Kuinka vanha hevonen jo liian vanha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu tietenkin hevosesta mutta tiedän yhden 27-v. risteytysponin joka tekee vieä tunteja ihan "täyttäpäätä", samoin suomenhevosia jotka on 25-v. ja hyvässä kunnossa.

No ravihevosen kilpailuoikeushan loppuu 14-16 v. ja harva edes niin pitkään. Mutta eläväthän ne usein sinne 25-30 v saakka jos ei päädy makkaraksi. Se taas on eri juttu että miten hyvässä kunnossa kukin on, esim. jos on jotain kilpailuvammoja tms. jotka aiheuttaa kipua. Itse sanoisin vanhaksi kaikkia siitä 15 v. eteenpäin. Tosin joku voi näyttääkin jo 12 v vanhalta. Riippuu hevosesta ihan kuin riippuu ihmisestäkin :)

http://saarantalli.fi/ponit/kustaava/

tässä on poni jolla minä menin pikkutyttönä ja jolla oma poika aloitti ratsastusuran vuosia sitten. Ja edeleen menee tunnilla reippaana :)

No ravihevosen kilpailuoikeushan loppuu 14-16 v. ja harva edes niin pitkään. Mutta eläväthän ne usein sinne 25-30 v saakka jos ei päädy makkaraksi. Se taas on eri juttu että miten hyvässä kunnossa kukin on, esim. jos on jotain kilpailuvammoja tms. jotka aiheuttaa kipua. Itse sanoisin vanhaksi kaikkia siitä 15 v. eteenpäin. Tosin joku voi näyttääkin jo 12 v vanhalta. Riippuu hevosesta ihan kuin riippuu ihmisestäkin :)

Minä ostin aikanaan 14 vuotiaan suomenhevosen joka oli ollut lähinnä "lemmikkinä" (muutama ravilähtö oli ajettu ja metsätöissä jonkun verran käytetty)m ja siitä saatiin koulutettua vielä ihan hyvä harrasteratsu, mitään kauhean hienoa kouluratsastushevosta siitä ei tietenkään enää tullut.

Eli en sanoisi että yli 15-v. on vanhoja.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin;27898015:
Minä ostin aikanaan 14 vuotiaan suomenhevosen joka oli ollut lähinnä "lemmikkinä" (muutama ravilähtö oli ajettu ja metsätöissä jonkun verran käytetty)m ja siitä saatiin koulutettua vielä ihan hyvä harrasteratsu, mitään kauhean hienoa kouluratsastushevosta siitä ei tietenkään enää tullut.

Joo, kuten sanoin se on ihan hevosesta kiinni. Harvemmin olen itse kohdannut noin "vähän käytettyjä" joten ravikäytössä ne on jo sen verran kuluneita että 15 v. on usein aika vanha.

Eri hevosroduillahan on ihan eri ikiä minkä ne elää, eli ihan kannattaa senkin perusteella kattoa :) Koiramaailmassakin eri rodut elää toisiin nähden jopa 2 krt kauemmin, samoin hepoissa.

Hevosta ostaessa kannattaa muistaa, että netti on täynnä edullisia, lähes ilmaisia hevosia, jotka ovat joko todella vanhoja tai huono kuntoisia. Suomessa kun hevosen kiertoon laitto on edullisempi ja helpompi vaihtoehto kuin teurastus. Tästä on eläinlääkärit ja järjestötkin valittaneet. Edullisempaa on antaa hevonen vaikka ilmaiseksi pienillä valheilla höystettynä, vaikka sen oikea paikka olisi jo päästä lepoon vihreämmille laitumille.

Ja ne todelliset hevosenpitokustannukset tulee monelle yllätyksenä. Varsinkin jos ostaa vanhan ja vaivaisen, jolle saa eläinlääkäriä pyytää vähän väliä, tai erikoiskengityksiä jalkavaivoihin jne.. Myös hevosen paskasta eroon pääsy voi olla melkoinen ongelma, se kun on todellista ongelmajätettä nykypäivän määräyksillä.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Mitäs jos on todella edullinen hevonen ikä 8v ja on osaamistaidoiltaa raakile. Ajettu on useimminkin mutta ratsastettu vai pari kertaa. Ratsuksi hevonen pitäisi opettaa.
Onko tiedossa sitten ns huono hevonen kun tilan ja ajan puutteen takia myydään edullisesti ja jos ei mene kaupaksi niin sitten teuraaksi.

