Turha avautuminen kaverin ja lapsiensa vierailusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emäntä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emäntä"

Vieras
Argh, inhoan näitä tilanteita: Omat lapseni ovat ns. tolkun ihmisiä (ulkopuolistenkin arvion mukaan), eli eivät tee ilkitöitä (ainakaan vielä), koske kiellettyihin juttuihin ja kysyvät hyvin herkästi luvan jos tekevät jotain uutta asiaa. Nyt sitten kaverin käynnin jälkeen löytyy kaikenlaista pientä tuhoa: orkideasta on katkottu varsi, pleikkarin johdossa on kamalat hampaanjäljet, sohvalle (jolla ei saa syödä) on syljetty piparimönjää kunnon vana ja parisängystä (jonne ei saa mennä) löytyi kasa sokeripaloja ulkokenkään tungettuna!

Omat lapset sanovat, etteivät ole juttuja tehneet ja uskon heitä niin hyvin, kuin lapsia voi uskoa. Kaverilta kun tiedustelee, että ovatkohan lapsensa olleet asialla, niin kieltää ehdottomasti, koska "ei ne tee sellaista". Kuitenkin heillä kotona on jatkuvasti jotain rikki, sotkettu tai hukassa, meillä taas ei... Eipä tässä muuta voi tehdä kuin kasvattaa silmät selkäänkin ja valvoa paremmin. Ärsyttää silti.

Mulla kans yks kaveri, jonka lasten jäljiltä löytyy kaikenlaisia "pikkuylläreitä". Mä oon nykyään aivan hermoraunio kun ne tulee käymään ja edellisen kerran jälkeen ajattelin, että en halua niitä enää meille. Toki meillä on jo vähän isommille lapsille sopiva koti, eli on valkoisia sohvia yms. Mutta ei meidän lapset kulje kotona ruokien kans ympäriinsä tai klähmi jatkuvasti seiniätms . Tuo seiniä pitkin kulkeminen on muuten yksi sellainen asia, mitä en käsitä ollenkaan. Miksi joidenkin perheiden iisot koululaisetkin kulkee jatkuvasti niin, että käsillä nuohotaan seiniä?

Joukossa tyhmyys tiivistyy, eli kyllä ne omatkin kullannuppuset osaavat kaikenlaista kun porukalla puuhataan. Meilläkin lapset osaavat olla nätisti, mutta usein riehaantuvat muiden lasten seurassa tekemään kaikenlaista pikkukolttosta. Meillä on esim. tiukka sääntö, että vain keittiössä syödään. Kuitenkin viime vierailun jäljiltä löytyi lastenhuoneesta kaikenlaista ruokamöhnää, murusia ja rasvatahroja, kun olivat salakuljettaneet ruokaa sinne.

Minkä ikäisiä nämä lapset on? Kuulostaa uskomattomalta, että lapset ehtisivät tehdä noin paljon pahojaan ilman, että kukaan huomaa. Kyllä mä huomaisin, jos meillä joku alkais sänkyyn raahaamaan ulkokenkiä. Eikö niille omille kullannuppuille voi sanoa, että tulevat kertomaan, jos vieraat tekevät pahojaan? Vai voisiko olla niin, että joukossa tyhmyys tiivistyy ja omat sitten kuitenkin ovat mukana tyhmyyksien teossa?

Mun taapero, 1,5v, saattas tehdä kyllä kaikki nuo tihutyöt. Ja on niin nopea, että kaikkea ei aina ehdi estämään. Tosin kyllä parhaani yritän, aina puutun ja jäljet korjataan. Ja todellakin kehtaan myöntää, että taaperoni on sellainen.

Minkä ikäisiä nämä lapset on? Kuulostaa uskomattomalta, että lapset ehtisivät tehdä noin paljon pahojaan ilman, että kukaan huomaa. Kyllä mä huomaisin, jos meillä joku alkais sänkyyn raahaamaan ulkokenkiä. Eikö niille omille kullannuppuille voi sanoa, että tulevat kertomaan, jos vieraat tekevät pahojaan? Vai voisiko olla niin, että joukossa tyhmyys tiivistyy ja omat sitten kuitenkin ovat mukana tyhmyyksien teossa?

Lapsia on 3+3, iät kahdesta kuuteen vuoteen. Meillä on makkari eteisen vieressä ja oleskelutilat peremmällä, joten hyvin pääsee kuskaamaan kenkiä jos jotain niin tyhmää saa päähänsä. Mun kaksi nuorinta voiskin mennä joukon mukana kohti tyhmyyksiä, mutta vanhin on sellainen poliisi nykyään, että kertoo heti jos joku hölmöilee. Oli nähnyt kaverin lapsen kantavan sitä orkidean latvaa, mutta itse katkaisulla ei ole silminnäkijää. Milläs kaksi aikuista vahtii aukottomasti kuutta lasta, jos ne hajaantuvat ympäri taloa? Hemmetti, ensi kerralla tavataan ulkona.

