Kun vauva syntyy, kuinka usein esikoinen päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ei kiitos sitten mitään kritiikkiä siitä, että miksi ihmeessä pitäisi edes mennä hoitoon, jos minä olen kotona. Haluan ennakoida ajoissa jaksamistani ja vauvan vaikeuden/helppouden perusteella sitten mietin pitäisikö hoiton määrää lisätä/vähentää. Olen myös ajatellut opiskella kotoa samaan aikaan, jos vaan on jaksamista. Esikoinen on 3 v ja sitä nuorempaa en edes laittaisi.

No asiaan. Eli kuinka monena päivänä teillä on ollut esikoinen hoidossa, kun vauva kotona? Esikoinen on sosiaalinen ja oikeastaan koen nytkin, etten pysty järjestämään niin paljon toisen lasten seuraa, kuin hän haluaisi. Uskon siis, että viihtyy päiväkodissa (muuten ei laittaisikaan). Harrastus kerran viikossa ei oikein aja samaa asiaa, koska tässä lähellä ei ole mitään, joten en voisi sinä aikana nukkua vauvan kanssa kotona tai muuta. En myöskään kokisi mukavaksi käydä perhekersoissa, joihin matkoihin menee jo tunti ja missä vaiheessa imettäisin. Olen siis päättänyt, että lapsi menee päiväkotiin omaa ja esikoisen hyvinvointia ajatellen.

Ja miten pitkiä päiviä on ollut? Haluaisin, että lapsi kuitenkin tottuisi päiväkotiin, saisi kavereita, eikä olisi ns. ulkopuolinen, joka käy vain välillä. En tiedä onko päiväkodissa mitään tällaista, mutta luulisi, että jo 3 vuotiaille muodostuu "ystäviä", joiden kanssa haluaa sitten eniten leikkiä päiväkodissa.

miten teillä siis ollut, jos itse olette olleet kotona. Tiedän, että teitä on, vaikka moni pitää tätä vääränä ja olen teistä huono äiti.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";27968099]Ei kiitos sitten mitään kritiikkiä siitä, että miksi ihmeessä pitäisi edes mennä hoitoon, jos minä olen kotona. Haluan ennakoida ajoissa jaksamistani ja vauvan vaikeuden/helppouden perusteella sitten mietin pitäisikö hoiton määrää lisätä/vähentää. Olen myös ajatellut opiskella kotoa samaan aikaan, jos vaan on jaksamista. Esikoinen on 3 v ja sitä nuorempaa en edes laittaisi.

No asiaan. Eli kuinka monena päivänä teillä on ollut esikoinen hoidossa, kun vauva kotona? Esikoinen on sosiaalinen ja oikeastaan koen nytkin, etten pysty järjestämään niin paljon toisen lasten seuraa, kuin hän haluaisi. Uskon siis, että viihtyy päiväkodissa (muuten ei laittaisikaan). Harrastus kerran viikossa ei oikein aja samaa asiaa, koska tässä lähellä ei ole mitään, joten en voisi sinä aikana nukkua vauvan kanssa kotona tai muuta. En myöskään kokisi mukavaksi käydä perhekersoissa, joihin matkoihin menee jo tunti ja missä vaiheessa imettäisin. Olen siis päättänyt, että lapsi menee päiväkotiin omaa ja esikoisen hyvinvointia ajatellen.

Ja miten pitkiä päiviä on ollut? Haluaisin, että lapsi kuitenkin tottuisi päiväkotiin, saisi kavereita, eikä olisi ns. ulkopuolinen, joka käy vain välillä. En tiedä onko päiväkodissa mitään tällaista, mutta luulisi, että jo 3 vuotiaille muodostuu "ystäviä", joiden kanssa haluaa sitten eniten leikkiä päiväkodissa.

miten teillä siis ollut, jos itse olette olleet kotona. Tiedän, että teitä on, vaikka moni pitää tätä vääränä ja olen teistä huono äiti.[/QUOTE]