[QUOTE="emä";27902533]Mitäs jos on todella edullinen hevonen ikä 8v ja on osaamistaidoiltaa raakile. Ajettu on useimminkin mutta ratsastettu vai pari kertaa. Ratsuksi hevonen pitäisi opettaa.
Onko tiedossa sitten ns huono hevonen kun tilan ja ajan puutteen takia myydään edullisesti ja jos ei mene kaupaksi niin sitten teuraaksi.[/QUOTE]

Kuka sen sitten opettaisi? Ei ole teinityttöjen hommaa. Aikuinen hevonen on usein vaikeampi opettaa kuin nuori (ei vanha koira enää uusia temppuja opi). Jos kouluttamattoman ostat, niin varaudu kuitenkin maksamaan vaikka pari tonnia siitä, että joku osaava opettaa hevosen. Alunperinkin tuollaisella aikuisena koulutettavalla pitäisi olla erityisen lempeä ja yhteistyöhaluinen luonne, siis sellainen, jota ei jokaisella hevosella läheskään ole.

Itse olen aikoinani ostanut pari kertaa startatun ex ravurin, oliko 6v. vanha. Sillä oli kuitenkin sitä ennen jo ratsasteltu vuosi-pari, lähinnä maastossa. Ei siitä mitään hyvää ratsua tullut, sellainen viihdehevonen. Oli sinänsä kiltti, mutta aika itsepäinen. Nipin napin pärjäsin sille sellaisena lukioikäisenä. Hevonen oli ratsastusvalmentajalla opetettavana kuukauden, siis valmentajan tallissa päivittäisessä koulutuksessa. Vasta hän sai kitkettyä hevoseltani joitain pahoja tapoja. Itsellä oli yli 5v säännöllistä ratsastustaustaa tunneilta, se ei riittänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja heppaäiti;27897964:
http://saarantalli.fi/ponit/kustaava/

tässä on poni jolla minä menin pikkutyttönä ja jolla oma poika aloitti ratsastusuran vuosia sitten. Ja edeleen menee tunnilla reippaana :)

Kustaava on ihana :) Muutaman komean mustelman saanu mullekin aikaseks :D

myyvät siis hyvää ja halpaa :D , tunteisiin vetoavaa. jos et osta tapetaan se :D jatka matkaa, eti hevonen joka on valmis. jos ei taijot-huumori-pörsi kestä niin hyppää ylitte.

onko startattu koska viimeksi? 2 ratsastettu? siis kuka ratsastanu? naapurin leena menny montea? jalat missä kunnossa, miksi otettu ratoilta pois? selkä missä kunnossa- ennenkaikkea missä kunnossa hevosen pää on? lämpönen vai suokki??

Jos ois rahaa niin musta ois ihana ottaa sellanen vanha hevonen vaan seuraksi. Ratsastus ei enää huvita, mutta hevosten hoitaminen ja niiden kans aikaa viettäminen on ihanaa :) Ehkä sitten kun voitan lotossa :D

myyvät siis hyvää ja halpaa :D , tunteisiin vetoavaa. jos et osta tapetaan se :D jatka matkaa, eti hevonen joka on valmis. jos ei taijot-huumori-pörsi kestä niin hyppää ylitte.

onko startattu koska viimeksi? 2 ratsastettu? siis kuka ratsastanu? naapurin leena menny montea? jalat missä kunnossa, miksi otettu ratoilta pois? selkä missä kunnossa- ennenkaikkea missä kunnossa hevosen pää on? lämpönen vai suokki??

Itse kysin,et mitä hevoselle sit tapahtuu jos ei myytyä saa. Ei vetoa tuollainen minun tunteisiini et se huoli pois.
Ei ole startannut vaan vain ajettu. No eläinlääkärin tarkastama kuulemma on ja siitä on tuore paperi ( no sekin tietty voi olla tuttu lääkäri, uskaltaaako lääkäri tehdä vääränlaista paperia sitä en tiedä)
Ratsastanut on joo joku kokenut aikuinen,muuta en tiedä. LV
Niin ja mä en ole tätä hommaamassa vaan kiinnosti kun oi niin halpa.

ell taivuttanu jalat ja onko aristuksia sen jälkeen? miksi ei ole menny ratoille vaikka opetettu ajolle? lämpöset on hieman "ylijäämä hevosia" ihan kivoja ratsuja joo mutta! aina jää jotain puuttumaan.

ennemin ajolle opetettu suokki ku halpa lämpönen :) joilekki ravi ukoille kokenut aikunen on se monte ratsastaja :D

jep.. Itse hoidan 18 vuotiasta hevosta joka on mieleltään kuin varsa. tekee joskus jekkuja, ja on reipas yms.

Yhteistyössä