Auttaisitteko laihdutuksesta tietävät! SAAKO syödä enää ollenkaan karkkia??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli TAAS vuodenvaihteessa se painonpudotusurakka alkoi. Olen 176 cm ja 85 kg. Tavoitepaino 65-67.

Muuten on pari viikkoa mennyt ihan kivuttomasti, mutta ne karkit, NE KARKIT!!
Niitä on niin kova ikävä, että näköä haittaa !!

Syön suurinpiirtein seuraavasti

klo 06 kaurapuuroa lautasellinen, joukossa sokeroimaton mehukeitto, kahvi rasvattomalla maidolla

klo 09 kahvi rasvattomalla maidolla, maitorahka plus pikkupurkki Piltti hedelmäsosetta, sokeroimaton

klo 12 työpaikan normaali lounas, milloin mitäkin

klo 15 rahka ja piltti TAI 2 tummaa leipäviipaletta ilman levitettä, päällä kalkkuna, kurkku, tomaatti, salaatti plus kahvi rasvattomalla maidolla

klo 18 esim makaroni, tonnikala, raejuusto, kurkku, salaatti, tomaatti

klo 21 hedelmä, aina ei mitään

Olen liikkunut nyt joka päivä tunnin niin että hiki tulee.

Mutta se ongelma; Olen nyt 16 pivää ollut ilman yhtäkään karkkia ja himo on ihan koko ajan. Älkää pliis ehdottako mitään kuivattuja hedelmiä, ei ole sama asia!
Minkä verran voi syödä irtokarkkeja esim kerran viikossa ilman että tämä laihdutus menee perseelleen?

en nyt kovin hyvin tiedä laihdutuksesta mutta voi olla niin että on parempi sallia itselleen vähän herkkuja kuin että kieltää kokonaan ja sit repsahtaa pahasti. luulis että 100g kerran viikossa vois olla ihan ok jos se siihen jää ja huomioi kalorit/hiilarit muualla

Ite myös laihduttanut aikoinaan 20kg ja ensin yritin niin et ei mitään karkkeja, ne kerrat kaatu aina viimeistään kuukauden päästä hirveeseen mässäämiseen. Sit otin uuden tavan eli sallin itelleni joka viikko yhtenä päivänä karkkia, mut oikeesti se määrä oli maks 100g ja ihan ehdoton maksimi, aina ei edes ihan sitä. Tää toimi mulla paremmin, jäi ne mässäämiset ja sit se oikeesti alko riittämään se 100g karkkia. Tälläi ite laihduin 20kg, mut siinä karkin syönnissä ei saa huijata itteensä

Kokeile makean himoon proteiinipatukkaa. Ne on aika tuhteja ja vievät makeanhimon, mutta sokeria niissä on paljon vähemmän kuin karkeissa. Kun totut vähäsokerisempaan ruokavalioon, niin kohta makean himo helpottaa. Itse olen ollut nyt kaksi vuotta rahkadietillä (korvasin jogurtit ja leivät rahkalla) ja karkkia ei tee yhtään mieli ja karkkia jossain mussuttava aikuinen oikein etoo.

Mä laihdutin 30kg vuodessa (muutama vuosi sitten) ja mulla oli ehdoton juttu se, että karkista en luovu! Söin muuten monipuolisesti, terveellisesti ja kevyesti, mutta kerran viikossa mulla oli karkkipäivä, jolloin sain syödä karkkia niin paljon kuin maistui! Hyvinkin meni joku 300g:n pussi, eikä se haitannut laihtumista yhtään, kun muina päivinä sitten olin herkuttelematta. Mulle mikään totaalikieltäytyminen ei sopisi ikinä!

Jatkan nyt vielä sen verran, että kun paino putosi ja mahalaukku pieneni, niin enää en saanut koko pussillista karkkia syötyä, ei vaan tehnyt mieli. Mutta siis mulla oli pakko olla se, että saan syödä niin paljon kuin tekee mieli, mikään 3 suklaapalaa tai makea hedelmä ei todellakaan helpota mun makeanhimoa, tekee vaan kiukkuiseksi! :D

Mäkään en olisi pystynyt karkista kokonaan luopumaan kun laihdutin. Painonvartijoissa silloin olin ja ohjeistuksena oli että jos on pakko karkkia syödä niin sit viinikumeja, salmiakkia tai lakuja ja vaahtokarkkeja. Niissä kaikkein vähiten on rasvaa. Ja vaahrokarkit muutenkin sellaisia et ei niitä paljon pysty kerralla syömään. Mykyään tietysti maailma on muuttunut ja juurikin noita hiilarillisia/rasvattomia pitäisi välttää? Mutta ennemmin sallisin itselleni muutaman karkin päivässä kuin kärvistelisin hampaat irvessä muutaman viikon ja sen jälkeen kävisin tyhjäämässä koko karkkikaupan

Kannattaa tutustua Kiloklubin ideologiaan ja erityisesti Patrik Borgin ajatuksiin! Ideana on muuttaa ruokailu- ja liikuntatottumuksia terveellisempään suuntaan tekemällä vain sellaisia muutoksia, jotka voi kuvitella pitävänsä koko loppuelämänsä. Herkkujakin saa siis syödä kohtuudella, sillä kukapa niistä haluaisi loppuiäkseen luopua?

Ajatuksena on, että kun syö
- terveellistä ruokaa (kasvikset!!, proteiini, hyvä rasva)
- riittävästi (kenellekään ei suositella vähempää kuin 1500 kcal/päivä)
- tasaisella ateriarytmillä

niin riittää vähempikin määrä niitä herkkuja, eikä homma riistäydy käsistä.

