Mihin pyritte aikarajoituksilla lasten kanssa tv:n ja pelaamisen suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27935392]Eikä lapsi saisi olla kiinostunut uutisista?[/QUOTE]

Tietysti saa jos ne eivät ahdista. Monesti vaan jo alkuillan uutiset ovat aika synkkää kamaa ja niissä puhutaan aiheista, joita lapsi ei välttämättä osaa käsitellä. Ainakaan noi mun alle kouluikäiset eivät uutisia tarvitse, kouluikäisinä toivon kiinnostuksen vähitellen viriävän.

Meillä lapset kyselee sanomalehden uutisista ja kuvista. Niistä kertomalla voin itse määritellä, millaista tietoa lapsi maailmasta saa.

[QUOTE="Jenis";27935397]No itse sanoit että on "hiljaista ja masentavaa" jos telkkari ei ole päällä. Meillä ei ole hiljaista ja masentavaa jos esim. keskustellaan tai tehdään jotain yhdessä, ja minä oletin ettei teilläkään ole. Sori, mun moka :D[/QUOTE]

kunhan ei keskustelua häirihde , joskus haluaa taas sen töllöttimen sitten sammuttaa ja keskustella ilman sitä taustamelua 8)

tuskin tämä kamalan huono juttu on?

[QUOTE="vieras";27935441]Ei siinä. Minäkin rakastan lasteni kanssa kaikenlaista puuhailua ja kasvattamista, ei meillä tosiaankaan televisio tai tietsikka ja pelit ole lapsenvahteina. Ihan itse me niitä lapsia vahditaan ja tykätään kasvattaa... :) sanontaan nyt vielä näin, ettemme anna väärää kuvaa itsestämme.

Pointti oli siis se, etten pidä sellaisista kamalan tiukista kasvattajista jotka asettaa hirmuiset rajat tolle hommalle. Mulla särkee päähän sellanen ja en usko että se on lapsillekkaan täysin hyväksi.

Ja sitten vastaus tohon sun viimeseen kappaleeseen, jos teillä toimii homma noin, niin tuohon aikaan suhteutettuna 2h vetäsee ihan sopivan kokosen siivun sitä telkkari aikaakin :P

Mut niinku yleisesti tällä keskustelulla meinasin sitä, et vaikka ois aikaa enemmänkin katsoa televisiota tai pelata ja lapset ois muut jutut jo tehny, niin sitten kun ei saa noitakaan enää tehdä, niin väännetään lapsille väkisin tylsää, eikä pyritä edes asioista joustamaan koskaan, koska ollaan niin tiukkoja..[/QUOTE]

Tiukkiskasvattaja,hirrrrmuiset rajat.. Jos osaa asiansa niin tämä pelijuttukin on sellainen että siitä ei tarvitse tapella tai tehdä mitään valtataistelua. Jos lapsi kasvaa johonkin tiettyyn malliin ja pitää sitä itsestäänselvyytenä niin silloinhan siitä ei tarvitse vääntää joka kerta erikseen,eikö?

[QUOTE="vieras";27935453]mutta kai sen oppii vähemmälläkin työllä? :)

tai sitten enemmällä...

riippuu varmaan lapsen persoonasta, kuinka kovasti rupeaa pistämään hanttiin, jos ei saa heti sitä haluamaansa[/QUOTE]

Riippuu joo. Mut pistää se miettimään että talossa jossa on tekemistä paljon ja kavereita, on tylsää kun ei saa pelaa. Ekana aamusta alkaa se virsi.

Mulla on 5v ja todellakin rajoitan pelaamista tiukasti. Huomaa että pelaaminen+telkku lisää levottomuutta jne joten emme salli paljoa niitä. Sen sijaan virikkeitä tarjolle ja ulos pääsee rymyämään energioitaan. Tuskin saa koululaisenakaan pelaa ja tuijottaa rajottamatta.

[QUOTE="vieras";27935430]Samasta syystä josta rajoitan karkinsyöntiä ja valvomista. Meillä lapset 7v ja 5v,vanhempi istuisi vaikka aamusta iltaan tietokoneella tai pleikkariohjain kädessä jos ei vedettäisi selkeitä rajoja. Tunti päivässä peliaikaa,telkkarista saa katsoa lemppariohjelmat mutta ei meillä koko ajan pyöri taustalla joku maikkarin juniori suoltamassa kaikkea mahdollista shaibaa.

