Opetan tokaluokkalaisen tyttöni lyömään!

  • Viestiketjun aloittaja "Tiikeriemo"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiikeriemo"
En ymmärrä tuota mammattelua. Olen ihminen, nainen ja äiti. Osaan lyödä kovaa, vaikka en ole kamppaillutkaan kenenkään kanssa. En halua treenata lapsestani mitään tappokonetta. Haluan vain, että hänkin osaa tarvittaessa lyödä kovaa. Ei se voi olla ainoastaan niiden poikien oikeus, että käydään toistuvasti pienemmän kimppuun ilman mitään seuraamuksia.

Voisihan sitä kuormittaa poliisiakin tuolla asialla? Sekin on kyllä palstalla tuomittu.
 
"vieras"
[QUOTE="Kinkku";27879244]No... olen edelleen eri mieltä, mitä olisi paras tilanteessa tehdä. Mutta tosiaan mielipiteitä on monia.[/QUOTE]

Kerro sitten, mikä sun mielestä olis tuohon paras ratkaisu?

Itse tekisin ihan saman kuin aloittaja. Jokaisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen ja jos joku idioottilapsi ei sitä ymmärrä kun toinen kieltää lyömästä, niin saa huitasta mun mielestä surutta takaisin.
 
Hmm...
[QUOTE="Tiikeriemo";27879363]En ymmärrä tuota mammattelua. Olen ihminen, nainen ja äiti. Osaan lyödä kovaa, vaikka en ole kamppaillutkaan kenenkään kanssa. En halua treenata lapsestani mitään tappokonetta. Haluan vain, että hänkin osaa tarvittaessa lyödä kovaa. Ei se voi olla ainoastaan niiden poikien oikeus, että käydään toistuvasti pienemmän kimppuun ilman mitään seuraamuksia.

Voisihan sitä kuormittaa poliisiakin tuolla asialla? Sekin on kyllä palstalla tuomittu.[/QUOTE]

Olet ihminen, nainen ja äiti, joka on kuntonyrkkeillyt kaksi vuotta. Tai sitten olet provo. Kallistun jälkimmäiseen, ei kukaan kuvittele pienen tytön pistävät kampoihin poikajoukolle ihmisen, naisen ja äidin kuntonyrkkeilyopeilla. Vaarallista altistaa lapsensa tuollaiselle asetelmalle.

Lyömisen seuraamukset kuuluvat aikuisille ja yhteiskunnalle.
 
[QUOTE="Tiikeriemo";27879363]En ymmärrä tuota mammattelua. Olen ihminen, nainen ja äiti. Osaan lyödä kovaa, vaikka en ole kamppaillutkaan kenenkään kanssa. En halua treenata lapsestani mitään tappokonetta. Haluan vain, että hänkin osaa tarvittaessa lyödä kovaa. Ei se voi olla ainoastaan niiden poikien oikeus, että käydään toistuvasti pienemmän kimppuun ilman mitään seuraamuksia.

Voisihan sitä kuormittaa poliisiakin tuolla asialla? Sekin on kyllä palstalla tuomittu.[/QUOTE]

Jos kannustat lastasi lyömään, niin on hyvä opettaa lyömään oikein ettei särje kättään.
 
Blue
[QUOTE="Tiikeriemo";27879363]En ymmärrä tuota mammattelua. Olen ihminen, nainen ja äiti. Osaan lyödä kovaa, vaikka en ole kamppaillutkaan kenenkään kanssa. En halua treenata lapsestani mitään tappokonetta. Haluan vain, että hänkin osaa tarvittaessa lyödä kovaa. Ei se voi olla ainoastaan niiden poikien oikeus, että käydään toistuvasti pienemmän kimppuun ilman mitään seuraamuksia.

Voisihan sitä kuormittaa poliisiakin tuolla asialla? Sekin on kyllä palstalla tuomittu.[/QUOTE]

Mun mielestä sä olet enemmän lapsellesi velkaa sen että näytät mitä seuraamuuksia kiusaajille tulee (eli viet asian koulun ja poliisin tietoon) kuin sen että eka vaihtoehto on aina se takaisinmäiskiminen.
 
Minä kolmasluokkalaisena puristin lumipesua antanutta isompaa poikaa munista, siihen loppui lumipesu eikä toistunut.

