En kelpaa vanhemmille naisille. Haukkuivat minut sairaalassa tenavaksi.

• Viestiketjun aloittaja 18v.nainen
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="mies";27947690]En oikein ymmärrä, miksi kaikki ajattelevat 18-kesäisen olevan tyhmä ym. Kun eihän se välttämättä niin ole: joku voi olla moraalisesti hienompi tapaus 18v kuin 40v. Toisaalta ainakin minulla on joitain samoja piirteitä vielä 30v, joita minulla oli jo 18v.

Naisen aliarvioiminen iän perusteella ei ole tapaistani. Kenties vanhemmat naiset tuntevat myös hieman kateutta 18v:lle ulkonäkösyistä...?[/QUOTE]

Ei tyhmä, vaan kypsymätön ja naiivi. Kun sitähän se on, ainakin itse olin ja kaikki muutkin tuntemani tuossa iässä. Minkäs teet, ei sitä elämää voi opetella, se pitää elää.

Mutta hienoa, että joku vetäisee kateuskortin esille, sitä tässä odotettiinkin... ;) :D

"mies"
[QUOTE="vieras";27947735]Ei tyhmä, vaan kypsymätön ja naiivi. Kun sitähän se on, ainakin itse olin ja kaikki muutkin tuntemani tuossa iässä. Minkäs teet, ei sitä elämää voi opetella, se pitää elää.[/QUOTE]

Mun mielestä tietynlainen kypsymättömyys ja naiivius voivat hyvin kulkea mukana aikuisuudessakin ja se olisi jopa suotavaa tiettyyn rajaan asti. Ei ole mikään "pakko" olla kaksi eri ihmistä 18-vuotiaana ja 30-vuotiaana. Jo 13-vuotiaana voi ymmärtää asioita, joita kannattaa vielä 30-vuotiaana ja tiettyjä asioita ehkä paremminkin.

Ihminen on enemmän yhtenäinen värispektri kuin äkillisiä siirtymiä tasosta toiseen.

"vieras"
[QUOTE="mies";27947786]Mun mielestä tietynlainen kypsymättömyys ja naiivius voivat hyvin kulkea mukana aikuisuudessakin ja se olisi jopa suotavaa tiettyyn rajaan asti. Ei ole mikään "pakko" olla kaksi eri ihmistä 18-vuotiaana ja 30-vuotiaana. Jo 13-vuotiaana voi ymmärtää asioita, joita kannattaa vielä 30-vuotiaana ja tiettyjä asioita ehkä paremminkin.

Ihminen on enemmän yhtenäinen värispektri kuin äkillisiä siirtymiä tasosta toiseen.[/QUOTE]

Ja sun kypsymättömyys tuli jo ilmi, kun heitit tuon kateusselityksen, ei tarvitse sitä todistella enempiä. :)

Kaikki kehittyvät iän myötä eikä se kehitys lopu kuin kuolleena. Mutta ihan hullua mun mielestä ajatella, että 18-vuotias on yhtä kypsä kuin 40-vuotias, kun asia ei noin ole. Jos kyse tervepäisistä ihmisistä. Ja sanoisin myös sen, että jos itse olisin ollut oikeasti 18-vuotiaana niin kypsä kuin nyt, niin helketin tylsä elämä olis ollut vastassa... :)

"mies"
[QUOTE="vieras";27947803]Ja sun kypsymättömyys tuli jo ilmi, kun heitit tuon kateusselityksen, ei tarvitse sitä todistella enempiä. :)

Kaikki kehittyvät iän myötä eikä se kehitys lopu kuin kuolleena. Mutta ihan hullua mun mielestä ajatella, että 18-vuotias on yhtä kypsä kuin 40-vuotias, kun asia ei noin ole. Jos kyse tervepäisistä ihmisistä. Ja sanoisin myös sen, että jos itse olisin ollut oikeasti 18-vuotiaana niin kypsä kuin nyt, niin helketin tylsä elämä olis ollut vastassa... :)[/QUOTE]

Kateus on yleinen voima meidän kulttuurissa :) Samoin on nuoruuden palvonnan laita. Entisaikaan kaikki halusivat olla vanhoja, nyt nuoria.

