"Osta oma kämppä, osta, osta" - en halua *avautuminen*

  • Viestiketjun aloittaja aseg
  • Ensimmäinen viesti
aseg
Kaksplussalla pohditaan paljon, kannattaako ottaa asuntolaina ja paljonkohan sitä saisi. Mua on alkanut suku ja kaverit "painostaa" asunnon ostamiseen, mutta en tiedä, haluanko ostaa asuntoa. Ehkä, ehkä en.

Olen 26-vuotias helsinkiläinen, olen vakkariduunissa ja tienaan nettona 4000-4200 e kuussa. Maksan nyt vuokraa 1300 e. Se on paljon - tiedän, mutta haluan asua keskustassa. Kun kerron vuokrani määrän sitä kysyville, tulee aina "sillähän maksaisi omaa pois tosi paljon!" -reaktio. Työkokemusta mulla on vasta muutama vuosi, eli tulevaisuudessa pystyisin varmasti lyhentämään lainaa ihan hyvinkin.

Tästä talosta myytiin kesällä vastaava kämppä kuin oma vuokraluukkuni, toteutunut hinta oli 340 000 euroa. Sellainen asunto, jonka haluaisin omaksi, maksaa juuri tuon verran, noin 320-350 000 euroa. Joutuisin ottamaan lainaa noin 300 000 e. Onkohan mitään järkeä? Mitä jos korot nousevat? Korkokatto? Euribor? ASP-tili? Pankin marginaalit! Velkavankeus loppuisi vasta joskus hamassa tulevaisuudessa.

Pää hajoaa! Ehkä pankissa pitäisi käydä juttelemassa. Jotenkin ei vain huvittaisi. Vuokralla on niin rentoa. Jos alkaa kämppä kaivata päivitystä, ei tarvitse tarttua siveltimeen ja panna kaakeleita uusiksi, voi vain muuttaa. Tai jos haluaa mennä firman ulkomaan konttorille, sen kun ilmoittaa vuokraemännälle kuukautta aikaisemmin.

Pahoittelen avautumista, oli vain pakko purkaa fiilikset.

(P.S. Vaikka mammapalstalla ollaan, en usko tekeväni perillisiä. Ei siitä sen enempää.)
 
Se johtuu siitä että Suomessa omistusasunto on pyhä lehmä joka kaikkien pitää hankkia ja jota ei saa millään tavalla arvostella (siis omistusasumista). Elämä ei ole mitään ilman omistusasuntoa ja sinä et ole mitään ilman omistusasuntoa. Vuokralla asuvat vain luuserit.

Onneksi he ovat kuitenkin väärässä.
 
  • Tykkää
Reactions: kylmä nakki
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja kylmä nakki;27958642:
:D Samaistun kyllä sun fiilikseen. Jotenkin oletetaan että KAIKKI haluaa ostaa oman.
No niinpä! Ja jotenkin tulee sellainen fiilis, että pidetäänköhän mua ylivelkaantuneena, luottotiedottomana tai muuten vain holhouksen alaisena. :> No, en mä niistä jaksa välittää. Kunhan vain päättäisi miten tekee ja saisi rauhan. Ehkä käyn siellä pankissa, ähh.
 
KOhta täällä on muutama nimeltä mainitsematon nimimerkki paasaamassa omistusasumisen autuudesta ja siitä miten sen avulla saa itselleen lokoisan vanhuuden ja lapsilleen huikean perinnön. :popcorn:
 
halipupu harmaana
En varmaan sitten ostaisi sinuna omaa kämppää, mutta säästöön kyllä laittaisin rahaa jos joskus olisi sen omas asunnon oston aika...eihän sitä koskaan tiedä.
 
"aapee"
Kieltämättä omistusasunnossa houkuttelee se, että vanhana käpynä tarvitsisi maksella enää vastikkeita - tai jopa voisi myydä koko läävän ja lähteä Kanarialle pelaamaan golfia. ;)

Mitään muuta järkevää käyttöä en ole omistusasunnolle keksinyt verrattuna vuokrakämppään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kylmä nakki;27958642:
:D Samaistun kyllä sun fiilikseen. Jotenkin oletetaan että KAIKKI haluaa ostaa oman.

