Gluteeniton täytekakku pohja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juhlat vloppuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juhlat vloppuna

Vieras
Kattelin kaupassa sunnuntain gluteenitonta jauhoja mutta niissä onkin vehnätärkkelystä.. Nyt en oikein tiedä uskallanko näille vieraille joilla keliakia valmistaa kakkua siitä jauhosta? Mulla ei oo mitään tietoa tai mahdollisuutta etukäteen selvittää sopiiko se heille... Uskallanko laittaa sitä vai mitenkä mä tekisin sen kakkupohjan??

4 munaa
1,5 dl sokeria
1,5 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta

Kakkupohjaa varten voitele halkaisijaltaan 22 cm kakkuvuoan pohja ja reunat margariinilla ja jauhota vuoka gluteenittomasti esim. murskatuilla riisimuroilla, gluteenittomilla korppujauhoilla, karkeilla riisijauhoilla tms. Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen.

Vaahdota munat ja sokeri kovaksi vaahdoksi. Sekoita keskenään perunajauhot sekä leivinjauhe. Lisää jauhoseos sihdin läpi vaahtoon. Sekoita taikina juuri ja juuri sekaisin esimerkiksi puuhaarukalla nostellen.

Kaada taikina voideltuun, jauhotettuun vuokaan ja paista uunin keskitasolla n. 30 minuuttia. Voit kokeilla kakkupohjan kypsyyttä puutikulla paiston loppuvaiheessa. Jos taikinaa ei tartu puutikkuun, on kakkupohja kypsä.
Halkaise pohja kahteen tai kolmeen osaan. Kostuta, täytä ja koristele.

Mikäli haluat tehdä suklaakääretortun tai kakkupohjan, korvaa 0,5 dl perunajauhoista kaakaojauheella.

Kattelin kaupassa sunnuntain gluteenitonta jauhoja mutta niissä onkin vehnätärkkelystä.. Nyt en oikein tiedä uskallanko näille vieraille joilla keliakia valmistaa kakkua siitä jauhosta? Mulla ei oo mitään tietoa tai mahdollisuutta etukäteen selvittää sopiiko se heille... Uskallanko laittaa sitä vai mitenkä mä tekisin sen kakkupohjan??
Me ollaan tehty sunnuntai gluteeniton jauhoseos -pakkauksen kyljessä olevalla ohjeella kakkupohjat. Tai no meidän poika niitä pohjia väsäilee. Hyvin kestää tytön maha noita jauhoja.

Käytä luontaisesti gluteiinittomia jauhoja, niiden pitäisi sopia kaikille.

Muista ehdottomasti puhtaat välineet leipoessa, perunajauhoja jos käytät, niin ota uusi paketti, ettet käytä sellaista, missä olet aikaisemmin ensin samalla mitalla mitannut vehnäjauhoja. Äläkä erehdy käyttämään tavallsia korppujauhoja, se on yleisin moka, mikä tehdään.

Minusta varmin tapa on paistaa levyinä pellillä leivinpaperin päällä ja koota niistä. Oma suosikkini on perunajauho-kaakaojauhe (sellainen, missä on vain kaakaota) pohja, vastaavaan tavalliseenkin tulee vain pari ruokalusikallista vehnäjauhoja, mitkä korvaan gluteenittomassa vaihtoehdossa perunajauhoilla tai kaakaolla.

[QUOTE="vieras";27851546]Käytä luontaisesti gluteiinittomia jauhoja, niiden pitäisi sopia kaikille.

Muista ehdottomasti puhtaat välineet leipoessa, perunajauhoja jos käytät, niin ota uusi paketti, ettet käytä sellaista, missä olet aikaisemmin ensin samalla mitalla mitannut vehnäjauhoja. Äläkä erehdy käyttämään tavallsia korppujauhoja, se on yleisin moka, mikä tehdään.

Minusta varmin tapa on paistaa levyinä pellillä leivinpaperin päällä ja koota niistä. Oma suosikkini on perunajauho-kaakaojauhe (sellainen, missä on vain kaakaota) pohja, vastaavaan tavalliseenkin tulee vain pari ruokalusikallista vehnäjauhoja, mitkä korvaan gluteenittomassa vaihtoehdossa perunajauhoilla tai kaakaolla.[/QUOTE]

Mistä niitä luontaisesti gluteenittomia jauhoja saa? Kaupassa näkyi olevan kaikkissa vaihtoehdoissa tuota vehnätärkkelystä...

[QUOTE="a.p";27851553]Mistä niitä luontaisesti gluteenittomia jauhoja saa? Kaupassa näkyi olevan kaikkissa vaihtoehdoissa tuota vehnätärkkelystä...[/QUOTE]

Perunajauho, riisijauho, maissijauho, tattarijauho jne

Perunajauho on helpoin ja edullisin käyttää.

[QUOTE="a.p";27851553]Mistä niitä luontaisesti gluteenittomia jauhoja saa? Kaupassa näkyi olevan kaikkissa vaihtoehdoissa tuota vehnätärkkelystä...[/QUOTE]

Semperiltä löytyy sellaista kuin "Hieno jauhoseos", joka on luontaisesti gluteenitonta. Olen käyttänyt tuota nimenomaan kakkujen leivontaan, ja on toiminut hyvin. Kannattaa kuitenkin muistaa se korppujauhoasia, ettei vahingossa laita tavallisia korppujauhoja vuokaan! Korvikkeeksi käy joko gluteenittomat korppujauhot tai esim. kookoshiutaleet.

Keliakialiitto - Vehnätärkkelys

Voi käyttää sellaisiakin tuotteita, missä on vehnätärkkelystä

Tähän lisäyksenä, että joillain keliaakikoilla voi olla ns. peruskeliakian lisäksi muitakin vehnän aiheuttamia oireita, jolloin myös vehnätärkkelys on poissuljettu. Omassa lähipiirissäni on kaksi tällaista henkilöä (joista ainakin toisella on laajalti muitakin ruoka-aineallergioita). Itse olen siksi ruvennut pelaamaan varman päälle ja käyttämään vain luontaisesti gluteenittomia tuotteita, niissä ei ainakaan ole mitään mikä aiheuttaisi vaivoja.

Yhteistyössä