Huonoja kokemuksia tukiperheistä?

  • Viestiketjun aloittaja "öhöm"
  • Ensimmäinen viesti
"öhöm"
Onko kellään omia kokemuksia tukiperheistä?
Meillä nyt jo usea huono kokemus ja ihmettelen millaisia ihmisiä sinne valitaan tukiperheiksi.
Tarve taitaa olla niin valtava ettei laadun perään olla niin nuukia.
 
"vieras"
Millasia kokemuksia teillä sitten on? Millainen tukiperhe on hyvä/huono? Eikö suurin osa tukiperheistä tee sitä auttamisenhalusta tai ns. elämänkutsumustyönä, niin olen sen itse ajatellut...
Sinänsä tämä ei varmaan auttanut sua, kun ei ole kokemusta tukiperheessä olosta, mutta ajatuksena on ollut joskus tulevaisuudessa alkaa tukiperheeksi. Siksi siis kiinnostaa :)
 
tiedän
Meidän kaupungissa on niin huutava pula tukiperheistä että jos he vaan sen koulutuksen käy jompa kumpa aikuisista siis niin kelpaa tukiperheeksi.
Valitettavasti tällä ajattelulla sitten sinne saadaan näitä ei kunnollisiakin mukaan :/
 
"vieras"
Haluaisitko kertoa vähän tarkemmin noista huonoista kokemuksista (paljastamatta tietenkään kenenkään henkilöllisyyttä)?

Tukiperheistä on tosiaan huutava pula. Ehkä kaikista halukkaista ei olekaan tukiperheiksi? Sitä ei vain haastatteluissa välttämättä voi nähdä. Joskus tukiperhe ei ehkä tulekaan niin hyvin toimeen lasten ja näiden vanhempien/vanhemman kanssa, mutta senkin saattaa huomata vasta myöhemmin.

Ajattelisi, että vain aidosti välittävät ihmiset hakeutuisivat mukaan toimintaan. Ei siitä kuitenkaan niin paljoa makseta, että esim. pelkän rahan takia kannattaisi hommaan ryhtyä.
 
Sansibaar
[QUOTE="vieras";27837558]Kannattaisi varmaan se oma perhe tehdä tarpeeksi kelvolliseksi omalle lapselle ettei tarvita vieraita tai hankkia omasta takaa tukiverkkoa arjen avuksi?[/QUOTE]

MIstä näitä idiootteja sikiää aina...
 
tiedän
[QUOTE="vieras";27837584]Haluaisitko kertoa vähän tarkemmin noista huonoista kokemuksista (paljastamatta tietenkään kenenkään henkilöllisyyttä)?

Tukiperheistä on tosiaan huutava pula. Ehkä kaikista halukkaista ei olekaan tukiperheiksi? Sitä ei vain haastatteluissa välttämättä voi nähdä. Joskus tukiperhe ei ehkä tulekaan niin hyvin toimeen lasten ja näiden vanhempien/vanhemman kanssa, mutta senkin saattaa huomata vasta myöhemmin.

Ajattelisi, että vain aidosti välittävät ihmiset hakeutuisivat mukaan toimintaan. Ei siitä kuitenkaan niin paljoa makseta, että esim. pelkän rahan takia kannattaisi hommaan ryhtyä.[/QUOTE]

kaupunkin maksaa mm sairaan lapsen tukiperheelle olemisesta noin pyöreästi 80€ vrk
Vrk lasketaan siitä kun lapsi menee tukiperheeseen esim illalla tukiperheen toiveesta kun muu ei nyt vaan sovi,
eli klo 19.00 seuraavana päivänä lapsi laitetaan taksiin ja kouluun hiukan yli 7.00 aamulla siis,
näin tukiperhe saa 2vrk:lta maksun,
(se on ihan kaupungin toimesta meille ja tukiperheelle kerrottu että vuorokausi kun vaihtuu saa tukiperhe luonnollisesti silloin 2vrk:lta maksun)
vaan miten tuo vähänen aika auttaa sitä perhettä joka haluaa hengähtää ;)
Samoin näitä ei kukaan meidän paikkakunnalla tarkista montako kertaa vuodessa lapsi oikeasti on ollut hoidossa vaan tukiperhe voi laskuttaa täydet päivät mitä on myönnetty (ehkä 30kpl) vaikka todellisuudessa lapsi ei ole hoidossa ollut kuin juuri ja juuri 10 kertaa vuoden aikana ja nekin näissä pätkissä.

