Kuinka monipuolisia tarvii olla vauvan soseet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
ikää 6 kk, soseet aloitettu vähän alta 4 kk iässä, syö niitä jo hyvin, muuten pääasiassa rintamaitoa.

Aamulla annan puuroa tai velliä, illalla sama.

Päivällä annan yhden lämpimän aterian, jolloin sekoitan jotain näistä keskenään: bataatti, peruna, porkkana, kukkakaali. Sekaan joko naudan lihaa, kalaa, kanaa tai kananmunaa.

"Jälkkäriksi" marja tai hedelmäsose.

Mietin vaan että mitä muita voisi antaa tolla lämpimällä lounaalla?

Tuo kuulostaa ihan hyvältä, ei tarvitse olla vaihtelevaa -ellei sitten halua totuttaa uussin makuihin. Toisaalta jos lapsi syö nyt hyvin niin tuskin isompanakaan tulee hirveitä ongelmia uusien ruokien suhteen (meilläkin tarjottu pääasiassa peruna-porkkana-lihaosetta ja hyvin nyt isompana maistuu ruuat).

Mä olen kiinnittänyt enemmän huomiota siihen että ruoka on kotimaista ja puhdasta, kuin mahdollisimman moniin makuihin.

[QUOTE="vieras";27919551]kerro vaikka ihan ensin miks olet edes noin pienenä soseet aloittanu? ja miksi syötät lihaa sekä munaa noin pienelle?[/QUOTE]

Miten niin "noin" pienenä? 4 kk ihan normaali aloitusikä, aloitimme varmaan n. 3 päivää ennen 4 kk ikää vellillä, koska on iso poika ja tuntui tarvitsevan jo.

Koska neuvolassa sain ohjeet ne jo aloittaa.

[QUOTE="vieras";27919551]kerro vaikka ihan ensin miks olet edes noin pienenä soseet aloittanu? ja miksi syötät lihaa sekä munaa noin pienelle?[/QUOTE]

No kerro sinä ihan ekaksi missä noin tyhmiä ihmisiä kasvaa ja kuka niitä kasvattaa.

Ap:lle sanoisin että kannattaahan se toki mahdollisimman monipuolisesti ottaa erilaisia makuja tarjolle niin tottuu kaikenlaisiin makuihin :) Mutta pärjää sitä vähemmälläkin, ihan miten itse ajattelet parhaaksi. Myöhemminkin ehtii maistelemaan eri makuja.

[QUOTE="vieras";27919566]Tuo kuulostaa ihan hyvältä, ei tarvitse olla vaihtelevaa -ellei sitten halua totuttaa uussin makuihin. Toisaalta jos lapsi syö nyt hyvin niin tuskin isompanakaan tulee hirveitä ongelmia uusien ruokien suhteen (meilläkin tarjottu pääasiassa peruna-porkkana-lihaosetta ja hyvin nyt isompana maistuu ruuat).

Mä olen kiinnittänyt enemmän huomiota siihen että ruoka on kotimaista ja puhdasta, kuin mahdollisimman moniin makuihin.[/QUOTE]

Ok kiitos vastauksesta :) itsekin ostan kotimaista ja siitä teen.

6kk rautavarastot alkaa olla ehtymään päin, ja punasolujen muodostumisen ja toiminnan kannalta ulkopuolinen raudanlähde on tarpeen -eli lihasoseet. Ja ihan normaalisti ja onnistuneesti ap on homman hoitanut!

No kerro sinä ihan ekaksi missä noin tyhmiä ihmisiä kasvaa ja kuka niitä kasvattaa.

Ap:lle sanoisin että kannattaahan se toki mahdollisimman monipuolisesti ottaa erilaisia makuja tarjolle niin tottuu kaikenlaisiin makuihin :) Mutta pärjää sitä vähemmälläkin, ihan miten itse ajattelet parhaaksi. Myöhemminkin ehtii maistelemaan eri makuja.

Ok, täytyy miettiä minkä maun vois seuraavaksi ottaa, jos pikkuhiljaa lisäilee uusia makuja sit.. Mutta ei kiirettä siis. :)

Me aloitettiin soseet reilun 3 kk:n iässä ja nyt 6 kk ikäiselle annan pieniä annoksia neljä kertaa päivässä. Aamulla puuroa, päivällä kasvissosetta, iltapäivällä lihaa/kanaa ja kasviksia sekä pari lusikallista hedelmää jälkkäriksi ja illalla vielä hedelmäsosetta.

Annoin aiemmin illallakin puuroa, mutta sen jälkeen oli kakat vaipassa aamuyöllä ja vauva ei nukahda enää vaihdon ja pesun jälkeen, joten vaihdoin iltapuuron tuohon hedelmään. Lisäksi sormiruokaa olen kokeillut, porkkanoita, hedelmiä ja kurkkua, mutta niitä ei oikein vielä osaa syödä, lentävät yleensä vaan lattialle :)

Meidän 7,5kk ikäinen syö kiinteitä 4 kertaa päivässä. Lounaalla bataattia/riisiä, kasviksia ja lihaa/kanaa ja päivällisellä sama ilman tuota lihaa/kanaa. Aamulla ja illalla annan puuroa+ hedelmä-/marjasosetta. Viikon aikana otan 2 uutta makua mukaan ruokavalioon. Kiinteät aloitettiin kun poika oli 5kk.

Yhteistyössä