Miksi tämä suututtaa mua niin paljon???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oliva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"oliva"

Vieras
Yle-vero astuu voimaan tänään.

Vero korvaa televisiolupamaksun Ylen toiminnan rahoitustapana.

Vero on henkilökohtainen ja se koskee kaikkia 18 vuotta täyttäneitä henkilöitä. Verovelvollisuuteen ei vaikuta se, omistaako henkilö television tai käyttääkö hän muutoin Ylen palveluja. Veroa maksavat myös yhteisöt, jotka harjoittavat Suomessa liiketoimintaa tai maataloutta.

Vero on 0,68 prosenttia henkilön ansio- ja pääomatulojen määrästä, kuitenkin enintään 140 euroa vuodessa. Alle 7 352 euroa ansaitseville sitä ei määrätä lainkaan.

Verohallinnon mukaan Yle-vero ei vaadi asiakkailta mitään toimenpiteitä, koska se peritään automaattisesti verotuksen yhteydessä. Veron tuloperusteet näkyvät uudessa verokortissa, joka lähetetään asiakkaille viimeistään tammikuun puolivälissä.

Veron on määrä jakaantua tasaisesti koko vuodelle.

STT

Oletteko muut mitä mieltä tästä?

Tämä selkiyttää maksuvelvoitteen sekä tipauttaa vapaamatkustajat. "En katso tv:ta" ei riittä vasta-argumentiksi, YLE:lla on velvoite monien muidenkin palveluiden tuottamiseen, joita tietenkään suurin osa kansalaisista ei tiedä ja ne jotka tietävät, piiloutuvat 'en tarvitse' -verhon taakse.

Tämä selkiyttää maksuvelvoitteen sekä tipauttaa vapaamatkustajat. "En katso tv:ta" ei riittä vasta-argumentiksi, YLE:lla on velvoite monien muidenkin palveluiden tuottamiseen, joita tietenkään suurin osa kansalaisista ei tiedä ja ne jotka tietävät, piiloutuvat 'en tarvitse' -verhon taakse.

Mitä ne muut velvoitteet muiden palveluiden tuottamisesta ovat ja mitä siis kansalaiset saavat?

En tietääkseni käytä Ylen palveluita lainkaan. Sivistä mua.

[QUOTE="oliva";27792311]Mitä ne muut velvoitteet muiden palveluiden tuottamisesta ovat ja mitä siis kansalaiset saavat?

En tietääkseni käytä Ylen palveluita lainkaan. Sivistä mua.[/QUOTE]

Sinun kaltaistesikin olisi ihan hyödyllistä sivistää itseään. Ihan vaikka sillä KVG:lla.

[QUOTE="oliva";27792320]Vaivaudut vastaamaan tollaisen oksennuksen, mutta et kerro sitä mitä kysyin. Et siis tiedä itsekään. KVG äkkiä![/QUOTE]

Tiedän mutten vaivaudu kaivamaan helposti saatavilla olevaa tietoa sinulle. Jollet sen vertaa osaa hakukoneita käyttää, jää tämä vero sinulle vain tympeäksi vähennykseksi - tai ei sentään.

Tiedän mutten vaivaudu kaivamaan helposti saatavilla olevaa tietoa sinulle. Jollet sen vertaa osaa hakukoneita käyttää, jää tämä vero sinulle vain tympeäksi vähennykseksi - tai ei sentään.

Enköhän mä kuukkeloinut sen heti jo aloitusta tehdessäni? Ei sieltä mitään sellaista löydynyt, mistä sä annoit viestissäsi ymmärtää?

Vero on edelleen mulle tympeä vähennys, en käytä heidän tuottamaa sisältöä myöskään mobiilisti tai verkossa.

Sano nyt jotain, miksi se ei ole mulle VAIN tympeä vähennys? Ja miksi se ei mene valtion budjetista vaan lankeaa yhtäkkiä yksittäisten kansalaisten maksettavaksi...

[QUOTE="oliva";27792327]Enköhän mä kuukkeloinut sen heti jo aloitusta tehdessäni? Ei sieltä mitään sellaista löydynyt, mistä sä annoit viestissäsi ymmärtää?

Vero on edelleen mulle tympeä vähennys, en käytä heidän tuottamaa sisältöä myöskään mobiilisti tai verkossa.

Sano nyt jotain, miksi se ei ole mulle VAIN tympeä vähennys? Ja miksi se ei mene valtion budjetista vaan lankeaa yhtäkkiä yksittäisten kansalaisten maksettavaksi...[/QUOTE]
Jospa ensin selvittäisit itsellesi, mistä se valtion budjetin tulo muodostuu. Sitten voin mahdollisesti vääntää sinullekin, joka et osaa yksinkertaistakaan asiaa hakukoneella selvittää.

Jospa ensin selvittäisit itsellesi, mistä se valtion budjetin tulo muodostuu. Sitten voin mahdollisesti vääntää sinullekin, joka et osaa yksinkertaistakaan asiaa hakukoneella selvittää.

Olet todella paljon viisaampi ja tietävämpi kuin minä. Sovitaan niin. Siltikin mulle on kyllä selvää, miten valtion budjetti rakentuu ja mistä vuonoista se raha sinne virtaa.

