Kun vauva syntyy, kuinka usein esikoinen päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
ap_
[QUOTE="jojo";27968345]Kannattaa myös miettiä sitä, että esikoinen kantaa sitten kaikki pöpöt päiväködista kotiin, täistä, kihomadoista, oksennustautiin jne. Siinä sitä vasta onkin jaksamista kun lapset koko ajan sairastaa ja valvoo öitä! Mietippä sitä.[/QUOTE]

Meidän esikoinen on "superlapsi" kun on ollut aina terve, vaikka olen ollut vaikka missä taudissa :D. Pientä nuhaa on ollut ja kerran on elämänsä aikana oksentanut. Siis yhden kerran ja samaan aikaan minä oksensin kaksi päivää. Ei ole saanut vierailta tauteja, vaikka kaikki muut ovat saaneet.

Juupis
No sieltä ne sairaudet sitten tulee kun päiväkotiin menee, valitettavasti. Mutta silti, en ole mitenkään hoitoon laittamista vastaan, itselläkin vauva kotona ja nelivuotias hoidossa. Tosin on ollut hoidossa jo pari vuotta, joten vauvan takia en sinne laittanut enkä sitten ottanut poiskaan.

ap_
[QUOTE="pia";27968307]Ei mulla muuta, mutta tää kohta pisti hymyilyttämään. Missä vaiheessa imettäisit? No ihan normaalisti, silloin ku vauvalla on nälkä. Ei perhekerho estä imetystä.

Vaikka olet päätöksesi jo tehnyt, niin suosittelisin silti selvittämään, että onko lähistöllänne esimerkiksi puistotoimintaa. Laajaa puistotoimintaa ei tietenkään ole jokapuolella, mutta meidän pienessä kunnassa on useampikin toimija joilla on puistotätiä paikalla 4-5 päivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan. Siinä ehtii jo hyvin äiti levätä vauvan kanssa aamupäivät.

Jos ei ole ja päiväkoti tosiaan on ainoa vaihtoehto, niin ehdottaisin 2 pv viikossa, 6h kerralla.[/QUOTE]

En vaan halua julkisesti imettää tai vessoissa tms. Meillä ei ole lähistöllä puistotoimintaa. Meillä on perheessä myös ainoastaan yksi auto, jolla mies käy töissä, joten joutisin bussilla viemään lapsen lähimpään puistotoimintaan ja pelkästään matkoihin menisi 2 tuntia päivästä. Ei ole siis mitään järkeä.

"Heivaan"
En vaan halua julkisesti imettää tai vessoissa tms. Meillä ei ole lähistöllä puistotoimintaa. Meillä on perheessä myös ainoastaan yksi auto, jolla mies käy töissä, joten joutisin bussilla viemään lapsen lähimpään puistotoimintaan ja pelkästään matkoihin menisi 2 tuntia päivästä. Ei ole siis mitään järkeä.
Tunti lähimpään puistotoimintaan, mutta päiväkotipaikkoja löytyy kaikille lähipäiväkodista, eikä kuljetuskaan imetyksineen mikään ongelma. Elämä on ihmeellistä.

No sieltä ne sairaudet sitten tulee kun päiväkotiin menee, valitettavasti. Mutta silti, en ole mitenkään hoitoon laittamista vastaan, itselläkin vauva kotona ja nelivuotias hoidossa. Tosin on ollut hoidossa jo pari vuotta, joten vauvan takia en sinne laittanut enkä sitten ottanut poiskaan.
Pakko todeta ettei kyllä aina mene näin.. Meillä nuorempi on ollut syntymästään saakka räkäinen ja mietinkin astman mahdollisuutta hänen kohdallaan.
Esikoinen taas ei sieltä päiväkodista ole muuta tuonut kotiin kuin vesi- ja enterorokon. On ollut mahatautia, flunsaa yms ryhmässä mutta ei ole meille tullut.. Myöskään siis tuo nuorempi ei ole muuta sieltä saanut kuin sen enteron ( vesirokon sai siskolta kun ei itse vielä ollut hoidossa ) tai en minä tiedä kun on muutenkin kooajan kipeä että mikä nyt sitten on pk:sta ja mikä ei..

Monestihan kyllä menee niin että ensimmäinen 6-12kk on sairaana, etenkin jos ollut kotihoidossa kun bakteerikanta hoidossa eri

ap_
[QUOTE="vieras";27968270]Kerhoon.[/QUOTE]

Mihin kerhoon?

Täälläpäin esikoulut on päiväkodeissa (lapsena kerho on ollut samassa paikassa missä esikoulu). Olen siis olettanut, ettei mitään kerhoa täällä ole. Täällä ei ole myöskään mitään seurakunta toimintaa. Lähimpään paikkaan, missä mahdollisesti jotain kerhoa voisi olla, on niin pitkä matka, ette siinä olisi mitään järkeä, kun on miehellä se auto, kun käy sillä töissä.

