Outo tilanne isän kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 14-v poika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos aloittaja ei ole provo, niin:

Vanhempiesi parisuhde ei ole millään lailla sinun vastuullasi, vaan vain ja ainoastaan sinun vanhempiesi vastuulla. Sinun ei tarvitse miettiä heidän mykkäkoulujaan ja riitojaan, ja äidiltäsi on väärin purkaa tuntojaan sinulle sillä sinä olet LAPSI. Nämä ovat aikuisten välisiä asioita, eikä niillä saisi kuormittaa lapsia. Sinulla ei ole heistä vastuuta. Et voi ratkaista tai lopettaa heidän riitojaan.

Isäsi käyttäytyy lapsiaan eli teitä kohtaan huonosti. Mutta, sekään ei ole teidän vastuullanne eikä missään nimessä johdu teistä! Voi olla että hänellä on ollut ongelmia omassa lapsuudenperheessään, ja siksi hänellä on vammoja tunteiden kokemisessa ja ilmaisussa. Tärkeintä on muistaa, että TÄMÄ EI JOHDU MILLÄÄN LAILLA TEISTÄ! Ette voi muuttaa isäänne, ette vaikka tekisitte mitä. Hän vaan ei osaa käyttäytyä niinkuin normaali isä, koska hän on "vammainen" tunteiltaan.

Se mitä te lapset voitte tehdä, on elää omaa elämäänne. Koska huomaat että isäsi käyttäytyy oudosti, tarkoittaa se että sinun tunteesi ja tunnetutkasi ovat vielä ehjät. Sinulla on mahdollisuus normaaliin elämään ja normaaleihin tunteisiin, vaikka isälläsi ne ovatkin rikki. Isäsi käytös saa surettaa sinua, ja saat olla hänelle vihainenkin! Samoin äidillesi, sillä hän ei saisi purkaa parisuhdettaan ja tunteitaan isäänne kohtaan teille lapsille - niinkuin sanoin, ne ovat aikuisten asioita.

Toivoisin että löytäisit muista sukulaisista tai esim. kouluterkkarin kautta jonkun aikuisen, jonka kanssa voisit puhua perheenne tilanteesta. Vaikeilla hetkillä voit yrittää keskitttyä siihen, että sinulla on edessä parempi tulevaisuus, sillä aikuisena saat itse valita elämäsi ja sen, millaisten ihmisten kanssa asut. Panosta tulevaisuuteesi ja esim. opiskeluun, jotta pääset mahdollisimman pian elämään omaa, PAREMPAA elämääsi. Olet varmasti tosi fiksu poika kun kirjoitat ja jäsentelet ajatuksiasi noin hyvin, uskon että sinulla menee aikuisena oikein mukavasti :).

Ei vaan tarkoitin mun omaa kirjoitusta, johon olit vastannut. Enkai nyt muiden kirjoituksiin mene sanomaan oliko totta vai ei. Mun mielestä ylipäätänsä on naurettavaa jokaisessa ketjussa huudella provoa.

Kerran tein itsekin tänne aloituksen joka oli ihan täysin omasta elämästä ja 100% totta, pyysin apua, sillä olin todella pahassa tilanteessa.
Mitä sain vastaukseksi? "keksi parempi provo", "pakko olla provo kun ei kenellekkään tälläistä tapahdu".
Voin sanoa, ettei ollut kovin mukavaa, kun se oli täysin todellinen tilanne omassa elämässä. Olisikin ollut pelkkää provoa.

Mun mielestä jos on joku hyvä neuvo, voisi kuitenkin neuvoa, eikä vain huudella provoa.

Varmasti on tilanteita, joista aloittaja kirjoitti, ja tiedän kyllä kokemuksesta, mitä kaikkea nuorten elämään voi mahtua ja minkälaisia mietteitä heillä on, mutta tämä aloitus ei ollut aito.

Ikävää, ettei omaa aloitustasi otettu todesta :(

Tapiontytär: kiitos. Keskiarvoni tosiaan oli viimeksi 9,75 ;D. Väkivallasta sen verran että muistan kun isäni raahasi minut niskasta pitäen noin 10 m matkan ja paiskasi varaston oveen. Olin silloin varmaankin noin 4-vuotias. Isä joskus myös nimittelee hulluksi, yksinkertaiseksi ja on myös sanonut ettei edes halunnut, että me synnytään.

Minäuskon: kiitos luottamuksestasi. Ja kiitos kirjoituksestasi, sai minut hyvälle tuulelle. Sinunlaisiasi ihmisiä pitäisi olla enemmän.

