassa kun lapset menee tarhaan ja kouluun. Eli ei sekään huolehtimista ole.

"huoh"
Niin. Jos ovat halukkaita moista vastaanottamaan?!

Tunnen perheen, jossa 2v lapsi menee nukkumaan klo 22-23 ja herää klo 10-11 aamulla. Hieman hullunkurinen rytmi tämänkin, mutta kun äiti nyt vain sattuu tykkäämään nukkua aamuisin pitkään. Eikä hänellä ole pienintäkään aikomusta muuttaa rytmiä, koska hän itse pitää tästä rytmistä.
Kenelle on, kenelle ei. Onko se sulta pois jos äiti nukkuu pidempään kuin sinä? Ilmeisesti on ;)

Peyote
Mä ajattelen, että rytmillä ei sinänsä ole väliä, vaikka nukuttaisiin puoliinpäiviin. Mutta tuossa esimerkkitapauksessa lapset revitään ylös aamuyöllä vaikkeivät saa nukkua läheskään tarpeeksi.

• Tykkää
Reactions: idunnor
aamuvirkee
ps. kuulostaa ihan anoppilan vapaalta kasvatukselta, vaikka siellä ei ole kun yksi mukula enää kotona. 10v menee nukkumaan miten lystää ja ihmettelee, kuinka aikaisin minä menen nukkumaan (22-23). :)

Tuosta nyt ei oikeastaan enää puuttunut kuin että 20v ja 18v on peräkammarin kakaroita, jotka sitten kömpivät luolistaan joskus iltapäivällä.
Kumma on jos ei paikkakunnan sossu kiinnostu tästä perheestä, on elämänhallinta sen verran pahasti hukassa (enkä kovin usein vedä sossu-korttia esiin).
Tuollainen ihansama-asenne on kutakuinkin heitteillepano : /

Yhteistyössä