En kelpaa vanhemmille naisille. Haukkuivat minut sairaalassa tenavaksi.

• Viestiketjun aloittaja 18v.nainen
  • Ensimmäinen viesti
18v.nainen
Odotan nyt mun esikoista jonka on tarkotus syntyä heinäkuun lopussa ja täytin 3.1 18-vuotta. Tänään oli sairaalassa käynti ja siellä yksi ilkeä n. 40-vuotias hoitaja joka tutki minua niin kuulin kun hän sanoi työkaverilleen selkänitakana että tuolla on taas sitten yksi lisääntyvä tenava..

Miksi en saa edes täysi-ikäisenä arvostusta vanhemmilta ihmisiltä?

aikuinen nainen
Siksi, koska olet ikäsi puolesta vielä teini ja yleensä ihmiset ovat lapsellisimmillaan juurikin täysi-ikäiseksi päästyään. Niin kovasti kuvitellaan olevan aikuisia ja kaikkitietäviä, vaikka aikuisuus on vasta tulossa. 18-vuoden ikä on juuri se taantuma. 20-vuotias on nainen, sinä olet naiseksi kasvava tyttö. Täysi-ikäisyys ei tee aikuiseksi.

Vastuuntuntoinen vanhempi saatat silti olla ja toivottavasti oletkin. Selkäsi takana pahasti sanova hoitaja saattoi olla katkera, jos itse on lykännyt raskauden yrittämistä ja jäänyt sitten ilman. Hän on saattanut myös nähdä paljon teiniäitejä, joilta vanmhemmuus ei onnistu ja olla siksi ennakkoluuloinen. Pahastihan se oli tehty sanoa sinun kuultesi, mutta oikeassa hän sen aikuisuuden osalta oli.

18v.nainen
Mutta on se silti kummallista että pitää mun ikään tarrautua, kun oon kuitenkin täys-ikänen kun minusta äiti tulee.

Vielä vähemmän mä olisin niille kelvannut jos olisin ollut 14-vuotias raskaana oleva likka, mut se et samanlainen peli jatkuu 18-vuotiaan kohdalla, on todella surullista...

bud
Mun esikoinen syntyi, kun olin 18v ja koskaan en ole saanut osakseni huonoa kohtelua hoitajilta tai lääkäreiltä. Enkä sitä kyllä olisi ansainnutkaan, sillä hoidin asiani hyvin. Ei kun kysyttiin multa kerran, että osaanko tehdä ruokaa.. siitä vähän loukkaannuin.

Täytän pian 27v ja vaikka olen vieläkin nuori, niin jo tämä ikäero tuohon 18v minuun riittää näkemään ja tajuamaan sen, että sen ikäisenä myös minä olin ihan nuori tytön hupakko. Nuorena äitinä sitä täytyy vaan oppia kestämään katseita ja ehkä kurjia sanojakin. Kaikki niitä eivät kohtaa, osa kylläkin.

18v.nainen
Siksi, koska olet ikäsi puolesta vielä teini ja yleensä ihmiset ovat lapsellisimmillaan juurikin täysi-ikäiseksi päästyään. Niin kovasti kuvitellaan olevan aikuisia ja kaikkitietäviä, vaikka aikuisuus on vasta tulossa. 18-vuoden ikä on juuri se taantuma. 20-vuotias on nainen, sinä olet naiseksi kasvava tyttö. Täysi-ikäisyys ei tee aikuiseksi.