Tärkeää on myös sallivuus, eli kun herkut on sallittuja, niin ei tule ns. kielletyn hedelmän himoja ja sitä kautta ylilyöntejä.

Suosittelen, toimii oikeasti. Laihtuminen näillä opein on hitaampaa, mutta mukavampaa ja toisaalta pysyvämpää.

http://patrikborg.blogspot.fi/
http://kiloklubi.fi/

[QUOTE="vieras";27889082]Eli TAAS vuodenvaihteessa se painonpudotusurakka alkoi. Olen 176 cm ja 85 kg. Tavoitepaino 65-67.

Muuten on pari viikkoa mennyt ihan kivuttomasti, mutta ne karkit, NE KARKIT!!
Niitä on niin kova ikävä, että näköä haittaa !!

klo 06 kaurapuuroa lautasellinen, joukossa sokeroimaton mehukeitto, kahvi rasvattomalla maidolla

klo 09 kahvi rasvattomalla maidolla, maitorahka plus pikkupurkki Piltti hedelmäsosetta, sokeroimaton

klo 15 rahka ja piltti TAI 2 tummaa leipäviipaletta ilman levitettä, päällä kalkkuna, kurkku, tomaatti, salaatti plus kahvi rasvattomalla maidolla

klo 18 esim makaroni, tonnikala, raejuusto, kurkku, salaatti, tomaatti

klo 21 hedelmä, aina ei mitään

Olen liikkunut nyt joka päivä tunnin niin että hiki tulee.

Mutta se ongelma; Olen nyt 16 pivää ollut ilman yhtäkään karkkia ja himo on ihan koko ajan. Älkää pliis ehdottako mitään kuivattuja hedelmiä, ei ole sama asia!
Minkä verran voi syödä irtokarkkeja esim kerran viikossa ilman että tämä laihdutus menee perseelleen?[/QUOTE]

Max 50g päivässä makeisia on ok. Pitää liikkua enemmän kun kuluttaa niin laihtuu varmasti vaikka söisi enemmänkin karkkia!

Itse laihdutin 15 kg puolessa vuodessa enkä lopettanut karkin syöntiä ollenkaan. Oli välillä oikein mässäilypäiviä. Mutta se vaatii liikuntaa!! Ja hiilihydraattien vähentämistä ei kuitenkaan karppausta. Itse tein toimistotyötä 8 tuntia päivässä. Liikuntaa 2-3 kertaa viikossa bodypump kunnon painoilla + 1-2 kertaa viikossa crossfit/circuit siis semmoinen nopeasti laitteelta laitteelle harjoittelu ja sitten 1 kerta viikossa uinti. Näin laihdutin 15kg oikeastaan vähän enemmänkin. Ja söin normaalia kotiruokaa, aterioita 5 päivässä ja ateriaväli 3 tuntia. Ja paljon vettä, vähintään 3 litraa päivässä! Vähintään!

Minä ainakin syön. Karkkilakko ei onnistuisi ikinä, joten olen antanut itselleni luvan syödä karkkia vaikka joka päivä. Avainsana on kohtuus, ei kieltäytyminen. 300 gramman mässypussin sijaan voi ostaa vaikka karkkilaatikon tai tikkarin.

Kommentoitu ruokalista:

klo 06 kaurapuuroa lautasellinen, joukossa sokeroimaton mehukeitto, kahvi rasvattomalla maidolla / Puuro ja mehukeitto pois!

klo 09 kahvi rasvattomalla maidolla, maitorahka plus pikkupurkki Piltti hedelmäsosetta, sokeroimaton / Hedelmäsose pois!

klo 15 rahka ja piltti TAI 2 tummaa leipäviipaletta ilman levitettä, päällä kalkkuna, kurkku, tomaatti, salaatti plus kahvi rasvattomalla maidolla / Leipä pois!

klo 18 esim makaroni, tonnikala, raejuusto, kurkku, salaatti, tomaatti / Makaroni pois!

klo 21 hedelmä, aina ei mitään / Hedelmä pois!

Ja kyllä paino tippuu!
p.s Tummaa suklaata voit syödä.

Irtokarkeissahan on huomattavasti vähemmän kaloreita ku esim. suklaassa, eli eihän ne sikäli kokonaan pannassa oo. Ootko kokeillu Tom's Nellie Dellies-karkkeja? Niissä ei oo sokeria (makeutusaineita kylläkin, mikä on joillekin ehdoton ei-ei), mutta mulla toimivat ihan ku oikeat karkit ;) Plus että niitä ei voi syödä hirveitä määriä, pari hedelmää ja pari salmiakkia riittää yleensä tainnuttamaan pahimman himon.

Karkkia saa syödä joka päivä vähän. Eikä mitään rajoituksia siinä mitä.
Syöt pienen määrän sitä mitä haluat, oli se sitten
Ja aina täyteen vatsaan, jälkkäriksi.
Tämä on sh-polin ohje. Täsmäsyöminen ja pieni herkku joka päivä.
Tällöin sinun ei tarvitse karkkipäivänä vetää ävereitä,
Kun tiedät että huomennakin saa syödä ja ylihuomenna jne.
Painosi putoaa kyllä kun kokonaisuus on kunnossa.

Yksi mikä voi myös tepsiä on se että palkitset itsesi herkuilla vaikka lauantaisin. Pitkin viikkoa voit sitten suunnitella että mitä herkkua ja kuinka paljon aiot ostaa ja mättää, mutta varoitan: voi olla että sitten kun se herkkupäivä koittaa, tyydytkin pelkkään pätkikseen.

Meillä suunnitellaan pitkin viikkoa lauantain karkkiherkkuja yhdessä lapsen kanssa.

Yhteistyössä