Synnytyksestä...

• Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti
"kysyjä"
punasolut tiputettiin 2 vuorokauden kuluttua, kun vihdoin suostuivat sairaalassa hyväksymään että en voi hyvin. Hb nousi ja oli n 90, huimasi edelleen mutta ei toki niin paljon. Paniikki vauvan pudottamisesta jäi ja jatkui pitkään :(

"milli"
Tuntuu olevan.
Itselläni hb oli "peräti" 90, mutta silti pyörryin kun nousin sängystä ja lähdin suihkuun
Lepoa synnytyssalissa sitten pidennettiin parilla tunnilla ja sen jälkeen vauvan kanssa osastolle ja vauva vierihoitoon.

Mulla oli hieman sama tilanne, tosin olin sitten ollut leikkurissa parsittavana alatiesynnytyksen jälkeen ja nukutusaineiden jäljiltä "pöhnässä". Vaippoja eivät antaneet vaihtaa niin kauan kuin kanyyli oli. Verta sain noin vuorokauden päästä synnytyksestä, mutta sitä ennen olin ihan sänkypotilas katetroituna, koska en pysynyt pystyssä (pyörryin mennessä taluttaen vessaan).

Toivat vauvan kansliasta syötöille ja olettivat, että pystyn ne hoitamaan, vaikka pelotti, että tiputan vauvan, koska tajuntani karkaili ajoittain heikon kunnon takia.

"kysyjä"
minun kohdallani annettiin ymmärtää että en vain jaksanut mennä suihkuun. Kun en päässyt vessaan (en siis päässyt sängystä ylös kun kaikki pyöri), uhkailtiin katetroinnilla.

"kolmen äiti"
Minulla oli vähän sama tilanne, verta meni paljon ja jaloillani en pysynyt. Tosin hemoglobiinia ei mitattu. Vauva syntyi yhden aikoihin ja vielä yöllä minua käskettiin hälyttämään hoitaja apuun vauvan nosteluun rinnalle. Aamusta hoidin sitten vauvan jo hyvin itsekin, mutta synnytyksestä oli kulunut jo 18 h. Minusta vierihoito ihan normaali juttu, mutta sitä en ymmärrä, että nosteluun ei saisi apua. Miksi et saanut apua, yrititkö pyytää?

"kysyjä"
Yritin pyytää apua, minulle sanottiin että on paras totutella heti lapsiperheen arkeen ja alkaa hoitaa vauvaa 24 h/vrk (esikoinen kyseessä). Myös mieheni yritti pyytää apua, hänelle sanottiin että hyvä on, voivat ottaa kansliaan yöksi, mutta hoitaja totesi että hänen puolestaan vauvamme saa huutaa kansliassa koko yön.

[QUOTE="kysyjä";27977498]minun kohdallani annettiin ymmärtää että en vain jaksanut mennä suihkuun. Kun en päässyt vessaan (en siis päässyt sängystä ylös kun kaikki pyöri), uhkailtiin katetroinnilla.[/QUOTE]

uhkailtiin? tottakai oitää katetroida jos et vessaan pääse, vai meinasitko alles kusta?
Kai pyysit apua hoitajilta ja sanoit että voit huonosti ja et pysty hoitamaan vauvaa? ei nimittäin ne hoitajatkaan mitään ajatustenlukijoita ole. Ja kaikkiin tuo alhainen hemppa ei niin paljon vaikuta, itselläkin oli synnytyksen jälkeen hemppa 75 ja kotiin lähtiessä se on 88 ja ihan ok olin.

huis
Menetin itse myös esikoisen synnytyksessa todella paljon verta (verimääriä ei mitattu, mutta kokenut kätilö, joka tuli huoneeseen myöhemmin, selvästi hätkähti määrää).
Myöskään hb:ta ei mitattu kuin vasta vuorokausi synnytyksen jälkeen (jolloin oli jotain vähän päälle 80).
Myös minä pyörryin, kun nousin ensimmäisen kerran synnytyksen jälkeen ylös.
Ja myös minä sain siitä huolimatta vauvan heti vierihoitoon.
Ainoana erona se, että minulla oli EHDOTON kielto nostaa vauvaa itse. Soitin siis hoitajille, jotka nostivat vauvan minulle imetettäväksi. Ja imetettyäni soitin taas hoitaja paikalle ja hän nosti vauvan takaisin omaan sänkyynsä.

hyhtfg
uhkailtiin? tottakai oitää katetroida jos et vessaan pääse, vai meinasitko alles kusta?
Kai pyysit apua hoitajilta ja sanoit että voit huonosti ja et pysty hoitamaan vauvaa? ei nimittäin ne hoitajatkaan mitään ajatustenlukijoita ole. Ja kaikkiin tuo alhainen hemppa ei niin paljon vaikuta, itselläkin oli synnytyksen jälkeen hemppa 75 ja kotiin lähtiessä se on 88 ja ihan ok olin.
No kyllähän se nyt on uhkailua kun sitä on jumalauta muitakin keinoja kusta kuin katetroida tai laskea alleen!