Vastuuntuntoinen vanhempi saatat silti olla ja toivottavasti oletkin. Selkäsi takana pahasti sanova hoitaja saattoi olla katkera, jos itse on lykännyt raskauden yrittämistä ja jäänyt sitten ilman. Hän on saattanut myös nähdä paljon teiniäitejä, joilta vanmhemmuus ei onnistu ja olla siksi ennakkoluuloinen. Pahastihan se oli tehty sanoa sinun kuultesi, mutta oikeassa hän sen aikuisuuden osalta oli.
Jos ihminen taantuu aiempaa lapsellisemmaksi 18-vuotiaana, niin on pahasti kyllä kehityksessä pieleen menty. Eiköhän sieltä 0-vuodesta kasveta koko ajan ylöspäin, eikä 18-vuodesta alaspäin. Ainakin minä olen kokenut vuosien saatossa kypsymistä itsessäni, mikä lienee on ihan normaalia ja niin sen kuuluu ollakkin. Sen näkee siitä, etten tekisi tiettyjä asioita enää mitä olen ala-asteella tai ylä-asteella tehnyt.

aikuinen nainen
Jos ihminen taantuu aiempaa lapsellisemmaksi 18-vuotiaana, niin on pahasti kyllä kehityksessä pieleen menty. Eiköhän sieltä 0-vuodesta kasveta koko ajan ylöspäin, eikä 18-vuodesta alaspäin. Ainakin minä olen kokenut vuosien saatossa kypsymistä itsessäni, mikä lienee on ihan normaalia ja niin sen kuuluu ollakkin. Sen näkee siitä, etten tekisi tiettyjä asioita enää mitä olen ala-asteella tai ylä-asteella tehnyt.
Kyllä vauvasta kasvetaan ylöspäin, mutta 18-vuotiailla tulee takauma ja alennutaan sinne jonnekin 14-15 -vuotiaan tasolle. Ollaan muka niin aikuisia. Kuvitellaan sen täysi-ikäisyyden tekevän aikuiseksi ja henkinen kypsyminen pysähtyy. Siitä aiheutuu takauma.

Olen niin paljon nähnyt teinien täysi-ikäistymistä. Fiksuista teineistä tulee idiootteja, joista pahimmat tapakset pilaavat elämänsä hölmöilyillää. Lievimmistä muutosta ei kovin selvästi huomaa, mutta asenne tietyissä tilanteissa paljastaa. Joillakin hyvin aikuismaista eläneillä teineillä lapsellinen vaihe tulee jälikäteen esim. parisuhteen hajotessa. Joillakin tähän liittyy myös uusi rakkaus. Menee vuosi pari ennen kuin henkinen kypsyminen taas jatkuu. Monille se on herääminen eli tajuavat itsekin taantuneensa ja sitten nolottaa. Normaaliahan se on, mutta kaiken kaikkiaa hyvin rasittava vaihe.

aikuinen nainen
18v.nainen sinä itse et nyt nää sitä, mutta ehkä tajuat myöhemmin. Jonkinlaista kypsymistä varmaan tapahtuu nyt tuon vanhemmaksi tulon myötä, mutta kyllä sinäkin tuohon kuvaukseeni kuulut. Tuo kommenttisi, johon äsken vastasin, paljasti sinut. :)

No en mää kyllä taantunu kun 18v täytin ja vaikka nyt oon 27 ja muistelen tota aikaa niin ei kyllä nolota ei. Varmaan jollain käykin niin, mutta ei se kyllä kaikille tapahdu. Aapee uskon että ärsyttää, muakin vaikka olin JO 24 kun sain esikoisen niin pidettiin nuorena (toisaalta näytän nuoremmalta että voihan olla et ihmiset luuli nuoremmaks) mutta onneks en koskaan saanu negatiivista palautetta. Moni vaan ääneen ihmetteli että oot sääkin nuorena äidiks tullu. Mää oon saanu negatiivista palautetta ja ihmettelyjä ihan neuvolan tätiltä ja ultraajilta jopa yksityiseltä lääkäriaseman lääkäriltä kun olin uudestaan raskaana kun esikoinen oli 8kk ja sitä jaksettiin päivitellä ja jotenkin jokaikinä luuli että vahingossa raskaaks olin tullu, hyvä että uskoivat ku sanoin että ihan tarkotuksella siinä raskaana ollaan.

Mutta siis uskon, että noi joilla tapana puhua tollasta niin keksivät tyyliin jokaisesta odottajasta jotain vikaa tai sanottavaa. Nauti raskaudesta ja vauvasta, oot varmasti hyvä äiti.

