Tytön kans vaikeaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt äiti"

Vieras
Mä oon niin kyllästynyt ja väsynyt tuohon ekaluokkalaiseen joka ei kuuntele yhtään mitään! Koko joululoman se vahtasi tv:stä lastenohjelmia, pihallekin sai joka päivä olla komentamassa. Nukkumaanmeno on jokailtaista taistelua, kun ei rauhoitu sitten millään! Oon niin kypsä luovuttamaan tuon lapsen suhteen, mitkään arestit ei ole auttaneet mitään, viikkorahakielto ollut myös jo pitkään. Kaiken lisäksi kärsin kroonisesta selkäkivusta, ja olen yksin lasten kans, kun ollaan erottu

Täälläkin yh. Kuulostaa ihan siltä, että sinä tarvitset apua. Huomaan itse suoraan, että oma mieliala ja jaksaminen vaikuttaa heti lapsiin :(.

Ekaluokkalaiset osaavat olla todella ärsyttäviä. Mutta he rakastavat sääntöjä. Mitä jos hyvin menneestä nukkumaanmenosta hän saisi tähden ja 10 kpl -> pieni yllätys, karkkipussi tai muu kiva juttu? Meillä toimi tuo muutaman hankalan asian kanssa.

Tsemppiä jaksamiseen! Ihan taatusti on raskasta tossa tilanteessa.

En nyt varsinaisesti osaa neuvoa, mut ihan näin mutu-tuntumalta kuulostaa että olette tietyllä tavalla noidankehässä. Eli lapsi uhmaa ja uhma vaan pahenee mitä enemmän kieltoja ja komentelua. Itse pyrkisin asettamaan selkeet rajat, esim. telkkaria katotaan max. 2h päivässä. Sänkyyn johonkin kellon aikaan mennessä, olettaen et herää aamulla kans suunnilleen samoihin aikoihin, sängyssä saa lukea vaikka puolisen tuntia tms. Ja ulkoiluun kans et ois nyt jotain tekemistä. Ettei komenna vaan yksinään pihalle (en siis tiedä onko teillä näin). Ja muistaa tehdä kivoja asioita lapsen kanssa ja osoittaa rakastavansa sekä sanoin että teoin. Varmasti aikakin ihan auttaa.

Meillä pojalle paras palkinto on kun hyvästä käytöksestä saa valita perheelle yhteisen tekemisen. Uimaan, korkeasaareen, elokuviin, tehdään yhdessä ruokaa tms.

Minkälaisia odotit lasten olevan? Oma äitini sanoisi että sellaisia ne lapset ovat! En ymmärrä kuinka joku jaksaa marista tuollaisesta kun aika paljon vakavampiakin huolia on kuten syöpä, lapsen kuolema jne. Itse olen niin onnellinen kun saan olla terveiden ja ihanien ja itsepäisten tyttöjen äiti!

[QUOTE="vieras";27828687]Minkälaisia odotit lasten olevan? Oma äitini sanoisi että sellaisia ne lapset ovat! En ymmärrä kuinka joku jaksaa marista tuollaisesta kun aika paljon vakavampiakin huolia on kuten syöpä, lapsen kuolema jne. Itse olen niin onnellinen kun saan olla terveiden ja ihanien ja itsepäisten tyttöjen äiti![/QUOTE]

Höpö höpö, ei ne suuremmat ongelmat tee pienistä ongelmista vähemmän tärkeitä. Ihan kyllä saa valittaa ja etsiä neuvoja arjen vaikeuksiin.

Mitä jos piristät itseäsi jollain mukavalla ja teette myös lapsen kanssa jotain mukavaa yhdessä. Ole hänen kanssaan. Miksette tehneet mitään kivaa joululomall? Jos et itse pysty, niin järjestä lapsille jotain sukulaisten tai ystävien avulla.

Ja sitten se tavallinen: ajoissa nukkumaan, 2x päivässä kavereiden kanssa ulos, telkkaria max 2h.

Voisiko olla, että hänellä liian vähän stimulanssia?
Jos ulkona ei ole kavereita ja hyviä leikkejä, se ei välttämättä kiinnosta...
miten olisi kerhot yms ohjatut toiminnot?

Meillä on ekaluokkalainen joka harrastaa melkein joka päivä jotain ja voi sillä lailla parhaiten. Jaksaa siis koulun ja läksyt yms. paremmin ja on kaikin puolin aurinkoisempi. Kun stimulanssia vähän, ei mikään sitten enää maita ja menee kiukutteluun...

Voisiko olla, että hänellä liian vähän stimulanssia?
Jos ulkona ei ole kavereita ja hyviä leikkejä, se ei välttämättä kiinnosta...
miten olisi kerhot yms ohjatut toiminnot?

Meillä on ekaluokkalainen joka harrastaa melkein joka päivä jotain ja voi sillä lailla parhaiten. Jaksaa siis koulun ja läksyt yms. paremmin ja on kaikin puolin aurinkoisempi. Kun stimulanssia vähän, ei mikään sitten enää maita ja menee kiukutteluun...

Mä en kanssa pärjäisi tuon meidän tuittupään kanssa jos vain koulusta tulisi kotiin istumaan sohvalle. Pakko olla koko ajan yksi askel edellä.. Harrastaa neljä kertaa viikossa, leikkii kavereiden ja sisarusten kanssa, ulkoilee paljon ja sitten vielä keksitään koko perheen toimintaa että tyttö saa energian purettua.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Mä en kanssa pärjäisi tuon meidän tuittupään kanssa jos vain koulusta tulisi kotiin istumaan sohvalle. Pakko olla koko ajan yksi askel edellä.. Harrastaa neljä kertaa viikossa, leikkii kavereiden ja sisarusten kanssa, ulkoilee paljon ja sitten vielä keksitään koko perheen toimintaa että tyttö saa energian purettua.

Juuri näin. Tuo sopii osalle lapsia.
Osalle sitten rauhallisempi rytmi. Kullekin persoonansa mukaan.

[QUOTE="alkup.";27829097]Tuo varmasti olis ihanne mihin pyrkiä, mutta mä en ainakaan jaksaisi millään kuskata noin usin harrastuksiin. Lääkityskin väsyttää. Eikä mulla ol edes ketään joka auttaisi, isänsäkin aina töissä.[/QUOTE]

Onko koululla iltapäiväkerhoja?
Meillä neiti jää kolmena päivänä viikossa suoraan koulusta jumppaan, kuoroon ja kokkikerhoon. Ei siis ylimääräisiä kuskauksia niihin.

Yhteistyössä