Mikä on helpoin tie sairauseläkkeelle pääsyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vaivainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toki eläkeasiaa/ mahdollisia etuuksia voi ja pitääkin lähteä selvittämään jo hiukan ennen kuin sva-päivät täynnä. Näppistuntumalla sanoisin kyllä että vaikea on päästä nuorena eläkkeelle fyysisten vaivojen takia, vaikka olisivat vaikeitakin. Eläkevakuutusyhtiöt yleensä ensinnä haluavat loppuun asti selvittää onko työkykyisyyttä jäljellä ja tämä on tietysti myös potilaan etu. Yleensä ongelmatilanteissa lähdetään selvittämään ammatillisen kuntoutuksen mahdollisuuksia siihen erikoistuneissa yksiköissä, joilta vakuutusyhtiö ostaa palvelut. Voidaan tehdä työkokeiluja eri aloille ja katsoa löytyykö soveltuvutta/pärjäämistä jollekin alalle ja sitten lähteä opiskelemaan siihen. Onko sinulla maksajana tähän asti ollut liikennevakuutusyhtiö? En tunne asiaa tarkemmin mutta olettaisin systeemin olevan kokolailla samanlainen tuolloinkin työkyvyttömyyden pitkittyessä.

[QUOTE="vieras";27761255]Toki eläkeasiaa/ mahdollisia etuuksia voi ja pitääkin lähteä selvittämään jo hiukan ennen kuin sva-päivät täynnä. Näppistuntumalla sanoisin kyllä että vaikea on päästä nuorena eläkkeelle fyysisten vaivojen takia, vaikka olisivat vaikeitakin. Eläkevakuutusyhtiöt yleensä ensinnä haluavat loppuun asti selvittää onko työkykyisyyttä jäljellä ja tämä on tietysti myös potilaan etu. Yleensä ongelmatilanteissa lähdetään selvittämään ammatillisen kuntoutuksen mahdollisuuksia siihen erikoistuneissa yksiköissä, joilta vakuutusyhtiö ostaa palvelut. Voidaan tehdä työkokeiluja eri aloille ja katsoa löytyykö soveltuvutta/pärjäämistä jollekin alalle ja sitten lähteä opiskelemaan siihen. Onko sinulla maksajana tähän asti ollut liikennevakuutusyhtiö? En tunne asiaa tarkemmin mutta olettaisin systeemin olevan kokolailla samanlainen tuolloinkin työkyvyttömyyden pitkittyessä.[/QUOTE]

Vakuutusyhtiö on maksanut kaikki.

[QUOTE="aapee";27760953]Tällä hetkellä käytössä Sirdalud, Oxynorm ja Panacod, joten tuskinpa vahvempia suostuvat kirjoittamaan.[/QUOTE]

Olet siis kipupotilas? Kipu ja masennus kulkevat melkein aina käsikädessä. Oletko ehkä vakavasti masentunut? Tällä kombinaatiolla heltiää usein eläke.

[QUOTE="Lettu";27761355]Olet siis kipupotilas? Kipu ja masennus kulkevat melkein aina käsikädessä. Oletko ehkä vakavasti masentunut? Tällä kombinaatiolla heltiää usein eläke.[/QUOTE]

En vielä ole, mutta näitä vastauksia lukiessa saattaa kyllä masennuskin iskeä :D

Ei kannata tekeytyä masentuneeksi, sen jälkeen sua ei auteta enää fyysisten ongelmien kanssa kun kaiken vedotaan johtuvan siitä masennuksesta. Eli voidaan syyttää jopa että sun kivut on kuviteltuja, kun masennus aiheutta kaikenlaista. Lääkärit haluaa päästä helpolla. Mihinkään ei saa apua kun on se masennusdiagnoosi, paitsi tietty masennuslääkkeitä. Pahennat vain omaa tilannettasi noin

mitä sit tekisit jos eläkkeelle pääsisit? Istuisit kaiket päivät kotona säälimässä itseäsi? Maksattaisit eläkkeellä olosi muilla?

Syy siihen, että työkyvyttömyyseläkkeelle päästetään nihkeästi ainakin nuoria ihmisiä, johtuu siitä, että sitten sulle maksetaan tiettyä eläkettä kunnes kuolet. Jos elät vammoinesi kovinkin vanhaksi tulet ihan helvetin kalliiksi yhteiskunnalle. Lisäksi nuorelle ihmiselle on oman elämänlaadunkin takia tärkeämpää vaikka kouluttautua uuteen ammattiin jos ei entistä pysty tekemään.

mitä sit tekisit jos eläkkeelle pääsisit? Istuisit kaiket päivät kotona säälimässä itseäsi? Maksattaisit eläkkeellä olosi muilla?