MIMAM
Mä olen saanu bussissa murhaavia katseita kun kuljion esikoisen kanssa. Hän oli reilu vuoden ja odotin seuraavaa.
Eräs mummeli alkoi paasaa kuinka kulutan heidän verorahojaan, ja teen lapsia vaikka itsekkin olen kakara.
Siinä sitten hormoonihöyryissä avasin suuni ja puhuin sen puhtaaksi.
"olen 25-vuotias ja käyny töissä jo vuosia, ihan itse olen omat rahani keränny"

18v.nainen
Kyllä vauvasta kasvetaan ylöspäin, mutta 18-vuotiailla tulee takauma ja alennutaan sinne jonnekin 14-15 -vuotiaan tasolle. Ollaan muka niin aikuisia. Kuvitellaan sen täysi-ikäisyyden tekevän aikuiseksi ja henkinen kypsyminen pysähtyy. Siitä aiheutuu takauma.

Olen niin paljon nähnyt teinien täysi-ikäistymistä. Fiksuista teineistä tulee idiootteja, joista pahimmat tapakset pilaavat elämänsä hölmöilyillää. Lievimmistä muutosta ei kovin selvästi huomaa, mutta asenne tietyissä tilanteissa paljastaa. Joillakin hyvin aikuismaista eläneillä teineillä lapsellinen vaihe tulee jälikäteen esim. parisuhteen hajotessa. Joillakin tähän liittyy myös uusi rakkaus. Menee vuosi pari ennen kuin henkinen kypsyminen taas jatkuu. Monille se on herääminen eli tajuavat itsekin taantuneensa ja sitten nolottaa. Normaaliahan se on, mutta kaiken kaikkiaa hyvin rasittava vaihe.
Mitä omakohtasesti voin sanoa, itseäni ja ystäviä tutkiskelemalla, niin ei olla ainakaan painuttu enää 14-15vuotiaan tasolle, koska me elettiin se aika sillon ja nyt on nyt.

13-15vuotias on pahimmassa kapinointi vaiheessa ja lapsellisuudessaan. Vastaa niinkun toista uhmaikää.

17-vuotiaana rupeaa murrosikä olemaan jo taantunut ja 18-19vuotiaalla pitäisi alkaa olemaan pikku hiljaa jotain järkeäkin päässä, kyllä se näin vaan menee..

Mulla on jo mieli ihan tasanen, ajattelen tietyistä asioista paljon järkevämmin kuin ennen, ei tulisi mieleenkään kiusata enää ketään, pyntätä itseään koko ajan vessassa, säätää tuon, tuon ja tuon kanssa, vetää pelle maskeja naamaan...

joo EI.

"Zzz"
Biologinen fakta on että ihmisen aivojen etuotalohko kehittyy 25-vuotiaaksi saakka.

Minä sain vielä lähes 30v puhuttelua vierailta ihmisiltä kaupassa, että mitenkä nykyteinit menee lisääntymään eikä mitään vastuuntuntoa..esikoiseni minäkin sain 18v, silloin kolmikymppisenä odotin neljättä joten oli jo kertakaikkiaan hupaisaa näpäyttää takaisin :D

Kannattaa ihan vaan antaa mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, voi toki huomauttaa jos kommentointi on asiatonta.

Juof
Kyllä tuo "kelpaamattomuus" ulottuu myös miehiin. Valtaosa vanhemmista miehistä ajattelee sinut nähdessään, että siinä taas yksi typerä lapsi lisääntyy ennen aikojaan.

Mutta omapa on elämäsi. Anna toisten miettiä mitä lystäävät.

18v.nainen
18v.nainen sinä itse et nyt nää sitä, mutta ehkä tajuat myöhemmin. Jonkinlaista kypsymistä varmaan tapahtuu nyt tuon vanhemmaksi tulon myötä, mutta kyllä sinäkin tuohon kuvaukseeni kuulut. Tuo kommenttisi, johon äsken vastasin, paljasti sinut. :)
Mitä jos olisi sinun sana vs. mannerheimin lastensuojelu liiton sana?

