Miksi kaikki epäsopivimmat ja oppimiskyvyttömimmätkin luuserit pitää kouluttaa lähäreiksi?

  • Viestiketjun aloittaja "uskomatonta"
  • Ensimmäinen viesti
"uskomatonta"
Miksi juuri lähärikoulutus on se, jota tarjotaan kaikille syrjäytyneille, epämotivoituneille tai muuten vaan sekopäisille urpoille? Tokihan alalle hakeutuu soveltuvaa ja fiksua porukkaa myös, mutta jotenkin nuo surkeat tapaukset erottuvat niin selkeästi joukosta.

Miksi heille ehdotetaan aina juuri lähärikoulutusta? Miksi ei jotain muuta? Ei sellaisista ole työskentelemään ihmisten kanssa. Ymmärrän toki, että hoitoalalla työvoimapula on suuri, mutta silti. Vähän voisi katsoa.

Eräs syrjäytynyt tuttavani alkoi juuri opiskelemaan lähihoitajaksi ja ihmettelen suuresti, miten hänenlaisensa laiska, saamaton, hieman tyhmä ja epämotivoitunut valittaja on otettu ko. koulutusohjelmaan. Huh. Ei minkäänlaisia edellytyksiä tehdä tuota työtä. Ikinä.

Tehtaalla tai varastolla voi olla vaikka millainen jurpo, mutta ihmisten pariin ei soisi päästettävän noita huolestuttavia tapauksia.
 
Koska kuka vaan osaa pyyhkiä perseen, suihkuttaa ihmisen, kaapia ruokaa suuhun, pitää varauslistaa ja kysyä yksinkertaisia terveydenhuollon kysymyksiä.

Eikä ne lääkelaskut ole mitään ydinkirurgiaa.
 
"uskomatonta"
Koska kuka vaan osaa pyyhkiä perseen, suihkuttaa ihmisen, kaapia ruokaa suuhun, pitää varauslistaa ja kysyä yksinkertaisia terveydenhuollon kysymyksiä.

Eikä ne lääkelaskut ole mitään ydinkirurgiaa.
Totta. Mutta yhtä lailla kuka tahansa osaa myös ottaa kuorman vastaan, kirjoittaa nimen kuittaukseksi, roudata tavaroita paikasta A paikkaan B ja hakea hyllystä oikean tavaran asiakkaalle.

Ja noissa hommissa ei juuri tarvitse olla tekemisissä ihmisten kanssa.
 
Siksi koska potilaat/asiakkaat ovat perustahkontallaajia enimmäkseen, joten heitä hoitamaan sopii se keskivertokansalainen varsin mainiosti. Lähihoitajan työssä ei ole varaa leikkiä älykköä, on mentävä hoidettavien tasolla. Hyötyykö dementoitunut mummeli yliopistotason koulutuksen saaneesta vaipanvaihtajasta?
Lisäksi duuni on henkisesti raskasta, joten mitä älyllisesti yksinkertaisempi hoitaja sitä pienempi riski hänellä on palaa henkisesti loppuun.
 
[QUOTE="uskomatonta";27949893]Totta. Mutta yhtä lailla kuka tahansa osaa myös ottaa kuorman vastaan, kirjoittaa nimen kuittaukseksi, roudata tavaroita paikasta A paikkaan B ja hakea hyllystä oikean tavaran asiakkaalle.

Ja noissa hommissa ei juuri tarvitse olla tekemisissä ihmisten kanssa.[/QUOTE]

Terveydenhuoltoalalla on paikkoja, varastohommissa ei niinkään.

Miksi? Koska laatikoiden siirtely ja lähetyslistojen päivittäminebn on huomattavasti miellyttävämpää kuin aiemmin mainittu, vaihtuvuus on suurta TH alalla, joten jokaiselle sitä tuputetaan joka ei muuhun kykene.
 
Ensimmäisessä haussa mun tuttu oli mukana, testit meni yhtä hyvin, hänellä ei yhtään kokemusta alalta. taatusti ei ollut mua fiksumpi. Joissakin asioissa mua tyhmempi. Silti pääsi heittämällä sisään kouluun. Aika epäreilua..
 
Viimeksi muokattu:
"Vieras"
Koska kuka vaan osaa pyyhkiä perseen, suihkuttaa ihmisen, kaapia ruokaa suuhun, pitää varauslistaa ja kysyä yksinkertaisia terveydenhuollon kysymyksiä.

