Mitä mieltä tällaisista vanhemmista ? (mun mielestä kylmiä)

• Viestiketjun aloittaja "ruususuu"
  • Ensimmäinen viesti
"ruususuu"
- eivät anna koskaan viikorahaa edes kun lapset ovat teini-iässä eli lapsilla ei koskaan rahaa karkkiin, mäkkäriin tms. Vanhemmat lääkäreitä. Vaatteet tietty ostavat
- eivät koskaan ole olleet lomamatkalla lasten kanssa, eivät edes pienenä. Lomat menevät pihalla maatessa (=aikuiset) tai aikuiset ovat keskenään jossain ja lapset mummolassa
- vielä 17 v vuotiaalla on kotiintuloaikana kello 22 viikonloppuna, ei saa edes olla naapurissa
-pakotetaan kaikille sukulaissynttäreille/ tuttavaperhevierailuille
- KOSKAAN, ei KOSKAAN kuskata lapsia minnekään (elokuviin, kouluun, kaverille, ei vaikka olisi 30 astetta pakkasta)
- lukioon on 15 km ja ei anneta bussiin rahaa, teini raukka polkee pyörällä vesissateessa, tulipalopakkasessa, lumimyrskyssä
- kelalta kutenkin otetaan matkakorvaukset, mutta menevät äidille
- kehuskellaan sillä että kun vanhin lapsi täytti 18 v niin "kertaakaan sen jälkeen ei ole ollut meidän kukkarolla" eli joutuu raatamaan iltatöissä lukion ohella
-haluaa että lapset muuttavat pois heti kun täyttävät 18 v

"vieras"
Minusta huonoa vanhemmuutta. Kyllä myös lapsille pitäisi tarjota muuta kuin '"perustarpeet" jos vähääkään kykenee. Ihme natsimeininkiä. Ei varmaan kovin lämpimät välit tuolleen synny. Kyllä mäkin olen töissä käynyt jo 15-vuotiaana mutta saanut silti tukea vanhemmiltakin ja esim. kotona saanut asua ilmaseksi niin pitkään kuin tarvis.

Ggg
No aika kamalia. Tosin osa noista jutuista mielestäni oli ihan asiallisia. Itsekin "pakotan" lapset kaikkiin juhliin ja vierailuille. Ja kesäaikaan laittaisin kyllä pyörällä kouluun, ihan hyvää kuntoilua.

mietin vain
Ap taitaa olla kyseisten vanhempien lapsi. Kaikki mitä kirjoitukseen laittoi viittaa siihen.

Kyllä minäkin vanhemppana osaa noista asioista vaadin lapsiltani, teinin näkökulmasta ilkeitä asioita.

Ahne lapsi
Mun vanhemmat oli tollasia, kun asuin kotona, tosin vaatteetkin oli vähän niin ja näin. Sen jälkeen kun muutin pois kotoa, he tarjoavat rahaa vaikka mihin. En suostu ottamaan vastaan senttiäkään, sillä aina kun jotain lapsena halusin, olin vanhempien mielestä ahne ja itsekäs. Esim. vauvatyynyä ei suostuttu vaihtamaan isompaan ennen kuin olin 12 ja mummo kuoli. Silloin sain mummon vanhan.

Ihan kuin mun mieheni veli, tai siis miten se kohteli omia, jo nyt aikuisia lapsiaan. Niillä ei lapsilla ollu ikinä viikkorahaa, ne joutu polkea fillarilla vaikka miten pitkiä matkoja kouluun ja harrastuksiin, niillä lapsilla ei ollu omia pankkitilejäkään kuin vasta sitte kun tulivat täysi-ikäisiksi niin pankkitilit aukaistiin. Samoin kännyköitä ei näillä lapsilla (nyt reilu 2kymppisiä) ollut kuin vasta kun tulivat täysi-ikäisiksi (olivat kaveripiirinsä ainoat teinit joilla ei ollu kännykkää). En nyt viiti kaikkea ees kertoa mutta aloittajan kuvaus oli ihan kuin siitä perheestä.

Mainittakon kuitenkin että kyseiset lapset ovat nyt aikuisina oikein fiksuja ja järkeviä ja hyväkäytöksisiä ihmisiä, kumpikin kirjoitti ylioppilaaksi hyvin numeroin ja opiskelevat yliopistossa.