Poikia3: on kyllä raskasta ja välinpitämätöntä. Isäni ei edes tervehdi aamulla tai töissä tullessaan. Lähinnä tekee näin: töihin, töistä nukkumaan, nukkumasta ulos kahvilaan ja sen jälkeen kuntosalille tai uimahallilla tai tietokoneelle. Ja sitten nukkumaan. Että kyllä minusta haittaa lapsen elämää jos ei ole miesmallia. Itse olen ainakin huomannut kiintyväni joihinkin miespuolisiin tyyppeihin kun kaipaan isämallia. Siskoni on 11 v. En tiedä hänen mielipidettään, en ole kysynyt. Enkä tiedä onko hän valmis miettimään tällaisia asioita joten en ole kysynyt. Mielestäni vanhempieni pitäisi erota, koska riitelevät usein, eivätkä rakasta toisiaan. Mielestäni tuossa on jo hyvät perusteet eroon.

Kas tässä: Kiitos linkistä.

Blue: Kaikki eivät ole samanlaisia kuin tuntemani ihmiset.

Birgitte: Ilmeisesti sitten olet Mooseksen Metusalem vai mikä lie :D

Hohhoijjaa: Totta, olen siis sama ihminen joka on kysynyt aiemminkin täältä neuvoa. Enkä nää siinä mitään pahaa. Koska mielestäni täällä on hyvä kysyä, koska täällä on paljon ihmisiä äitini kaltaisessa elämäntilassa.

Ope: Kiitos, olen sitten kuin ne kaksi :D

Aidosti aikuinen: Ei ollut aloituksen tekijä, vain nämä mitä kirjoitan tällä nimimerkillä.

Samanlaisen isän tytär: Kiitos viestistäsi. Olet oikeassa, heidän suhteensa ei kuulu minulle niin kauan, kun sen huonot puolet heijastuvat myös minuun. Mielestäni ei vaan ole oikein että isäni ei osallistu perheen hoitoon melkein millään tavalla, mitä nyt omat pyykkinsä pesee ja tekee vähän lumitöitä. Ja haukkuu muita hulluksi. Olen kyllä oikeasti vihainen hänelle. Aletaan sitten pitää mykkäkoulua hänelle, kun on ollut sellainen paska minua kohtaan. Taidan jättää koko äijän perinnöttä eli poistan testamentista kun olen 18. Melkein itkettää kun muut kertovat kuinka mukavaa on olla perheen kanssa joulun aikaan. Mutta ei täällä. Täällä vain pönötetään.

Olen haaveillut tiedemiehen urasta ja Helsingin matematiikkalukion käymisestä, mutta ei taida olla mahdollista. :( sekin harmittaa aivan uskomattomasti.

Vaikka kuten sanoin, iskää ei kiinnostaisi varmaan yhtään, vaikka minusta tulisi prostituoitu ja asuisin katuojassa.

Taidan jättää koko äijän perinnöttä eli poistan testamentista kun olen 18...

...Vaikka kuten sanoin, iskää ei kiinnostaisi varmaan yhtään, vaikka minusta tulisi prostituoitu ja asuisin katuojassa.

Ööö, kummaa tekstiä tää ainakin on vaikkei sit provo muka oo. Testamentti 18-vuotiaana? Poikalapsiprostituoitu pummi?
Hämmentävää, mutta kai lapsen mielikuvitus on välillä sitä.

Ööö, kummaa tekstiä tää ainakin on vaikkei sit provo muka oo. Testamentti 18-vuotiaana? Poikalapsiprostituoitu pummi?
Hämmentävää, mutta kai lapsen mielikuvitus on välillä sitä.

Älähän nyt takerru pikkuseikkoihin. Se nyt vaan oli mitä tuli mieleen ;D Ja testamentinhan voi tehdä 18-vuotiaana, samalla tavalla kun sukunimen vaihtaa tai erota kirkosta.

Ei ole provo, vaan täyttä totta. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Itsekin mietin välillä että miten olen kohta 15 vuotta jaksanut elää perheessä, jossa on tällainen isä. Niin ja sanon sen verran, että kesäisin Ruotsin risteilytkin tehtiin ilman isää, kun ei ollut kuulemma aikaa. Tänä vuonna suostui lähtemään Eurooppaan pitkin hampain 50-vuotissynttäreiden kunniaksi. Tosin sielläkin kaksi viimeistä päivää lähinnä valitti. Ja sitä ennen yhden kerran Ruotsiin, ja me muut tähän mennessä 7 kertaa.

