Tammikuun budjettihaaste :)

• Viestiketjun aloittaja Nohnoh
  • Ensimmäinen viesti
mielenkiintoista
Tää vois liittyä haasteeseen. 300e 2 aikuista, lapset 1v. ja 3v. Laitelkaahan niitä ruokalistoja tänne, jos joku jaksaa niitä vääntää. Vois niistä ottaa sitten pohjaa meidänkin ruokien suunnitteluun.

Meillä on viisi henkeä, minä, mies ja lapset tyttö 12v. , poika 9v. ja tyttö 5v.
Otan haasteen vastaan koska koen olevani (ilmeisesti aina ja iänkaikkisesti) todella huono talousihminen. Rahaa menee ruokaan ihan turhia summia ja yks juttu mikä ottaa päähän on se, etten oikein osaa hyödyntää ja jalostaa ruoan jämiä. Se taito olis hyvä oppia. Leipää menee myös turhaan bioon...
Eli luultavasti vähempi kuluttaminen ja ostaminen jo kaupassa olis hyvä juttu.

Professional Griefer
Jaa. Menin sit poistamaan oman viestini.

Jokatapauksessa mun olis tarkotus mennä 14.1. palkkapäivästä asti loppuvuos asuinkustannusten jälkeen 200-400e kuukausibudjetilla.

Lapseton, osaksi yksinasuva + kaksi lemmikkiä.
Ruokien osuus vois ehkä olla 50-80e/kk?

Mielestäni olen aina ollut aika näppärä talousasioissa, mutta aina vois olla näppärämpi, varsinkin nyt kun on tarkoitus vähentää roimasti, mielellään kokonaan lopettaa esim. alkoholin litkiminen, joka vuositasolla kustansi viimevuonna ihan hurjia summia.
Tarkoitus ois myös olla sitten syksyllä kärppänä metsässä haalimassa sieniä/marjoja jne, pyrkiä siihen viiden aterian päivärytmiin niin, että esim. einekset ja "pikalounaat" jää arjesta pois. Terveellisempään elämään kaikinpuolin.

Toivottavasti ihmiset kertoilevat sitten omia onnistumisiaan ja esim. ruokalistojaan tältä tammikuulta, varmasti saa paljon ideoita itselleen :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
jämien käyttöä.
itse kaivoin pakstimesta pullaa käy myös vaalea leipä. kuutioin vuokaan ja päälle munamaito maustettuna sokerilla. lisää makusi mukaan myös hilloa tai marjoa. uuniin 200 astetta noin puol tuntia ja pullavanukas on valmis. meillä muksut tykkää. syövät jäätelönkin sijasta.

"Aapee"
Tässä s-marketin ostokset tänään:

Nenäliina 1,35€ x2
Banaani 0,96€
Omena 4,11€
Tonnikalapala 1,55€ x2

Yht. 10,87€

Tänään meillä pizzapäivä. Luultavasti riittää huomisellekin. Pizzan muut ainekset löytyi valmiiksi kaapista. Iltapalaksi teen joko mannapuuroa tai 4-viljan puuroa. Nenäliinat loppu aamulla, kun flunssa taas nostelee päätään, eikä mun hienosteleva nenäni kestä muita, kuin jotain super soft liinoja, jotka tietty kalliita..

Hei, otan haasteen vastaan :wave:
Meitä on 2 aikuista ja 2 lasta sekä koira. Ruokaostosten summa pyörii 400€ yläpuolella huimasti. Säästökuurille täälläkin on alettava :)

Tämän päivän ostokset (ensimmäiset tänä vuonna) oli 30€.
Sisälsi 4 litraa maitoa, litran jugurtin, kaksi pakettia Activiaa, voita, kolme pakastepatonkia, keittojuureksia, paprikaa, veriohukaisia, perunapussin, puolukkahilloa ja klementiinipussin.