Etenkin kun alle kouluikäisistä kyse,mun mielestä on käsittämätöntä että ihmiset ei vanhdi omia lapsiaan ollessaan kylässä. Siis vaikkei kokoajan kyttäis mitä ne tekee niin esim jos on lastenhuone missä lelut on niin aina välillä kannattaa käydä kurkkaamassa että kaikki muksut on siellä,elleivät ole aikuisten näköetäisyydellä. Joukossa todellakin tyhmyys tiivistyy ja hommat lähtee lapasesta jos ei aikuiset seuraa tilannetta.. Esim meillä oli juhlat. Omat lapsemme ovat 3v ja vauva,mutta lapsivieraiden ikähaarukka n 2-6v. Oma 3v touhus yksin autojensa kanssa,iso osa muista lapsista leikki yhdessä. Ensin isommat,5-6-vuotiaat,hakivat keittiöstä tarjolla olleita sipsejä,keksejä ym leikkikeittiön kattilolla ym. Se oli musta ihan ok joten en sitä kieltänyt. Kunnes porukan mukana pyörinyt vähän pienempi haki samalla systeemillä myös pikkutomaatteja ja teki niistä leikki-kahvipannussa "ruokaa" mössäämällä tomaatit yhteen keksien yms kanssa.. Siinä vaiheessa loppu se leikki..

No, meillä on melkein 200m2 kolmessa tasossa, niin ei voi nähdä joka kolkkaan. Ja jos vierailulla oleva perhe nukkuu alimmassa kerroksessa, niin olettaisin, että vanhemmat vahtisivat siellä lapsiaan... mutta edellisen vierailun jäljiltä oli esim. kakkaa sohvassa!!

meidän 1v voisi hyvin tehdä kaikki mainitut asiat, eikä tosiaankaan usko mitään kieltoja, joten vierailut meneekin tällä hetkellä niin että juoksen lapsen perässä kieltämässä ja estämässä koko ajan.. Mutta tosiaankin vanhempien kuuluu itse vahtia muksujaan etteivät pääse tekemään vahinkoa!

Enkä kyllä mielellään edes vie muksua kyläilemään paikkoihin, joissa on valkoisia tekstiilejä, elektroniikkaa tai taide-esineitä esillä :D Riskit on liian suuret...

No huh! Vasta nyt illalla löysin kaukosäätimen, joka sekin oli hukassa. Sattui olemaan nukensängyssä, jolla kaverini 4-vuotias leikki melkein koko vierailun ajan. Soiteltiin kaverini kanssa muissa asioissa päivällä ja kysyin tietääkö lapsensa missä se on. Kaveri kysyi ja jotenkin voitonriemuisena ilmoitti, ettei x ole koskenutkaan siihen. Mua keljuttaa todella, että tuntuu kuin noi lapset tahallaan tekisivät kiusaa ja valehtelevat. Tietävät säännöt, mutta ovat sen verran fiksuja, että tekevät kokeiluja ja tuhmuuksia meillä, jossa eivät jää kiinni samalla tavalla kuin kotona jäisivät.

[QUOTE="aloittaja";27728625]Lapsia on 3+3, iät kahdesta kuuteen vuoteen. Meillä on makkari eteisen vieressä ja oleskelutilat peremmällä, joten hyvin pääsee kuskaamaan kenkiä jos jotain niin tyhmää saa päähänsä. Mun kaksi nuorinta voiskin mennä joukon mukana kohti tyhmyyksiä, mutta vanhin on sellainen poliisi nykyään, että kertoo heti jos joku hölmöilee. Oli nähnyt kaverin lapsen kantavan sitä orkidean latvaa, mutta itse katkaisulla ei ole silminnäkijää. Milläs kaksi aikuista vahtii aukottomasti kuutta lasta, jos ne hajaantuvat ympäri taloa? Hemmetti, ensi kerralla tavataan ulkona.[/QUOTE]

täh. jos niitä monta tekee, niin kai niillä pitää sotilaallinen kuri olla.
jos ei aio pitää kuria eikä ehdi vahtia, niin lopeta hyvä ihmienn niiden tekeminen.

Mulla on kans tuollainen "kaveri". Lapsella ei mitään kuria, ronkkii kaapit, käy rääppimässä pöydässä ennen aikojaan ja koskee kaikkiin ruokiin, piirtelee pöytään yms yms eikä äiti puutu mitenkään. Pahin oli kun lapsi tuotiin omani synttäreille yllättäen yksinään ( oli siis tarkoitus että vanhemmat jää myös juhlimaan) kun isällä olikin tärkeitä menoja ja tämä lapsi opetti kirosanoja muille lapsille. En ole kutsunut sen jälkeen heitä kylään enkä ole suostunut lapsenvahdiksi.

täh. jos niitä monta tekee, niin kai niillä pitää sotilaallinen kuri olla.
jos ei aio pitää kuria eikä ehdi vahtia, niin lopeta hyvä ihmienn niiden tekeminen.

Ai kolme on monta?

Tulipa mieleen, että meidän vierailtua kaverin luona ei ole koskaan perään kyselty mistään hajonneesta tai kadonneesta, mutta kun tää kaverin perhe käy meillä, niin johan kaikkea sattuu. Aika jännä juttu.

Yhteistyössä