Syy siihen, että työkyvyttömyyseläkkeelle päästetään nihkeästi ainakin nuoria ihmisiä, johtuu siitä, että sitten sulle maksetaan tiettyä eläkettä kunnes kuolet. Jos elät vammoinesi kovinkin vanhaksi tulet ihan helvetin kalliiksi yhteiskunnalle. Lisäksi nuorelle ihmiselle on oman elämänlaadunkin takia tärkeämpää vaikka kouluttautua uuteen ammattiin jos ei entistä pysty tekemään.

Tekisin kaikenlaista vointini mukaan.

Työnantajille ja kouluille se ei käy, että tekisin työskentelen silloin, kun siihen pystyn/ kykenen. Molempien tahojen (minun sekä työnantajan) kannalta huono juttu.
Kortistot on täynnä terveitä ihmisiä, jotka varmasti antavat paremman työpanoksen kuin minä. En saisi edes työpaikkaa, jos rehellisesti kerron vaivani.

Älkää ihmeessä kuvitelko, että sairaseläkkeelle(nykyään työkyvyttömyyseläke) pääsee niin vaan helpolla. Jos mielenterveydellisin syihin aikoo panostaa niin täytyy ihan oikeasti olla sairas. Tulee pitkä hoitosuhde erikoislääkärille/psykiatrialle ennenkuin mitään todistuksia saa sitä eläkehakemusta tai kuntoutusta varten. Ja kun on ammattilainen hoitaja niin nopsasti huomaavat, että ollaanko sitä oikeasti henkisesti sairas vai ei. Kaikenlisäksi kyseiset saikkulomat ovat palkattomia...
Vetoat mihin syihin(siis sairauksiin) tahansa niin et tule saamaan mitään lausuntoja heti ensi kättelyssä. Ensin saat lyhyitä saikkuja sitten kuntoutusjuttuja, ja mahdollisesti leikkauksiin,,,ja vasta sitten, vuosien päästä alkavat jutella työkyvystäsi

Olen suruissani koska JOUDUiN työkyvyttömyyseläkkeelle sydäninfarktin jälkeen. Työikää olisi vielä ollut 10 vuotta jäljellä. En sanoisi että infarkti on se "Helpoin tie" eläkkeelle, mutta varma ainakin.

[QUOTE="vieras";27761255]Eläkevakuutusyhtiöt yleensä ensinnä haluavat loppuun asti selvittää onko työkykyisyyttä jäljellä ja tämä on tietysti myös potilaan etu. [/QUOTE]

On potilaankin etu ja se mitä lähipiiristäni olen huomannut niin apua niihin kipuihin ja niiden syiden selvittämiseen irtoaa paremmin kun on vielä mahdollista että palaa työelämään. Jos/kun on sairauseläkkeellä niin moni lääkäri on todennut että sellaista se vaan on niiden kipujen kanssa..

[QUOTE="aapee";27761402]En vielä ole, mutta näitä vastauksia lukiessa saattaa kyllä masennuskin iskeä :D[/QUOTE]

:D

Sellainen pikkuvinkki että kuntoutuksen saaminen saattaa sitten vaikeutua jos saat eläkkeen. Itse hain määräaikaista eläkettä/kuntoutustukea. Lätkäisivät suoraan pysyvän eläkkeen ja sen jälkeen kuntoutushakemukset bumerangina takaisin. "Ei kannata enää kuntouttaa kun on pysyvä eläke myönnetty". :(

Eli kuntoutusta en saanut muuta kuin kielitaidottoman idiootin käymään muutaman kerran kotona joka hoki että yritä yritä pitää kestää kipua että lihakset vahvistuu.. V ttu! Kaikki muut (lääkärit yms.) kyllä kielsivät ehdottomasti kaikki kipua tuottavat harjoitteet ja osa kielsi ihan kaiken siinä vaiheessa.

Tässä nyt sitten alle nelikymppisenä lopullisesti eläkkeellä ilman toivoa kuntoutumisesta. Kiitos kela!

Mitä ihmettä? Kyllähan sitä voi omaehtoisestikin reippailla ja kuntoutua liikunnan avulla. Ei siihen mitään Kelaa tarvita!

