Olen aina ihmetelly miten mun kaverini pystyy tekemään niin paljon kaikkea vaikka on pienet lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Määmää siellä ja täällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika kummallista ja kamalaa käytöstä =( Miten voi edes nauttia syömisestä tuossa tilanteessa??
Meillä ei ole huudatettu yhtään muksuista ja silti ollaan saatu tehtyä kaikkea ja ihan rauhassa, onhan meitä 2 vanhempaa! Täytyykö sitä käydä suihkussa, kun ei ole toista aikuista paikalla? Syöminen onnistuu vauva sylissä normaalilta 2 kätiseltä aikuiselta. Meilläkään ei ole nukutettu, mut ei myöskään huudatettu ketään. Välillä tuntuu, et toisista tulee ihan kädettömiä, kun vauva syntyy.. Kaikki on vaikeeta. Ja mä en ole erityisen energinen ja touhukas ihminen, todellakaan =D Ilmeisesti sitten mulle on sattunut monta helppoa lasta ja on vaan asenne kohdillaan??

[QUOTE="vieras";27923379]Aika kummallista ja kamalaa käytöstä =( Miten voi edes nauttia syömisestä tuossa tilanteessa??
Meillä ei ole huudatettu yhtään muksuista ja silti ollaan saatu tehtyä kaikkea ja ihan rauhassa, onhan meitä 2 vanhempaa! Täytyykö sitä käydä suihkussa, kun ei ole toista aikuista paikalla? Syöminen onnistuu vauva sylissä normaalilta 2 kätiseltä aikuiselta. Meilläkään ei ole nukutettu, mut ei myöskään huudatettu ketään. Välillä tuntuu, et toisista tulee ihan kädettömiä, kun vauva syntyy.. Kaikki on vaikeeta. Ja mä en ole erityisen energinen ja touhukas ihminen, todellakaan =D Ilmeisesti sitten mulle on sattunut monta helppoa lasta ja on vaan asenne kohdillaan??[/QUOTE]
Oletteko nähneet totaaliyyhoot pesemättöminä hillumassa?! :D

Jos nyt päihteistä ja masennuksesta aletaan puhumaan, niin entäs nykynuoret? Välinpitämättömiä ja itsekkäitä. Tahallaan rikkovat kännykkänsä, jotta isi ostaisi uuden ja hienomman. Sitä taas se pumpulissa kasvattaminen aiheuttaa.

[QUOTE="aapee";27923204]Niinpä. Ja se näkyy mielenterveys ja päihdetilastoissa.[/QUOTE]

Kummallista kyllä, niin pitkästä kotihoidosta, perhepedeistä, taaperoikään asti tissittelyistä ja hienoista kasvatusfilosofioista yms. huolimatta nykyajan lapset ja nuoret voivat vielä huonommin kuin me aikoinamme. Pelottaa ajatellakin, mitä heidän aikuistuessaan on edessä...

• Tykkää
Reactions: Khisu
Kummallista kyllä, niin pitkästä kotihoidosta, perhepedeistä, taaperoikään asti tissittelyistä ja hienoista kasvatusfilosofioista yms. huolimatta nykyajan lapset ja nuoret voivat vielä huonommin kuin me aikoinamme. Pelottaa ajatellakin, mitä heidän aikuistuessaan on edessä...

Ei kaikkia lapsia hoideta kotona eikä ne nuku perhepedissä. Mainitsemasi kaltaisesti hoidetut ja kasvatetut lapset ovat pieni vähemmistö. JOten sillä ei oo mitään tekemistä kokonaisuuden kanssa. Yleisin tapa Suomessakin on lopettaa imetys nopeasti, laittaa lapset mahd pian hoitoon ja nukuttaa heitä erillään vanhemmista. Ja antaa vauvojen huutaa ettei ne opi liian hyvälle... :O

IHAN pienen vauvan mä kyllä rynnin suurinpiirtein pytyltä housut kintussa hakemaan syliin, koska ne ekat viikot nyt vaan on sille uudelle ihmiselle niin ihmeellisiä.

