Miksi kaikki epäsopivimmat ja oppimiskyvyttömimmätkin luuserit pitää kouluttaa lähäreiksi?

  • Viestiketjun aloittaja "uskomatonta"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Missä maailmassa olet? Maa kutsuu..

Kenen rahoilla se yliopistokoulutuksen saanut vaipanvaihtaja kutsuisi sen ihmisen museolta käymään? Ja mitäköhän veikkaat tuon visiitin hinnaksi? Kenen luvalla se museon ihminen ottaisi niitä esineitä mukaansa sieltä museolta? Ja ennen kaikkea, millä ajalla tämä kaikki tapahtuisi?

Ja sitten vielä sellainen juttu, että sitä yliopistokoulutuksen saanutta henkilöä tuskin kiinnostaisi pätkääkään tehdä noita hommia. Yleensä kouluttaudutaan juuri siksi, että koulutus antaa mahdollisuudet toisentyyppisiin töihin.

Ja noissa vanhainkodeissa se touhu ei tosiaan ole mitään amerikkalaisita elokuvista repäistyä koskettavaa draamaa muutenkaan. Siinä ei vanhojen laulujen hyräilyt auta kontaktin luomisessa, jos toinen on aivan sekaisin. Niille lauluille toki on paikkansa yhteisissä illanvietoissa jne. Hoitotilanteet erikseen.
Tästä mä olen pikkasen eri mieltä. Joulukuussa makasin pitkään sairaalassa ja ensimmäisinä päivinä olin vain pieniä hetkiä tajuissani. Silti muistan, että joku hoitohenkilökunnasta hyräili usein John Lennonkin Happy Xmas -biisiä. Yhtenä aamuna teholta jo vuodeosastolle siirryttyäni kuulin tutun hyräilyn ja hyräilijä oli "aamuvampyyri" eli labrahoitaja. Kerroinkin hänelle, että mä kyllä kuulin ja tunnistin hänen hyräilynsä silloinkin, kun en nk ollut tässä maailmassa. En siis lähtisi väheksymään asian merkitystä.
 
  • Tykkää
Reactions: Minuli
huhhu
Lääkkeet annan ruokailun yhteydessä. No enköhän mä toivottavasti ensi haussa pääse. Kolmas kerta toden sanoo, vai miten se meni ;)
missä paikassa saa kouluttamaton annostella ja jakaa lääkkeitä? aika vastuutonta.
Monella täällä tuntuu olevan käsitys lähärin työstä aika erikoinen, vaihdellaan vaippaa,pestään peppuja ja heitetään lääkkeet naamariin..
Ainakin omassa paikassani siihen pyllypyykkiin kuuluu myös ihmisen kanssa keskustelua ja sitä sielunhoitoa, asukkaat/potilaat ovat ihmisiä joiden loppuelämästä pyritään tekemään mahdollisimman hyvä.
Lääkkeitä en itse edes ilman koulutusta ja lupia suostuisi kenellekkään antamaan, koska tietämätömyydellä eri lääkeaineiden yhteisvaikutuksesta, väärän lääkkeen tunnistamisissa, annostelutavassa yms. on todella suuri vastuu, ettei aiheuta toisen ihmisen vammautumista tai kuolemaa.
Ehdottomasti tekisin ilmoituksen tuollaisesta paikassa, jossa laiminlyödään lääkkeiden jakoa ja annostelua siten, että kouluttamaton ihminen ne antaa.
 
En mä tietenkään jaa lääkkeitä, vaan annan ne tarjottimelta asukkaalle. Siinä ei mitään lääkelupia tarvitse. Mikä työssäni mättää? Se että liian vähän hoitajia joka paikassa, kärsijöinä ne vanhukset. Minuu kiinnostaa ensihoito.
 