Ke ja to: Jauhelihakeittoa ja patonkia
Pe: Veriohukaisia ja perunamuussi puolukkahillolla

Lauantaina käymme kaupungissa viikon ruokaostokset tekemässä, joten nyt olisi hyvä tilaisuus myös opetella ennakkoon suunnittelemista ruokaostosten suhteen. Yleensä viikon aikana noin 2 kertaa pitää käydä santsaamassa lisää maitoa ja pientä välipalaa :)

mulla olis ensviikon ruokalista valmiina :) Mies ottaa töihin eväät kotoa kuten ennenkin, lisäksi kotona syö minä+lapset aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan= kaikki mahdolliset ateriat :)

syömme siis:
-lihaperunasoselaatikkoa (tästä riittää pariksi päiväksi)
-makkarakeittoa
-kana-aurajuustokiusausta (tästäkin syödään pari päivää)
-porkkanasosekeitto
+salaattia tms.

välipalaksi: karjalanpiirakoita, vadelmakiisseliä, hedelmiä, jogurttia

kauppaan menen tänään tai huomenna, tulen sitten raportoimaan ostokset ja paljonko meni rahaa :)

"Saana"
Meillä mies lähti innolla mukaan haasteeseen kun keksi jo mihin käytetään kertyneet säästöt :)

Meillä ruokaa menee kohtuuttoman paljon haaskiin, joten tarvii opetella tekemään pienempiä määriä ruokaa. Olin ajatellut ostaa 4 päivän ruuat kerralla, useammalle ei kannata ostaa kun meillä aina jää tähteitä, joista vois tehdä vaikka everybody pizzaa. Nyt suunnittelemaan ruokalistaa...

haaste
Olen tehnyt kerran niin, että päätin että perheemme pitää pärjätä 10 eurolla päivässä. Meitä on 2 aik + 3 lasta. Tähän rahasummaan piti sisällyttää kaikki mitä saa ruokakaupasta ... kummasti sitä vaan pärjäsi ja oppi tekemään itse enemmän ruokaa kun osti halpoja juureksia tms.

huhhu
No laitanpa nyt tänne ketjun meidän tammikuun haasteesta, joka tosin saa jatkua, jos kaikki sujuu hyvin ja asiat onnistuu. :p

Meillä siis ideana pärjätä ruokakaupassa n. 300€:lla tämä kuukausi. Normaalisti menee 500-600€. Tuohon summaan kuuluu kaikki, mitä ruokakaupasta yleensäkin ostamme, eli ruoka, siteet, hygieniatarvikkeet poislukien shampoot, leivinpaperit, suodatinpussit. Talouspaperia emme käytä, wc-paperi tilataan netistä superhalvalla, nuo siis eivät sisälly budjettiin, koska niitä ei ennenkään ole laskettu ruokakauppabudjettiin.

Meillä on nyt kaapeissa muutamaksi päiväksi ruokaa. Maitoa, hedelmiä ja leipää joudutaan lähipäivinä hakemaan.

Lähtekää muutkin mukaan haasteeseen, olis kiva seurata, miten muilla sujuu! :)
pakko kyllä sanoa tuohon teidän summaan et huhhu! meilläö 4henkinen perhe 2lasta ja 2aikuista lapset 6-9v. käydään töissä molemmat ja lisänä kolme koiraa ja kissa taloudessa.. ja meillä menee tuo 500€/kk
Tartun ruokahaasteeseen, että menisi meidän perheeltä tammikuussa 400€/kk sen parempaan en pysty, kun nyt jo on osteltu nipistellen ruokatavaroita.

Liitytään, meillä on tässä kuussa pakko tulla toimeen vähällä. Tilillä rahaa 320€ lapsilisiin saakka.
Tai oikeastaan siellä on enää se 300€, kun käytiin just kaupassa.
Tänään ostettiin
Jauhelihaa
Spaghettia
Tomaattimurskaa
Perunaa
Soppavihannekset
Maitoa
Jugurtteja
Mehukeittoa
Vehnäjauhoja

Rahaa meni n. 20€, kaapeissa on perusjuttuja, mutta budjettiin pitää sitten sisällyttää kuopuksen vaipat yms.
Laskin että päivälle olis n15€, joten tänään kun ostettiin kahden päivän ruoat, niin budjetti alittui 10€, näillä on hyvä sitten paikkailla niitä vaippakuluja.