Myöhemmin mä en kyllä varsinaisesti huudata ketään, mutta harvemmin vauvan itku alkaakaan täydellä teholla heti ensi kitinästä - vaan sitä ennakoivaa kiti-vitiä tulee ensin. Silloin ehtii hörppäämään kahvinsa/ huuhtoon hiuksensa/lopettamaan puhelunsa ennen täyttä todellisuutta :D

Meillä on ollut hyvin eriluonteisia lapsia jo vauvasta asti, on ollut itsensä punaiseksi kirkuvista sylikissoista rauhallisiin köllöttelijöihin, joita sai oikein hakemalla hakea välillä syliin, kun toinen vaan viihtyi herättyäänkin omia varpaitaan hiplaten :)

Niin ja siis vielä piti sanoa, että mun kodin "kunto" ei ole niinkään ollut riippuvainen siitä että lapset työllistäis mua niin joka hetki etten ehtis imuroida tms - vaan mä nyt vaan yksinkertaisesti tykkään olla vähän laiskanvetelä niiden vaavien ollessa talossa, tuijottelen niitä ja annan vedellä unia mun sylissä :D

Ja sille, joka ihmetteli miks suihkuun pitää mennä silloin kuin toinen aikuinen ei ole kotona : tervetuloo maatilalle, tasan kyllä menen suihkuun jos olen tallihommissa ollut aj olen vielä lähdössä esim kauppaan :D

sitten on toinen koulukunta joka reagoi joka vauvan vinkaisuun. Ja sitten ihmetellään takertuvia ja rajattomia taaperoita.... Kun kaikki pitää saada.

Vauvan joka vinkaisuun pitääkin reagoida. Ei liity mitenkään takertuviin tai rajattomiin taaperoihin, PÄINVASTOIN! Oletpa idiootti. Rajaton taapero on sellainen, jota ei ole jaksettu kasvattaa yhtään, jolta ei kielletä mitään jne. Äiti joka huolehtii hyvin vauvasta, jaksaa varmasti myös kasvattaa lasta kun lapsi kasvaa. Se että vauva saa huomiota vauvana, ei todellakaan tee lapsesta takertuvaa tai rajatonta. Äidin kuuluu pystyä kykenemään vastaamaan vauvan tarpeisiin, muuten vauvasta voi tulla masentunut.

Ihmettelin siis miksi täytyy suihkussa käydä, kun toinen vanhemmista ei ole paikalla. Juuri sitä ennen olin kirjoittanut, että meitä on 2 vanhempaa, eli en kohdistanut mitenkään yksinhuoltajiin ja navettahommista tulleelle, niin erityistapaus tuokin.. Usein sitä vaan näkee tuoreita äitejä rasvaisessa tukassa ja valittelevat ettei ehdi hiuksiakaan pesemään tai suihkussa päivittäin käymään ja näitä ihan tutuissakin ja nimenomaan näiltä löytyy myös se mies. Kummasti se mies kumminkin useinmiten sinne suihkuun pääsee.
Yh ja navetasta tullut voi mennä suihkuun, kun tietää varmasti vauvaan juuri nukahtaneen ja nukkuvan vielä tovin, tai ottaa vauvan mukaan suihkuun hereillä,, joko sitteriin tai köllöttelemään pyyhkeelle ja käyttää vauvan samalla suihkussa.

[QUOTE="Aapee";27923471]Ei kaikkia lapsia hoideta kotona eikä ne nuku perhepedissä. Mainitsemasi kaltaisesti hoidetut ja kasvatetut lapset ovat pieni vähemmistö. JOten sillä ei oo mitään tekemistä kokonaisuuden kanssa. Yleisin tapa Suomessakin on lopettaa imetys nopeasti, laittaa lapset mahd pian hoitoon ja nukuttaa heitä erillään vanhemmista. Ja antaa vauvojen huutaa ettei ne opi liian hyvälle... :O[/QUOTE]

Kaikella on tekemistä kokonaisuuden kanssa, tyhmäkin sen tajuaa.
Ja oikeasti, suurin osa lapsista hoidetaan nykyään (verrattuna esimerkiksi 70- ja 80-lukuihin) pitkään kotona ja siitä huolimatta nykylapset voivat todella huonosti. En siis väitä, että huonosti voiminen johtuu pitkästä kotihoidosta, vaan ihmettelen sitä, miksi sekään ei vaikuta lasten hyvinvoinnissa positiivisempaan suuntaan.

