Meidän Perhe lehden perheen nukkumisartikkeli (jossa pienet valvovat aamuyöhön saakka) kokonaisuudessaan tässä:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin. Jos ovat halukkaita moista vastaanottamaan?!

Tunnen perheen, jossa 2v lapsi menee nukkumaan klo 22-23 ja herää klo 10-11 aamulla. Hieman hullunkurinen rytmi tämänkin, mutta kun äiti nyt vain sattuu tykkäämään nukkua aamuisin pitkään. Eikä hänellä ole pienintäkään aikomusta muuttaa rytmiä, koska hän itse pitää tästä rytmistä.

Ensimmäisessä viestissä väitit ymmärtäväsi toisenlaisia tapoja, mutta yhtäkkiä onkin väärin mennä nukkumaan muutama tunti myöhemmin mitä muut.

[QUOTE="vieras";28012067]Ensimmäisessä viestissä väitit ymmärtäväsi toisenlaisia tapoja, mutta yhtäkkiä onkin väärin mennä nukkumaan muutama tunti myöhemmin mitä muut.[/QUOTE]

Mä kyllä NIMENOMAAN sanoin, etten ymmärrä. En todellakaan ymmärrä tuota lehtijutun tarinaa.

Ja missä mä sanoin, että on väärin mennä nukkumaan muutamaa tuntia myöhemmin, kuin muut?

Sanoin, että rytmi on hullunkurinen...ja tässäkin kohtaa pidän hullunkurisena lähinnä sitä, että tuossa perheessä nukutaan vielä lounasaikaan. Hullunkurinen ei ole synonyymi sanalle väärä.

minusta tuo on ihan hirveää. Lapsille vaarallista. Ihan eri asia jos aikuiset elävät muutaman tunnin yöunilla, mutta lapsille se ei ole normaalia. Lasten täytyy saada tietty määrä unta ja yöllä, koska vaikuttaa kasvuun, aivojen kehitykseen jne. En tajua miten tuo juttu voi edes pitää paikkaansa. Jouduin itsekin lukemaan jutun useaan kertaan kun luulin, että se on joku vitsi tai provo. Tämä ei ole mikään "eri perheissä eletään eri tavalla ja lapset on erilaisia persoonia"-juttu.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Luulen että meidän kaikkien lapset riehuis tohon aikaan. Nehän käy ihan ylikierroksilla.
Tosin epäilen kyllä että juttu on provo, "Kerran joku oli käynyt ulkona, kun ovi oli auki. Ja Enna (2v) on nukahtanut kirjahyllyn ylähyllylle." Huhhuh! sanon minäkin.

Mä kyllä NIMENOMAAN sanoin, etten ymmärrä. En todellakaan ymmärrä tuota lehtijutun tarinaa.

Ja missä mä sanoin, että on väärin mennä nukkumaan muutamaa tuntia myöhemmin, kuin muut?

Sanoin, että rytmi on hullunkurinen...ja tässäkin kohtaa pidän hullunkurisena lähinnä sitä, että tuossa perheessä nukutaan vielä lounasaikaan. Hullunkurinen ei ole synonyymi sanalle väärä.

Mun lukutaidossani on ilmeisesti jotain vikaa ku mä ihan luin, että sä et ole niitä, jotka nyrpistelee nenäänsä muiden erilaisille tavoille. Tuo lehtijuttu onkin ihan eri asia, siinä leikitään jo lasten terveydellä. Kyllähän tuo kommentisi siitä, että äiti vain haluaa nukkua pitkään kuulosti kovin syyttävältä ja ei-ymmärtäväiseltä, mutta ehkä mun luetunymmärtämisessä oli taas vikaa.

No joo, siis jos nää lapset voi vaan katoilla pitkäksi aikaa ja myöhemmin löydetään jostain nukkumasta niin heitteillä ne on. Ja sitä paitsi, ei kukaan muu eskari-ikäinen nukahda "salaa" kuin aivan umpiväsynyt lapsi!

Ei ihme, että eivät nuku jos saavat päivät pitkät pelata ja katsoa telkkaria. Herää kysymys mitä nää vanhemmat tekee sillä aikaa. Kukaan muukaan ei saa kuunnella satuja koska pienin ei viitsi kuunnella? Anteeksi mutta alkaa vähän korpeamaan noiden lasten puolesta. Toivottavasti paikallinen lastensuojelu puuttuu jutun jälkeen ja opettaa miten nää elämän perusasiat hoidetaan.