Itseään saa ja täytyy puolustaa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole. En itse kyllä välttämättä lähtisi kädestä pitäen opettamaan kasvojen alueelle lyömistä vaan kertoisin muista ihmiskehon heikoista kohdista.
 
"vieras"
Olet ihminen, nainen ja äiti, joka on kuntonyrkkeillyt kaksi vuotta. Tai sitten olet provo. Kallistun jälkimmäiseen, ei kukaan kuvittele pienen tytön pistävät kampoihin poikajoukolle ihmisen, naisen ja äidin kuntonyrkkeilyopeilla. Vaarallista altistaa lapsensa tuollaiselle asetelmalle.

Lyömisen seuraamukset kuuluvat aikuisille ja yhteiskunnalle.
Jos aloittaja on provo, niin olenko minäkin? Olen nimittäin täysin samaa mieltä ja tekisin ihan samalla tavalla, jos joku alkaisi mun lasta koulumatkoilla lyömään ja kiusaamaan.

Itsepuolustus on hyvä opettaa tänä päivänä lapsille. Vaarallisempaa sille lapselle on opettaa sietämään toisen lyömistä ja kiusaamista, kuin puolustamaan itseään.
 
Blue
[QUOTE="vieras";27879384]Kerro sitten, mikä sun mielestä olis tuohon paras ratkaisu?

Itse tekisin ihan saman kuin aloittaja. Jokaisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen ja jos joku idioottilapsi ei sitä ymmärrä kun toinen kieltää lyömästä, niin saa huitasta mun mielestä surutta takaisin.[/QUOTE]

Mikä on yhteiskunnan ratkaisu siihen jos joku rikkoo lakia?

Aivan. Siitä lähdetään että toimitaan aina sen kaavan mukaan minkä yhteiskunta on antanut. Välittömästi HENKEÄ UHKAAVASSA tilanteessa voi sitten henkensä pelastaakseen käyttää itsepuolustusta (mutta todella varovasti sitäkin jotta ei itse löydy seuraavaksi syytetyn penkiltä).
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Minä kolmasluokkalaisena puristin lumipesua antanutta isompaa poikaa munista, siihen loppui lumipesu eikä toistunut.

Itseään saa ja täytyy puolustaa, jos muuta vaihtoehtoa ei ole. En itse kyllä välttämättä lähtisi kädestä pitäen opettamaan kasvojen alueelle lyömistä vaan kertoisin muista ihmiskehon heikoista kohdista.
Sekä pitää huomioida että hyökkääjä voi olla isompikokoinen tyttö, joten pelkkä muniin kiinni käyminen ei ole hyvä ratkaisu. Pojille on hyvä opettaa myös mitä tehdä jos tyttö käy kiinni tai raapii kynsillään.
 
"Vieras"
Olisko järkevämpää vaan antaa toisen lapsen potkia ilmat pihalle (odotella vaan potkittavana että koska lähtee taju) vai sitten kumminkin paukauttaa vähän takaisin?

[QUOTE="Kinkku";27879102]Ei hyvää päivää. Opetatteko te oikeasti lapsillenne, että on OK lyödä toista? Meillä ei sallita väkivaltaa missään tilanteessa.[/QUOTE]
 
"vieras"
Mikä on yhteiskunnan ratkaisu siihen jos joku rikkoo lakia?

Aivan. Siitä lähdetään että toimitaan aina sen kaavan mukaan minkä yhteiskunta on antanut. Välittömästi HENKEÄ UHKAAVASSA tilanteessa voi sitten henkensä pelastaakseen käyttää itsepuolustusta (mutta todella varovasti sitäkin jotta ei itse löydy seuraavaksi syytetyn penkiltä).
Hyvin kirjoitettu, mutta onhan se nähty että tuo ei tässä maassa toimi. Ne kiusatut sitten lopulta muuttaa koulua, kun kiusaajia ei saada kuriin, heihin kun ei kukaan uskalla kajota.

Mun mielestä riittää, että välittömästi KIPUA TUOTTAVASSA tilanteessa voi käyttää itsepuolustusta. Ei kenenkään tarvitse sietää kipua, ei fyysistä eikä henkistä.
 
Hmm...
Sekä pitää huomioida että hyökkääjä voi olla isompikokoinen tyttö, joten pelkkä muniin kiinni käyminen ei ole hyvä ratkaisu. Pojille on hyvä opettaa myös mitä tehdä jos tyttö käy kiinni tai raapii kynsillään.
Eli lopputuloksena: jokaisen lapsen pitäisi oppia perusitsepuolustustaidot.

