Sokeriarvot koholla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pakko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Sanna";27913388]Juu, vedä kuituja, niin sokerit nousee! Túo "virallinen" ohje ei PÄDE 2. tyypin diabeetikolle. Kokemusta on![/QUOTE]

No mä olen kyllä täysin eri mieltä :) Ja pohjaan mielipiteeni sekä tutkittuun tietoon, että 15 vuoden työkokemukseen DM2 -potilaiden ravitsemusneuvojana. Antamani ohjeistus on se tie, millä arvot saa laskemaan ja ajoissa kun tulee ohjaukseen, niin lääkitystä ei välttämätta tarvitse alkaakaan. Karppaajat ja "Heikkiläläiset" ovat marginaalinen ryhmä, mielipiteiltään yleisiä linjauksia vastaan. Kun jakelet neuvojasi, niin muistathan aina kertoa ohjeidesi perustuvan vain omiin kokemuksiisi, ei tutkittuihin asioihin tai yleisiin suosituksiin!

Sehän tässä on just niin hullua... ei taatusti ole sellaista pulleroa, joka ei faktoja tiedä, tai edes osaa niistä. Mutta mikä saa meidät menemään lukkoon, niin ettemme ymmärrä toimia niiden faktojen mukaan? Joku on joskus sanonut, että ylipaino on mielen sairaus. Ja mä olen ihan samaa mieltä. Kyllä ihmisellä pitää olla päässä vikaa, että päästää itsensä tällaiseen kuntoon.

Kai niitä muutoksia useinkin pullerot päässään pyörittelee, mutta siirtää sen aina huomiseen ja ensi viikkoon ja ensi kuuhun. Näin ainakin mulla. Nyt ei enää auta siirtää jos meinaa kunnossa pysyä ja elossakin vielä 20 vuoden kuluttua. 2 tyypin diabetes ei ole kuitenkaan leikin asia. Piti sekin mun päähän takoa vasta lääkärin faktojen kautta, kun en sitä niin tosissaan ole koskaan ottanut vaikka suvussa sitä onkin. Tyhmä pää, tyhmä ihminen ei voi mitään.

No mä olen kyllä täysin eri mieltä :) Ja pohjaan mielipiteeni sekä tutkittuun tietoon, että 15 vuoden työkokemukseen DM2 -potilaiden ravitsemusneuvojana. Antamani ohjeistus on se tie, millä arvot saa laskemaan ja ajoissa kun tulee ohjaukseen, niin lääkitystä ei välttämätta tarvitse alkaakaan. Karppaajat ja "Heikkiläläiset" ovat marginaalinen ryhmä, mielipiteiltään yleisiä linjauksia vastaan. Kun jakelet neuvojasi, niin muistathan aina kertoa ohjeidesi perustuvan vain omiin kokemuksiisi, ei tutkittuihin asioihin tai yleisiin suosituksiin!

Jos luit kirjoitukseni, ehkä huomasit, että puhuinkin itsestäni, pääsin lääkkeistä eroon, kun toimin kirjoittamallani tavalla. Samoin pääsi äitini, lisäetuna paini putosi 26 kg. En karppaa, saatan joskus aamulla syödä ruispuikulan ja vihanneksista saan niin paljon hiilareita, että ei ole pelkoa ketoosista. Mutta kasvien kuitu on ainoa, mikä ei nosta sokereita.

Mulla ei ole kokemusta kuin rd:stä, mutta pakko tulla silti sanomaan, että ainoastaaan tuo vhh piti sokerit kurissa rd:ssä. Kun söin hoitajan ohjeen mukaan, meni arvot huonoiksi. Ja aikas paljon samanlaisia kokemuksia on tullut kuultua... eihän se sama ole kuin kakkostyypin diabetes mutta kuitenkin. (Enkä ole pullero vaan hoikka, silti sain tuon rd:n.....................)

Meneeköhän mun myslin syönnin opettelu nyt harakoille. Olen mysliä optetellut syömään jo pari vuotta kuten hedelmiäkin ja nyt kun sen oppinut, ei sitäkään enää sitten. Pari kolme kertaa viikossa iltapalaksi syönyt mysliä ja joskus päälle vielä appelsiini tai vastaava hedelmä.

Meneeköhän mun myslin syönnin opettelu nyt harakoille. Olen mysliä optetellut syömään jo pari vuotta kuten hedelmiäkin ja nyt kun sen oppinut, ei sitäkään enää sitten. Pari kolme kertaa viikossa iltapalaksi syönyt mysliä ja joskus päälle vielä appelsiini tai vastaava hedelmä.

Monissa mysleissä on paljon sokeria, ei ehkä kaikissa. Kai niitä voi syödä joskus, jos ei ihan hirveesti vedä.

No riippuu vähän mitämmysdliä, joissakin on kuivattuja hedelmiä jopa kolmasosa, joissa on reippaasti sitä sokeria. Toisissa myselisssä sit vähempi. Annoskoko on kaiken a ja o tässäkin asiassa. Iltapalaksi voit syödä vaikka desin mysliä vöhörasvaisen luonnonjugurtin kanssa. Makeuta stevialla jos on tarvetta.

Rasva kannattaa vaihtaa vähärasvaiseen margariiniin, maitotuotteita rajoitetusti ja ne tietysti niitä kevyempiä vaihtoehtoja, hedelmiä rajoitetusti, ns pullaleipä pois eli ne vaaleat ranskanleivät ja paahtoleivät. Mielummin ruisleipää ja kokojyväleipää tilalle tai ihan puuroa. Sokerihan ei ole täysin pois suljettu, mutta sitäkin kohtuudella ja missä sitä käyttää. Mielummin kalaa ja kanaa kun rasvaista sianlihaa. Ruuanlaittoon öljyä. Rasvaiset juustot kuten kermajuustot pois kokonaan ja tilalle kevyempiä, mutta niitäkään ei mitään 4 siivua per leipä. Joskus ruuanlaitossa voi toki juustoakin käyttää kunhan ei ole päivittäistä tai joka viikkoista. Mahdollisimman paljon vihanneksia ja juureksia, mutta perunaa vähemmän. Noilla pääsee jo pitkälle. Ei kannata kerralla ja päivässä muuttaa täysin ruokatottumuksiaan vaan päivä kerrallaan ottaa lisää muutoksia siihen. Jos tekee täydellisen ruokaremontin päivässä tuskin siinä onnistuu pidemmän päälle. Ja lopuksi, syö pienempiä annoksia kerralla ja välttääkseen nälkää vaikka jakaa sen entisen ison aterian kahdeksi niin ei se nälkäkään tule niin kamalaksi.

Mulla oli sokerit koholla ja huono kolestroli koholla. Paleltaa, väsyttää, ym. Olen menossa uudelleen labraan. Katsotaan myös kilpirauhasen arvot. Tosi moni oire viittaa mulla kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Yhteistyössä