Niin, ja perheeseen kuulu minä, mies kaksi alle 4v lasta ja koira. Minä kotona lasten kanssa, mies töissä.

Viimeksi muokattu:
"Aapee"
pakko kyllä sanoa tuohon teidän summaan et huhhu! meilläö 4henkinen perhe 2lasta ja 2aikuista lapset 6-9v. käydään töissä molemmat ja lisänä kolme koiraa ja kissa taloudessa.. ja meillä menee tuo 500€/kk
Tartun ruokahaasteeseen, että menisi meidän perheeltä tammikuussa 400€/kk sen parempaan en pysty, kun nyt jo on osteltu nipistellen ruokatavaroita.
Niin. Me ollaan totuttu ostamaan mitä huvittaa. Ja on meillä siihen varaa, mutta eihän siinä oo oikeen järkeä. Saadaan sit lisää rahaa säästöön tai voidaan maksaa asuntolainaa nopeammin pois.

Ulkona ollaan yleensä syöty noin kerta viikossa, joka siis kasvattaa ruokamenoja, mutta tarkotus olis nyt niistäkin karsia osa pois. Tässä kuussa ei tietty syödä ulkona kertaakaan.( :( )

"Aapee"
Liitytään, meillä on tässä kuussa pakko tulla toimeen vähällä. Tilillä rahaa 320€ lapsilisiin saakka.
Tai oikeastaan siellä on enää se 300€, kun käytiin just kaupassa.
Tänään ostettiin
Jauhelihaa
Spaghettia
Tomaattimurskaa
Perunaa
Soppavihannekset
Maitoa
Jugurtteja
Mehukeittoa
Vehnäjauhoja

Rahaa meni n. 20€, kaapeissa on perusjuttuja, mutta budjettiin pitää sitten sisällyttää kuopuksen vaipat yms.
Laskin että päivälle olis n15€, joten tänään kun ostettiin kahden päivän ruoat, niin budjetti alittui 10€, näillä on hyvä sitten paikkailla niitä vaippakuluja.
Montako on teidän perheessä ja minkäikäset lapset? :)

Meillä myös samanlainen tilanne, että ostetaan oikeastaan "ajattelemattomasti" pitemmän päälle ruoka-aineksia kaappiin, sitten sormi suussa tuijotetaan jääkaappiin mitä tänään tehtäisiin ja ruokalaskut on sitä luokkaa sitten.

Juurikin tuo suunnitelma mitä syödään milloinkin on nyt se juttu mihin panostetaan ja ostetaan juuri ne mitä tarvitaan - heräteostokset pois, toki herkutella saa, mutta kerran viikossa lauantaina on kaikilla herkkupäivä. Ulkona syömiset ja noutoruoka kokonaan pois alkuun koko tammikuuksi.

fgvbfv
Liitytään mukaan!

Kaapit täytetty tänään ja kauppaan meni 133€ (mukana synttäriherkkuja ja mm. kahvia jota emme itse juo jotka nosti summaa n. 30€).
Seuraavan kerran rhaa tulee 15pv. ja tilillä on nyt 120€ rahaa. Bensaa pitää laittaa ensi viikolla ainakin 20€:lla että mies pääsee töihin.

Meillä on aiemmin mennyt (ruoka, hygienia, bensa, yhden lapsen vaipat, pesuaineet ja ulkona syöminen mukaan laskettuna) rahaa 800-1000€. Mäkkäri, pizzeria, makuunireissuja tulee ihan liikaa. Nyt olisi tarkoitus nipistää niin, että ruokaan ja muihin päivittäistavaroihin menisi n. 120€/vko ja bensaan 40€. Eli tavoitteena 650€ tammikuulle ja toinen kova tavoite; ei yhtään ruokareissua ulkona! (Tulee oleen tosi tiukka paikka etenkin mulle).

Perheessä 2 aikuista (isä vuorotyössä, töihin useimmiten omat eväät) ja 4 lasta (1-10v). Kaksi nuorinta käyttää vaippoja, toinen kokoaikaisesti, toinen öisin.