Oletko kuullut siitä että joku auttaisi vessaan? Näin sairaalassa on ihan yleisesti tapana toimia. Oletko ikinä kuullut alusastiasta? Sitäkin on tapana käyttää.

Vanhusten hoitolaitoksissa tosin taitaa olla tapana makuuttaa kuset ja paskat housussa kun mummat ja vaarit on tukittu hiljaisiksi voimakkailla lääkkeillä.

"kysyjä"
Tarkennusta vähän; uhkailulla tarkoitan sitä, että minun piti mennä vessaa ilman apua, ja kun se ei onnistunut, hoitaja yritti saada minun nousemaan uhkailemalla et "nyt menet, muuten täytyy katetroida". Hoitajan käsitys siis oli, että en vaan jaksanut/viitsinyt mennä vessaan.
Pyysin kyllä apua, johon sanottiin että muutkin täällä pääsee itse vessaan.
Mulla on hemppa normaalisti n. 140, raskausaikana oli 120 ja synnytyksen jälkeen tosiaan tuo 70. Voi olla että lähtötasolla on jotain vaikutusta miten alhaisen hempan kokee.

sas<3
Esikoisen jälkeen muakin huomasi, enkä pysynyt tolpillani. Ihanat hoitajat vaihtoivat vaipat ja hoitivat pukemiset jne. reilun vuorokauden ajan, vierihoidossa vauva kuitenkin oli koko ajan. Myös toisen lapsen jälkeen tuuppasi, ja ekat vaipat jne hoiti kätilö/hoitaja. Mikäli jossain sairaalassa on oikeasti noin törkeää henkilökuntaa, tekisin asiasta valituksen . Saa saa multa kyllä täyden kympin synnytyssairaalana. :)

pro
Onpas ollut menoa - kirjallista palautetta suosittaisin antamaan. Sellainen kokemus mullakin on kyllä omista synnytyksistäni, että osastolla olen saanut ihan issekseni hoitaa niin itseni, vuoteeni kuin vauvanikin, etenkin kolmannen lapsen kanssa. Olin tosin ihan hyvässä kunnossa, mutta vähän se nauratti kun omia jälkivuotojaan siivoaa sängystä 5 tuntia synnytyksen jälkeen.
Uskon tosin, että jos olisin tosissani voinut huonosti ja pyytänyt apua sitä varmaan olisi tullut. Tämä siis NKL/hki.

Onpas ollut menoa - kirjallista palautetta suosittaisin antamaan. Sellainen kokemus mullakin on kyllä omista synnytyksistäni, että osastolla olen saanut ihan issekseni hoitaa niin itseni, vuoteeni kuin vauvanikin, etenkin kolmannen lapsen kanssa. Olin tosin ihan hyvässä kunnossa, mutta vähän se nauratti kun omia jälkivuotojaan siivoaa sängystä 5 tuntia synnytyksen jälkeen.
Uskon tosin, että jos olisin tosissani voinut huonosti ja pyytänyt apua sitä varmaan olisi tullut. Tämä siis NKL/hki.
Kaikki omatoimisuus edistää toipumista. Minutkin laitettiin teininä keuhko-osastolla vaihtamaan itse lakanani siinä vaiheessa kun pysyin taas tolpillani.

Notta ei se sairaala mikhään hotelli oo :)

"kysyjä"
[QUOTE="vieras";27977686]Mullakin tuollaista Turussa, mutta kolmessa muussa sairaalassa tosi inhimillistä toimintaa.[/QUOTE]

Turussa tämä minunkin synnytykseni tapahtui, täytyy varmaan hakeutua muualle, jos vielä
synnytän.

"..."
[QUOTE="kysyjä";27977531]Yritin pyytää apua, minulle sanottiin että on paras totutella heti lapsiperheen arkeen ja alkaa hoitaa vauvaa 24 h/vrk (esikoinen kyseessä). Myös mieheni yritti pyytää apua, hänelle sanottiin että hyvä on, voivat ottaa kansliaan yöksi, mutta hoitaja totesi että hänen puolestaan vauvamme saa huutaa kansliassa koko yön.[/QUOTE]

Missä sairaalassa noin kaameita hoitajia on?
Itse en olisi päästänyt miestä kotiin, vaan hän olisi saanut jäädä auttamaan vauvan kanssa.

"Vieras"
[QUOTE="kysyjä";27977812]Turussa tämä minunkin synnytykseni tapahtui, täytyy varmaan hakeutua muualle, jos vielä
synnytän.[/QUOTE]

Minullakin Turussa erittäin huonoja kokemuksia hoitajista ja parista kätilöstä. Ihan hirvittää mennä sinne taas keväällä kun on laskettu aika. En luota niihin hoitajiin yhtään!

Yhteistyössä