[QUOTE="vieras";27923670]Ihmettelin siis miksi täytyy suihkussa käydä, kun toinen vanhemmista ei ole paikalla. Juuri sitä ennen olin kirjoittanut, että meitä on 2 vanhempaa, eli en kohdistanut mitenkään yksinhuoltajiin ja navettahommista tulleelle, niin erityistapaus tuokin.. Usein sitä vaan näkee tuoreita äitejä rasvaisessa tukassa ja valittelevat ettei ehdi hiuksiakaan pesemään tai suihkussa päivittäin käymään ja näitä ihan tutuissakin ja nimenomaan näiltä löytyy myös se mies. Kummasti se mies kumminkin useinmiten sinne suihkuun pääsee.
Yh ja navetasta tullut voi mennä suihkuun, kun tietää varmasti vauvaan juuri nukahtaneen ja nukkuvan vielä tovin, tai ottaa vauvan mukaan suihkuun hereillä,, joko sitteriin tai köllöttelemään pyyhkeelle ja käyttää vauvan samalla suihkussa.[/QUOTE]

Erityistapaus?? Ensinnä navetta ei ole sama kuin talli ja toiseksi hevosia on Suomessa yli 70 000 kipaletta, että kyllä sinne joku toinenkin lapsipere mahtuu omistajiksi :)

[QUOTE="vieras";27923670]Ihmettelin siis miksi täytyy suihkussa käydä, kun toinen vanhemmista ei ole paikalla. Juuri sitä ennen olin kirjoittanut, että meitä on 2 vanhempaa, eli en kohdistanut mitenkään yksinhuoltajiin ja navettahommista tulleelle, niin erityistapaus tuokin.. Usein sitä vaan näkee tuoreita äitejä rasvaisessa tukassa ja valittelevat ettei ehdi hiuksiakaan pesemään tai suihkussa päivittäin käymään ja näitä ihan tutuissakin ja nimenomaan näiltä löytyy myös se mies. Kummasti se mies kumminkin useinmiten sinne suihkuun pääsee.
Yh ja navetasta tullut voi mennä suihkuun, kun tietää varmasti vauvaan juuri nukahtaneen ja nukkuvan vielä tovin, tai ottaa vauvan mukaan suihkuun hereillä,, joko sitteriin tai köllöttelemään pyyhkeelle ja käyttää vauvan samalla suihkussa.[/QUOTE]

Niin ja vielä tuohon viimeiseen kappaleeseen: vaikka olen seitsemän omatekemää vauvaa kasvattanut isoiksi , niin vielä en ole tavannut tapausta josta tietäisin KOSKA se nukkuu vielä "tovin" :) Ohjeesi olivat ihan hyviä kyllä, mutta kovin ristiriidassa sen kanssa että ensin mutiset miksi siellä suihkussa pitäis käydä kun mies EI ole kotona :) No siellä käydään kun on tarvis käydä! Sulla on nyt vaan iso halu napista jonkun rasvaisesta tukasta :)

[QUOTE="Aapee";27923471]Yleisin tapa Suomessakin on lopettaa imetys nopeasti, laittaa lapset mahd pian hoitoon ja nukuttaa heitä erillään vanhemmista. Ja antaa vauvojen huutaa ettei ne opi liian hyvälle... :O[/QUOTE]

Näinköhän? En usko, paitsi imetyksen osaltahan Suomessa ollaan kyllä häntäpäässä. Lyhyt imetys vaan ei kyllä suoraan korreloi mihinkään turvallisuudentunteeseen.

Jos sillä sun kaverilla on vaikka sellainen miespuolinen henkilö, jota kutsutaan usein niiden lasten isäksi ja se hoitaa niitä lapsia myös ja ottaa osansa siitä vastuusta?

Niin kauan kuin vauva on vauva tuntuu ainoalta oikealta tavalta toimia, että vastaa lapsen itkuun nopeasti, ottaa syliin, lohduttaa, hoitaa. Uskon, että se palkitaan myöhemmin lapsen hyvänä perusturvallisuuden tunteena. Vauvavaiheessa jaksaa olla uskomattoman kärsivällinen juurikin koska vaatija on vauva. Lapsen kasvaessa sietokynnys "kiukuttelulle" vähenee.

Yhteistyössä