[QUOTE="ruususuu";27993972]- eivät anna koskaan viikorahaa edes kun lapset ovat teini-iässä eli lapsilla ei koskaan rahaa karkkiin, mäkkäriin tms. Vanhemmat lääkäreitä. Vaatteet tietty ostavat
- eivät koskaan ole olleet lomamatkalla lasten kanssa, eivät edes pienenä. Lomat menevät pihalla maatessa (=aikuiset) tai aikuiset ovat keskenään jossain ja lapset mummolassa
- vielä 17 v vuotiaalla on kotiintuloaikana kello 22 viikonloppuna, ei saa edes olla naapurissa
-pakotetaan kaikille sukulaissynttäreille/ tuttavaperhevierailuille
- KOSKAAN, ei KOSKAAN kuskata lapsia minnekään (elokuviin, kouluun, kaverille, ei vaikka olisi 30 astetta pakkasta)
- lukioon on 15 km ja ei anneta bussiin rahaa, teini raukka polkee pyörällä vesissateessa, tulipalopakkasessa, lumimyrskyssä
- kelalta kutenkin otetaan matkakorvaukset, mutta menevät äidille
- kehuskellaan sillä että kun vanhin lapsi täytti 18 v niin "kertaakaan sen jälkeen ei ole ollut meidän kukkarolla" eli joutuu raatamaan iltatöissä lukion ohella
-haluaa että lapset muuttavat pois heti kun täyttävät 18 v
[/QUOTE]
Kaikki muu ihan ok, mutta nämä kohdat eivät anna kovin empaattista kuvaa vanhemmista.

• Tykkää
Reactions: kampanisu
"vieras"
- eivät anna koskaan viikorahaa edes kun lapset ovat teini-iässä eli lapsilla ei koskaan rahaa karkkiin, mäkkäriin tms. Vanhemmat lääkäreitä. Vaatteet tietty ostavat :: Tämä on aika hölmöä. Lapsen pitää oppia käsittelemään rahaa ::
- eivät koskaan ole olleet lomamatkalla lasten kanssa, eivät edes pienenä. Lomat menevät pihalla maatessa (=aikuiset) tai aikuiset ovat keskenään jossain ja lapset mummolassa :: Mistä tiedät tämän? Kuulostaa oudolta. Oletko varma? ::
- vielä 17 v vuotiaalla on kotiintuloaikana kello 22 viikonloppuna, ei saa edes olla naapurissa ::Tämä ok ::
-pakotetaan kaikille sukulaissynttäreille/ tuttavaperhevierailuille ::Tämäkin ok. Kuulostaa siltä että haluavat kuitenkin viettää aikaa perheenä? ::
- KOSKAAN, ei KOSKAAN kuskata lapsia minnekään (elokuviin, kouluun, kaverille, ei vaikka olisi 30 astetta pakkasta) :: Onkohan tämäkään nyt ihan totta. Vaikea uskoa että ei vahingossakaan lapsi pääsisi kyytiin jos sama suunta edes ::
- lukioon on 15 km ja ei anneta bussiin rahaa, teini raukka polkee pyörällä vesissateessa, tulipalopakkasessa, lumimyrskyssä :: Lukiolainen ei siis käy töissä vielä, on täysin vanhempien ruokittavana? Eli ei ole pakotettu tienaamaan itse. Onhan se puolensa sekin ::
- kelalta kutenkin otetaan matkakorvaukset, mutta menevät äidille :: Ei kai sitä matkakorvausta saa kuin jälkikäteen alennuksena ostetusta matkakortista?? Näin itse olen ymmärtänyt. Eli ei voisi pitää paikkaansa ::
- kehuskellaan sillä että kun vanhin lapsi täytti 18 v niin "kertaakaan sen jälkeen ei ole ollut meidän kukkarolla" eli joutuu raatamaan iltatöissä lukion ohella ::On siis omatoiminen lapsi? Syytäkin kehuskella. Hienoa että ovat lapsesta ylpeitä ::
-haluaa että lapset muuttavat pois heti kun täyttävät 18 v ::Toivoo lapsen itsenäistyvän. Sehän on ihan ok. En osaa pitää kummallisena, sillä meilläpäin jo lukiota varten on usein muutettava kotoa (16v.).

Ei kukaan voi tietää noin varmasti ellei asu samassa taloudessa. Lapset ja nuoret liioittelevat omaa kurjuuttaan. Sellainen draamakuningattaren rooli on molemmille sukupuolille täysin normaali tapa suhtautua vanhempiinsa, kun kasvu ja kehitys on kesken. Keskenkasvuiset, eivätkä vielä nuoret aikuisetkaan kykene näkemään elämäänsä samoin kuin vanhempana sitten tulevat näkemään. Kun isi ja äiti kieltäytyvät maksamasta ajokorttia, nostetaan kaikki maailman vääryydet pöydälle ja haudataan ne hyvät asiat syvimpään mahdollisimpaan kaivoon, että varmasti ulkopuoliset antaisivat sääliä ja sympatiaa.