Itse putosin vuosi sitten portailta kotona yöllä pimeässä. Täräytin selkäni pahasti pudotessani suoraan peffalleen lattialle alle puolen metrin korkeudesta! Pääsin omin avuin Jorviin, jossa sain selän lihasjännitykseen pari piikkiä ja kotiin lääkitykseksi Sirdaludia kipulääkkeen kera. Seuraavana päivänä alkoi mieletön särky keuhkoissa, olkapäissä, käsivarsissa ja ranteissa. En pystynyt kävelemään juuri metriäkään, kuin aivan hitaasti kymmensenttisin askelin. Keuhkoista tuntui ilma loppuvan jo silläkin! Kuuma suihku lievensi kipuja, mutta ylimääräinen kipulääkepilleri ei auttanut yhtään. Tämähän viittasi sydänkohtaukseen, mutta hädissäni päättelin, että oireet johtuisivat Sirdaludista, joten lopetin sen syönnin välittömästi. (Voin olla väärässä, mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että romahdus johtui suoranaisesti Sirdaludista, mitä tukee se mitä olen muutamalta tutultanikin kuullut: Sirdaludilla voi olla todella rajuja haittavaiktuksia ruumiinkuntoon - jopa kuolemista huhutaan!)

Siitä alkoi ennen täysin terveellä 50-kymppisellä miehellä pitkä ja hidas toipuminen, jota nyt on siis kestänyt jo vuoden. Vähitellen pystyin kävelemään pysähtymättä yli 100 metriä ja joidenkin viikkojen kuluttua jo kilometrin sekä edelleen rauhallisesti kävellen jopa 10 kilometriä. Juoksemaan en pysty vieläkään sataakaan metriä. Reipas kävely aiheuttaa edelleen puuskutusta, ahdistusta keuhkoissa sekä lapaluissa ja kipua erityisesti vasemmassa ranteessa. Aikaisemmin juuri näiden oireiden kovuus esti liikuntaa.

Ulkoilemalla rauhallisesti ja tekemällä pari kertaa viikossa 10 kilometrin sauvakävelylenkin, olen omin toimin tullut jo toimistotyökuntoiseksi, sillä istumalevossa ei oikeastaan häiritsevää kipua enää tunnu, ellen ole juuri syönyt. Olo on siis sitä parempi, mitä vähemmän syön. Ilmeisesti ruoka mahassa painaa palleaa tai sydäntä.

Mutta töitä en ole enää kovasta yrityksestä huolimatta saanut, vaikka visusti vaikenen tapaturmastani! Minulla on takana luja, yli 20-vuotinen tutkijankokemus, kolme ylemmän tason korkeakoulututkintoa, hyvä kielitaito ja useita vuosia ulkomaan kokemusta suurista tutkimuslaitoksista. Työmotivaatio olisi hyvä ja tunnen, että minulla olisi vielä paljon annettavaa, mutta yli kahdensadan työhakemuksen ja vain muutaman haastattelun jälkeen on masennus alkanut viedä voiton, sillä on käynyt päivänselväksi, ettei tämänikäistä halua kukaan enää palkata.

Olipa kokemusta kuinka paljon hyvänsä, niin aina näyttää paikka mieluummin annettavan vastavalmistuneelle. Se ei voi olla työnantajan etu, ettei asiansa jo osaavia ihmisiä palkata, mutta se lienee työhönottajien henkilökohtaisen edun mukaista, koska niin vältetään mahdollisesti vaarallinen, kilpaileva työntekijä.

En koskaan osannut kuvitella joutuvani työttömäksi. Mitään muita tukia en Kelan alhaista, hieman päälle 500 euron nettotyömarkkinatuen lisäksi saa ja elän siis vaimoni siivellä. Näin alhaiset tulot ovat vieneet itsetunnon rippeetkin. Olen kuitenkin virittelemässä omaehtoista, rauhallista ja välillä jopa onnellistakin kotielämää. Harrastan mitä haluan, kuvittelen tekeväni vielä tiedettä vaikka omalla rahoituksellla ja olen alkanut jo täydentää taitojani niillä osa-alueilla, joilla ennen en ehtinyt tai viitsinyt tehdä riiittävästi. Olen oppinut ymmärtämään terveyden tärkeyden ja myös sen miten vaikeaa on täytynyt olla yksin jääneillä, vanhoilla ja hyljätyillä tutkijoilla. Minulla on sentään vielä vaimo, mutta kuinka kauan?

Yhteistyössä