Pelan kautta en tiedä onko tämmöinen kierous mahdollista.

Meillä siis oli tämmöisiä ongelmia yhden tukiperheen kanssa,
kuin myös se että tukiperhe päätti milloin heille lapsi on tervetullut. Ei koskaan sopinut meidän ehdotelmat ja etenkään se että lapsi olisi mennyt heille aamusta ja tullut kotiin seuraavan vuorokauden iltana.
Onneksi nuo ongelmat on entisiä sillä nyt on uusi paikka :)
Mutta olen kuullut että kyseinen perhe toimii edelleen tukiperheenä ja edelleen sama meno jatkuu :(
Kaupunki ei tee mitään kun näistä paikoista on huutava pula.

Osa tutuistani saattoi minut tunnistaa kun heillekin aikanaan tästä olen avautunut. Mutta en halua kertoa tarkemmin nimiä paikkakuntia ym. ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27837621]Loogista päättelyä. Jos tarjotut tukiperheet ei kelpaa niin sitten on varmaan kehitettävä muita tapoja hoitaa tilannetta ja olisi varmasti helpointa itse löytää suoraan se tuki joka myös kelpaa mikäli omat voimavarat ei riitä.[/QUOTE]

Niin samaa mieltä. Ja älkää hankkiko niitä lapsia jos ette jaksa niitä hoitaa.
 
miunmau
Tottakai tuettavan perheen vanhemmat saavat yhtä lailla olla yhteydessä soskuun kuin tukiperheen vanhemmat.

Tuettava vanhempi pitää myös itse kirjaa hoitoöistä ja saa ilmoittaa liian vähäisestä hoidosta.

Meillä on ollut muutama perhe kolmen vuoden ajalla ja olemme olleet kaikin puolin tyytyväisiä.
 
.....
Meille on osunut lapsettomia sinkkunaisia joilla "viimeiset hetket" haaveilla omasta lapsesta ja haluavat kenties kokeilla miltä se tuntuisi.
Oma elämä on kuitenkin pyritty ymppäämään niin täyteen toimintaa että se 1 viikonloppu kuussa onkin sitten liian sitovaa (saati sitten oma vauva, hah). Lisäksi kyseessä on tuntunut olevan tämän hetken trendijuttu jolla kehuskella kavereilleen (mediassa kun haettiin aktiivisesti uusia toimijoita), ja joka pian alkaa kyllästyttämään ja etsitään jo jotain uutta kivaa pikku harrastusta ja juostaan hektisesti asiasta toiseen.
Lapsi on kuin kauden kuumin asuste kuten jokin aika sitten oli Chihuahuakoira olkalaukussa. Into syttyy nopeasti ja laimenee yhtä nopeasti.
Eikä lähtökohtana ole suinkaan lapsen paras vaan melko itsekkäät syyt lähteä koko toimintaan mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
tiedän
Tottakai tuettavan perheen vanhemmat saavat yhtä lailla olla yhteydessä soskuun kuin tukiperheen vanhemmat.

Tuettava vanhempi pitää myös itse kirjaa hoitoöistä ja saa ilmoittaa liian vähäisestä hoidosta.

Meillä on ollut muutama perhe kolmen vuoden ajalla ja olemme olleet kaikin puolin tyytyväisiä.
Meinaatko ettei valitettu soskuun? ;)
Kyllä ja paljon, vaan aina sama vastaus sossusta
-Valitettavasti meillä nyt vaan on tilanne tämä jos tukiperhe ei kelpaa teille niin muutakaan ei ole antaa.