Mistä aloittaja siis voi tietää, ettei tuossa perheessä nautittaisi toistensa seurasta. Ei kaikki välittäminen aina ulospäin näy. Joillekin ihmisille on todella kiusallista osoittaa välittämisen tunnetta ja rakkautta ulkopuolisten nähden.

"Mie"
Jos vanhemmat ovat kerran lääkäreitä niin luulisi nyt vähän viikkorahaa heruvan. Tosiaan toi teksti vaikuttaa siltä että itse lapsi on ton kirjoittanut. Jos tosiaan kaikki tuo pitää paikkaansa niin aika ankeaa, sitten kun sun vanhemmat on vanhuksia niin jätä ne oman onnensa ojaan...itse en kyllä apua tarjoaisi..

Geei
Ihan normimeininkiä -80 luvulla. Ei lapsia kuskattu minnekään, eikä vikkkorahoilla hemmoteltu. Lomamatkoista puhumattakaan. Lapsi oppii rahan arvon, kun joutuu vähän itse näkemään vaivaa. Mahtavaa, että vanhemmilla on selkärankaa vetää omaa linjaa!

Ihan normaaleja meistä 80-luvulla lapsuutensa viettäneistä kasvoi!

dfsd
No aika paljon jäi pois. Kuulostaa siltä että pyritään siihen että lapsi pärjää omillaankin, eikä ole sellainen samperin räkänokka "JONKA ÄITI EI VITTU ANTANU MULLE KUN 200e siis hitto mikä lehmä". Huoh. Millä mä nyt ryyppään?

Itse olen osaltaan tuollaisesta perheestä. Silloin kun olin pentu, oli se mielestäni kamalaa. Nyt kuitenkin olen iloinen että en ole yhtä uusavuton kun monet kaverini aikoinaan olivat. Itse osasin ottaa selvää ja tein juuri niinkuin halusin. Esim. halusin lähteä opiskelemaan toiselle puolelle suomea ja niin tein ollessani melkein 18v. Kertaakaan en ole rahaa vanhemmiltani tarvinnut (ovat kyllä tarjonneet ja minä sanon ei). Siellä sitten kaverit mietti että pitää kysyä äidiltä miten tää kelan hakemus täytetään.. huoh. Tuli vähän sellainen olo että etkö itte osaa tehdä mitään.

Ja varsin rakastavat välit molempiin vanhempiin on. En kyllä omia lapsiani laittaisi ehkä polkemaan 15km tai vastaavaa, mutta en myöskään paapoisi heitä pihalle (esim. jos 18v pitäisi kyetä huolehtimaan itsestään, muuten miettisin kyllä missä vika).

"trtr"
kaiken olen kuullut myös vanhemmilta, kun ovat kertoneet "ylpeillen". lapset kertoneet kaverilleen samaa. Ja kait mä nyt näyn että lapsi raukka polkee lumimyrskyssä 15 km kouluun VAIKKA vahnemmat ovat samalla suunnalla töissö about samoihin aikoihin. Minä olen myös samalla suunnalla ja olen monta kertaa kuskannut samalla kuin omia lapsianikin

"hmmm"
en oikei käsitä tuollaisia, vaikea edes uskoa että tuo on totta.

(pakkasessa poljetaan ja koskaan ei ole kuljetettu minnekään. Tuolla tapaa saadaan aikaan narsisteja, kun muillle vaivoiksihan tuollaiset kakarat oppivat. omat vanhemmat vain laiskottelevat ja lapset oppivat että kaikkien muiden kuuluu tehdä heille.

varmasti oppivat muiden kyytejä ja karkkeja olemaan vailla.

"hmmm"
ei aina ole pakko viedä eikä sitä rahaakaan tarvitse syytää lapsille säkkikaupalla.

mutta onko se kauheaa jos kerran vie lapsen kavereineen mäkkäriin tai leffaan? kun kuitenkin menevät niin muilta se on sitten ne kyydit ruinaamassa.

eli tuollaiset vanhemmat kustantavat lapsensa muilla.

tai sitten eri asia, jos lapsi oikeasti ei sitten pääse muidenkaan kyydissä.

hurjaa
Toi 15 km polkeminen kuulostaa epäinhimilliseltä säässä kuin säässä, hyvillä keleille ehkä ok, mutta talvellakin? Ja kyllä bussi pitäisi olla vaihtoehto. Myös hieman käyttörahaa pitäisi tuon ikäisellä jo olla...

Yhteistyössä