Todellakin, päästä itse helpommalla.
Jos vauva on "vaikea" niin esikoinen hoitoon pois jaloista ja jos vauva onkin helppo niin esikoinen silti hoitoon että äiti voi käyttää sen ajan muuhun(=opiskeluun).
Kai nyt jokainen tajuaa että se on rankempaa jos tekee enemmän kuin sen yhden lapsen? Silloin ei välttämättä nukuta pikku päiväunia vauvan kanssa pitkin päivää kun on se toinenkin josta huolehtia. Ei se ratkaisu ole toisen hoitoon laittaminen että saisi kokea sen yhden lapsen helppouden taas toisenkin kohdalla!
Eikö se ole juuri pienten ikäerojen plussapuoli ettei tarvitse sitä vanhempaa lasta laittaa hoitoon kun on itse kotona sen vauvan kanssa?

"äiti00"
Jos vauva on "vaikea" niin esikoinen hoitoon pois jaloista ja jos vauva onkin helppo niin esikoinen silti hoitoon että äiti voi käyttää sen ajan muuhun(=opiskeluun).
Kai nyt jokainen tajuaa että se on rankempaa jos tekee enemmän kuin sen yhden lapsen? Silloin ei välttämättä nukuta pikku päiväunia vauvan kanssa pitkin päivää kun on se toinenkin josta huolehtia. Ei se ratkaisu ole toisen hoitoon laittaminen että saisi kokea sen yhden lapsen helppouden taas toisenkin kohdalla!
Eikö se ole juuri pienten ikäerojen plussapuoli ettei tarvitse sitä vanhempaa lasta laittaa hoitoon kun on itse kotona sen vauvan kanssa?
Peesaan.

tba
Meillä esikoinen jatkoi 3pv viikossa, noin 9-16. Vauvan synnyttyä oli pari viikkoa lomalla.

"Ennen vanhaan" pärjättiin siten että oli liuta sisaruksia/tätejä/mummoja/naapureita jotka hoitivat lapsia yhdessä/vuorotellen tai sitten isommat juoksivat omillaan missä sattui. Meillä esikoinen olisi saattanut jäädä kotiin siinä tapauksessa, että naapurustossa/suvussa/lähipiirissä olisi ollut paljon leikkikavereita ja mahdollisuus päästä joskus hoitoon tms, mutta kun ei ollut niin kivempi oli viedä tuttuun päiväkotiin välillä touhuamaan.

Voin sanoa aika varmasti, että täällä meilläpäin jokainen saa läheltä päiväkodin jos haluaa ja kunhan hakee paikkaa silloin kun on neuvottu. Tietysti esimerkiksi helsingissä asia voi olla toisin. Lapseni ei ole viemässä keneltäkään hoitopaikkaa.

No, kai haluan päästä helpommalla. Musta se vaan ei ole väärin. Tottakai jaksaisin, voisin hoitaa myös esikoiseni kotona, mutta koen myös huonoa omatuntoa siitä, että kun vauva syntyy, ettei lapsi saa tarpeeksi virikkeitä, jos olen väsynyt ja haluaisin levätä ja esikoinen taas haluaisi leikkiä. Tottakai onnistuisin siinä, mutta haluan itse, etten vauva-ajasta ole ihan loppu ja jaksan niinä välipäivinä ja viikonloppuisin olla kiva äiti. Ja olen siis myös ajatellut opiskella, jos lapsi onkin helpomman puoleinen. En siis koe, että olen "pelkästään" kotona. Ajattelen myös sitä, että pääsen nopeammin opinnot kasaan ja työelämään tuomaan verotuloja.
Sitten olisi kannattanut jättää se toinen lapsi tekemättä, jos koet ettei aika riitä kummallekin lapselle..olet jo etukäteen päättänyt, että olet väsynyt vauva-ajan.Missä se lasten isä on, jos joudut itse olemaan lasten kanssa 24/7, etkä saa levättyä missään välissä?

"nekku"
Meille syntyi vauva kesällä. Vanhempi lapsi (3v) oli 3vk kotona ja sitten tarhaan 4pv viikossa. Alussa hain aikaisemmin eli välipalan jälkeen hieman ennne kolmea. Nyttemmin haen hieman ennen neljää pihalta. Tykkää lumileikeistä lapsen kanssa.