Kaikki eivät kylläkään kehity kaikilta osin kun ikää tulee lisää. Esimerkiksi ajattelun kehitys. 18-vuotias voi toimia eettisesti paremmin kuin 50-vuotias, vaikka jälkimmäinen on iältään isompi. Kaikki kypsyys ei välttämättä ole kokemusperäistä vaan nuorikin ihminen voi oivaltaa joitain asioita kestävällä tavalla tai vanhaa paremmin. Nuori on intuitiivisempi kuin vanha. Lapsi on tässä mielessä kaikkein viisain, koska hän ajattelee asioista mutkattomammin, joka ei välttämättä silti ole epäkypsä tai kestämätön tapa.

"tadaa"
Siksi, koska olet ikäsi puolesta vielä teini ja yleensä ihmiset ovat lapsellisimmillaan juurikin täysi-ikäiseksi päästyään. Niin kovasti kuvitellaan olevan aikuisia ja kaikkitietäviä, vaikka aikuisuus on vasta tulossa. 18-vuoden ikä on juuri se taantuma. 20-vuotias on nainen, sinä olet naiseksi kasvava tyttö. Täysi-ikäisyys ei tee aikuiseksi.

Vastuuntuntoinen vanhempi saatat silti olla ja toivottavasti oletkin. Selkäsi takana pahasti sanova hoitaja saattoi olla katkera, jos itse on lykännyt raskauden yrittämistä ja jäänyt sitten ilman. Hän on saattanut myös nähdä paljon teiniäitejä, joilta vanmhemmuus ei onnistu ja olla siksi ennakkoluuloinen. Pahastihan se oli tehty sanoa sinun kuultesi, mutta oikeassa hän sen aikuisuuden osalta oli.
Entäs jos ei edes kuvittele olevansa aikuinen, mutta haluaa saman kohtelun kuin kuka tahansa odottava äiti....

"..."
[QUOTE="mies";27947690]En oikein ymmärrä, miksi kaikki ajattelevat 18-kesäisen olevan tyhmä ym. Kun eihän se välttämättä niin ole: joku voi olla moraalisesti hienompi tapaus 18v kuin 40v. Toisaalta ainakin minulla on joitain samoja piirteitä vielä 30v, joita minulla oli jo 18v.

Naisen aliarvioiminen iän perusteella ei ole tapaistani. Kenties vanhemmat naiset tuntevat myös hieman kateutta 18v:lle ulkonäkösyistä...?[/QUOTE]

Mikä tai millainen on moraalisesti hienompi tapaus, ja miten se liitty älyyn?

Kun täytät 18 niin kaikki olettaa sun tietävän kuinka käyttäytyä aikuismaisesti jos kerrankin mokaan niin saat kuulla että kuinka kakara oletkaan ja "pitäishän sun tietää kun jo täysikäinen oot"...kuulostaako tutulta?
Ja sitten et tiedä pidetäänkö sua aikuisena vai vielä lapsena...
Tämmöistä ainakin mulla oli joskus 15vuotta sitten.
Mitä vanhemmaksi kasvaa niin sitä viisaammaksi tulee,usko pois!!:)

"mies"
[QUOTE="...";27947886]Mikä tai millainen on moraalisesti hienompi tapaus,[/QUOTE]

Tapauskohtaista. Esimerkiksi, 18v on oppinut suojelemaan elämää kun taas 50v ei ole kiinnostunut moisesta haihattelusta. Ihminen voi tietää joitain asioita nuorena paremmin kuin vanhana. Paremmin siis merkityksessä moraalisesti järkevämmin. Tai otetaan Seinäjoen Tangomarkkinoiden tyypillinen tilanne: käytöshäiriöistä ovat pääosin vastuussa 40v aikuiset kuin 18v nuoret. Eli ikä ei ole tae edistyneestä tai kehittyneestä ajattelusta tai kypsyydestä.

[QUOTE="...";27947886]ja miten se liitty älyyn?[/QUOTE]

Älystä ei varmaan ollut puhetta...? Vaan vähättelevästä suhtautumisesta nuoreen, koska hän on nuori. Halutaan siis stereotypisoida nuori (ja mahdollisesti kaunis) ihminen.