Nyt onneksi on saatu toinen tukiperhe jonka kanssa kaikki sujuu hyvin mutta aikamoinen lottovoitto oli tämä uusi perhe ja 5vuotta sitä paikkaa jonotimme.
 
tiedän
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;27837916:
Meinaatko ettei valitettu soskuun? ;)
Kyllä ja paljon, vaan aina sama vastaus sossusta
-Valitettavasti meillä nyt vaan on tilanne tämä jos tukiperhe ei kelpaa teille niin muutakaan ei ole antaa.

Nyt onneksi on saatu toinen tukiperhe jonka kanssa kaikki sujuu hyvin mutta aikamoinen lottovoitto oli tämä uusi perhe ja 5vuotta sitä paikkaa jonotimme.
Pointtini lähinnä se että kyllä minullekin ilmaiseksi raha ja palkka kelpaa kun ei tarvitse mitään tehdä.
Me haluttiin tukiperhe (vammaishuolto) sen oikeasteen meille ihan antoi siksi että saadaan edes muutaman kerran vuodessa hengähtää.
Mutta väärin palstan mukaan tämäkin kun valitan että lapsi menee tukiperheeseen nukkumaan ja kehtaan valittaa.
Osaa tuo lapsi meilläkin nukkua ja mikä parasta,
ei tarvitse edes silloin juurikaan vahtia.
 
miunmau
Onpas pitkät jonot teillä päin ja muutenkin kovin huonolta kuulostaa tuo palvelu.

Itse olemme jonottaneet pisimmillään 2kk ja tuolloinkin tiesimme tulevan perheen, mutta heidän elämäntilanteen vuoksi meidän piti odottaa hoidon alkua.
 
vol
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;27837939:
Pitkät jonot kielii valitettavasti siitä miksi "huonoihin tukiperheisiin" ei sitten puututa :(
Tämä niin totta. Järjestävä taho niin epätoivoista, että riittää ettei tyypillä ole rikosrekisteriä (Aika harvalla on. Luulen, että siinä näkyy vaan vankeustuomiot eikä esim. sakot sun muut eli ei oikeasti kerro mitään muuta kuin ettei ihan linnakundi kyseessä). Todella pienellä "koulutuksella" mukaan toimintaan ja pieni lapsonen ties mihin olosuhteisiin.
 
ei ikinä enää
Mulla on omasta lapsuudestani. Olin paljon tukiperheissä äitini yksinhuoltajuuden takia. Ja isän juomisen. Pää osin hyviä paikkoja paitsi yksi. Pääsin maalle missä 5 lasta viidennen yksinäisen kaveriksi! Ja oli kauhujen kokemus! Ensinnäkin se oli työleiri! Aamusta perunoita nostamaan ja peltotöille me lapset myös! Mitähän mä oisin ollut noin 6v. Sit kuri oli kyllä kun armeijassa. Vessapaperikin laskettiin tarkkaan. Ja aika usein jäin nälkäiseksi kun ruoka meni tarkalle. (ja en ollut kova syömäinen tai lihava) ja kauhein muisto oli kun kikateltiin illasta sen 5 lapsen kanssa ja sit talon emäntä tuli komentamaan (se oli aikaisemmin huutanut alakerrasta että hiljaa) mutta ei me uskottu. Sit se tuli ja otti mut ja vei ulos rappusille isumaan. Oli jo kylmä yö ja mulla päällä vain paita. Pelkäsin kauheasti! Ja aamulla halusin kotia. Tosin äiti ei ollut tavoitettavissa joten mut vietiin mummolaan. Josta sit äiti haki seuraavana päivänä.
 
