S-tili ja toimeentulotuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua vailla

Vieras
Jos saa toimeentulotukea ja on S-tili niin pitääkö sekin ilmoittaa sossuun?
Nyt vasta tajusin, että sehän on tili pankissa eikä pelkkä kortti!
APUA! koskaan en ole siirtänyt sinne mitään rahaa sen aloitus 100e jälkeen. Boonuksia tulee muutama euro kuukaudessa.

Minä en silloin aikanaan ilmoittanut, kun en kanssa koko tiliä edes muistanut. Sitten kun sinne siirtyi rahaa yhdeltä tuttavaltani, niin muistin sen ja en enään viitsinyt alkaa ilmoittamaankaan kun olisivat halunneet kaikki tapahtumat 3-4kk ajalta ja sinne kun oli mennyt muutenkin rahaa niin olisivat perineet takaisin. Itsellä se oli sitten sellainen tili että sinne laittoivat minulle lainaksi rahaa, kun sossu ottaa kaikki tilille tulevat rahat huomioon tuloina, mutta kavereille/tuttaville maksettavat lainan takaisin maksut ei mene läpi menoissa. Itse sen päätät, mutta minulla ei edes kysytty tuosta tilistä koskaan mitään.

Mites kun siellä s-tilillä on se satanen, jonka sinne alun alkaen piti laittaa ja maksaa ni sossuhan kastoo et se pitää käyttäää eli s.tili sulkea ja ottaa satku pihalle :O

Kyllähän ne pyytää että kaikki pankkitilit on ilmoitettava mitä perheessä on mutta sinuna en todellakaan ilmoittaisi tuollaista satunnaista tiliä.. Jos sulla siellä ois tonneja rahaa niin tuskin edes sossuun tekisit hakemusta..
Jos ilmoitat sen niin sit sun pitää viedä joka kuukausi kun tukea haet niin siitäkin tiliotteet, minnekään ei saa mitään ylimääräistä tulla.. ;)

Sossu on hyvin tietoinen S-pankista joten kannattaa itse ilmoittaa reilusti siitä. Ikävämpi juttu kun jää siitä kiinni tarkistuksissa ja rahoja joutuu äkisti antamaan takaisin/ne vähennetään tuista.

2013 tarkastellaan monia asioita..

Niin, siis sääntöjen mukaanhan sekin pitäisi ilmoittaa, mutta itsekään en muistanut koko tiliä, kun jouduin kerran yhden kuukauden toimeentulotuen soskusta hakemaan. Eipä tosiaan virkailijakaan edes kysynyt koko s-tilin olemassaolosta mitään.

Höpsis! Tuo ajatus, että sossu ei saa tietää ellei itse ilmoita, on höpöä. Pankki saa ja sen tulee toimittaa asiakas- ym. tietoja viranomaisille, mikäli sille on tarvetta. Jos osuu S-pankkia koskevaan tarkistukseen, eikä toimita tiliotetta, sossu saa kyllä tietää mitä asiakkaalla on siellä.

Ja katsokaapas verotietojanne. S-pankki näkyy selvitysosassa = tieto on myös muissa valtion rahaa jakavissa laitoksissa. Se nyt vaan on silleen, että ilmaisen rahan jakelun tarkistuksi tehdään aina vaan enemmän ja jos et ole oikeutettu tiettyyn osaan rahaa, koska sinulla on piilossa jotain, kannattaa olla reilu ja avoin asioissaan. Tulee halvemmaksi eikä tarvitse huolehtia ylimääräisistä asioista.

me ollaan ilmoitettu myös se s-tili, meillä kun ei ole siellä muuta toimintaa kuin ne bonukset. Tuloiksi ei oo vielä nitä laskettu. Laitan myös tiedot kaikista niistäkin tileistä mitkä meilä on olemassa, mutta on vaan jäänyt irtisanomatta miehellä paritällaista ikivanhaa tiliä) Näillä ei oel vuosikausiin olut MITÄN toiminta, mutta kiltiisti tiliotteet on viety. Myös tuon 17-vuotian tiliotten laitan aina mukaan, vaika sinne ei muuta rahaa tulekaan kuin hänen omat opintotuet ( Tilillä on hänen OMIA RAHOJAAN jotka on säästnyt kesätöistä, niitä ei ole tarvinut pois nostaa, Ne on pojan omia rahoja, miksi niillä pitäiis mut aperhettä elättää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";27868687]Miten S-tili sanotaan irti ja jääkö silti bonuskortti itselle?[/QUOTE]