"..."
[QUOTE="mies";27947928]Tapauskohtaista. Esimerkiksi, 18v on oppinut suojelemaan elämää kun taas 50v ei ole kiinnostunut moisesta haihattelusta. Ihminen voi tietää joitain asioita nuorena paremmin kuin vanhana. Paremmin siis merkityksessä moraalisesti järkevämmin. Tai otetaan Seinäjoen Tangomarkkinoiden tyypillinen tilanne: käytöshäiriöistä ovat pääosin vastuussa 40v aikuiset kuin 18v nuoret. Eli ikä ei ole tae edistyneestä tai kehittyneestä ajattelusta tai kypsyydestä.

Älystä ei varmaan ollut puhetta...? Vaan vähättelevästä suhtautumisesta nuoreen, koska hän on nuori. Halutaan siis stereotypisoida nuori (ja mahdollisesti kaunis) ihminen.[/QUOTE]
Hmm, mitäpä luulet olevan tangomarkkinoiden kävijöiden keski-iän? Ei liene ihan ykkösbileet alle parikymppisten joukossa, vai kuinka?
Ja itse esitit väittämän, että nuori ei välttämättä ole tyhmä, vaan voi olla moraalisesti hienompi, ja äly/älykkyys on tuhmyyden vastakohta, jos et sattunut tietämään.

"mies"
[QUOTE="...";27947977]Hmm, mitäpä luulet olevan tangomarkkinoiden kävijöiden keski-iän? Ei liene ihan ykkösbileet alle parikymppisten joukossa, vai kuinka?[/quote]

Tuo on aika lillukanvarsiin tarttumista :) Pointtina, että vanhempi väki voi hyvin olla sikamaista ja suppeaa ajattelultaan, moraaliltaan ja käytöstavoiltaan verrattuna nuoriin. Ihminen voi myös taantua ihmisenä, ei yksin kehittyä. Esitin myös mahdollisuutta, että nuoren NAISEN vähättely on minän defenssi, jossa oma epävarmuus ja harmistus vanhasta iästä projisoidaan nuoreen.

[QUOTE="...";27947977]Ja itse esitit väittämän, että nuori ei välttämättä ole tyhmä, vaan voi olla moraalisesti hienompi, ja äly/älykkyys on tuhmyyden vastakohta, jos et sattunut tietämään.[/QUOTE]

Niin, "tyhmällä ym." tarkoitin sen relaation kumoamista, että mitä pienempi ikänumero = sen tyhmempi ym. eli sitä epäkypsempi ja ajattelemattomampi. Maailma ei ihan ole näin simppeli.

trollol
Minkä minä tosiasioille mahdan? Olisiko pitänyt ylistää ap:n kypsyyttä, jota ei vielä kovinkaan paljon ole? Ketä sellainen epäaito pönkittäminen auttaa?

18-vuotias on iältään ja kyspyydeltään tyttö. Itsekin olin siinä iässä ja niin on lähes poikkeuksetta kaikki muutkin. Olen pahoillani, että kalikka kalahti, mutta minua sinä et voi syyttää omasta tulkintatavastasi ja ehkäpä myös epävarmuudestasi. (Kannattaa huomata tuo sana ehkä. Se on siis minun tulkintani sinusta.)
No ei tartte ruveta ylistämään ap:n kypsyyttä eikä epäkypsyyttä, juurikin siitä syystä kun et tiedä, etkä voi tietää siitä mitään.

Ikä ei edelleenkään oikeuta kohtelemaan toista niin, miten se hoitsu siellä teki. En hyväksy ikärasismia enkä muunkaanlaista rasismia. Ja mistä kalikasta sä nyt puhut? Mihin kohtaan sen pitäisi kalahtaa? Älähdän nähdessäni epäoikeudenmukaisuutta. Ja tuskinpa olen ihan väärässä oman tulkintani kanssa kun väitän sinun olevan ylimielinen. Minä tulkitsen käytöksesi johtuvan kateudesta tai tyytymättömyydestä omaan elämään. Hyväitsetuntoinen aikuinen ei kommentoisi tuolla tavoin, mitä sinä olet tässä ketjussa tehnyt.