Eikä ne lääkelaskut ole mitään ydinkirurgiaa.
Vaan osaako kuka tahansa tehdä nuo asiat empaattisesti, kohdellen sairasta ihmistä yksilönä jolla on tunteet, eikä niinkuin esinettä jota voi komennella ja viskoa paikasta toiseen tietyn rutiinin mukaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Ensimmäisessä haussa mun tuttu oli mukana, testit meni yhtä hyvin, hänellä ei yhtään kokemusta Alara, taatusti ei ollut mua fiksumpi. Joissakin asioissa mua tyhmempi. Silti pääsi heittämällä sisään kouluun. Aika epäreilua..
Jos testit meni teillä yhtä hyvin, niin silloin psykologi varmasti päätti haastattelun perusteella kumpi vaikutti allalle sopivammalta. Lähihoitajantyössä kun se suurin työkalu on hoitajan oma persoona.
 
[QUOTE="Vieras";27949934]Vaan osaako kuka tahansa tehdä nuo asiat empaattisesti, kohdellen sairasta ihmistä yksilönä jolla on tunteet, eikä niinkuin esinettä jota voi komennella ja viskoa paikasta toiseen tietyn rutiinin mukaan?[/QUOTE]

Luuletko että hoivakodeissa tehdään asiat päivästä toiseen erittäin pehmeästi ja osaa ottavasti samalla kun dementoitunut ruokapöydässä housuunsa paskova huutaa "yritätte tappaa" sen minkä keuhkoistaan irti lähtee.

Kannattaa vissiin tutustua asiaan. Kyllä se on konemaista työtä missä ei herkät pärjää.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27949908:
Siksi koska potilaat/asiakkaat ovat perustahkontallaajia enimmäkseen, joten heitä hoitamaan sopii se keskivertokansalainen varsin mainiosti. Lähihoitajan työssä ei ole varaa leikkiä älykköä, on mentävä hoidettavien tasolla. Hyötyykö dementoitunut mummeli yliopistotason koulutuksen saaneesta vaipanvaihtajasta?
Lisäksi duuni on henkisesti raskasta, joten mitä älyllisesti yksinkertaisempi hoitaja sitä pienempi riski hänellä on palaa henkisesti loppuun.
Toivottavasti et ole alalla, et ainakaan kunnioita dementikkoja tippaakaan. Ihmisiä hekin ovat, ja ehkäpä se yliopistokoulutuksen saanut vaipanvaihtaja tajuaisi jopa hakea kontaktia hoidettavaan, esimerkiksi hyräilemällä jotain vanhaa laulua. Tai kutsumalla museosta käymään ihmisen jolla on mukana tavaroita joiden avulla voidaan muistella vanhoja aikoja.
Älyllisesti yksinkertainen hoitaja (tosissaanhan tämä ei liity koulutustasoon vaan kypsyyteen ihmisenä) hoitaa avutonta ihmistä kuin esinettä.
 
Ei vaan se mun tuttu oli vähän aiemmin potkittu pois tehtaalta pois, siksi se pääsi. Jos en olisi soveltuva alalle, niin miksi työnantajat ottaa mut töihin tekee ns. Lähärin hommia. Töitä riittää niin paljon, kun jaksaa vaan tehdä.
 
[QUOTE="Vieras";27949950]Toivottavasti et ole alalla, et ainakaan kunnioita dementikkoja tippaakaan. Ihmisiä hekin ovat, ja ehkäpä se yliopistokoulutuksen saanut vaipanvaihtaja tajuaisi jopa hakea kontaktia hoidettavaan, esimerkiksi hyräilemällä jotain vanhaa laulua. Tai kutsumalla museosta käymään ihmisen jolla on mukana tavaroita joiden avulla voidaan muistella vanhoja aikoja.
Älyllisesti yksinkertainen hoitaja (tosissaanhan tämä ei liity koulutustasoon vaan kypsyyteen ihmisenä) hoitaa avutonta ihmistä kuin esinettä.[/QUOTE]

Matala äo ei liity koulutustasoon tai kypsyyteen ihmisenä.
Mistä päättelit etten kunnioita dementikkoja? Moniko filosofian maisteri kokisi koulutuksensa menevän hukkaan vaippoja vaihtaessa? Kyse on lähinnä siitä.
 
"vieras"
Mä käyn ammatinvalinnan ohjauksessa työkkärissä, pitäisi opiskella uusi ammatti ja siellä mua tuputetaan opiskelemaan lähihoitajaksi, vaikka mulla on selkäkipuja ja atooppista ihottumaa käsissä...kaikista epäsopivin ala minulle siis, vaikka olen työtön, en ole silti syrjäytynyt, olen sosiaalinen ja ihmisistä välittävä, mutta fyysiset jutut on se este hoitoalalle.