Sulla ei ole yhtään mitään lisättävää mun kertomiin asioihin ja silloin on paras komentaa käyttämään googlea ja keskustella kuten sinä.

[QUOTE="oliva";27792336]Olet todella paljon viisaampi ja tietävämpi kuin minä. Sovitaan niin. Siltikin mulle on kyllä selvää, miten valtion budjetti rakentuu ja mistä vuonoista se raha sinne virtaa.

Sulla ei ole yhtään mitään lisättävää mun kertomiin asioihin ja silloin on paras komentaa käyttämään googlea ja keskustella kuten sinä.[/QUOTE]

On toki, muun muassa laki, joka määrittelee, mitä palveluita Ylen on tuotettava.

Mä en ymmärrä miten kiireellä tuo koko veropäätös on kusastu. Tuossa jos on monessa taloudessa monta työssäkäyvää, niin saahan valtio siinä aika paljon enemmän nyt rahaa kun ennen.

Vai oonko nyt ymmärtänyt jotain totaalisesti väärin? Jos siis on taloudessa 6 tienaavaa asukasta. Kaikilla taitaa tuo ansaitsemisen raja jo mennä yli, joten maksaako sitten talous parhaimmillaan yli 800 euroa vuodessa? Ja siihen päälle vielä maatilan joku oma korvaus. Paljonkohan sekin on?

Tuo on musta ihan järjetöntä ja toivon, että palvelujen laatu kyllä sitten nousee huomattavasti! Eihän tuossa vain oo muuta vaihtoehtoa kun maksaa, joten kyllä sitä sitten on pakko varpaan palveluja alkaa käyttämään jos nyt vihdoinkin niiden laatukin alkaisi todella nousta. Pakkohan se on jos raha syynätään monin verroin enemmän kun ennen.

Ymmärtääkseni myös yleisesti maksajia tulee nyt paljon enemmn kun se on pakollinen ja tuloraja on kuitenkin noinkin alhaalla. Joten miksi ihmeessä sokeakuurotkin joutuu nyt tähän touhuun mukaan!

Eikös tv-maksu ennen ollut n. 200 €/vuosi? Meidän taloudessa siis nuo menot laskevat. Mutta tietysti sellasta joka ei telkkaria katso/omista tai ei ole muuten vaan tv-maksua maksanut niin varmaan ottaa päähän. :/

Mä en ymmärrä miten kiireellä tuo koko veropäätös on kusastu.

Samaa mietin, hirveällä kiireellä tehtiin koko päätös yleverosta. Ja nuo tulorajat on taas kerran sellaiset että rikkailla tuollainen suurin maksu ei tunnu missään mutta kyllähän se kirpaisee jos tienaa juuri ja juuri sen ylimmän rajan verran. Mutta minkäs tälle enää mahtaa..

Dah taisi viitata tähän Miksi Yle välittää viranomaistiedotteita? | Yle yhtiönä | yle.fi

Se mikä minua kiinnostaa niin meneekö tuo vero kokonaan Ylelle? Vai jääkö jotain valtiolle..? Lähinnä mietin sitä perustetta tuolle verolle, tiedän että valtio kiristää muutenkin verotusta, onko tämän taka-ajatuksena ollut saada vain lisää verotuloja, ei niinkään rahoitusta Ylelle?

Mulle sopii oikein hyvin, maksu pienenee entisestä ja kaikki vapaamatkustajatkin joutuvat sen maksamaan =) Itsekin joudun veroina maksamaan monesta sellaisesta palvelusta ja asiasta joita en käytä ja varmaan moni muukin, mutta harva niistä valittaa. Tää tv-maksu nyt näyttää saavan monella karvat pystyyn, kun nyt se on pakko maksaa. (Vaikka tietysti kellään ei ole telkkaria ollutkaan jotka luvan ovat jättäneet maksamatta :D )

Täältä löytyy monenlaista tietoa http://yle.fi/yleisradio/faq/yle-vero/miksi-kaikki-joutuvat-rahoittamaan-ylen-toimintaa-
En ihan ymmärrä, miksi tämä Yle-vero saa jotkut ärsyyntymään tai usea kokee sen epäoikeudenmukaiseksi. Lehdistö on näköjään aika hyvin saanut oman agendansa ihmisten mieliin...
Veroja kerätään siksi, että saadaan palveluja. Palvelujen tasosta päättävät ne, jotka äänestämme vaikuttamaan. Kaikista päätöksistä en ole läheskään samaa mieltä, mutta aika nopeasti jäisimme ilman peruspalveluja ja -turvaa, jos yhteiskuntamme rahoitettaisiin henkilökohtaisilla rasti ruutuun -menetelmillä. Pääkaupunkiseudulla asuvana minun elämääni ei vaikuta, korjataanko jotakin pohjoisen tieosuutta, mutta on paljon ihmisiä, joille se on tärkeää. Pidän myös yleisradiotoimintaa sille asetettuine velvoitteineen tärkeänä. Esimerkiksi erityisryhmien palveluja ja tiettyjä ohjelmatyyppejä (jotka eivät saisi mainostajia, joita ei ostettaisi maksukortilla) tuskin olisi. Monimuotoisuus on pienessä Suomessamme tärkeää. Asiaa olisi vielä, mutta lopetan pitkän vuodatukseni tähän :)

Yhteistyössä