"vieras"
[QUOTE="mies";27947928]Tapauskohtaista. Esimerkiksi, 18v on oppinut suojelemaan elämää kun taas 50v ei ole kiinnostunut moisesta haihattelusta. Ihminen voi tietää joitain asioita nuorena paremmin kuin vanhana. Paremmin siis merkityksessä moraalisesti järkevämmin. Tai otetaan Seinäjoen Tangomarkkinoiden tyypillinen tilanne: käytöshäiriöistä ovat pääosin vastuussa 40v aikuiset kuin 18v nuoret. Eli ikä ei ole tae edistyneestä tai kehittyneestä ajattelusta tai kypsyydestä.
Älystä ei varmaan ollut puhetta...? Vaan vähättelevästä suhtautumisesta nuoreen, koska hän on nuori. Halutaan siis stereotypisoida nuori (ja mahdollisesti kaunis) ihminen.[/QUOTE]

Tuohon ensimmäiseen väitteeseen: nuoret voivat vaikuttaa valveutuneemmilta ympäristöstä sen takia, että heillä on aikaa niihin asioihin paneutua. Ja miten? No siten, ettei tarvitse tuossa iässä yleensä miettiä perheen elätystä, asuntolainoja, omaa terveyttä, yhteiskunnallista asemaa jnejnejne. Vaan tuossa iässä ollaan yleensä intohimoisempia jostain yhdestä tietystä jutusta ja joillekin se on ympäristö. Joillekin toisille se voi olla vaikka kannabiksen kasvattelu.

Ja mitä tuohon viinankäyttöön tulee, niin suurin osa testaa rajansa nuorempana ja oppii sitä viinaa käyttämään. Mutta poikkeuksiakin löytyy ja niitä ylilyöntejä keski-ikäisten porukoissa tulee. Itse olen käyttänyt alkoholia jo 18-vuotiaana ilman örvellystä, minä testasin ne rajat jo 14-vuotiaana ja opin, minkä verran voi käyttää ilman että menee käytös överiksi. Toiset taas ei opi sitä koskaan.

Eikä kukaan ole vähätellyt nuoria, itse en ainakaan. Mutta ei ole myöskään mitään tarvetta alkaa valehdella, että 18-vuotiaana voi olla yhtä kokenut kuin 40-vuotiaana tai yhtä henkisesti kypsä. Ja jälleen kerran tarkoitan, että pääsääntöisesti hommat menee niin.

Ja huomaatko, että ainoa joka puhuu ulkonäköseikoista tässä ketjussa, olet sinä. Miksi? Onko sun mielestä ulkonäkö niin oleellinen seikka, että ihmisten käytös jotain kohtaan muuttuu sen takia? Pelottava ajattelutapa mun mielestä. Ja erittäin pinnallinen. Ei heti uskois, että olet mies.

"niinpäniin"
[QUOTE="mies";27947928]Tai otetaan Seinäjoen Tangomarkkinoiden tyypillinen tilanne: käytöshäiriöistä ovat pääosin vastuussa 40v aikuiset kuin 18v nuoret. Eli ikä ei ole tae edistyneestä tai kehittyneestä ajattelusta tai kypsyydestä.
[/QUOTE]

Olisko tuossa kyse siitä, että siellä tangomarkkinoilla enemmistö ON niitä 40-vuotiaita??!! :LOL:

Tuolla ajattelutavalla vois heittää, että nuoret örveltää eniten koko maassa ja otantana katsotaan teinifestareiden populaa...

trollol
[QUOTE="vieras";27948022]Onko sun mielestä ulkonäkö niin oleellinen seikka, että ihmisten käytös jotain kohtaan muuttuu sen takia? [/QUOTE]

Ai sunko mielestä ulkonäkö siis EI vaikuta siihen, miten ihmisiä kohtaan käyttäydytään? Missäköhän mielikuvitusmaailmassa sä elät..

"mies"
[QUOTE="vieras";27948022]Tuohon ensimmäiseen väitteeseen: nuoret voivat vaikuttaa valveutuneemmilta ympäristöstä sen takia, että heillä on aikaa niihin asioihin paneutua. Ja miten? No siten, ettei tarvitse tuossa iässä yleensä miettiä perheen elätystä, asuntolainoja, omaa terveyttä, yhteiskunnallista asemaa jnejnejne.[/quote]

Niin. Minusta kypsyyttä ei ole se, että korvaa valveutuneisuuden luettelemillasi asioilla. Eli esim. nuoren etiikka ja ajattelun taso voivat olla korkeammalla kuin "vanhan koiran", jonka elämä on arjessa selviytymisen täyttämää.

