Ihmissaasta, huostaanotto ja ihmisen oikeus lisääntyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Pakko avautua tänne, sillä minua kuvottaa tämä juttu...

Tiedän perheen, johon kuuluu isä, äiti ja neljä lasta. Ainakin isä on alkoholisti ja äidillekin viina (+muut?) maistuvat. Näillä ihmisillä on täysin elämänhallinta kadoksissa ja lapset todellakin kärsivät. Lapsilla on koti, jossa on todella saastaista. Niin saastaista, että esim. vessassa on ulostetta sekä lattialla ja seinillä. Muu asunto on samantasoista. Lapset näkevät kotonaan myös mitä ilmeisemmin nälkää, sillä viikottain he käyvät suoranaisella kerjuulla naapurustossa. He kerjäävät siis ihan peruselintarvikkeita, kuten maitoa ja leipää. Lasten vaatteista ei edes kannata mainita. Selvää lienee, että he muuttavat usemman kerran vuodessa, kun saavat häädön aina edellisestä asunnosta.

Edellä kuvaillusta tilanteesta huolimatta lapsia ei oteta huostaan. Lastensuojeluilmoituksia on tehty USEITA, sekä itseni että monien muiden ihmisten toimesta. Jopa paikallinen ulosottomies on suositellut sosiaaliviranomaisille, että perheen lapset pitäisi ottaa huostaan, sillä heidän perustarpeitaan ei vanhemmat hoida.

Kuten sanoin perhe muuttaa usein. Minulla on tiedossa nyt kolme viimeisintä asuntoa/asuinpaikkaa ja kaikissa on meno ollut samanlaista. Miten on siis mahdollista, että minkään kunnan tai kaupungin sosiaaliviranomaiset eivät ole puuttuneet asiaan ja pelastaneet lapsia??? Tiedän toki, että vanhemmat ovat hyviä valehtelemaan, mutta miten on mahdollista, että tämä tilanne vain jatkuu ja jatkuu lasten osalta, vaikka toiset viranomaiset (ulosottomies) ovat jopa ilmoituksia tehneet?

Olen todella pettynyt Suomen lastensuojelun tasoon. Mielestäni myös näiden ihmisten oikeus lisääntyä tulisi katkaista ja heille tulisi tehdä pakkosterilisaatio. Näin ei tietenkään tapahdu, mutta en voi mitään ajatuksilleni, sillä perheen äiti on jälleen raskaana.

Kuvottaa... :( :(

Kyllähän noista kannattaa olla ylemmälle taholle yhteydessä ja ilmoitella vaan sitkeästi.

Tuntuu, että lastensuojelusysteemissä on jotain ihan rakenteellisesti kuralla. Nykyään korostetaan "varhaista puuttumista", ja mitä useammasta asiasta "nousee huoli", sitä vastuuntuntoisempi työntekijä on. Suunnilleen jokaisesta kulahtaneesta rukkasesta, vanhemman tuskastuneesta huokaisusta ja lapsen kiroilustakin pitäisi ilmoittaa lastensuojeluun, jossa sitten pitää pyörittää papereita ja kartoittaa tilanne, ja töitä on aivan liikaa. Samaan aikaan levitellään käsiä, jos oikeasti ongelmissa oleva perhe vain jättää saapumatta tapaamisiin tai ei suostu tukitoimiin.

• Tykkää
Reactions: MsGodDammit
jos tekesisit sossun toimimattomuudesta valituksen lääniin? Jospa sitten tulisi vauhtia sossuun?

Toki sillä edellytyksellä, että kertomasi on totta.

Kiitos, tämä ei tullutkaan minun mieleeni. Itse ajattelin yhteydenottoa poliisiin, mutta en usko, että sitä kautta lastensuojeluun välttämättä vauhtia saisi.