No periaatteessa onhan se tyhmää maksaa se sama summa vuokranantajalle ja silti et omista koskaan mitään. Jos on tosi paljon muuttavaa tyyppiä, matkustelee ulkomailla, eikä halua sitoutua yhteen kämppään, ei kannatakaan ostaa. Tietysti jos nyt asuisit 5 vuotta niin se on 78 000 € jonka saisit plussaa (no tietysti kaikki lainan korot tosta pois), kun talon menet edelleen myymään. Jos asunto sellainen, jonka todennäköisesti joku ostaa helposti, niin tottakai kannattaisi ostaa. Jos taas halaut asua vuoden, pari ja sitten muuttaa, ehkä ulkomaille välillä tms. niin älä sitten osta.

Jos asut vähintään sen n. 5 vuotta, niin kannattaa ostaa, jos et halua heittää rahojasi asunnon omistajan taskuun. Jossain vaiheessa ei tarvitsisi edes enään maksaa edes vuokraa ja saisit sen 1300 säästöön tai muihin, mihin haluat.

Jos et halua rikastua tai millään tavalla kartuttaa omaisuuttasi enempää, niin toki voit asua vuokralla.

Tietysti jos on jotain mahdollisuuksia, että jäisit työttömäksi, niin sillon voi tulla ongelmia asunnon maksun kanssa. Jos tiedät, ettei näin tule todennäköisesti käymään, ei korkotuksilla tai muilla oli mitään vaikutusta.
 
"aapee"
Hyviä pointteja tullut lisää, kiitos.

En usko jääväni työttömäksi, olen alalla jossa duunia on enemmän tarjolla kuin tekijöitä sille. Ei ihan yhtä varma ala kuin hautausurakointi, mutta kuitenkin!

Ehkä eniten ärsyttää se, että pitäisi olla jotenkin tosi kiinnostunut rahasta, sen sijoittamisesta ja käyttämisestä. Saan palkan kerran kuussa tilille, käytän mitä käytän ja loput jää sinne. Fiksu ja valveutunut ihminen ehkä avaisi jonkun säästötilin, ottaisi asuntolainan ja avaisi vielä osakesalkun, mutta plääh...
 
"aapee"
[QUOTE="haukankatse";27958716]Myöntäisikö pankki sinulle noin paljon?[/QUOTE]

Uskoisin kyllä saavani, ehkä. Toisaalta jos en saisi, ei tarvitsisi murehtia! En kuitenkaan halua muuttaa pois keskustasta ja/tai huonomaan asuntoon.

Saisin säästettyä ja maksettua riihikuivaa, vanhempani ovat luvanneet taata (en haluaisi kyllä, mutta lupasivat) ja "niin hyvää puuta" on jonkin verran, ehkä 30-50 000 euron edestä.
 
tuli mieleen
Yks ajatus tuli mieleen... Tuo on kyllä iso summa ensiasunnon lainaksi ja etenkin jos yksin(?) sitä oisit ottamassa. Mutta jos et sijainnista/ tasosta halua luopua niin mitä jos ostaisit jonkun edullisen pienen sijoituskämpän, joka maksais itse itseään pois ja jatkat itse vuokralla asumista kuten tähänkin saakka? Jossain hyvässä välissä sit myyt sen (voitolla tietenkin) ja sitten ostat uuden arvokkaamman sijoitusasunnon.. Jatkat tätä kunnes sinulla olisi ilman uutta lainaa pääomaa juuri sellaiseen omaan kotiin kuin haluat.
 
