Kuinka yleistä/harvinaista on, että täysin suomalaisella henkilöllä on ruskeat silmät?

• Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Älkää nyt herran tähden luottako tuohon wikipedialinkkiin, jossa isolla lukee että artikkeli on puutteellinen ja lähteet puuttuvat. Pienellä googlettamisella löytyy arvioita sinisilmäisten osuudesta Suomesta vaihteluvälillä 60- 80%. Ruskeat silmät eivät todellakaan ole mitkään harvinaiset ja päinvastoin puhtaasti siniset silmät ovat melko harsvinaiset, useimpien silmät kun ovat jotain sinertävänharmaan ja rusehtavanharmaan väliltä. Useimmissa linkeissä mitä googlettamalla löysin puhuttiinkin nimenomaan vaaleista silmistä, ei sinisistä.

Minä oon täysin suomalainen, isovanhempanikin ovat. Silti olen ruskeasilmäinen, se tulee äidin isän suvusta. Toivon että poikani perii myös ruskeat silmät... :rolleyes:

ja minulta kysytään todella todella usein olenko varmasti suomalainen.

---
[QUOTE="vieras";27810927]Jos olet tätä mieltä olet kateellinen. Niin sanovat ruskeasilmäiset :D[/QUOTE]

Voi olla... Mulla on kirkkaan siniset silmät ja niitä on aina kehuttu.

"vieras"
Mulla on semmoset, voisko sanoa pähkinänruskeat silmät. Siis sellaiset, jotka näyttää ruskeilta tietyssä valossa, mutta oikeastaan niissä on vihreää ja ruskeaa, kun katsoo taas tietyssä valossa. Suvussa on myös ruskeasilmäisiä ja tällaisia pähkinänruskeasilmäisiä. Ollaan ihan suomalaisia, ei ainakaan kukaan ole toisin väittänyt. Mulle on siis tavallista, jos on ruskeat silmät suomalaisellakin, mutta onhan se yleisempää, että suomalaisella on siniset silmät.

"vieras"
Nykyään voi ihan helposti värillisillä piilolinsseillä vaihtaa silmien väriä. Paitsi nyt tietysti tulee joku ruskeasilmäinen väittämään, että joo mutta yhtä hienon värisiä ruskeita et kyllä saa millään kuin minulla :heart:

Entä jos kaikki ei oikeasti edes halua niitä ruskeita? Ai niin mutta eihän se tietenkään ole mahdollista :D

---
[QUOTE="vieras";27810937]Nykyään voi ihan helposti värillisillä piilolinsseillä vaihtaa silmien väriä. Paitsi nyt tietysti tulee joku ruskeasilmäinen väittämään, että joo mutta yhtä hienon värisiä ruskeita et kyllä saa millään kuin minulla :heart:

Entä jos kaikki ei oikeasti edes halua niitä ruskeita? Ai niin mutta eihän se tietenkään ole mahdollista :D[/QUOTE]

Olen sanonut jo ennenkin että mulla on siniset silmät. En edes haluaisi ruskeita silmiä, anteeksi vaan kaikille ruskeasilmäsille!

"vieras"
Onneks silmissäni on niin ruskeaa, sinistä, vihreää kuin harmaatakin. Kuulun siis aina harvinaisuuksiin "joo, olen ruskeasilmäinen ja meitä on vaan promille" tai "joo, sinisilmäisenä mä olen siinä kauniiden silmien porukassa". ;) Ennen kuin joku sanoo kateelliseksi, niin olen saanut hämmästelyjä silmieni oudosta väristä. En usko silti olevani erikoisuus, vaan nuo ovat olleet vain tavanomaisia iskuyrityksiä. Taitavat nämä kirjavat silmät olla Suomessa se yleisin.

Vakavasti puhuen, harvinaisen tylsä aihe. En ole ikinä ymmärtänyt silmien värin merkitystä, varsinkaan kumppanin valinnassa. Kauniita ja vähemmän kauniita silmiä olen nähnyt kaikissa sävyissä, mutta kumppanissa painottuvat muut avut.