Totuuden puhumisen osalta, tottakai minun mielipiteeni on subjektiivinen. Ja hyvähän se lasten kannalta olisi, mikäli kuvaamani ei olisi totta. Tässä tapauksessa kuitenkin saman mielipiteen omaa ainakin yli kymmenen perheen kanssa tekemisiin joutunutta henkilöä, eli usko olevani ainakin erittäin lähellä totuutta tässä asiassa.

Tee valitus sossun toiminnasta, ota valokuvia lapsista ja kodista, kirjaa ylös kaikki päivät kun lapset käyvät naapurustossa kerjäämässä ja jos molemmat vanhemmat ovat kotona kännissä niin soita joka kerta poliisit paikalle. Eiköhän tuolla saa sossuun vauhtia.

Suomessa ainakin sossu toiminta on ihan perseellään. Perheistä joilla ei ole mitään muita ongelmia kuin idiootti naapuri, tehdään ilmoja ja kytätään ja "tuetaan", pakotetaan lapset "tukiperheeseen" ja joku "perhetyöntekijä" tulee kyttäämään mitä te kotona teette.
Sitten jos perheellä on oikeita ongelmia niin ne lakaistaan pöydänalle, ilmeisesti on liian kallista hoitaa moniongelmaisia perheitä.

• Tykkää
Reactions: MsGodDammit
Kuulostaa kamalalta :( ... Tulee mieleen se tyttörukka (Erika?) jota vanhemmat kiduttivat ja lopulta tappoivat, hehän olivat myös sossun asiakkaita ja ls-ilmoja oli tehty... Silti asioille ei tehty mitään :(

Jotain valitusta pistäisin sinuna menemään.

Vanhemmat voi olla todella hyviä valehtelemaan. Ja tuleepa mieleen oma lapsuus ; Poliisit kävivät harva se viikonloppu perheväkivallan takia, oli alkoholismia JNE, sosiaalihuolto puuttui peliin, mutta me lapset ei uskallettu myöntää mitään. Vanhemmat käski olemaan kertomatta mitään, ja puhumaan tädeille vaan kuinka ihanaa meidän elämä on. ( NOT ). Ilmeisesti oltiin niin vakuuttavia, että that's it...

Noista kotikäynneistähän vissiin vapautuu aika näpsästi vaan olemalla avaamatta ovea. Eivät he väkisin voi tunkea sisälle. Ja kuinka monta kertaa he sitten siellä oven takana käyvät, kun ilmoituksia pursuaa ovista ja ikkunoista, ja jokainen pitää tarkistaa.

En siis sinänsä moiti matalaa ilmoittamiskynnystä, hyvähän se lähtökohtaisesti on, pitäisi vaan resursseja lisätä vastaaamaan sitä. Ja ehkä joistain tapauksista sitä miettii, että jos kyseessä ovat yhteistyökykyiset vanhemmat, voisi ihan keskustelu perustasollakin riittää.

Tee valitus sossun toiminnasta, ota valokuvia lapsista ja kodista, kirjaa ylös kaikki päivät kun lapset käyvät naapurustossa kerjäämässä ja jos molemmat vanhemmat ovat kotona kännissä niin soita joka kerta poliisit paikalle. Eiköhän tuolla saa sossuun vauhtia.

En itse asu naapurissa ja perheen naapurusto, jonka tunsin, vaihtui juuri muutaman päivä sitten häädön takia. Eli en itse pysty pitämään kirjaa, joka varmasti olisi paras tapa. :/ Valitusta kyllä yritän kyllä tehdä perustuen tällä hetkellä tiedossani oleviin asioihin, jotka ovat omien tietojen lisäksi lähinnä ns. "todistajakertomuksia".

[QUOTE="Outoa";27977962]Siis kuinka tiedät heidän oloistaan noin hyvin jos vaihtavat asuinpaikkaansa jopa eri paikkakunnille?[/QUOTE]

En vastaa tähän kysymykseen, anonyymiteetin säilymisen takia. En kuitenkaan ole mikään viranomainen, eli en riko mitään salassapitosäännöksiä.

Yhteistyössä