Mielummin ohjaan lapset pihalle tai vaikka leipomaan jos on tylsää.[/QUOTE]

Kai karkin mättämiseenkin kyllästyy aika nopeesti ja valvomiseen... pakostikkin rupeaa nukuttamaan *pyörittelee silmiä*

Meillä on pieniä lapsia vasta, mutta silti telkkari on kiinni kun sitä ei katsota. Ja sitä ei todellakaan katsota samalla, kun syödään! No, telkkari onkin yläkerrassa ja ruokailu tapahtuu alhaalla. Inhoan sitä, että taustahäly tulee mainoksista, turhanpäiväisestä ohjelmasta (ja se ei-turhanpäiväinen ohjelma taas on sellaista, mitä haluaa kuulla mutta mikä ei kyllä noiden pienten kanssa aina onnistu).

Minä rajoitan jopa tuon kohta neljävuotiaan tv:n katselua. Saa katsella kahtena aamuna lastenohjelmia, iltaisin ei varmaan ikinä olla tv:n lähellä Pikku Kakkosen aikaan, että ei tarvitse siitä huolehtia. Tulevaisuudessa rajoitan myös sitä pelaamista, koska kuten joku tässä ketjussa sanoi, käsillään pitää osata tehdä muutakin kuin hakata ohjainta tai näppäimistöä. Lukeminen, ulkoilu, harrastukset jne. saa luvan täyttää lasteni elämää enemmän kuin pelit, vaikka niissäkin voi olla opettavaisia joukossa.

?

[QUOTE="vieras";27935454]Meillä nää "armottomat rajoitukset" on sitä että ollaan sovittu kauanko päivässä pelataan ja lapset ovan sinut sen asian kanssa. Ei meillä tapella ja väännetä kättä joka päivä että saako istua kolme tuntia koneella vai ei. Ihan sama asia kuin karkkipäivä,me ollaan sovittu se lauantaiksi eikä kukaan tähän mennessä ole vetänyt mitään itkupotkuraivareita keskellä viikkoa kun se mättöässäkaks-pussi jää kauppaan. Kun sovitaan selvät säännöt ja niitä noudatetaan niin mun mielestä lapset voi olla ihan yhtä iloisia ja hyvinvoivia kuin silloinkin jos makaavat töllön edessä koko hereilläoloaikansa.[/QUOTE]

?

Teillä toimitaan noin, mutta ymmärsin että tässä kysyttiin miksi käyttää aikarajoitusta. Meillä se on tosiaan se tunti no vapaapäivänä ehkä toinenkin siksi että aikaa menee niin paljon muuhunkin kivaan. Tykätään iltaisin sitten yhdessä syödä iltapala kiireettä, saunoo ja muuten vaan touhuta yhdessä.

Meilläkin pidetään kovasti saunomisesta :)

Niin mutta selkeästihän ei teidän tyyli kuitenkaan pure koska joudutte puuttumaan lasten pelaamiseen ja ruutuaikaan. Eli teillä on motiivi/pyrkimys/tarve joskus sitä jotenkin vähentää. Miksi muilla olisi motiivina joku säätö tms. jos teidän motiivi on sitten kuitenkin se lasten hyvinvointi? Ero on vain se että teidän raja lasten hyvinvoinnillle on korkeampi kuin muilla.

?

[QUOTE="vieras";27935481]Tiukkiskasvattaja,hirrrrmuiset rajat.. Jos osaa asiansa niin tämä pelijuttukin on sellainen että siitä ei tarvitse tapella tai tehdä mitään valtataistelua. Jos lapsi kasvaa johonkin tiettyyn malliin ja pitää sitä itsestäänselvyytenä niin silloinhan siitä ei tarvitse vääntää joka kerta erikseen,eikö?[/QUOTE]

Kunnes oppii huomaamaan, että kavereiden perheissä saatetaan toimia maalaisjärjellä tämän jutun suhteen, eikä ole aikarajoituksia.

Alkaa sitten vaatia toista, koska se vaikuttaa mukavemmalta ja rennommalta.

[QUOTE="vieras";27935592]Alkoholismia.

Mutta empä aio sen takia kieltää lapsiani bilettämästä, kun tulee ikää tarpeeksi.[/QUOTE]

En minäkään, koska silloin päätös on lapseni oma. Nyt kuitenkin ekaluokkalaisesta päättää vanhemmat. Luulen että ymmärtäisit paremmin jos näkisit lapsen ja olisit elänyt arkea juuri hänen kanssa. Tarrautuu ja jumittuu helposti johonkin asiaan.