Haastetta tulee olemaan todella paljon, mutta uskon että tästä selvitään ja nähdään niitä sudenkuoppia kun pidetään kirjaa. Eli missä tilanteissa ja mihin sorrutaan.
Tavoitteena meillä on koko perheen kesälomareissu joten sitä silmälläpitäen rahaa olisi mukava säästää jo ennakkoon.

Selleri
Meidän perhe osallistuu tähän myös!! Meitä on 2 aikuista ja 3 lasta, kaikki lapset alle kouluikäisiä ja melko pieniruokaisia. En tiedä voidaanko päästä tuohon 300€/kk, mutta yritetään, yritetään... Meillä tähän liittyisi toinenkin projekti, nimittäin kaappien tyhjennys. Keväämmällä on tulossa keittiöremppa ja pitäisi kuivaruokakaapit ja pakastin tyhjentää ennen sitä. Ruokien lisäksi tähän budjettihaasteeseen meillä tulee vaipat, talous- ja vessapaperit sekä pesu- ja hygieniatuotteet.Normaalisti menee kauppaan ehkä 600€/kk, mutta paljon vähemmälläkin pärjätään ihan varmasti.

Jonkin verran siis on ruokaa nyt kaapeissa ja niitä hyödynnetään niin pitkälle kuin mahdollista. Leivotaan itse, käytetään pakastemarjoja jne.

"mievaan"
Kaupassa käyty

perunaa 2kg 1,89€
päärynämehutiiviste 3,49€
kebakko 5kpl 2,25€ -30%
tonnikalaa 3x80g x2pkt 5,50€
ketsuppia 1,99€
kananmakuinen nuudeli 6pss 3,12€

yht. 17,75€

tonnikalaa ja nuudeleita miehelle töihin, perunoista muusia pariksi päiväksi kebakoiden ja jääkaapissa olevien nakkien kanssa.
132,25€ lompakossa, 15pv palkka. Dieseliin ja bensaan varattu 120€.

mukaan?
No laitanpa nyt tänne ketjun meidän tammikuun haasteesta, joka tosin saa jatkua, jos kaikki sujuu hyvin ja asiat onnistuu. :p

Meillä siis ideana pärjätä ruokakaupassa n. 300€:lla tämä kuukausi. Normaalisti menee 500-600€. Tuohon summaan kuuluu kaikki, mitä ruokakaupasta yleensäkin ostamme, eli ruoka, siteet, hygieniatarvikkeet poislukien shampoot, leivinpaperit, suodatinpussit. Talouspaperia emme käytä, wc-paperi tilataan netistä superhalvalla, nuo siis eivät sisälly budjettiin, koska niitä ei ennenkään ole laskettu ruokakauppabudjettiin.

Meillä on nyt kaapeissa muutamaksi päiväksi ruokaa. Maitoa, hedelmiä ja leipää joudutaan lähipäivinä hakemaan.

Lähtekää muutkin mukaan haasteeseen, olis kiva seurata, miten muilla sujuu! :)
Laitatko vielä, et kuinka moni teillä syö kotona? Siis onko lapset hoidossa/koulussa tai syöttekö te eväitä vai mitä päivisin töissä? Tai kuinka moni aikuinen on kotona?

Meitä on 3 kotona, mies syö päivisin töissä. Vähän voisi skarpata ton ruokalaskun suhteen, kun vielä oon useamman kuukauden kotona.

Mä voisin osallistua, mutta mulla ei ole hajuakaan, paljonko meillä menee ruokaostoksiin kuukaudessa. Vois tietty yrittää tän tammikuun elää vähän nipistellen ja laskea, minkälainen summa niistä tulee...
Tänään ostin ihmisille ruokaa vaan 15€, mutta elukoiden ruokiin meni 133€. Riittänee n. viikoksi (siis eläinten eväät, ihmisille joutuu kyllä ostamaan enempi viikoksi :D )... Että ihan muutamaan sataseen tuskin saan jäämään, mutta katotaan...