Noh, ei sinun asiasi sentää kovin huonosti ole, jos ongelmat ovat vain tuota luokkaa. Minun isäni joi rähinäviinaa. Viikonloppuisin meni kossupullo jos toinenkin ja ryyppyporukoita saattoi olla meillä kotona. Lisäksi isä kävi vieraissa naisissa, mutta pahinta oli, kun isä alkoi väkivaltaiseksi äitiäni kohtaan. Jouduin todistamaan pikkulapsena pahoja asioita ja yritin välillä mennä väliinkin. Onneksi minun äitini tajusi erota isästäni. Äitini pärjäsi vallan mainiosti yksinhuoltajana.

Jos teillä ei ole väkivaltaa kuvioissa, eikä äitisi halua erota, niin voitte kuvitella, että äitinne on yksinhuoltaja. Turha menettää mielenrauhaansa tuollaisen itsekkään ääliön takia. Tehkää vain äitinne kanssa reissuja ja pitäkää hauskaa. Ei kannata ottaa yhtä murjottajaa mukaan ilonpilaajaksi. Tuskin pystytte aikuista ihmistä muuttamaan, joten antakaa olla ja eläkää te muut elämäänne mahdollisimman mukavasti.

Aloittajan ikään mitenkään puuttumatta, aloituksen isä kuulostaa ukiltani. Oli kuulemma hyvin välinpitämätön, joi suht paljon, etenkin humalassa haukkui mummoani ja äitini veljineen sai useasti selkäänsä. Kuitenkaan mummo ei eronnut vaan kesti osansa ukin hautaan menoon asti, jopa hoisi ukkia kotona kun ukki halvaantui.

Taidan arvata, kuka aloituksen takana on. Kokemukset ovat todellisia, mutta hän on jo aikamies, joka kirjoittelee tänne mitä milloinkin. Sinänsä hyvä, että purkaa tuntojaan, mutta ehkä tällaiselta palstalta ei apua saa, sellaista, jota hän todella tarvitsisi.

Aloittajan ikään mitenkään puuttumatta, aloituksen isä kuulostaa ukiltani. Oli kuulemma hyvin välinpitämätön, joi suht paljon, etenkin humalassa haukkui mummoani ja äitini veljineen sai useasti selkäänsä. Kuitenkaan mummo ei eronnut vaan kesti osansa ukin hautaan menoon asti, jopa hoisi ukkia kotona kun ukki halvaantui.

Samoin teki meidän iskä.
Eivät eronneet eikä ukkoa nyt enää edes muistele pahalla, kuitenkin sai kärsiä aika kauan ennenkuin lopulta kuoli.

Lapsena ei vain oikein käsittänyt mitä esim. fyysisesti raskas työ ja krooniset kivut saavat aikaseksi ihmismielelle.
Oma isäni elätti perheensä ihan hyvin, vaikka osasikin olla äkäinen ja välinpitämätön (ei ehkä osannut osoittaa välittämistä oikein?) ja otti aika paljon viinaa. Olisi voinut olla pahempikin!

Olet oikeassa, heidän suhteensa ei kuulu minulle niin kauan, kun sen huonot puolet heijastuvat myös minuun. Mielestäni ei vaan ole oikein että isäni ei osallistu perheen hoitoon melkein millään tavalla, mitä nyt omat pyykkinsä pesee ja tekee vähän lumitöitä. Ja haukkuu muita hulluksi. Olen kyllä oikeasti vihainen hänelle. Aletaan sitten pitää mykkäkoulua hänelle, kun on ollut sellainen paska minua kohtaan.
Ei tietenkään ole oikein isältäsi käyttäytyä noin, ja ehdottomasti saat olla siitä hänelle vihainen. Mutta sinä et voi muuttaa hänen käytöstään, etkä vanhempiesi suhdetta. Ikävä kyllä tässäkin pätee se vanha viisaus, että et voi muuttaa muita, vain omaa käytöstäsi. Joka EI tarkoita että isäsi käytös pitäisi hyväksyä! Vaan sitä, että ei kannata edes yrittää (en tietysti tiedä teetkö edes niin) muuttaa isääsi, eikä miettiä mitä voisit tehdä että hän käyttäytyisi toisin. Isäsi on huono isä, ehdottomasti. Mutta se ei tee sinusta huonoa poikaa. Jos sinusta tuntuu että et halua puhua hänelle, se on ehdottomasti oikeutesi. Mutta älä odota että se "herättää" hänet. Jos yrität mykkäkoululla muuttaa häntä, petyt.