Onkohan ap ajatellut, että sitten kaikki ovat edelleen samalla viivalla, mutta hänen tyttärensä edelleen pienempi kuin kiusaajansa?

Ja tässä tulikin yksi suuri syy, miksi nämä asiat pitäisi hoitaa yhteiskunnan tavalla eikä oman käden oikeudella.
 
"Tiikeriemo"
Mites muuten, kun nuo mukulat käyvät ohimennessään päivittäin mätkimässä tuota säkkiä ja palloa, pitäisikö mielestänne kieltää, vai opettaa lyömään siten, etteivät särje käsiään ja että lyönnissä on voimaa. Pikkuiset hanskatkin olen niille hankkinut joita vaihdellen käyttävät.
 
Blue
[QUOTE="vieras";27879428]Hyvin kirjoitettu, mutta onhan se nähty että tuo ei tässä maassa toimi. Ne kiusatut sitten lopulta muuttaa koulua, kun kiusaajia ei saada kuriin, heihin kun ei kukaan uskalla kajota.

Mun mielestä riittää, että välittömästi KIPUA TUOTTAVASSA tilanteessa voi käyttää itsepuolustusta. Ei kenenkään tarvitse sietää kipua, ei fyysistä eikä henkistä.[/QUOTE]

Riippuu siitä mitä kukakin katsoo itsepuolustukseksi. Siinähän se ongelma onkin! Toiselle itsepuolustusta on lyönnin torjuminen, toiselle taas takaisin mottaaminen (mistä sitten joutuukin jo vaikeuksiin itse).
 
Sekä pitää huomioida että hyökkääjä voi olla isompikokoinen tyttö, joten pelkkä muniin kiinni käyminen ei ole hyvä ratkaisu. Pojille on hyvä opettaa myös mitä tehdä jos tyttö käy kiinni tai raapii kynsillään.
Totta, lähinnä lähdin miettimään juuri tätä ap:n tilannetta.

Minusta tuli vuosia kestäneen koulukiusaamisen seurauksena melko kyyninen sen suhteen, miten "pehmeämmät" keinot kiusaamisen kitkemiseksi oikeasti toimivat. Tottakai kiusatun vanhempi lähtee ns. virallisia teitä ratkomaan asiaa, näin tuleekin ensisijaisesti toimia, mutta sen olen tehnyt omilleni selväksi että itseä puolustetaan jos on pakko. Mun kiusaamiseni sai aikoinaan lopun kun mulla meni kuppi nurin ja lakkasin kyyristelemästä, seisoin punaisena vihasta kolmen pojan ja yhden tytön edessä suuri seiväs käsissäni ja uhkasin survoa seipään sen vatsaan, joka tulee päälle.
Muistan vieläkin sen hetken kristallinkirkkaana, olin aivan valmis toteuttamaan uhkaukseni säälimättä. Näin pitkälle asioiden ei tarvitsisi mennä : / Koulu ja vanhemmat olivat aivan voimattomia.
 
  • Tykkää
Reactions: chrissy
Lunatic
[QUOTE="Kinkku";27879203]Kyllä itsepuolustusta kannattaa harjoitella ja hyvä tosiaan nuorena osata. Tästä ap:n jutusta kyllä sain semmoisen käsityksen, että ihan LYÖMÄÄN opetetaan. Eli vistitetään lapselle, että on hyväksyttyä satuttaa toista.[/QUOTE]

Omituista, minusta taas ap opettaa vain lapsensa pitämään puoliaan, ei satuttamaan ketään tahallaan.
 
"Sini"
Hyvä, että opetat lastasi puolustautumaan. Itsekin aion laittaa pienen poikani karatetunneille. Tosin niitä oppeja ei saa käyttää salin ulkopuolella, mutta hätä ei lue lakia.
 
miekkonen
Puolusta ap:ta tässä asiassa omien kokemusten pohjalta. Olin aina rauhallinen lapsi, en roikkunut kenenkään niskassa enkä lyönyt toisia. Lapsuudenperheeni on hyvin pasifistinen. Tämän seurauksena en osannut reagoida minuun kohdistuneisiin hyökkäyksiin vaan helposti aloin itkemään tai painoin päätä alas joka vain provosoi hyökkääjää. Olin siis helppo kohde.
Luultavasti iloisen luonteeni vuoksi minua ei varsinaisesti onneksi kiusattu, mitä nyt lasten rähinöitä joskus.

