Paljonko on LABORANTIN PALKKA. Erityisesti kunnallisella puolella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vähän niinku laborantti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vähän niinku laborantti

Vieras
Erityisesti kiinnostaa sairaalan/yliopistosairaalan palkat ja elintarvike/ympäristölaboratorioissa työskentelevien palkat.

Yksityisen puolen palkat tiedän, nehän huitelee alasta, paikasta, työajasta ja työkokemuksesta riippuen varmaankin 2000-4000 euron välillä.

Valtion palkkojakin saa kertooa, mutta ne suurinpiirtein tiedän, kun itse siellä joskus olen ollut töissä.

Niin ja jos kerrot oman palkkasi, niin kerrotko myös työvuodet tai peruspalkan (ts. kuinka paljon saat "ikälisiä" tai vastaavia kokemuslisiä).

Nostelen vielä. Tietääkö joku noista sairaalan laborantin palkoista ja sitten kiinnostaa myös noi lisät, eli millaista lisää tuohon päälle tulee jos on esim. alan työkokemusta eri työnantajalta n. 4-5 v ja alan koulutus pohjalla (olen FM biokemian/molekyylibiologian/mikrobiologian alalta).

Alkuperäinen kirjoittaja vähän niinku laborantti;28008447:
Nostelen vielä. Tietääkö joku noista sairaalan laborantin palkoista ja sitten kiinnostaa myös noi lisät, eli millaista lisää tuohon päälle tulee jos on esim. alan työkokemusta eri työnantajalta n. 4-5 v ja alan koulutus pohjalla (olen FM biokemian/molekyylibiologian/mikrobiologian alalta).

hoppista

Laborantin koulutus on opistoasteen (toisen asteen) tutkinto. Miksi haluat tehdä maisterina noita töitä? Tiedän kyllä, että monet mikrobiologian maisterit tekevät bioanalyytikon (amk-tutkinto) hommia oman alan töiden puutteessa..

Laborantin koulutus on opistoasteen (toisen asteen) tutkinto. Miksi haluat tehdä maisterina noita töitä? Tiedän kyllä, että monet mikrobiologian maisterit tekevät bioanalyytikon (amk-tutkinto) hommia oman alan töiden puutteessa..

Juuri siksi. Eli kun muita hommia ei ole tarjolla tällä paikkakunnalla tai 100 km säteellä täältä. Eli etsin mieluummin laborantin töitä kuin tipun peruspäivärahalle.

Sinulla voi ap olla liikaa koulutusta taustallasi. Pahimman laman alkaessa diplomi-insinöörejä haki varastomiehen paikkaa. Viisaasti työnantaja valitsi "pelkän" varastomiehen koulutuksen saaneen toimeen, koska DI:n työmotivaatio olisi voinut jäädä alhaiseksi. Niin voi käydä sinullekin, jos paikkaan on useampia hakijoita.

Sinulla voi ap olla liikaa koulutusta taustallasi. Pahimman laman alkaessa diplomi-insinöörejä haki varastomiehen paikkaa. Viisaasti työnantaja valitsi "pelkän" varastomiehen koulutuksen saaneen toimeen, koska DI:n työmotivaatio olisi voinut jäädä alhaiseksi. Niin voi käydä sinullekin, jos paikkaan on useampia hakijoita.

Olen samaa mieltä tästä. Jos ei muuta, minulle tulisi työnantajana mieleen onko maisterilla "kaikki kotona" kun hakee tuollaista työtä.

Tiedän että ainakin bioanalyytikon paikkoja hakevat työttömät maisterit (kemistit, biologit jne,) eikä meillä ainakaan näitä kutsuta edes haastatteluun koska sopiviakin hakijoita on ihan riittävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28009609:
Olen samaa mieltä tästä. Jos ei muuta, minulle tulisi työnantajana mieleen onko maisterilla "kaikki kotona" kun hakee tuollaista työtä.

Tiedän että ainakin bioanalyytikon paikkoja hakevat työttömät maisterit (kemistit, biologit jne,) eikä meillä ainakaan näitä kutsuta edes haastatteluun koska sopiviakin hakijoita on ihan riittävästi.

Näinhän se ikävä kyllä on. Olen joskus hakenutkin sairaalan mikrobiologian labraan laborantin paikkaa, enkä päässyt edes haastatteluun. Mulla on motivaatio kyllä kohdallaan, mutta vaikeapa sillä on vakuuttaa työnantaja, jos ei pääse edes haastatteluun. Ottaisin mielelläni vastaan ennemmin joka tapauksessa laborantin vakipaikan kuin vaikkapa mikrobiologin vakipaikan. Vaikka niissä olisi palkkaero 1000-2000 euroa mikrobiologin hyväksi. Koska olen nähnyt myös sen puolen ja tykkään enemmän "peruspuurtamisesta" kuin esim. tutkijan urasta.

Eli vaikeapa sitä on todistaa, onko oikeasti hyvä työntekijä, ja kaikki palikat kohdallaan. Sopiva työntekijä sinänsä olen koulutukseni puolesta, ja puhelimessa jo yleensä yritän olla mainostamatta tuota koulutustani. Joskus olen jopa miettinyt, että pitääköhän tässä lähteä lukemaan vielä laborantiksi, että saa töitä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28009495:
Meillä sairaalan labrassa oli kokemattoman laborantin palkka n. 100€ vähemmän kuin bioanalyytikon, eli suunnilleen 2300€.

Oletko muuten missä päin (maakunta) töissä? Ja otetaanko teille kesätyöntekijöitä?

Olen siis hakemassa kesätöitä, en vakipaikkaa. Ja yritän ens alkuun saada jalkaa jonkun työnantajan oven väliin.

Joo eli myöhässä vastaan, eikä tässä kaivosta ole edes kysytty, mutta itse aikanaan etsin kissojen ja koirien kans mitä laborantti kaivoksessa tienaa.
Joten ajattelin sen nyt tähän nostaa, niin saavat muutkin jotakin käsitystä.

Eli peruspalkka on n. 2400 brutto + henkilökohtaiset lisät + tuotantobonus + vuorontasaus lisä. Kaiken kaikkiaan palkka 50-60 00e / vuosi. Kokemusta 1v.

http://www.palkkavertailu.com/palkka/laborantti

Näyttäisi olevan 2000 euron molemmin puolin, mutta pääsääntöisesti hitusen yli n. 2200-2300. Ihan hyvä palkka siis, vain n. 1000€ keskipalkkaa vähemmän.

täytyy sanoa, että aika kehno palkka työn taitovaatimuksiin nähden. Ei se nyt toki ole kirurgin hommaa ole mutta vaativa työ vähän toki tutkimusalasta riippuen, kunhan ei nyt ihan betonilaboranttina sentään ole. Itsekin näitä hommia tehnyt mutta viimeinen tili niistä hommista tuli kun palkka tuli vielä markkoina, 8000 mk/kk.

Yhteistyössä