[QUOTE="vieras";27948022]Mutta ei ole myöskään mitään tarvetta alkaa valehdella, että 18-vuotiaana voi olla yhtä kokenut kuin 40-vuotiaana tai yhtä henkisesti kypsä. Ja jälleen kerran tarkoitan, että pääsääntöisesti hommat menee niin.[/QUOTE]

Näyt ymmärtävän kokemuksen jonain yhtenäisenä varaintona, joka karttuu kuin raha pankissa. Kokemus varmaankin voi olla jotain tällaista (psykologit lienevät tosin epäileviä tällaisesta "episodisuudesta"...), mutta myös kokemuksen laatu pitäisi huomioida. Pitkä pätkä elettyä ja koettua elämää voikin tuottaa siis epäkypsemmän persoonan kuin elämää vähemmän elänyt persoona. Joku tietää jo lapsena asian, jonka toinen tajuaa vasta vanhana tai ei koskaan, tai osaa suhtautua siihen luonnollisemmin. Intuitiolla ja erilaisella ajattelulla.

[QUOTE="vieras";27948022]Ja huomaatko, että ainoa joka puhuu ulkonäköseikoista tässä ketjussa, olet sinä. Miksi? Onko sun mielestä ulkonäkö niin oleellinen seikka, että ihmisten käytös jotain kohtaan muuttuu sen takia? Pelottava ajattelutapa mun mielestä. Ja erittäin pinnallinen. Ei heti uskois, että olet mies.[/quote]

Minusta ulkonäkö on erittäin oleellinen seikka naista hahmotettaessa, vaikkei se ehkä ole oikein että niin on. Nykypäivänä ulkonäkö vaikuttaa erittäin paljon siihen, miten ihmiset suhtautuvat sinuun.

"vieras"
[QUOTE="mies";27948083]

Minusta ulkonäkö on erittäin oleellinen seikka naista hahmotettaessa, vaikkei se ehkä ole oikein että niin on. Nykypäivänä ulkonäkö vaikuttaa erittäin paljon siihen, miten ihmiset suhtautuvat sinuun.[/QUOTE]

Niin, jos olet nuori. Vanhempana ulkonäköseikoilla ei ole kyllä mitään merkitystä, ei mun eikä miehenikään mielestä (oli ihan pakko kysyä, kun toi sun lause kuulostaa ihan hullulta!). Varsinkin tuo "naista hahmotettaessa" saa mulle kyllä kylmät väreet selkään...

Ehkä tämä on se ero meidän kypsyydessä. :)

"mies"
[QUOTE="vieras";27948128]Niin, jos olet nuori. Vanhempana ulkonäköseikoilla ei ole kyllä mitään merkitystä, ei mun eikä miehenikään mielestä (oli ihan pakko kysyä, kun toi sun lause kuulostaa ihan hullulta!). Varsinkin tuo "naista hahmotettaessa" saa mulle kyllä kylmät väreet selkään...

Ehkä tämä on se ero meidän kypsyydessä. :)[/QUOTE]

Siis ymmärränkö oikein: väität, että koska (mukaasi) vanhempana ulkonäköseikoilla ei ole "mitään merkitystä", ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä naisten sosialisaatiossa ja sosiaalisessa dynamiikassa?

Eikö tuo ole vähän kömpelö ajatuskulku?

"vieras"
[QUOTE="mies";27948154]Siis ymmärränkö oikein: väität, että koska (mukaasi) vanhempana ulkonäköseikoilla ei ole "mitään merkitystä", ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä naisten sosialisaatiossa ja sosiaalisessa dynamiikassa?

Eikö tuo ole vähän kömpelö ajatuskulku?[/QUOTE]

Siis mua ihmetyttää tässä nyt eniten se, että oletko sinä oikeasti mies? Miksi ihmeessä sinä olet niin kiinnostunut naisten sosiaalisesta dynamiikasta, miten se sun elämääsi koskettaa? Onko sulla ollut hyvä äitisuhde? Onko sulla siskoja, joiden kanssa on mennyt napit vastakkain?

Vanhempana ulkonäköseikoilla ei ihan satavarmasti ole merkitystä siten, kuin nuorempana saattoi olla. Jos on tapahtunut iän mukana tulevaa henkistä kypsymistä ja itsetunnon kasvua, sekä itsensä hyväksymistä sellaisena kuin on. Jos taas ei, niin... no, onhan sitä tänikäisissäkin syömishäiriöisiä ja muita ongelmikkoja, mutta ne ovat onneksi aika marginaaliryhmä.