Yläasteelle mentäessä yksi minua isompi poika otti minut silmätikukseen koska tyttöjä huvitti kovasti kun hän kurmotti minua. Aina jotain lätkintää ja naljailua. Pakoonjuoksu ei ollut vahtoehto. Se olisi vain lisännyt kiusaajalaumaa ja minusta olisi tullut täysi kynnysmatto.

Sitten seiskan puolivälissä riitti ja pieksin tämän poskisolistin ihan reilusti. Nyrkeillä pamauttelin niin että luut paukkui. Ei kiusannut enää eikä kukaan muukaan tämän jälkeen kajonnut minuun fyysisesti, mitä nyt perusnaljailua joskus oli. Tuo hakkaaminen oli paras juttu mitä yläasteella välitunnilla tein. Opin itsekunnioitusta ja vedin selvän rajan siihen miten itseäni tulee kohdella. Olin ylpeä teostani ja olen edelleen. Se kasvatti sikäli luonnettani etten toiste antanut sellaista tapahtua. En muuttanut silti käytöstäni, en edelleenkään lyö muita vaan kunnioitan ihmisen fyysistä koskemattomuutta. Nuorena joskus itsepuolustukseksi yöelämässä olen saattanut läpsäistä kun joku känniläinen käy käsiksi.

Tämän opetan myös pojalleni. Itsepuolustukseksi saa lyödä jos ei ole muita vaihtoehtoja. Jotkut ihmiset eivät kertakaikkiaan ota vastaan puhetta eikä pako aina ole ratkaisu. Silloin saa pelätä aina ja olla uhrina toistuvasti. Vihaan väkivaltaa mutta joskus väkivaltaan on pakko vastata väkivallalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Viikate
Lunatic
Eli lopputuloksena: jokaisen lapsen pitäisi oppia perusitsepuolustustaidot.

Onkohan ap ajatellut, että sitten kaikki ovat edelleen samalla viivalla, mutta hänen tyttärensä edelleen pienempi kuin kiusaajansa?

Ja tässä tulikin yksi suuri syy, miksi nämä asiat pitäisi hoitaa yhteiskunnan tavalla eikä oman käden oikeudella.
Käveleekö se yhteiskunta koulumatkat mukana, suojelemassa kiusattua?
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru
Viime syksynä 7v tyttöäni kiusasi kaksi isompaa poikaa. Tönimistä, päälle sylkemistä. Lapsi kertoi minulle ja minä olin yhteydessä opettajaan. Pojat oli puhuttelussa. Siitähän pojat vasta innostui ja seurravana koulupäivänä kotimatkalla repivät tytön vaatteita ihan rikki ja hakkasivat jalat ja kasvot mustelmille. Soitin suoraan poliisille ja pojat vanhempineen kävivät "kuulusteluissa". Kävimme kaikki siellä vielä yhteisesti sovittelijan luona, poikien vanhemmat maksoivat tytölleni vaatteista korvauksia ja sosiaalityöntekijä on käynyt poikien kotona juttelemassa väkivallasta. Kiusaaminen loppui siihen ja toinen pojista on pyytänyt vilpittömästi anteeksi ja käynyt meillä kylässäkin tapauksen jälkeen..

En jättäisi lapsia selvittämään kiusaamista keskenään, enkä kiusatun vastuulle puolustaa itseään.. Jos kiusaaja on vahvempi voi takaisin lyömisestä seurata kosto tai että saa heti kunnolla selkäänsä kun ärsyttää kiusaaja ennestään..

Tyttöni sai poliisislta ohjeen kisaus tilanteessa huutaa kiusaajalle kovaa jo hänen lähestyessään että LOPETA; ÄLÄ TULE LÄHEMMÄS! Yleensä kiusaaja (varsinkin yleisellä paikalla) lopettaa jo tähän. Tai jos tarttuu kiinni, huutaa heti isoon ääneen LOPETA ja APUA.. Uhkailla poliisilla jne. Tilaisuuden tullen heittää reppu selästä ja juostalähimmän aikuisen luokse ja kertoa tapahtuma.
 
  • Tykkää
Reactions: Data

Yhteistyössä