Tummaihoisten kova äänenkäyttö

  • Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Tätä ei varmasti voi sanoa leimautumatta rasistiksi, mutta miksi ihmeessä täällä Helsingin julkisissa liikennevälineissä tummaihoiset (etenkin Somalit) puhuvat niin kovaa kännykkään?
Tänään olin järkyttävässä päänsäryssä lähijunassa, niin eräs herra siinä vieressä puhui kaiken lisäksi kaiuttimeen, tai pidemminkin huusi. Niin että hän huusi ja langan toisessa päässä oleva mies huusi.
Ymmärrän, että me Suomalaiset ollaan tuppisuita ja huudetaanhan mekin kännykkään busseissa ja junissa, mutta ei samalla tavalla. En tiedä voisiko tuollaisesta kohteliaasti huomauttaa, varsinkin jos korvan vieressä kailottaa.

Olenko ainoa jota tämä asia ärsyttää? Matkustan julkisilla päivittäin ja todella usein sama juttu...
 
Eri kulttuureissa on erilainen tapa puhua. Itse olin kaverini ja hänen isänsä kanssa saksassa ja tämän isän sisko tuli sitten meitä hakemaan koneelta, niin olin ihan verta että ne haluaa suurinpiirtein tappaa toisensa, kun puhuivat niin lujaa ja se kuulosti ihan kovalta riidalta.. Kaverini vaan totesi että ne puhuvat aina noin ja niin muutkin sielä puhuivat...
 
"vieras"
Olen pistänyt merkille,juurikin somaleissa,usein on sattunut että bussiin tulee pariskunta tai ystävykset ko. rotua,menevät istumaan kauas toisistaan,usean penkkirivin päähän,kääntyvät sitten toisiaan kohti, keskustelevat eli huutavat kurkku suorana.
 
vierasss
[QUOTE="vieras";27730147]Olen pistänyt merkille,juurikin somaleissa,usein on sattunut että bussiin tulee pariskunta tai ystävykset ko. rotua,menevät istumaan kauas toisistaan,usean penkkirivin päähän,kääntyvät sitten toisiaan kohti, keskustelevat eli huutavat kurkku suorana.[/QUOTE]

Samaan olen törmännyt.
 
julkisilla matkustava
Julkisissa liikenteessä äänekkäimmät ja ärsyttävimmät ihmiset TOP-3 listalla, äänekkäimmät ja rasittavimmat ensin:

1: Parhaan lisääntymisiän ohittaneet naiset. Mikä helvetti siinä on että sellaisen jo viimeisiä viehätysvoiman rippeitänsä kadottamassa olevan tai jo kadottaneen naisen tarvitsee KOKO ajan kaakattaa toisten samanlaisten kanssa ja puhua suut ja silmät täyteen ihan ehtaa PASKAA, siis pääasiassa päivitellä ja juoruta muista ihmisistä? Miksi se metamorfoosi naisesta ämmäksi tapahtuu juuri siinä vaiheessa kun lapset on jo tehty tai ketään ei ainakaan niitä kiinnosta enää kyseisen yksilön kanssa lähteä tekemään kun maan vetovoima alkaa vetää tissejä alas ja naamaa kurttuun.

2. Teinit. Nämäkin osaavat käyttäytyä paljon sivistyneemmin kuin ylläolevat mutta voi sitä kikatuksen ja hölötyksen määrää jos samaan laumaan sattuu sopivanikäisiä teinityttöjä. Jutut eivät ole yhtään fiksumpia kuin yllämainituilla mutta ääntä lähtee. Jännä huomio näiden välillä on se että aikuiset, lisääntymisikäiset naiset 20-40 käyttäytyvät kaikkein sivistyneimmin vaikka niidenkin joukosta toki juoruajia ja kaakattajia löytyy, yleensä ovat sitä rumempaa sorttia joten kai se on joku vietti mikä ajaa ruman naisen jotenkin kiinnittämään huomion itseensä.

3. Ulkomaalaiset jotka aloittajakin mainitsi. Lähinnä Afrikkalaista syntyperää olevat, heidän kulttuuriinsa kuuluu jatkuva älämölö ja huutaminen. Aivan käsittämättömän ärsyttävää mutta minkäs teet kun mitään et voi edes sanoa etteikö joku vetäisi rasistikorttia esiin.

Kaikki yllämainituista kun saisi pysyvästi pois julkisista liikennevälisistä ja julkisilta paikoilta niin maailma olisi huomattavan paljon viihtyisämpi paikka elää.
 
:::
Voihan sitä koettaa elekielellä saada hiljentymään, mutta meidän kulman Afrikan edustajat lähinnä suuttuisivat siitä. Olen joskus koettanut kohdella heitä yhtä demokraattisesti kuin muitakin Suomessa asuvia, mutta siinä missä eurooppalaiset oivaltavat viestin loukkaantuvat afrikkalaiset ihan heti. Joten todennäköisesti saisit rasistin leiman ja istuisit aika pian käräjillä saamassa tuomiota aiheuttamistasi henkisistä kärsimyksistä. Suosittelen siirtymistä toiseen paikkaan, jossa ei kukaan mölise.
 
"Lissu"
No ei minuakaan heidän tapansa noin niinkun muuten arsytä, mutta ruuhka-aikaan noissa julkisissa olisi ihan kiva kuunnella jotain muutakin kuin korvan vieressä mölöttämistä. En ole oikeastaan usein törmännyt edes suomalaisiin vastaaviin tapauksiin, vaikka nuo teinit on kyllä kovia mättämään v-alkuista jos heidän kanssa samaan dösään vaikka eksyy.
Tuntuu vaan, ettei raskaan päivän jälkeen jaksaisi enää laittaa musiikkia täysille korvakäytäviin ja tekisi mieli sanoo että turpa rullalle...
 
"vieras"
Meillä asuu kaksi tummaihoista ihmistä, toinen on hiljainen, toinen on aika kovaääninen, että en menis kyllä vannomaan, että se on ihonväristä kiinni se äänenvoimakkuus ;)
 
Minun mieheni ja anoppini ovat täysin suomalaisia (kainuulaisia ja lappalaisia geeniperimältään) sekä täysin normaalikuuloisia (molemmat useampaan otteeseen testattuja) ja molemmat "huutavat luuriin", puhumattakaan äänenkäytöstään kun ovat tuohtuneita...

:D
 
W.S
[QUOTE="tutkija";27732207]Köyhälistön ongelma, me paremmat ihmiset ajamme omilla autoilla emmekä kulje roskaväen mukana julkisilla.[/QUOTE]

Nyt olet ajastasi jäljessä tai asut toisessa maassa tai syvällä Suomen maaseudulla. Tiedostavat, hiilijalanjälkiään surevat parempiosaiset nimenomaan vastuuntuntoisesti ahtautuvat julkiseen liikenteen. Roskaväki koettaa epätoivoisesti pönkittää statustaan ulkoisilla tekijöillä, joiden uskovat olevan parempiosaisten statuksia.
 

Yhteistyössä