"mies"
[QUOTE="vieras";27948191]Vanhempana ulkonäköseikoilla ei ihan satavarmasti ole merkitystä siten, kuin nuorempana saattoi olla.[/quote]

Tästä samaa mieltä.

[QUOTE="vieras";27948191]Jos on tapahtunut iän mukana tulevaa henkistä kypsymistä ja itsetunnon kasvua, sekä itsensä hyväksymistä sellaisena kuin on.[/quote]

Käyttelet termejä kypsyminen ja itsetunto hieman liian kyökkipsykologisesti. Ikä ei välttämättä korreloi kummankaan kanssa.

Mitä ajoin edellä takaa, on se, että naisen ulkonäkö on sekä naiselle itselleen, häneen suhtautumiselle muiden taholta, että sille, miten naiset suhtautuvat toisiin naisiin, erittäin keskeinen asia nykyisin. Sinä väitit vastaan, että näin ei ole, koska sinusta ja miehestäsi vanhemmiten näin ei ole. Tämä ei kuitenkaan ole kovin hyvä vastaväite, koska yhtä hyvin voitaisiin sanoa esimerkiksi vanhainkodin Saimasta, että koska häntä ei seksi huvita ja mieskin taustalla nyökyttelee, ei sillä ole väliä muillekaan naisille. Itse asiassa tällainen ajatusprosessi on tyypillisempää lapselle kuin aikuiselle, joten tulit todistaneeksi itse väitettäsi vastaan :)

"vieras"
[QUOTE="mies";27948259]
Käyttelet termejä kypsyminen ja itsetunto hieman liian kyökkipsykologisesti. Ikä ei välttämättä korreloi kummankaan kanssa.

Mitä ajoin edellä takaa, on se, että naisen ulkonäkö on sekä naiselle itselleen, häneen suhtautumiselle muiden taholta, että sille, miten naiset suhtautuvat toisiin naisiin, erittäin keskeinen asia nykyisin. Sinä väitit vastaan, että näin ei ole, koska sinusta ja miehestäsi vanhemmiten näin ei ole. Tämä ei kuitenkaan ole kovin hyvä vastaväite, koska yhtä hyvin voitaisiin sanoa esimerkiksi vanhainkodin Saimasta, että koska häntä ei seksi huvita ja mieskin taustalla nyökyttelee, ei sillä ole väliä muillekaan naisille. Itse asiassa tällainen ajatusprosessi on tyypillisempää lapselle kuin aikuiselle, joten tulit todistaneeksi itse väitettäsi vastaan :)[/QUOTE]

Ikä korreloi sen kanssa, että iän myötä ihminen oppii tuntemaan itsensä. Vai väitätkö, että 18-vuotiaana on oppinut itsestään ihan kaiken ja itsetunto on huipussaan? :)

Ja minä puhuin itsestäni ja miehestäni, koska tällä hetkellä täällä ei muita meidän lisäksi aikuisia ole. 2-vuotiaalta pojalta lienee turha asiasta kysyä? Mutta mietin samalla omaa ystäväpiiriäni, jokainen ihan täysin erilainen ulkonäöllisesti ja myöskin luonteen puolesta. Ja jokainen on hyväksynyt itsensä sellaisena, kuin on. Ei mitään tarvettä ruopia toisten ulkonäköjä sen jälkeen, kun sen ihanan oivalluksen on tehnyt.

Ja edelleenkin puhun siitä, miten asiat yleensä menevät. Joillakin se huono itsetunto seuraa mukana läpi elämän, vaikka ikää tulisikin. Ja se valitettavasti heijastuu sitten heidän käytöksessään. Mutta jos on sinut itsensä kanssa, niin toisen ulkonäkö ei kyllä saa mitään merkitystä naisten välisissä suhteissa.

"vieras"
Ja nyt mun on valitettavasti pakko poistua tästä keskustelusta ja mennä mieheni kainaloon kattomaan leffaa. Edelleenkin sitä mieltä, että hoitaja käyttäytyi asiattomasti ja aiheesta olisi syytä osastolla mainita. Mutta sen lisäksi olen sitä mieltä, ettei 18-vuotiasta voi rinnastaa parikymmentä vuotta vanhempaan mitenkään, oli kyse sitten miehestä tai naisesta.

Yhteistyössä