lh minäkin
[QUOTE="Vieras";27949950]Toivottavasti et ole alalla, et ainakaan kunnioita dementikkoja tippaakaan. Ihmisiä hekin ovat, ja ehkäpä se yliopistokoulutuksen saanut vaipanvaihtaja tajuaisi jopa hakea kontaktia hoidettavaan, esimerkiksi hyräilemällä jotain vanhaa laulua. Tai kutsumalla museosta käymään ihmisen jolla on mukana tavaroita joiden avulla voidaan muistella vanhoja aikoja.
Älyllisesti yksinkertainen hoitaja (tosissaanhan tämä ei liity koulutustasoon vaan kypsyyteen ihmisenä) hoitaa avutonta ihmistä kuin esinettä.[/QUOTE]

En lukenut tätä pidemmälle, koska tässä on juuri se asia, jota ajattelin itsekin kirjoittaa.
Kuinka moni tietää, että gerontologia on ihan oma tieteenlajinsa? Vanhuksien kanssa työskentely vaatii todella paljon tietotaitoa ja aitoa sydäntä. Ei vanhus ole lapseksi taantunut, vaan elämää nähnyt ja kokenut. Dementikkojen(kin) kanssa pärjää vain jos tietää mitä ko. sairaus aiheuttaa ja kuinka esim. muistojen esiintuominen sieltä sielujen syvimmästä sopukasta auttaa... Lh-opinnot ei itsessään ole gerontologiaa, mutta ainakin vanhustyön opinnoissa meille annettiin aiheeseen hyvät alkueväät. Loppu on omasta motivaatiosta kiinni.

Voi kuinka mä kaipaankaan vanhustyötä!!
 
huhhu
En mä tietenkään jaa lääkkeitä, vaan annan ne tarjottimelta asukkaalle. Siinä ei mitään lääkelupia tarvitse. Mikä työssäni mättää? Se että liian vähän hoitajia joka paikassa, kärsijöinä ne vanhukset. Minuu kiinnostaa ensihoito.
et saisi edes annostella niitä lääkkeitä asukkaan tarjottimelta suuhun. Sinulla on viimekädessä vastuu, jos lääkkeet onkin väärät.
Vai miten luulet sen toimivan? Yksi jakaa, toinen tarkistaa jaon ja kolmas tarkistaa ennen potilaalle antoa, että on oikeat lääkkeet. Siinä ei kuule auta selitykseksi sitten se, että sinä olet kouluttamaton, jos potilas sattuu väärät lääkkeet saamaan ja kuolee siihen.
 
lh minäkin
En mä tietenkään jaa lääkkeitä, vaan annan ne tarjottimelta asukkaalle. Siinä ei mitään lääkelupia tarvitse. Mikä työssäni mättää? Se että liian vähän hoitajia joka paikassa, kärsijöinä ne vanhukset. Minuu kiinnostaa ensihoito.
Tiesit varmaan, että lopullinen vastuu on sillä, joka lääkkeet potilaalle/asiakkaalle antaa? Viis siitä kuka ne on jakanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27949941:
Jos testit meni teillä yhtä hyvin, niin silloin psykologi varmasti päätti haastattelun perusteella kumpi vaikutti allalle sopivammalta. Lähihoitajantyössä kun se suurin työkalu on hoitajan oma persoona.
Joskus oli tosta psykkan haastattelusta puhetta kavereiden kesken. Sinne pääsee ne oikeesti hyvät mutta sitten kun sanotaan että se hullun ja neron raja on häilyväinen, niin sinne pääsee niitä epävakaita tapauksia jotka ei todellakaan sovellu alalle. Ja jotkut niistä voi pikemminkin olla vaaraksi potilaille/ ihmisille .
 
Rollolainen
Terveydenhuoltoalalla on paikkoja, varastohommissa ei niinkään.

Miksi? Koska laatikoiden siirtely ja lähetyslistojen päivittäminebn on huomattavasti miellyttävämpää kuin aiemmin mainittu, vaihtuvuus on suurta TH alalla, joten jokaiselle sitä tuputetaan joka ei muuhun kykene.
vai oliisko jälkimmäinne hyvinki koneistettu. yksi trukkikuski siirtää kaikki paiaksta toiseen ja yksi mieskieja koneelle. helppoa.
 