Osaisitko mennä ihan omaan S-kauppaasi tilin irtisanomaan, epäilen että onnistuisi niin. Sielläpä osaavat neuvoa kuitenkin.
Ja ei, bonuskortti ei jää sulle käyttöön enää tilin irtisanomisen jälkeen, toki se on sun oma asiasi säilytätkö kortin muistona vai leikkaatko kahtia.

Minkä ikäinen olet?

Sossu on hyvin tietoinen S-pankista joten kannattaa itse ilmoittaa reilusti siitä. Ikävämpi juttu kun jää siitä kiinni tarkistuksissa ja rahoja joutuu äkisti antamaan takaisin/ne vähennetään tuista.

2013 tarkastellaan monia asioita..

Niin mutta jos siellä kerran ei ole rahaa, niin mitä sitten joutuisi maksamaan takaisin? Itse en tiedä miten tuo S-tili toimii, mutta viesteistä ymmärsin, että sen saadakseen pitää maksaa 100 euroa pantiksi. No tällaista satasta ei tietenkään velvoiteta käyttämään, jos se siellä tilillä ei edes ole. Saahan sitä nyt pantteja olla muihinkin asioihin.

Aloittajalle sanoisin, että jos et käytä tuota tiliä, niin älä ilmoita sitä. Mutta miksi otat sen tilin kautta niitä lainarahoja? Voithan ottaa ne käteiselläkin. Ja jos taas otat tuon tilin kautta, niin maksa myös sen tilin kautta pois. Lainoja ei nimittäin saa huomioida toimeentulotuessa tulona.

me ollaan ilmoitettu myös se s-tili, meillä kun ei ole siellä muuta toimintaa kuin ne bonukset. Tuloiksi ei oo vielä nitä laskettu. Laitan myös tiedot kaikista niistäkin tileistä mitkä meilä on olemassa, mutta on vaan jäänyt irtisanomatta miehellä paritällaista ikivanhaa tiliä) Näillä ei oel vuosikausiin olut MITÄN toiminta, mutta kiltiisti tiliotteet on viety. Myös tuon 17-vuotian tiliotten laitan aina mukaan, vaika sinne ei muuta rahaa tulekaan kuin hänen omat opintotuet ( Tilillä on hänen OMIA RAHOJAAN jotka on säästnyt kesätöistä, niitä ei ole tarvinut pois nostaa, Ne on pojan omia rahoja, miksi niillä pitäiis mut aperhettä elättää.

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta eikö tuollaisista tyhjän panttina roikkuvista tileistä ja niiden tiliotteista mene koko ajan jotain pikkusummia pankille (palvelumaksuja, maksuja tiliotteesta/verkkopankista)...? Mietin vaan, kun ainakin omalta (käyttö)tililtä menee. Ja jos on useita turhia tilejä, niin kannattaako niitä roikottaa ja vielä maksaa kuukausittain niistä tiliote? Vai eikö niistä mene mitään maksuja?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27870461:
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta eikö tuollaisista tyhjän panttina roikkuvista tileistä ja niiden tiliotteista mene koko ajan jotain pikkusummia pankille (palvelumaksuja, maksuja tiliotteesta/verkkopankista)...? Mietin vaan, kun ainakin omalta (käyttö)tililtä menee. Ja jos on useita turhia tilejä, niin kannattaako niitä roikottaa ja vielä maksaa kuukausittain niistä tiliote? Vai eikö niistä mene mitään maksuja?
ei noista mitään maksuja mene, ei tule myöskään tiliotteita, ei oo kortteja niihin tai muuta. ne on olleet jo varmaan toistakymentä vuotta ihan tyhjinä, käyttämättöminä. Mies vaan ei ole sanut aikaiseksi irtisanoa nitä. mä en niitä voi irtisanoakun ne on miehen nimeillä, toisaalta mistäs ne tietää kumpi on irtisanonut jos nettipankin kautta sen tekee. pitääkijoku päivä otta asiaksi tuo irtisanominen.