Sama tilanne, tyttö 3,5 kun toinen syntyy. Ajattelin 3 pv ja 9- 15

Meillä lapset ( 3,5v ja 1v4kk ) nyt 16 pvä/kk sopimuksella, todellisuudessa n. 10-12 pvä/kk hoidossa. Luultavasti jatkavat ainakin 10pvä/kk hoidossa kun meille loppukesästä vauva syntyy.. Voi olla että isompi jopa 16pvä/kk ( jos tuohon tulee lääkärin suositus ) Pienemmälle luultavasti pidän myös paikan jotta sitten seuraavana syksynä ei tarvitse yrittää saada kuin yksi lapsi samaan päiväkotiin kun 2 on siellä jo valmiina kirjoilla

Ja meille kyllä varmaan ovat sittenkin sitä 7-8(-9) tuntia päivässä. Matkoihin menee jo oma aikansa jos minä vien, joten aamupalalle menevät, mutta taas jos mies vie, joutuu hän viemään jo ennen 7

"Heivaan"
Jos lapsi on käynyt päivähoidossa ennen sisaruksen syntymää täysipäiväisesti, mielestäni on ihan järkevää jatkaa päivähoitoa vaikka kolmena päivänä viikossa.

Kukaan ei toivottavasti ole niin ajattelematon, että tosissaan heivaisi siihen saakka täysin kotihoidetun lapsen päiväkotiin samassa rysäyksessä pikkusisaruksen syntymän kanssa.

Itselläni esikoinen täyttää pian kaksi vuotta, ja käy harrastuksissa kolmena päivänä viikossa. Rytmi pyritään pitämään mahdollisimman samana toisen lapsen synnyttyä parin kuukauden päästä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27968176]Kuinkahan äidit ovat pärjänneet ennen vanhaan? Eivät ole erottaneet muita lapsia heidän arjestaan, kun on tullut uusi vauva taloon.[/QUOTE]

Mikäs siinä pärjätessä, kun on ollut pakko. Mutta kun nyt ei ole pakkoa, niin miksi pitäis itsensä vetää ihan piippuun? Varsinkin jos lapsi viihtyy hoidossa ja on hyvä hoitopaikka, jota ei haluta menettää.

"Heivaan"
Ja lisätään vielä, että tässä tapauksessa minä moralisoisin ennen kaikkea sitä, miksi täysipäiväinen kotiäiti ei voi järjestää sosiaaliselle kolmivuotiaalle riittävästi tekemistä ja lapsikontakteja jo nyt.

Aika kylmää kyytiä, jos ensin pidetään kotona tylsistymässä kahdestaan äidin kanssa, ja juuri kun alkaa tapahtua (sisarus syntyy) lykätään päiväkotiin hankkimaan virikkeitä ja sosiaalistumaan.

ap_
[QUOTE="Heivaan";27968159]Jos lapsi on käynyt päivähoidossa ennen sisaruksen syntymää täysipäiväisesti, mielestäni on ihan järkevää jatkaa päivähoitoa vaikka kolmena päivänä viikossa.

Kukaan ei toivottavasti ole niin ajattelematon, että tosissaan heivaisi siihen saakka täysin kotihoidetun lapsen päiväkotiin samassa rysäyksessä pikkusisaruksen syntymän kanssa.

Itselläni esikoinen täyttää pian kaksi vuotta, ja käy harrastuksissa kolmena päivänä viikossa. Rytmi pyritään pitämään mahdollisimman samana toisen lapsen synnyttyä parin kuukauden päästä.[/QUOTE]

No meillä lapsi alottaa pari kuukautta ennen vauvan syntymää. Ei ole siis hoidossa vielä, koska opiskelu onnistuu kotoa nyt näinkin. Eli en ole siis heivaamassa samassa rysäyksessä esikoista päiväkotiin. Olen lukenut myös , ettei niin saisi tehdä, koska esikoinen voi kokea tulleensa vaihdetuksi toiseen.

Kannattaako niitä lapsia tehdä niin monta, ettei jaksa kaikkia itse hoitaa, vaan osa viedään päiväksi hoitoon?

Joo, en tykkää sen takia näistä vanhempi/vanhemmat kotona, lapsi päiväkodissa sen takia, koska saattaa käydä niin, että työssäkäyvien lapset joutuvat kauemmas hoitoon, kun lähipäiväkotiin ei mahdu luultavasti siitä syystä, että jonkun kotona olevan lapsi vie sieltä paikan. :vampire:

"äiti00"
Nolla tuntia, nolla päivää. Enpä olis toista lähtenyt tekemään jos olisin kokenut etten pärjää kuin yhden kanssa, kolmannesta nyt puhumattakaan.