huhhu
Ei vaan se vastuu on sillä koulutetulla, joka on ne lääkkeet siihen tarjottimelle laittanut. Sä et näköjään mistään tiedä mitään, niin parempi olla hiljaa ;)
Esimerkiksi voisin laittaa vielä sen, että esim. minä opiskeluaikana en olisi missään nimesä saanut antaa huumaavia lääkkeitä potilaalle koska lääkehoito2 kurssi oli suorittamatta, tämä myös testattiin näyttöviikkoni aikana siten, että hoitaja annosteli nestemäisen morfiinin kippoon ja antoi mulle kipon ja käski antaa potilaalle, kieltäydyin tietenkin, koska mulla ei lupaa ollut semmoisia kelleen antaa, jos potilaalle olisin mennyt antamaan sen morfiinin ja potilas olisi vaikka siihen sitten kuollut, olisin myös minä joutunut vastuuseen.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja lh minäkin;27950291:
Tiesit varmaan, että lopullinen vastuu on sillä, joka lääkkeet potilaalle/asiakkaalle antaa? Viis siitä kuka ne on jakanut.
olen minäkin jouutnut jakamaan lääkkeitä, vaikka kokkina olen eräänlaisessa hoitokodissa ollut. Kipossa luki vain asiakkaan nimi, piti luottaa siihen että oli oikein lähihoitajat tai mut jakaneet.
 
"vieras"
olen minäkin jouutnut jakamaan lääkkeitä, vaikka kokkina olen eräänlaisessa hoitokodissa ollut. Kipossa luki vain asiakkaan nimi, piti luottaa siihen että oli oikein lähihoitajat tai mut jakaneet.
Näinhän ei saisi toimia. Ne saa jakaa vain lääkehoidon suorittanut ja pätevyyden osoittanut henkilö. Ja se jakaminen tarkoittaa ihan suuhun saakka antamista. Nimi kipossa ei riitä.
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";27950349]Näinhän ei saisi toimia. Ne saa jakaa vain lääkehoidon suorittanut ja pätevyyden osoittanut henkilö. Ja se jakaminen tarkoittaa ihan suuhun saakka antamista. Nimi kipossa ei riitä.[/QUOTE]

kipon annoin suoraan potilaan tarjottimelle, josta sitten potilas itse otti tai henklökohtaine avustaja laitoi potilaan shun, riippuen henkilön kunosta.
 
huhhu
Lääkehoito on terveydenhuollon toimintaa, jota toteutetaan pääsääntöisesti lääkehoidon koulutuksen saaneiden terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimesta ja vastuulla. Lääkehoidon koulutuksen saaneet laillistetut terveydenhuollon ammattihenkilöt kantavat kokonaisvastuun lääkehoidon toteuttamisesta, ja jokainen lääkehoitoa toteuttava tai siihen osallistuva kantaa vastuun omasta toiminnastaan. Esimiehet ohjaavat ja valvovat lääkehoidon toteuttamista lääkehoitosuunnitelman mukaisesti sekä päättävät eri henkilöstöryhmien työnjaosta ja yhteistyöstä siten, että jokaisen ammattiryhmän osaaminen hyödynnetään parhaalla mahdollisella tavalla.

Vastuu lääkehoitosuunnitelman laatimisen, toteuttamisen ja seurannan organisoinnista on sosiaali- tai terveydenhuollon toimintayksikön johdolla. Hyvin organisoitu ja hallitusti toteutettu lääkehoito tuo myös kustannussäästöjä. Oppaassa korostetaan asenteiden ja toimintakulttuurin kehittämistä siten, että virheistä opitaan ja toimintatapoja muutetaan arvioinnin perusteella.


tässä valviran sivuilta :)
 
Jotta hoitaja voisi antaa lääkeitä, edellytetään, että hänet on rekisteröity nimikesuojatuksi tai laillistetuksi terveydenhuollon ammattihenkilöksi. Lisäksi hänellä tulee olla kyseisiä toimenpiteitä ja lääkkeitä koskeva koulutus ja osaaminen. On hyvä, jos
osaaminen varmistetaan esimerkiksi teoria- ja näyttökokein. (Lehestö, Koivunen
& Jaakkola 2004, 69.)

Lainattu Pirkanmaan ammattikorkeakoulun julkaisusta täältä
 

Yhteistyössä