Palaan tähän vanhaan aloitukseen. Mulla tyttö opiskeli kaukana toisella paikkakunnalla (17-vuotias) ja hänen opintotukensa laskettiin mulle tuloksi, joten en saanut toimeentulotukea. Valitin päätöksestä, mutta eipä se tietenkään auttanut. Laitoin vielä perusteeksi, että kuuluuko alaikäisen, toisella paikkakunnalla opiskelevan nuoren elättää vanhempaansa.

[QUOTE="vieras";28550669]Palaan tähän vanhaan aloitukseen. Mulla tyttö opiskeli kaukana toisella paikkakunnalla (17-vuotias) ja hänen opintotukensa laskettiin mulle tuloksi, joten en saanut toimeentulotukea. Valitin päätöksestä, mutta eipä se tietenkään auttanut. Laitoin vielä perusteeksi, että kuuluuko alaikäisen, toisella paikkakunnalla opiskelevan nuoren elättää vanhempaansa.[/QUOTE]

No ei ole ollut laillinen päätös, ja se opintotukihan varmaan kului tytön omaan elatukseen. Tuossa on nyt tehty kyllä virhe.

[QUOTE="vieras";28550669]Palaan tähän vanhaan aloitukseen. Mulla tyttö opiskeli kaukana toisella paikkakunnalla (17-vuotias) ja hänen opintotukensa laskettiin mulle tuloksi, joten en saanut toimeentulotukea. Valitin päätöksestä, mutta eipä se tietenkään auttanut. Laitoin vielä perusteeksi, että kuuluuko alaikäisen, toisella paikkakunnalla opiskelevan nuoren elättää vanhempaansa.[/QUOTE]

En tiedä, mikä on käytäntö näissä yleensä, se on ainakin selvää, että kotona asuvan opiskelijan opintotuki otetaan huomioon toimeentulotuessa.
Ja samoin on ainakin ennen otettu myös huomioon lapsen kesätyöpalkka. Eli jos lapsi saisi vaikka 300e kesätöistä, niin se vähennetään toimeentulotuesta. Joten alaikäisen lapsen kuuluu sossun mukaan osallistua perheen elätykseen. Monelle pienituloiselle lapsen kesätyö voi olla huono asia, jos toimeentulotuki viedään sen takia, elää pitäisi ja lapselle pitäisi jäädä säästöönkin itselleen esim. ajokorttia varten.

S-tilin olemassaolo tosiaan näkyy verotustiedoissa, eli aina joukukuussa viimeistään, kun toimittaa sossuun verotuspäätöksen, he näkevät kuka on tilin ilmoittanut.

Eikä muuten näy ainakaan mulla S-tili verotustiedoissa. Ei siinä mitään kun olen sossuun tilistä ilmoittanut ja tyhjiä tiliotteita sinne kiikutan, mutta S-tili taitaa näkyä verotustiedoissa ainoastaan vain silloin jos on kyseisestä pankista olemassa lainaa ja lainathan aina näkyy aina eriteltyinä verotiedoissa ja sitä myöten paljastuu myös todennäköisesti olemassa oleva. Oletkohan nyt aivan varma tästä asiasta?

Eikä muuten näy ainakaan mulla S-tili verotustiedoissa. Ei siinä mitään kun olen sossuun tilistä ilmoittanut ja tyhjiä tiliotteita sinne kiikutan, mutta S-tili taitaa näkyä verotustiedoissa ainoastaan vain silloin jos on kyseisestä pankista olemassa lainaa ja lainathan aina näkyy aina eriteltyinä verotiedoissa ja sitä myöten paljastuu myös todennäköisesti olemassa oleva. Oletkohan nyt aivan varma tästä asiasta?

Sen pitäisi näkyä omaisuusjutuissa. Se maksettu satanen (tai mikä summa sitten sattuu olemaan missäkin) ja sille maksettu korko näkyy pääomatuloina. Itse S-tiliä ei näy, mutta nykyään ei taida onnistua nuo jäsenyysjutut ilman tiliä. Joskus aikoinaanhan saadut rahat tuli paperilappusina, mutta nykyään edellytyksenä on tuo S-tili.

Yhteistyössä