[QUOTE="vieras";27935645]Kunnes oppii huomaamaan, että kavereiden perheissä saatetaan toimia maalaisjärjellä tämän jutun suhteen, eikä ole aikarajoituksia.

Alkaa sitten vaatia toista, koska se vaikuttaa mukavemmalta ja rennommalta.[/QUOTE]

No siihenkin olen pyrkinyt omat lapseni kasvattamaan että vaikka kavereiden perheessä tehtäisiin mitä niin se on heidän asiansa ja meidän kodissa on meidän perheen säännöt :) Kyllähän monet rennot vanhemmat ostavat lapsilleen siideriä ja tupakkaakin ja bileitä saa pitää ihan mielin määrin. Ihanan rentoo :)

Jos Kalle saa olla kymmeneen asti illalla ulkona ja valvoa kahteen vaikka aamulla on koulupäivä niin se on heidän ongelmansa eikä liity millään tavalla meidän perheeseen.

[QUOTE="vieras";27935608]?[/QUOTE]

Meillä on käytössä ihan tavalliset keittiönpöytäkeskustelut joissa jokainen saa ilmaista mielipiteensä. En tietenkään kysy jokaiseen kotimme sääntöön mielipidettä pieniltä lapsilta :O Tekeekö joku sitten niin? Ei ole tarvinnut vielä peliajasta tapella vaan ainakin tähän asti on ollut lapsille ok.

[QUOTE="vieras";27935546]Kai karkin mättämiseenkin kyllästyy aika nopeesti ja valvomiseen... pakostikkin rupeaa nukuttamaan *pyörittelee silmiä*[/QUOTE]

Ei kaikki kyllästy. Voisin itsekin syödä ihan hyvillä mielin joka päivä pussillisen irtokarkkeja ja sipsiä,eri asia sitten onko se ihan viisasta. Valvomisesta sen verran että kokemuksesta olen huomannut miten paljon elämää helpottaa säännöllinen vuorokausirytmi. Vai väittääkö joku aikuinen että esimerkiksi vuorotyö on jotenkin kropalle ja aivoille se kaikkein vähiten kuormittava vaihtoehto..?

Hei se on kiva jos sun lapset mättää itteensä jotain läskisäkkiä puolen yön jälkeen viikolla samaan aikaan kun kuola roiskuu peliohjaimelle mutta jos kaikilla ei ole näin niin get over it.

Meillä ei teoriassa ole rajoja pelaamisen ja tv:n katsomisen suhteen, mutta käytännössä kahden nuorimman (5v ja 12v) osalta on käytössä rajoituksia. Meillä ei ole tarkkaa ruutuaikaa määritelty, mutta en halua nuorimman pelaavan koko iltaa päivähoidosta tultuaan. Välillä hänellä on kausia, jolloin hän vain haluaisi pelata (esim. wii partya), välillä taas ei muista pelaamista moneen viikkoon lainkaan. 12v:llä on kuitenkin summittainen nukkumaanmenoaika ja ruutuaika suhteutettu päivän aikana tapahtuvan liikunnan määrään. Hänellä liiallinen ruutuaika näkyy yleisenä kärttyisyytenä, unettomuutena ja väsymyksenä koulussa.

Ihmettelen kuitenkin keskustelussa ilmennyttä ajatusta siitä, että paljon pelaavat lapset eivät muuta tekisikään kuin pelaisivat. Meillä lapset ovat aina lukeneet paljon ja mielellään, pelanneet perheen kanssa lautapelejä ja jutelleet asioistaan illan aikana sekä leikkineet, piirrelleet, askarrelleet ym. ihan omasta halustaan.

[QUOTE="vieras";27935341]Mulla rupee menee hermo tohon sun kaiveluun ja jatkuvaan näsäviisasteluun.

Tuskin oli turha ketju, yritän tällä ketjulla saada vähän miettimään niitä perheitä joissa on niin armottoman tiukat rajat ylipäätään ja vaikkapa tämän peli ja telkkari asiankin suhteen, et oishan se mukava jos älyäisivät nyt vaikka vähän sitten höllätä - kun eihän sellasesta liiallisesta tiukkuudesta kärsi muuta kuin ne lapset..