Minä83
Minä olen entinen tukiperheäiti,ja myönnän olevani huono. mehän käytiin tukiperhevalmennuksien lisäksi muitakin kursseja,ja meillä oli omakotitalo isoine pihoine ja harrastusmahdollisuuksineen.
Toiveena meillä oli hevosia rakastava tyttö / sisarukset.Eli ´hyväksikäytettiin´ sitä että meillä oli mahdollisuus ratsastaa ja hoitaa hevosia niin paljon kuin haluaisi!
Valitettavasti sellaista tyttöä ei saatu,hevosia kyllä hoideltiin mutta ......
Yhteensä tukiperhelapsia oli 3,osa samaan aikaan,osa eri aikaan. Kukaan lapsisita ei ´sopinut´ meidän perheeseen.Selkeästi vain jonoja purettu,valitettavasti :(

Ilmoitin että haluamme lopettaa,kun muutimme kaupunkiin,pienempään,vaatimattomaan taloon. Pointtina tässä se VAATIMATON,eli ei ollut edes suihkua sisällä.
Sossulle tämä ei käynyt. Painostettiin yrittämään vielä,ja tyhmiä kun oltiin,niin tehtiin. Viikonlopuista tuli todella raskaita,ja vaikka lapset tuntuivat viihtyvän,kyllä tuo homma meni täysin pieleen!
 
tällästä
Meillä kaksi eri perhettä ja aika huonoja kokemuksia... ensimmäinen perhe oli yh äiti jolla kaksi teini-ikäistä lasta, oli juurikin tuota, että koskaan ei sopinut lasten mennä, tai sitten vain yksi lapsi kerrallaan ja yhden yön(illasta, aamuun) ja sovittu sossun kanssa yksi koko viikonloppu kuukaudessa. No muutettiin ja tälle tuli onneksi loppu. Toinen tukiperhe oli monilapsinen rokkariperhe maalta, oli sellainen hälläväliä äiti, isää en tavannut koskaan, lapset aina likasissa samoissa vaatteissa hakieassa ja syksyllä viipottivat avojaloin yöpuku päällä pihalla, karkkia syötiin koko ajan, hampaita ei pesty eikä suihkussa käyty, tämän kokemuksen jälkeen päätin, että vaikka sossu kuinka tarjoaa tukiperhettä, minulle totaali yh:lle, niin en suostu.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja tällästä;27839368:
Meillä kaksi eri perhettä ja aika huonoja kokemuksia... ensimmäinen perhe oli yh äiti jolla kaksi teini-ikäistä lasta, oli juurikin tuota, että koskaan ei sopinut lasten mennä, tai sitten vain yksi lapsi kerrallaan ja yhden yön(illasta, aamuun) ja sovittu sossun kanssa yksi koko viikonloppu kuukaudessa. No muutettiin ja tälle tuli onneksi loppu. Toinen tukiperhe oli monilapsinen rokkariperhe maalta, oli sellainen hälläväliä äiti, isää en tavannut koskaan, lapset aina likasissa samoissa vaatteissa hakieassa ja syksyllä viipottivat avojaloin yöpuku päällä pihalla, karkkia syötiin koko ajan, hampaita ei pesty eikä suihkussa käyty, tämän kokemuksen jälkeen päätin, että vaikka sossu kuinka tarjoaa tukiperhettä, minulle totaali yh:lle, niin en suostu.
Huh, perheitä on niin erilaisia.

Pitäisi olla ihan itsestäänselvää, että tukiperheeksi ryhtyessä sitoudutaan olemaan läsnä lapsille ja antamaan heille aikaa. :( Eihän sen niin pitäisi mennä, että tukiperhe sanelee tiukat rajat siitä milloin harvoin sopii tulla. Onkohan silloin ihan väärät motiivit ja elämäntilanne ryhtyä koko hommaan?

Jos sovitaan että kerran kuussa lapset tulevat viikonlopuksi, niin sitten sovitaan niin! Ei ole tosiaankaan liian tiheä väli. Mitä hyötyä tuollaisesta lyhyestä illasta aamuun-tukiperheajasta edes olisi lapsille taikka sille lepoa tarvitsevalle vanhemmalle?

Harmittaa nuo huonot kokemukset teidän puolesta, olisinpa ite jo vanhempi ja perheellinenkin, niin voitaisiin hakea tukiperhetoimintaan mukaan...
 

Yhteistyössä