Siinä mielessä ap on siis oikeassa, että yrittävät laittaa alalle, sinne epäsopivia vaan koska sillä alalla on töitä.
 
Ei vaan se mun tuttu oli vähän aiemmin potkittu pois tehtaalta pois, siksi se pääsi. Jos en olisi soveltuva alalle, niin miksi työnantajat ottaa mut töihin tekee ns. Lähärin hommia. Töitä riittää niin paljon, kun jaksaa vaan tehdä.
Pääsetkö siis ilman koulutusta osallistumaan lääkehoitoon yms?
Kyse ei ole siitä oletko soveltuvainen alalle, vaan siitä että hakutilanteessa on pakko tehdä karsintoja. Jos hakijoita on 150 ja 15 valitaan, niin luonnollisesti jokainen hakija ei pääse sisälle kouluun. Pisteitä testeissä saa niin alalle soveltuvuudesta, työkokemuksesta kun niistä varsinaisista testipapereista.
 
uhhuu...
[QUOTE="Vieras";27949950]Toivottavasti et ole alalla, et ainakaan kunnioita dementikkoja tippaakaan. Ihmisiä hekin ovat, ja ehkäpä se yliopistokoulutuksen saanut vaipanvaihtaja tajuaisi jopa hakea kontaktia hoidettavaan, esimerkiksi hyräilemällä jotain vanhaa laulua. Tai kutsumalla museosta käymään ihmisen jolla on mukana tavaroita joiden avulla voidaan muistella vanhoja aikoja.
Älyllisesti yksinkertainen hoitaja (tosissaanhan tämä ei liity koulutustasoon vaan kypsyyteen ihmisenä) hoitaa avutonta ihmistä kuin esinettä.[/QUOTE]

Missä maailmassa olet? Maa kutsuu..

Kenen rahoilla se yliopistokoulutuksen saanut vaipanvaihtaja kutsuisi sen ihmisen museolta käymään? Ja mitäköhän veikkaat tuon visiitin hinnaksi? Kenen luvalla se museon ihminen ottaisi niitä esineitä mukaansa sieltä museolta? Ja ennen kaikkea, millä ajalla tämä kaikki tapahtuisi?

Ja sitten vielä sellainen juttu, että sitä yliopistokoulutuksen saanutta henkilöä tuskin kiinnostaisi pätkääkään tehdä noita hommia. Yleensä kouluttaudutaan juuri siksi, että koulutus antaa mahdollisuudet toisentyyppisiin töihin.

Ja noissa vanhainkodeissa se touhu ei tosiaan ole mitään amerikkalaisita elokuvista repäistyä koskettavaa draamaa muutenkaan. Siinä ei vanhojen laulujen hyräilyt auta kontaktin luomisessa, jos toinen on aivan sekaisin. Niille lauluille toki on paikkansa yhteisissä illanvietoissa jne. Hoitotilanteet erikseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Horuksen silmä
Lääkkeet annan ruokailun yhteydessä. No enköhän mä toivottavasti ensi haussa pääse. Kolmas kerta toden sanoo, vai miten se meni ;)
Jos ala kiinnostaa, niin eiköhän sitä jollain hakukerralla tärppää. Eikös niitä lisäpisteitä saa myös hakukertojen määrästä? Ja tietenkin siitä alan työkokemuksesta. Jos olet läpässyt pääsykokeet alalle soveltuvana, niin voisit myös kysellä oppisopimuspaikkoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27950027:
Mulle ei vastata. :kieh:
Minäpä voin vastata =)
Lähihoitajaopintoihin on aina enemmän hakijoita mitä sisälle otetaan. Täällä hakijoiden määrä on noin 100-200 per koulutus ja paikkoja on se 15-20. Moni yrittää monta kertraa ennen kun pääsee edes psykologisiin testeihin asti.
 
  • Tykkää
Reactions: Panthera leo
Luuletko että hoivakodeissa tehdään asiat päivästä toiseen erittäin pehmeästi ja osaa ottavasti samalla kun dementoitunut ruokapöydässä housuunsa paskova huutaa "yritätte tappaa" sen minkä keuhkoistaan irti lähtee.

Kannattaa vissiin tutustua asiaan. Kyllä se on konemaista työtä missä ei herkät pärjää.
Lihatehdas. Siksi minua on hiukan alkanut pelottamaan vanhaksi tuleminen. :rolleyes:
 

Yhteistyössä