"Aapee"
Laitatko vielä, et kuinka moni teillä syö kotona? Siis onko lapset hoidossa/koulussa tai syöttekö te eväitä vai mitä päivisin töissä? Tai kuinka moni aikuinen on kotona?

Meitä on 3 kotona, mies syö päivisin töissä. Vähän voisi skarpata ton ruokalaskun suhteen, kun vielä oon useamman kuukauden kotona.
Jos luet ketjua pikkusen etiäpäin, löydät paaaaljon vastauksia. :)

Itse en olekaan kertonut, mutta siis meillä arkisin kotona syödään pelkästään päivällinen noin kello 17-18 aikaan ja tarpeen vaatiessa sitten kevyt iltapala ennen nukkumaanmenoa. Lapset on päivähoidossa ja eskarissa, molemmat syövät siellä aamupalan (joskus kotonakin), lämpimän ruoan ja välipalan ennen päivän päättymistä, joskus jos pitempi päivä on niin eskarilainen ottaa omat eväät iltapäivätoimintaan mukaan. Hakuaika tuolloin viimeistään kello 17.

Mies tekee omat eväät töihin. Yleensä leipää ja hedelmää.
Viikonloppuisin sitten kaikki syö kotona, sunnuntaisin ja joskus arkenakin pidämme pyttispäivän tai sitten "sitä mitä jääkaappi tarjoaa"-päivän, jolloin syödään tähteeksi jääneet pois.

Muokkaan vielä: Itse syön koulussa ja töissä ilmaisen ruoan, en tarvitse eväitä.

"tuuli"
Mä kans tahdon mukaan! Ei hajuakaan paljonko menee kuukausittain ruokakauppabudjettiin, mut aloitan nyt budjetoinnin. Vietän herkutonta tammikuuta, joten herkkuihin ei mene rahaa (ellen repsahda). Ja muutenkin nyt ainakin ekan ja tokan viikon täytyy elää pienemmällä bujetilla koska pankkikortti kadonnut ja saan sen vasta 2 viikon kuluttua.
Ja siis perheeseen kuuluu minä + 6 vuotias lapsi. Lapsi päivähoidossa n. 13-19 päivää/kk riippuen omista työvuoroistani (teen osa-aikaisesti töitä). Kotona syödään päivällinen + iltapala työpäivisin, lisäksi itse otan töihin eväät mukaan. Vapaapäivinä syödään aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

Tavoitteena olisi saada rahaa vähän säästymään auton hankintaan/reissaamiseen/sisustamiseen.

Haaste otettu vastaan! :wave:

Meitä on kolmen hengen talous, jossa pian 6v ja 5v tytöt. Itse teen kolmivuorotyötä, joten lapset syövät 2-4 ateriaa per hoitopäivä ja itse voisin/aion hyödyntää työpaikan jämät eli syödä vuorossa ollessa ilmaiset ateriat (lounas maksullinen 3€ pidätetään palkasta, paitsi jos syö edellisen päivän ruokaa) ja kotiin saisi tuotua melko usein esim. salaattia tai keitettyjä vihanneksia ja keittoja.

Herkkulakko on aloitettu. En polta, juo (uuden vuoden lupauksena vain 1-2 alkotapahtumaa tänä vuonna ;) ) eikä meillä ole lemmikkejä. Kauppalaskun tavoitteeksi 200€/kk, jatkuu tammikuun jälkeenkin. Tämä ei sisällä hygieniatarvikkeita, suodatinpusseja, pyykin- ja astianpesuaineita ym.

Vuoden ensimmäiset kuitit:

Citymarket
4l pirkka kevytmaito 2,96€
6l valio rasvaton maito 3,84€
2kpl 2x ES valkosipulipatonki 1,88€
3pkt Kulta Katriina kahvi 10,00€
2pkt Flora Kulta margariini 1,98€
2ltk Forssan 600g lanttulaatikko 2,00€
400g Arla raejuusto 2,31€
400g Atria punajuurisalaatti 0,70€
2,7kg peruna 1,86€
500g ES maksamakkara 2,29€