Mielestäni nämä yksilöllisiä asioita, joissa paras mennä ihan juuri teidän perheen mukaan. Sanojaa puolesta ja vastaan löytyy varmasti, mutta aika usein motiivina omien ratkaisujen edelleen hyväksyttäminen painostamalla muita samaan. Fakta on se, että itse elät elämääsi tehtyjen ratkaisujen mukaan, eivät muut.

"äiti00"
Mää en tajua edes miten teidän miehet jaksaa teitä. Makaatte kotona sen vauvan kanssa ja miehen tarttee sit vielä ennen töitä ja töiden jälkeen raahata sitä muksua päiväkotiin ja sieltä pois, kun itselle se vieminenkin olisi NIIIIIIIIN suuri ponnistus. Eikös kotiäidin idea ole juuri hoitaa ne lapset sen aikaa kun mies on töissä ja kotityöt myös suurelta osin. Kotiäiti ulkoistaa jo lastenhoidonkin muille. Mies sit varmaan pyykkääkin teillä kun tulee himaan ja pyöräyttää lihapullat ja hoitaa lasten iltapesut ja pistää ne nukkumaan kun vaimolla on ollut niiin maar rankkaa, imettää ja kaikkea....

• Tykkää
Reactions: Salla07
ap_
No mun piti alottaa opiskelut syksyllä kunnolla, mutta koska tulin taas raskaaksi (olen erittäin onnellinen siitäkin), niin olen siis ajatellut opiskella kotoa jos lapsi on helppo. Onko se jotenkin väärin, jos haluan valmistua nopeammin ja näin tuoda nopeammin myös itse näitä verorahoja valtiolle.

Jos lasta en saisi laittaa päiväkotiin, niin tottakai pärjäisin ja olisin silti tehnyt sen toisen lapsen. Onko muuten kamalaa, että mm. ruotsissa ei saa edes kotihoidontukea ja äidit palaavat töihin, kun lapsi on 1 vuotias. Näin myös euroopassa.

Enkä kyllä koe olevani yhden lapsen äiti, vaikka toinen on hoidossa osan päivästä pari kertaa viikossa. En oikeasti voi ymmärtää, mikä tässä on niin väärää. Eri asia, jos lapseni olisi JOKA PÄIVÄ ja vaikka 10 h päivässä hoidossa, mutta kun ei ole. Olen kahden lapsen täyspäiväinen hoitaja suurimman osan ajasta ja päivistä. En ymmärrä, miksi en saisi muutamana päivänä ottaa vähän rennommin ja ehkä jopa opiskella.

En ole kyllä koskaan kuullut, että joku olisi tehnyt lapset vähällä ikäerolla nimenomaan sen takia, ettei tarvitse toista pistää hoitoon sillä välin. Eihän sitä toista lasta ole pakko laittaa hoitoon, vaikka toinen olisi 5 vuotias. 7 vuoden ikäerolla hoitoon ei edes tarvitse laittaa, kun menee jo kouluun.

Ken guru
:headwall: on tämä palsta kyllä jännä paikka, ei voi muuta sanoa !!
Joku raukka kun erehtyy kysymään neuvoa niin heti hyökätään kimppuun...

Terveisin p*ska äiti joka on työttömänä kotona, mies vienyt lapset aamulla hoitoon, ja joutuu vielä hakemaankin kun en halua meidän neiti aistiyliherkkää kiusata istuttamalla pulkassatuota 2,5km matkaa lumipyryssä ja tuulessa..
Et varmasti ole paska äiti, mutta laiska olet.

• Tykkää
Reactions: Halin
"Vieras"
[QUOTE="äiti00";27968237]Nolla tuntia, nolla päivää. Enpä olis toista lähtenyt tekemään jos olisin kokenut etten pärjää kuin yhden kanssa, kolmannesta nyt puhumattakaan.

Ja samaan aikaanhan sä sen sinne oot heivaamassa, vaan pari kuukautta siirtymäaikaa.[/QUOTE]

Teidän kommenttien kanssa. Tuskin kokee etteipärjää vaan lapsen kannalta parempi olla välillä pk:ssa. Meidän 3 v ei ainakaan jaksa olla koeaikaa kotona mun kanssa vaan haluaa kavereiden seuraa

ap_
[QUOTE="äiti00";27968516]Mää en tajua edes miten teidän miehet jaksaa teitä. Makaatte kotona sen vauvan kanssa ja miehen tarttee sit vielä ennen töitä ja töiden jälkeen raahata sitä muksua päiväkotiin ja sieltä pois, kun itselle se vieminenkin olisi NIIIIIIIIN suuri ponnistus. Eikös kotiäidin idea ole juuri hoitaa ne lapset sen aikaa kun mies on töissä ja kotityöt myös suurelta osin. Kotiäiti ulkoistaa jo lastenhoidonkin muille. Mies sit varmaan pyykkääkin teillä kun tulee himaan ja pyöräyttää lihapullat ja hoitaa lasten iltapesut ja pistää ne nukkumaan kun vaimolla on ollut niiin maar rankkaa, imettää ja kaikkea....[/QUOTE]

Veikkaan, että meillä kotona on siistimpää ja olen onnellisempi vaimo, kun en ole niin väsynyt, kun esikoinen on välillä hoidossakin. Miksi ihmeessä mies veisi lapsen hoitoon? Tai no meillä kyllä saattaakin viedä, mutta minä kyllä haen, koska ei ole päässyt vielä töistä, kun olisin hakemassa.