"Sini"
Siniset silmät ja vaaleat hiukset kuolevat maapallolta kohta sukupuuttoon. Te aidot sinisilmäiset vaaleaveriköt saatte olla ylpeitä harvinaisuudestanne. Älää pilatko verenperintöänne.

Onneksi toinen lapseni peri isänsä siniset silmät ja vaalean tukan. Tytär taas peri minulta vihreät silmät ja maantien väriset hiukset.

ölkjhgf
ja minulta kysytään todella todella usein olenko varmasti suomalainen.

Toi kysely on NIIN ärsyttävää! (Mullakin ruskeat silmät ja vihaan niitä koska haluaisin vain olla niin kuin muutkin ilman että KUKAAn epäilee suomalaisuuttani) Olen menossa leikkaukseen Viroon jossa tehdään ruskeista silmistä sinisiä, luin viime vuonna lehdestä että joku Gregg Homer on keksinyt sellaisen... :O

"hmm"
En tiedä kovin montaa ruskeasilmäistä, mutta yhden lapsuudenkaverin perheen jokaisella perheenjäsenellä oli ruskeat silmät. Olivat muutekin ihonväriltään sellaisia ruskettuneita. Ilmeisesti tämä tummuus ja ruskeasilmäisyys on erittäin dominoiva sillä kaverin sisarusten lapsilla on kaikilla ruskeat silmät.

Veljelläni on vihreänruskeat silmät vaikka kaikilla muilla sisaruksilla ja vanhemmilla on siniset/sinivihreät...

sininen_
Mies joskus kyseli että mikä noissa ihmisissä mättää.. vastaus oli siniset silmät. Suomalaisilla on sen verran omia sävyjä sinisissä silmissä että ulkomaalaiset luulee että ovat sokeita tai muuten sairaita. :)

Jenkki leffat märehtii sinisilmäisillä vampyyreillä etc.

Joka tapauksessa tiedän suomalaiset sukujuuret omaaman perheen jossa on ruskeat silmät ja hiukset. Itsellä vihreänruskeat.

Meidän suvun ruskeat silmät juontaa juurensa sefardiperimästä....Tosin isäni suku taas on sinisilmäisiä kaikki. Minulla taas on nuorin lapsista sinisilmäinen.
En tiedä noista mikä on SUomessa vallalla kun en ole asiaan mitenkään perehtynyt.

Sjsj
Mulla on tummanruskeat silmät, kuulemma kunnon nappisilmät. :p ikinä en oo minkään muun värisiä silmiä kaivannut mut en kyllä oo mitenkään erityisesti mun silmiä ajatellut tai ollut niistä erityisen ylpee. :D Aika usein oon miespuolisilta kuullut et tykkää mun silmistä ja muutama jopa ensimmäiseks maininnut ja ihastunut muhun silmien takia... mut se tuntuu musta taas vähän friikille... mun äiti kuuluu järnefeltien sukuun, joka on siis aika pitkälti suomalaista, mutta alunperin 1600-luvulta saksasta. Isänpuolelta tiedetään vain mun isoisään asti, mutta siellä ei kyllä ruskea silmäisiä ole. Ja suht tumman keskiruskeat hiukset. Kukaan ei silti ikinä oo epäillyt etten olis täysin suomalainen, eli ei se oo pelkkä silmien tai hiusten väri vaan myös piirteet.

Meillä
Olen täysin suomalainen ja silmäni ovat ruskeat. Kiinnostaa, että kuinka yleistä tää on
Surkeaa, en ymmärrä. Meillä kolmessa polvessa on miehillä olleet ruskeat silmät eikä mitään romanitaustaa (vai mistä sen tietää). Lapsillamme rusket silmät ja minulla vihreät. Lastenlapsillamme melkein kaikilla ruskeat, mahdamme olla romaneita?? Kuvittelemme olevamme "suomalaisia".

Yhteistyössä