Eikä armottomalla rajoituksella minusta kasvateta hyvinvoivia ja iloisia lapsia.

Kysymys nyt teille, joilla on telkkari aikaa esimerkiksi 2h päivässä:

Joutuuko lapsi valitsemaan ne ohjelmat mitä haluaa katsoa ja sisäistämään tuohon kahteen tuntiin?

Eli jos ohjelmia olisi enemmänkin mitä haluaisi katsoa, niin ei sitten saa?

Täytyy valita armottomasti vain ne jotkut mitkä riittää tuohon aikarajaan ja yli sen ei saa mennä?[/QUOTE]

Eiköhän jokainen ole ihan kykenevä tekemään nuo ratkaisut itse. Että kaikkien pitäis pyrkiä elämään kuten te...jo on aikoihin eletty :D. Jännä miten joku voi nähdä asiat vain omalta kantiltaan ja ajatella että se olisi muillekin paras toimintatapa.

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Meillä on pakko rajoittaa peliaikaa, koska poika ei varmaan muuta tekisikään kuin pelaisi. Ollaan saatu rajoituksista kiitosta koululta, siellä kuulemma näkee hyvin lapsista sen jos saavat pelata paljon. Ovat levottomia jne..
Meillä näin, muilla sitten omat säännöt :)

[QUOTE="vieras";27934837]Olen miettinyt tässä sitten että..... rajoitetaankohan näissä perheissä siksi sitä pelaamista ja telkkarin katselua tiptop 1-2h per viikko, koska oikea syy onkin se ettei ole varaa maksaa suurempia laskuja?[/QUOTE]

Tuota, mitä laskuja ne pelaaminen ja telkkarin katseleminen oikein aiheuttavat? Sähkölaskua? Sähkönkulutus on noilla molemmilla sen verran vähäistä ja sähkö on sen verran halpaa, että eipä "liika" telkkarin katseleminen tai "liika" pelaaminen paljon sähkölaskussa näy edes vuositasolla.

[QUOTE="vieras";27935834]
Hei se on kiva jos sun lapset mättää itteensä jotain läskisäkkiä puolen yön jälkeen viikolla samaan aikaan kun kuola roiskuu peliohjaimelle mutta jos kaikilla ei ole näin niin get over it.[/QUOTE]

:laugh:

Aivan helvetin vastuutonta vanhemmuutta minusta on se, että lapsen annetaan itse tehdä kaikki virheet. Onhan se paskamaista ja tylsää vääntää lapsen kanssa siitä, että lapsi nukkuu tarpeksi, syö muutakin kuin karkkia & energiajuomaa ja ettei pelaa niin että selkäranka vääntyy ässäksi. Ei tasan lapsi kykene asettamaan itselleen kunnon rajoja, koska se on suurelle osalle aikuisistakin hankalaa.

Mulla on 5v ja todellakin rajoitan pelaamista tiukasti. Huomaa että pelaaminen+telkku lisää levottomuutta jne joten emme salli paljoa niitä. Sen sijaan virikkeitä tarjolle ja ulos pääsee rymyämään energioitaan. Tuskin saa koululaisenakaan pelaa ja tuijottaa rajottamatta.

Peesi. Mulla on 5fv. ja 8v. pojat ja meillä lapset saa olla tietsikalla vain viikonloppuisin parisen tuntia ja myös telkan katselua rajoitan. Tietsikan käytön rajoittaminen on helpompaa kuin telkkarin, mutta tarvittaessalähtee sitten vaikka piuhat mukaan töihin.

Rajoittaminen on mun mielestä ihann hyvä asia, koska lasten on hyvä myös ulkoilla, leikkiä, pelata lautapelejä, tehdä kotihommia ja olla perheen kanssa ilman koneita ja tv:tä. Myös muut harrastyuset on hyviä ja hyödyllisiä, kotona tv:n tai koneen ääressä kököttäminen ole ole kovin seurallista ja sosialliosta ja opeta sosiaalisia taitoja.

Rajoittaminen varmaan tulee jossain vaiheessa vaikeammaksi ja mahdottomaksikin, kun lapsilla on omet koneet ja kavereilla voi pelata jne... mutta siihen asti kun se on mahdollista, niin se on ihan hyvä jttu.

tylsää siis pitää olla :-)

Niin pitää! Lapsella kuuluu olla sen verran oma-aloitteisuutta ja mielikuvitusta, että keksii nojatuolista rekka-autoleikin ja rakentaa majan johonkin soppeen ja askartelee tyhjästä munakennosta kassakoneen kauppaansa, jossa myydään itsetehtyjä hilavitkuttimia...