[QUOTE="vieras";28012452]Mun lukutaidossani on ilmeisesti jotain vikaa ku mä ihan luin, että sä et ole niitä, jotka nyrpistelee nenäänsä muiden erilaisille tavoille. Tuo lehtijuttu onkin ihan eri asia, siinä leikitään jo lasten terveydellä. Kyllähän tuo kommentisi siitä, että äiti vain haluaa nukkua pitkään kuulosti kovin syyttävältä ja ei-ymmärtäväiseltä, mutta ehkä mun luetunymmärtämisessä oli taas vikaa.[/QUOTE]

Kyllä nyt näyttää pahasti siltä, että sä luet mun tekstejäni ikäänkuin rivien välistä.

Se mun kommenttini oli aika tarkkaan sanasta sanaan niitä sanoja, jotka äiti ihan itse mulle puhelimessa pari päivää sitten sanoi. Eli tuo perheen äiti ihan itse sanoi: "kun mä nyt vaan satun tykkäämään nukkua aamulla pitkään" ja "mulla ei ole pienintäkään aikomusta muuttaa rytmiä, koska mä itse pidän tästä".

Jos se on syyttelyä, että toistan hänen sanojaan, niin pakko taas myöntää oma pienuus...olen syyttelevä! Aamen.

hehhahahha, vanhemmat varmaan on esittänyt vienon pyynnön 2-vuotiaalle... "menisikkö nukkuun pliis" :) ja "hei karri, pistäppä nyt se murhapeli pois ja mee yöpuulle, jookos kookos?".

Ja sit vielä ihmetellään...

Aivan sairasta.
Miten ihmeessä tuollainen perhe ei ole lastensuojelun asiakkaana?
Jos sosiaalityöntekijät saisivat tietää, puuttuisivat asiaan välittömästi kovin ottein.

Tuntuu tälläisessä tilanteessa oudolta että olemme itse olleet ls-asiakkaita nuoren ikämme ja pelkkien epäilyjen takia, vaikka meillä on nukkuma-ja syöntirytmit olleet aina kohdillaan.
Perh.työntekijä kyllä jaksoi naputtaa ja olla huolissaan siitä, että ulkoilemme vasta klo 13-14 aikoihin kun hänen mielestänsä pitäisi ehdottomasti ulkoilla aamulla 10.ltä heti herättyämme.
Ja samaan aikaan on perheitä ilman minkäänlaista apua joissa ihan perusasiat ja lapsen perustapeista huolehtiminen on täysin hukassa, pienet lapset menee nukkumaan niin myöhään ettei aikuisenkaan tarvisi arkisin niin myöhään valvoa ja nukahtelevat ilman mitään kontrollia minne sattuu.
Voiko tuo olla edes todellista...

Se mihin aikaan menee nukkumaan ja mihin aikaan nousee, ei ole niin olennaista, mutta se on kuinka paljon unta saa. Tuossa perheessä taitanee isä olla ainoa, joka saa edes sinne päin (ellei koululaisille ole jostain omin päin kehittynyt rautainen itsekuri pysytellä poissa tietokoneelta).

Aivan käsittämätöntä.

Olisi mielenkiintoista kuulla, millainen noiden 20v, 18v ja mitä niitä nyt oli, rytmi oli silloin, kun he olivat pieniä. Että onko tuo hullunmylly todella aina ollut tuollainen vai miten siihen on ajauduttu.

[QUOTE="hippå";28010775]Eikä ollut edes lakanoita. Minusta se jo kertoo jotan yrittämisestä. Että ite äiti makaa lakanattomalla patjalla.[/QUOTE]

Lakana se olla pittää:D

Vielä lehdessä:
Tämä vielä Meidän Perhe lehdestä:

Perheen yö:

klo 20 koko perhe katsoo yhdessä Salkkarit
klo 20:30 lapset syövät leipää
21:00 koululaiset käyvät saunassa ja menevät huoneisiinsa
klo 21:20 Karri ja Pyry tappelevat siitä, kumpi pääsee tietokoneelle
klo 21:25 Enna kitisee ja haluaa leikkiä keppihevosella
22:00 isä menee nukkumaan
22:05 Karri ja Pyry pelaavat olohuoneessa tietokoneella. Enna katsoo toiselta koneelta pikku kakkosta
23:05 äiti antaa leipää
24:05 Enna 2 v nukahtaa sohvalle
1:00 Pyry 4 v nukahtaa tietokoneen ääreen
1:30 Karri 6 v menee isän viereen nukkumaan
2:20 äiti pääsee nukkumaan
7:30 Äiti herättää koululaiset uuteen aamuun

Yhteistyössä