Ja samaan aikaanhan sä sen sinne oot heivaamassa, vaan pari kuukautta siirtymäaikaa.

kritiikkiä kuitenkin
[QUOTE="vieras";27968176]Kuinkahan äidit ovat pärjänneet ennen vanhaan? Eivät ole erottaneet muita lapsia heidän arjestaan, kun on tullut uusi vauva taloon.[/QUOTE]

Samaa mietin. Ihmeen säikkyä väkeä nykyäideissä, kun ollaan jo etukäteen niin huolissaan jaksamisista, sosiaalisuudesta ja ties mistä. Sitäkään en tajua, että muiden lasten seura nähdään pikkulapselle niin elintärkeänä ja pelkkänä auvona. Unohtuu se, että lapsi kokee lapsiporukassa myös paljon negatiivisiakin tunteita, kuten kateutta, suutumusta, syrjintää ja epävarmuutta. Kiva sitten niitä fiiliksiä käsitellä ilman omien vanhempien tukea.

ap_
[QUOTE="Heivaan";27968202]Ja lisätään vielä, että tässä tapauksessa minä moralisoisin ennen kaikkea sitä, miksi täysipäiväinen kotiäiti ei voi järjestää sosiaaliselle kolmivuotiaalle riittävästi tekemistä ja lapsikontakteja jo nyt.

Aika kylmää kyytiä, jos ensin pidetään kotona tylsistymässä kahdestaan äidin kanssa, ja juuri kun alkaa tapahtua (sisarus syntyy) lykätään päiväkotiin hankkimaan virikkeitä ja sosiaalistumaan.[/QUOTE]

En kyllä tarkoittanut, että ihan kotona ollaan tylsistymässä kahdestaan äidin kanssa :D. Täälläpäin puistot on vaan turhan tyhjiä näin talvisin ja kerran viikossa käydään muskarissa, joka kestää vaan puoli tuntia. Sitten näkee välillä tuttavien lapsia, mutta koska muilla samanikäiset lapset hoidossa ja itse töissä, niin ei kovin usein ehditä nähdä. Nähdään välillä joka viikko, välillä vaan kerran kuukaudessa. Aikuisia sitten näkee enemmän, mutta tuntuu kaipaavan nimenomaan lapsia.

Kesällä myös puistot on taas täynnä lapsia lomien takia, joten siellä vietetään lähes joka päivä. Kesällä on vaan enemmän tekemistä. Käydä uimassa ja muuta.

"Heivaan"
[QUOTE="...";27968216]Meillä oli 60h/kk, eli yleensä 2 kertaa viikossa 8-15.[/QUOTE]

Seitsemän tuntia on päivähoitoon tottumattomalle lapselle aika hurjan pitkä päivä. Voisin kuvitella, että lapsen jaksamisen ja sosiaalisten suhteiden kannalta parempi olisi jakaa samat tunnit useammalle päivälle. Päikkäreillä tuskin kukaan sitä sosiaalisuutta muutenkaan harjoittaa. Meillä päin esimerkiksi kaupungin kerhot ovat 9-11 tai 9-12.

Mutta nyt varmaan joku tulee sanomaan, että onhan se ihan kauhea vaiva kuskata lasta hoitoon parin tunnin takia.

:headwall: on tämä palsta kyllä jännä paikka, ei voi muuta sanoa !!
Joku raukka kun erehtyy kysymään neuvoa niin heti hyökätään kimppuun...

Terveisin p*ska äiti joka on työttömänä kotona, mies vienyt lapset aamulla hoitoon, ja joutuu vielä hakemaankin kun en halua meidän neiti aistiyliherkkää kiusata istuttamalla pulkassatuota 2,5km matkaa lumipyryssä ja tuulessa..

"pia"
[QUOTE="vieras";27968099] En myöskään kokisi mukavaksi käydä perhekersoissa, joihin matkoihin menee jo tunti ja missä vaiheessa imettäisin. [/QUOTE]

Ei mulla muuta, mutta tää kohta pisti hymyilyttämään. Missä vaiheessa imettäisit? No ihan normaalisti, silloin ku vauvalla on nälkä. Ei perhekerho estä imetystä.