En ole itse aikuisena halunnut yhteenkään ammattiin, jossa ei saa olla luova ja innovatiivinen, enkä halua tappaa lapseltani edellytyksiä samaan istuttamalla hänet TV:n ääreen tylsistyttämään aivotoimintaansa. Pelejä pelatessaan saa sentään olla aktiivinen ja jos pelit valitaan hyvin, niin voi päästä jotain itsekin suunnittelemaan...

Ei meillä ole pelailua mitenkään tunnin tarkasti rajoitettu. Mutta ei ihan höllällä kädelläkään siihen suhtauduta.
Meidän perheessä lapset ovat syntyneet 2004, 2008 ja 2010. Pienemmät eivät pelaa pelikoneita ollenkaan koska eivät ole kiinnostuneet. Keskimmäinen on kokeillut nyt joulun jälkeen Wiillä Mario Kartia pelata mutta eipä tykkää. Vanhimmainen pelaileen enemmän. Pienin ei ollenkaan.

Meillä on sellainen rento asenne asiaan. Joskus kun oikein pelatuttaa niin saattaa tyttö pelata joka päivä wiitä. Mutta ei kyllä saa pelata niin paljon kuin haluaa. Tunnin verran suurinpiirtein päivässä. Jos on esim. kipeänä ni sit ehkä pariin kertaan tuon verran mutta ei kyllä montaa tuntia putkeen silloinkaan.
Mutta harvemmin joka päivä. Ja nyt kun ollaan huomattu että tuo peli on alkanut vähän koukuttamaan ja tyttö oli kiukkuinen kun ei saanut pelata niin tehtiinkin vielä vähän tiukemmat rajat. Rikkeistä rangaistuksena on tullut pelikieltoa. Tällä viikolla ei esim. ole pelannut ma, ti ja ke. ollenkaan kun menetti peliaikansa.
Ja tämä on tehonnut hyvin ;) Iltarutiinit toimii varsin sutjakkaasti kun oli parin päivän pelit pelattu :D Ja tänään on sitten saanut vähän pelatakin.

Laskemme myös tietokonepelailun tähän samaan ja tietokoneella pelaa myös tuo keskimmäinen. Mutta n. kerran kuussa innostuvat tietokonepelejä näpyttelemään ( pikku kakkosen sivuilla pelailevat tai katselevat sarjoja ).

Kännyköillä saattavat angry birdsia tms. pelata sitten 5-15 min noiden wii-pelien lisäksi.

Kännykällä osaa näpytellä myös tuo pienimmäinen :)

Telkkaria katsellaan kyllä päivittäin mutta vaihtelevia määriä. Joskus aamulla pikku kakkosta / junioria ja päivällä jotain dvd-elokuvaa. Iltaisin ei pikkukakkosta katsota eikä lapsista kukaan vielä seuraa mitään sarjoja. Telkkua katsellaan n. 1-1,5h vuorokaudessa. Joskus vähemmänkin.

En pidä tarpeellisena liiaksi rajoittaa tuota eikä minuutti kellolla katsella aikoja. Nyt esim. muksut olleet kaikki flunssan kourissa eikä ulos ole päästy niin piirtelyn ja legoleikkien lomassa on pyörinyt useampikin dvd-elokuva tänään :) Mutta en myöskään pidä tarpeellisena katsella/pelailla liikaa. Esim. miehen veljen poika, täytti juuri 5v pelailee pelejä tunteja päivässä. Wiillä ja ds:llä. Ja hän voi siis ihan hyvin pelata aamusta iltaan. Eikä se ole ongelma vanhemmille. Minua se kieltämättä vähän kummastuttaa. Kun tulee isosiskonsa kanssa meille kylään niin heti tahtoisi istua pelikoneen ääreen ( vaikka kotoa on varmaan juuri pelikoneen kimpusta irroitettu ) ja jos sanon ettei nyt pelailla vaan tehdään jotain muuta niin alkaa narista äidilleen ja isälleen että "täällä on tylsää, mennään jo kotiin".

Minusta se on liikaa! vaikka toki vanhemmat pääsee vähän helpommalla.