ruskistin karjalanpaistilihan

• Viestiketjun aloittaja "admin"
  • Ensimmäinen viesti
"admin"
tuleeko siitä nyt sitkeetä? perä :(
tein siihen niinkun "kastikkeen" ja sentakia ruskistin ennenkun löin uuniin.
äsken maistoin niin oli kyllä sitkeetä. pitää varmaan pitää vielä useita tunteja uunissa, auttaako se? nyt se ei kyllä ole ollutkaan uunissa varmaan kun 1,5h

Kyllä miekin ruskistan karjalanpaisti lihat ennen uuniin laittoa ja hyvää on tullu.
Pitää kypsentää viellä pitempään, ei mulla ainakaan oo riitäny 1,5 h.
Sellaset 2 h vähintään ehkä pitempääkin tarviaa kypsentää.

Viimeksi muokattu:
Niin mäkin ruskistan
Itse ruskistan aina ensin lihan. Anna hautua vähintään 2 tuntia mielellään vaikka 3 ja huolehdit ettei nestettä haihdu liikaa. Ei karjalanpaistiin tehdä erikseen kastiketta vaan se maku tulee liemeen lihasta, sipulista mausteista ja mahdollisista juureksista.

"åpoi"
Minä en ikinä ruskista, liotan kylmässä vedessä vaihtaen vettä kunnes veri on irronnu. Sitte uuniin eika tunti 200 astetta ja sitte sata asteisessa mielellään useampi tunti väh 2-3. Välillä kannattaa tsekata nesteen määrä. Usein laitan aamulla uuniin 100 asteesee ja illalla syödää :p

Just :D
[QUOTE="kokki";27974502]Lihan voi toki ruskistaa,mutta sitten se ei enää ole karjalanpaistia,vaan "jotain"lihapataa.Karjalanpaistin jujuhan on nimenomaan siinä että lihoja ei ruskisteta.[/QUOTE]

Olipahan kokin neuvo :D Just joo :D Lihan pikainen ruskitus sulkee ne lihatiehyet ja liemikin on kirkkaampi.

"..."
[QUOTE="kokki";27974502]Lihan voi toki ruskistaa,mutta sitten se ei enää ole karjalanpaistia,vaan "jotain"lihapataa.Karjalanpaistin jujuhan on nimenomaan siinä että lihoja ei ruskisteta.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Perinteisesti karjalanpaistin lihat kyllä ruskistetaan, tosin uunissa ei pannulla.

Nam...
[QUOTE="åpoi";27974522]Minä en ikinä ruskista, liotan kylmässä vedessä vaihtaen vettä kunnes veri on irronnu. Sitte uuniin eika tunti 200 astetta ja sitte sata asteisessa mielellään useampi tunti väh 2-3. Välillä kannattaa tsekata nesteen määrä. Usein laitan aamulla uuniin 100 asteesee ja illalla syödää :p[/QUOTE]

Juuri näin,eikä ole pakko liottaa lihoja.Veri antaa perinteisen makuvivahteen karjalanpaistille.

"..."
[QUOTE="åpoi";27974990]Luulenpa, että siitä on kahta koulukuntaa joista toisen mukaan pitää ruskistaa ja toisen mukaan ei pidä :D että turha tapella aiheesta....[/QUOTE]

En ole ikinä kuullut, että joku ei ruskistaisi. Ilmeisesti joku uusavuton ei vain tajua, että siksi lämpötila on alkuun korkeammalla, että liha ruskistuu.

Kallis ruoka
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;27975111:
Karjalainpaistia ei ole tarkoitus syödä minkn 2h uunissa pidon jälkeen vaan se vaatii vähintään 5h haudutuksen..
Kallista herkkua kun kuluu sähköä monen monen tunnin hauduttelussa uunissa. Ei kannata joka viikko valmistaa jos ei halua huimaa sähkölaskua :)

"åpoi"
[QUOTE="...";27975018]En ole ikinä kuullut, että joku ei ruskistaisi. Ilmeisesti joku uusavuton ei vain tajua, että siksi lämpötila on alkuun korkeammalla, että liha ruskistuu.[/QUOTE]

Ei todellakaan ole uusavutonta :) itse olen ravintolatyötekijä koulutukseltani, myös ystäväni joka on kokki valmistaa karjalanpaistin samalla ohjeella kuin minä. Myös mummoni joka on karjalasta valmisti paistin näin. Mutta jotkut valmistavat sen ruskistamalla lihan. Molemmat tavat oikeita.

Voisin tietysti kertoa esim. sinulle mitä mieltä olen ihmisistä jotka pitävät omaa tapaansa tehdä asioita ainoana oikeana, mutta jääköön :D

Tässä taitaa lisäksi olla tuon valmistuksen kanssa eroavaisuuksia siinä missäpäin Suomea asuu... vaikka onkin karjalanpaisti.

raakana uuniin mausteiden ja juuriksien kans, kuka mitäkin laittaa. porkkanahan se perinteisin on. ite nakkaan lattuja palsternakkaa pienet palaset ksoka tykkänä miitä syyä enkä jaksa alkaa erikseen niitä kypsentään :)

Yhteistyössä