Voit vaikka tarkistaa mll:n nettisivuilta, niin siellä ihan sanotaan että 17v. kohdalla pahin murrosikä on ruvennut menemään ohitse ja että vanhemmat kuvailee tätä vaihetta yleensä sanoin " rauha laskeutui maahan " joten näin ollen voidaan olettaa että siellä 18-19vuotiaan aivosoluissa rupeaisi liikkumaan jo jotain järkeäkin. :)

lady edith
Aika onneks korjaa tuon epäkohdan. Älä välitä! Nuoret äidit saa aina arvostelua jostain syystä, nuorena parisuhteeseen sitoutunut ja naimisiin mennyt ihmettelyä osakseen. Muistan kun olin 19-vuotias ja opiskelin. Opiskelun ohjaajani kysyi harjoittelujakson aluksi minusta perustietoja ja kun kerroin asuvani pois kotoa poikaystäväni kanssa, hän katsoi asiakseen koko viiden viikon ajan mainita kaikille miten minä nyt kokeilen asua jonkun pojan kanssa. Minua se loukkasi, koska menimme kihloihin heti tämän jälkeen ja melko pian sen jälkeen naimisiin. Lisäksi olemme perustaneet perheen ja olemme edelleen avioliitossa keskenämme ja nyt ikää on melkein neljäkymmentä molemmilla. Tekisipä mieleni nähdä tuokin rouva, voisin mainita, että olen nyt harjoitellut parisenkymmentä vuotta sen pojan kanssa, jokohan riittää harjoitteluksi? Tsemppiä sulle, leuka pystyyn, jossain vaiheessa huomaat, että sun valintasi tulla nuorena äidiksi on ihan oikea!

18v.nainen
No en mää kyllä taantunu kun 18v täytin ja vaikka nyt oon 27 ja muistelen tota aikaa niin ei kyllä nolota ei. Varmaan jollain käykin niin, mutta ei se kyllä kaikille tapahdu. Aapee uskon että ärsyttää, muakin vaikka olin JO 24 kun sain esikoisen niin pidettiin nuorena (toisaalta näytän nuoremmalta että voihan olla et ihmiset luuli nuoremmaks) mutta onneks en koskaan saanu negatiivista palautetta. Moni vaan ääneen ihmetteli että oot sääkin nuorena äidiks tullu. Mää oon saanu negatiivista palautetta ja ihmettelyjä ihan neuvolan tätiltä ja ultraajilta jopa yksityiseltä lääkäriaseman lääkäriltä kun olin uudestaan raskaana kun esikoinen oli 8kk ja sitä jaksettiin päivitellä ja jotenkin jokaikinä luuli että vahingossa raskaaks olin tullu, hyvä että uskoivat ku sanoin että ihan tarkotuksella siinä raskaana ollaan.

Mutta siis uskon, että noi joilla tapana puhua tollasta niin keksivät tyyliin jokaisesta odottajasta jotain vikaa tai sanottavaa. Nauti raskaudesta ja vauvasta, oot varmasti hyvä äiti.
eli ei ole vahinkoraskaus tämäkään.

Mies täytti eilen 20-vuotta ja onnellisesti yhdessä ollaan, joten lapsi tulee saamaan myöskin onnellisen kokonaisen perheen jossa vanhemmat rakastaa toisiaan. :)

Kiitos sulle! uskon myös että sinä olet hyvä äiti :)

18v.nainen
Mä olen saanu bussissa murhaavia katseita kun kuljion esikoisen kanssa. Hän oli reilu vuoden ja odotin seuraavaa.
Eräs mummeli alkoi paasaa kuinka kulutan heidän verorahojaan, ja teen lapsia vaikka itsekkin olen kakara.
Siinä sitten hormoonihöyryissä avasin suuni ja puhuin sen puhtaaksi.
"olen 25-vuotias ja käyny töissä jo vuosia, ihan itse olen omat rahani keränny"
:D

Yhteistyössä