Vaikka olet päätöksesi jo tehnyt, niin suosittelisin silti selvittämään, että onko lähistöllänne esimerkiksi puistotoimintaa. Laajaa puistotoimintaa ei tietenkään ole jokapuolella, mutta meidän pienessä kunnassa on useampikin toimija joilla on puistotätiä paikalla 4-5 päivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan. Siinä ehtii jo hyvin äiti levätä vauvan kanssa aamupäivät.

Jos ei ole ja päiväkoti tosiaan on ainoa vaihtoehto, niin ehdottaisin 2 pv viikossa, 6h kerralla.

En veis kyllä itte ikinä jos kerran kotona oon, olis ehkä vähän eri asia jos esikko olis jo 5v ja ollu päiväkodissa pari vuotta niin ymmärtäisin et lapsi sillon jatkais siellä (meillä näin ei varmaan siltikään toimittais). Ihan ammattilaisetkin sanovat, että ei välttämättä oo paras vaihe laittaa lapsi hoitoon sillon kun toinen tulossa, esikoiselle tulee helposti tunne, että hänet sysätään pois alta ja tää uusi vauva on tärkeempi. Näin vaikka alottaiskin jo pari kuukautta ennen vauvan syntymää hoidossa, pari kuukautta on oikeesti aika lyhyt aika. Lapsi ehkä just tottunu siihen päiväkotiin menemiseen sitten syntyykin toinen lapsi ja äiti jää tän uuden vauvan kanssa kotiin kun toinen joutuu päiväkotiin.

Toinen syy sitten just tämä miks en tykkää tällai toimivista on toi mitä joku aikasemmin mainitsi, että ne jotka sitä paikkaa oikeesti tarvii niin ei saa sitten kun johonkin pitkän matkan päähän. Mutta jokainen tietty tyylillään, ei oo multa pois kun ei onneks tarvita vielä hoitopaikkaa meijän lapsille.

Meillä
Esikoinen oli kerhossa 3-vuotiaana, mutta nyt 4-vuotiaana kolme aamupäivää viikossa päiväkodissa. Päiväkodissa on sen takia, että on varmasti paikka odottamassa, kun menen töihin ensi syksynä. Ei se mun mielestä ole sen kummempaa olla ne tunnit päiväkodissa kuin kerhossa.

"jojo"
Kannattaa myös miettiä sitä, että esikoinen kantaa sitten kaikki pöpöt päiväködista kotiin, täistä, kihomadoista, oksennustautiin jne. Siinä sitä vasta onkin jaksamista kun lapset koko ajan sairastaa ja valvoo öitä! Mietippä sitä.

ap_
Kannattaako niitä lapsia tehdä niin monta, ettei jaksa kaikkia itse hoitaa, vaan osa viedään päiväksi hoitoon?

Joo, en tykkää sen takia näistä vanhempi/vanhemmat kotona, lapsi päiväkodissa sen takia, koska saattaa käydä niin, että työssäkäyvien lapset joutuvat kauemmas hoitoon, kun lähipäiväkotiin ei mahdu luultavasti siitä syystä, että jonkun kotona olevan lapsi vie sieltä paikan. :vampire:
Voin sanoa aika varmasti, että täällä meilläpäin jokainen saa läheltä päiväkodin jos haluaa ja kunhan hakee paikkaa silloin kun on neuvottu. Tietysti esimerkiksi helsingissä asia voi olla toisin. Lapseni ei ole viemässä keneltäkään hoitopaikkaa.

No, kai haluan päästä helpommalla. Musta se vaan ei ole väärin. Tottakai jaksaisin, voisin hoitaa myös esikoiseni kotona, mutta koen myös huonoa omatuntoa siitä, että kun vauva syntyy, ettei lapsi saa tarpeeksi virikkeitä, jos olen väsynyt ja haluaisin levätä ja esikoinen taas haluaisi leikkiä. Tottakai onnistuisin siinä, mutta haluan itse, etten vauva-ajasta ole ihan loppu ja jaksan niinä välipäivinä ja viikonloppuisin olla kiva äiti. Ja olen siis myös ajatellut opiskella, jos lapsi onkin helpomman puoleinen. En siis koe, että olen "pelkästään" kotona. Ajattelen myös sitä, että pääsen nopeammin opinnot kasaan ja työelämään tuomaan verotuloja.

Yhteistyössä