Melkein itkettää kun muut kertovat kuinka mukavaa on olla perheen kanssa joulun aikaan. Mutta ei täällä. Täällä vain pönötetään.
Ymmärrän täysin tunteesi. Elämä ei ole reilu, ja paska isä on sinun taakkasi :(. Tulevaisuudessa pystyt itse päättämään kenen kanssa ja miten vietät joulusi.

Olen haaveillut tiedemiehen urasta ja Helsingin matematiikkalukion käymisestä, mutta ei taida olla mahdollista. :( sekin harmittaa aivan uskomattomasti.
Saanko kysyä, miksi ei ole mahdollista? Rahan takia? Itse olen opiskellut vasta aikuisiällä juuri siksi, että vanhemmilla ei ollut kiinnostusta kannustaa opiskeluissa saati tukea niitä rahallisesti. Voit käydä toivottavasti ainakin tavallisen lukion, painottaa opintojasi matematiikkaan ja sitten kun olet täysi-ikäinen, saat opiskella ihan mitä haluat. IHAN MITÄ HALUAT :). Voi olla että olet muutaman vuoden jäljessä muita jos joudut esim. työskentelemään opintojen ohella, mutta se on vain hidaste, ei este.

Vaikka kuten sanoin, iskää ei kiinnostaisi varmaan yhtään, vaikka minusta tulisi prostituoitu ja asuisin katuojassa.
Voi ollakin ettei isääsi kiinnosta. Mutta se on VAIN hänen häpeänsä ja tyhmyytensä ja tunnevammansa. Sinä voit välittää silti itse itsestäsi, ja huolehtia että saat hyvän tulevaisuuden.

[QUOTE="Tutkija";27771304]Nyky nuoret eivät osaa edes yhdys sanoja. Valitettavasti.[/QUOTE]

Joku osaa, joku ei. Työni puolesta olen lukenut 12 - 16-vuotiaiden tekstejä paljon. Erityisesti poikien taitotasossa on huimia eroja. Oma kymmenenvuotias poikani osaa pääsääntöisesti kirjoittaa yhdyssanat oikein, moni aikuinen taas ei, mikä valitettavasti näkyy katukuvassa muun muassa mainoskylteissä.

Aloittajalle tsemppiä, vanhempiesi parisuhde on heidän välinen asiansa, eikä sen pitäisi heijastua lasten elämään. Harmi, että siskosi kanssa olette joutuneet viattomiksi kärsijöiksi.

Minusta kuulostaa oudolta, kun 14-vuotias poika kertoo, että kaikillamuilla on mukavaa perheen kanssa jouluna. Yleensä ne nuoret haluavat viettää aikaansa omien kavereidensa kanssa. Oma pian 16-vuotiaani viihtyy kotona, mutta taustalla on koulukiusaamista.

Ikävä, että isäsi on mörökölli, mutta kuten joku muukin sanoi, häntä et voi muuttaa. Omaa elämääsi sen sijaan kyllä. Likikään kaikilla lapsilla ei ole miesmallia - ja toisaalta, se miesmalli voi olla joku muu kuin oma isäsi. Esim. pitkää työpäivää tekevästä isästä on yhtä vähän miehen malliksi kuin omasta isästäsi, eikä eroaminenkaan tilannetta teidän tapauksessanne muuttaisi.

Eroaminen voi tuntua muistakin syistä kuin taloudellisista syistä vaikealta, mutta rahatilanne voi oikeasti muuttua todella tiukaksi. Ainoat itsestään selvät tuet kun ovat yhteensä vain joitakin satasia. Voi olla ,että äitisi kaikesta huolimatta on jollakin tavalla tyytyväinen tilanteeseen.

Rakkauden loppuminen ei mielestäni ole riittävä syy eroon, sillä jos on halua, se rakkaus voi löytyä myös uudestaan. Ihmisten parisuhteet kestäisivät kovin lyhyen aikaa, jos ne loppuisivat, kun rakkaus loppuu.

Voi olla, että olet oikeassa eron suhteen, mutta kuten sanottu, ne ovat aikuisten välisiä asioita. Mutta voit toki äitisi kanssa keskulla ja kertoa, että heidän riitelynsä tuntuu sinusta ahdistavalta, ja että toivoisit äitisi vielä harkitsevan eroa siitäkin näkökulmasta, että se rauhoittaisi teidän lasten elämää.

Yhteistyössä