klk
:) helöy.. 1300€ kuussa vuokraan tekee 60v eläkeikään asti 530 000€
lisäksi voit olla varma että tuo 1300€ tulee nousemaan vuosittain 10v päästä vuokra voi ollakkin 1700€/kk.. 20v päästä 2000 jne jne
Lisäksi vielä asuntojen arvot ovat nousseet helsingissä hirveää kyytiä ja ammattilaiset näkevät nousun jatkuvan..
340 000€ lainaa en usko sinun avan ellei sinulla ole erittäin hyviä takajia ja reaali omaisuutta..
Mun laina katto samanlaisilla tuloilla oli 280 000
 
"vieras"
Se johtuu siitä että Suomessa omistusasunto on pyhä lehmä joka kaikkien pitää hankkia ja jota ei saa millään tavalla arvostella (siis omistusasumista). Elämä ei ole mitään ilman omistusasuntoa ja sinä et ole mitään ilman omistusasuntoa. Vuokralla asuvat vain luuserit.

Onneksi he ovat kuitenkin väärässä.
Näin tuntuu olevan. Ja lisäksi vielä, että jos asut helsingin ulkopuolella on suorastaan rikollista asua lasten kanssa missään muussa kuin omakotitalossa.

En minäkään sinun tilanteessasi ap ostaisi asuntoa. Joutuisit ottamaan huiman lainan ihan yksinäsi ja vaikka miten on olisi työpaikkavarma ala (joo, niin mullakin on, mutta silti olen työtön) voi se työttömyys silti tulla. Puhumattakaan sairastumisesta tai loukkaantumisesta. Ja muutenkin. Tuolla vuokrasummalla maksat lainaa, korkoja ja vastiketta monta kymmentä vuotta ennen kuin olet omillasi, hyvässä lykyssä siis laina on maksettu kun pääset eläkkeelle. Lisäksi joudut maksamaan erinnäisistä korjauksista, remonteista ynnä muista, eli todellisuudessa pääset paljon halvemmalla kun maksat vain sitä vuokraa. Toki kiinteää omaisuutta ei kartu, mutta voihan sitä rahaa säästää ja sijoittaa muutenkin. Itselläni on omistusasunto, enkä ole ollenkaan vakuuttunut, että tämä olisi niin hyvä kauppa kuin yleisesti vakuutellaan. Asumiskustannukset ovat huomattavasti suuremmat, kuin mitä vuokralla asuessa samankokoisessa asunnossa.
 
............
Huolimatta siitä, että asun omistusasunnossa ja edullisesti, tajuan oikein hyvin ajatuksesi pysytellä vuokralaisena. Kaikkea ei vaan voi laskea rahassa, ei sitten millään.

Vaikka tykkään kodistamme olen kurkkuani myöten täynnä asumista lähiössä, jossa ihmisten koko elämäntyyli perustuu omistamiseen. Osa naapureistani suorastaan elää omistamiselle alkaen autoista, kesämökeistä, ulkomaan loma-asunnoista aina metsää omistaviin, riiteleviin perikuntiin asti. Minua kuvottaa usein juuri se, että kaikki pitää saada omaksi ja se on kuin ihmisen laadun mitta. Raha, jonka omistaminen tuottaa on varmasti iloinen asia, mutta omistaminen lisää myös vastuuta ja huolta. Mökille pitää asentaa valvontakamerat, ulkomaan asuntoon palkattava sikäläisiä katsomaan asunnon perään, autoa hiplataan intohimolla puolison näyttäessä kuivahtaneet koprulta vieressä ja loppujen lopuksi omistusmetsä päätyy irvokkaaksi näkymäksi kaatojen jälkeen. Kaiken aikaa pitää saada lisää, eikä omistamiselle välttämättä tule loppua. Sitten aletaan vertailemaan kuka omistaa enemmän.

Olen pitänyt hyvin tiukan linjan, ettei meille osteta enää mökkiä. Olen viettänyt ihania vuokravuosia eri puolilla Suomea erilaisissa mökeissä ja maalaistaloissa. Ja miten helppoa kun alkaa sama maisema tympimään voi vaan sanoa irti ja ryhtyä pyydystämään uutta paikkaa. Olemme laskeneet, ettei meidän edes kannata ostaa mökkiä. Vuokrahinnat ovat vuotta kohden kohtuullisia ja aina olemme löytäneet hienoja paikkoja.
 