"äiti00"
En ole kyllä koskaan kuullut, että joku olisi tehnyt lapset vähällä ikäerolla nimenomaan sen takia, ettei tarvitse toista pistää hoitoon sillä välin. Eihän sitä toista lasta ole pakko laittaa hoitoon, vaikka toinen olisi 5 vuotias. 7 vuoden ikäerolla hoitoon ei edes tarvitse laittaa, kun menee jo kouluun.
Idea nyt lienee siinä ettei tarvitse siinä lasten teon välissäkään pistää hoitoon..... Jos toisen tekee vasta kun esikoinen on jo 5, niin esikoisen usein joutuu siinä välissä pistää sit jo hoitoon johonkin. Jos tekee vaikka vuoden ikäerolla niin saavat olla kotona kaikki putkeen.

"äiti00"
[QUOTE="Vieras";27968576]Teidän kommenttien kanssa. Tuskin kokee etteipärjää vaan lapsen kannalta parempi olla välillä pk:ssa. Meidän 3 v ei ainakaan jaksa olla koeaikaa kotona mun kanssa vaan haluaa kavereiden seuraa[/QUOTE]

No siinä on toinen asia... millaiset kotiolot oikeesti on niillä joiden 3v EI JAKSA olla kotona? :D ei helkutti... Eikä siellä kotona tarvii möllöttääkkään, ihan suotavaa on ulkoilla ja tavata muitakin ihmisiä.

"vieras"
Taalla Tanskassa suurin osa aideista pitaa esikoisensa paivakodissa vauvan synnyttya, en ole ikina kuullut etta tanskalainen aiti pitaisi molemmat kotona. Paivakotia myos kovasti suositellaan kaikille yli 1.5 vuotiaille. Hassua miten eri tavalla Suomessa ajatellaan :).

"äiti00"
Veikkaan, että meillä kotona on siistimpää ja olen onnellisempi vaimo, kun en ole niin väsynyt, kun esikoinen on välillä hoidossakin. Miksi ihmeessä mies veisi lapsen hoitoon? Tai no meillä kyllä saattaakin viedä, mutta minä kyllä haen, koska ei ole päässyt vielä töistä, kun olisin hakemassa.
No siittä päästään taas siihen että tarviiko niitä lapsia tehdä niin paljon, että niiden vuoksi on niin väsynyt ettei edes perussiivousta jaksa. Miten aattelit että asia helpottuu kun sä palaat työelämään?

Niijust, miehelle sekin homma että vaimo saa olla vähän onnellinen ja levätä :)

ap_
[QUOTE="pia";27968565]Voi hyvä luoja... Aika estynyt ja ongelmainen saa olla jos ei edes perhekerhossa voi omaa lastaan ruokkia. Tää on kyllä nyt jotain jota en kertakaikkiaan ymmärrä. Meinaatko oikeasti olla neljän seinän sisällä kokonaisen vuoden? Vai huudatatko nälkäistä lasta jos nälkä yllättää "väärässä" paikassa?[/QUOTE]

joo, vuoden päästä avaan oven ensimmäistä kertaa ja astun ulos :)

Pakko sanoa, etten ole siis imettänyt erinäisistä syistä (ei ollut mahdollisuutta, enkä jaksa selittää), joten en siis ole ajatellut asiaa ihan loppuun asti. Todennäköisesti pumppaisin pulloon, jos on mahdollisuus, että vaikka bussissa tai kahvilassa pitäisi alkaa imettää. Voin sitten antaa pullon. Kylässä yleensä voi mennä ihan toiseen rauhalliseen huoneeseen imettämään.

Ken guru
[QUOTE="vieras";27968623]Taalla Tanskassa suurin osa aideista pitaa esikoisensa paivakodissa vauvan synnyttya, en ole ikina kuullut etta tanskalainen aiti pitaisi molemmat kotona. Paivakotia myos kovasti suositellaan kaikille yli 1.5 vuotiaille. Hassua miten eri tavalla Suomessa ajatellaan :).[/QUOTE]

Huono juttu sitten siellä Tanskassa.

Yhteistyössä