En ostaisi sinuna
Entäs jos säästät 10-20 tonnia (onnistunee vuodessa-kahdessa) ja ostat aso -asunnon? Siinä säästäisit vuokrissa (ainakin täälläpäin ason vastike on noin 75% vastaavan vuokrasta) mutta et joutuisi ottamaan lainaa. Ja senkin voi vaihtaa noin 3kk varoajalla ilman riskiä ettei mene kaupaksi.

Vuokrasi on kuitenkin asunnon hintaan nähden suht edullinen. 300 000e lainasta menisi keskim. 4% korolla kuukaudessa tonni korkoihin ja vastike päälle, eli todennäköisesti sen omaksi ostaminen ei olisi edes taloudellisesti hirveän kannattavaa. Tällä hetkellä kyllä kun korot on alhaalla, mutta tosiaan sellainen 1-1%yksikön nousu riittäisi siihen että kulut on samat. Voit hyvin kertoa ihmettelijöille tämän laskun tuloksen, eli että nyt "tuhlaat" luokkaa pari satasta - mielestäni ei liian iso hinta siitä jos koet vuokraamisen itsellesi sopivammaksi.

Ps: minä olen täällä ketjuissa puhunut, että omassa asuminen kannattaa, mutta AINA lisäyksellä että JOS vuokra on huomattavasti isompi kuin korkomeno + vastike. Näin on useimmiten muualla suomessa, mutta pk-seudulla päinvastoin.
 
"aapee"
Kiitokset taas mielipiteistä. Ja numero #21, meillä on kanssa suvun yhteisomistuksessa mökkiä, metsää ja maaplänttiä, melkein koko suku kärkkymässä kieli pitkällä niitä. Yäk, olen äitini pestannut hoitamaan niitä.

On totta, että asuntojen hinnat tuskin halpenevat, mutta vuokrat nousevat koko ajan. Se puhuu omistusasumisen puolesta, mutta tulen tod. näk. aina tienaamaan sen verran, että voin asua vuokralla.
 
"vieras"
Omassaasuja pääsee milloin tahansa vuokralle ja vuokrat on katettu jossakin vaiheessa hyvin pitkäksi aikaa, jos "huolettomuutta" kaipaa. Toisinpäin ei ole mahdollista ja oma asunto karkaa joka vuosi yhä kauemmaksi haaveeksi. Helpompaa on palkata joku remppareiska pistämään vähän lattiaa uusiksi tai vaihtamaan keittiönkaakelit, kun ruinata niitä vuokraisännältä. Vuokranantajille riittää sellanen taso, joka pitää asunnossa vuokralaisen. Sen suurempia esteettisiä ja kunnollisia kysymyksiä ei tarvitse pohtia.
 
"vieras"
Yks ajatus tuli mieleen... Tuo on kyllä iso summa ensiasunnon lainaksi ja etenkin jos yksin(?) sitä oisit ottamassa. Mutta jos et sijainnista/ tasosta halua luopua niin mitä jos ostaisit jonkun edullisen pienen sijoituskämpän, joka maksais itse itseään pois ja jatkat itse vuokralla asumista kuten tähänkin saakka? Jossain hyvässä välissä sit myyt sen (voitolla tietenkin) ja sitten ostat uuden arvokkaamman sijoitusasunnon.. Jatkat tätä kunnes sinulla olisi ilman uutta lainaa pääomaa juuri sellaiseen omaan kotiin kuin haluat.
Voitosta ei ole hyötyä, kun samalla muiden asuntojen hinnat ovat nousseet. Vuokratuottoa ei tule kuin jokunen onneton tonni vuodessa, joten velkaisesta omistusasunnosta ei ole oman asunnon ostoon hyötyä kuin hyvin marginaalisesti.
 

Yhteistyössä