Onko huono jos lapsi ei saa paljoa muuta lahjaksi kuin rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dior--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dior--

Vieras
Kaksi teini-ikäistä täällä. Rahaa ei ihan älyttömästi ole käytettävissä, joten ajattelin että annan 60€ per nuppi ja siihen ehkä vielä suklaarasiat. Saavatpahan itse ostaa haluamaansa. Isovanhemmat kuolleet joten heiltä ei siis lahjoja heru, kummit saattaa antaa pari vaatelahjaa per lapsi, eivät mitään kallista kuitenkaan.
Tuli vaan mieleen siitä yhdestä ketjusta jossa vähävarainen aloittaja oli ostanut plussalaisten mielestä "turhia" lahjoja ja moni ehdotti että antaa rahana, niin minäkin ajattelin että onko parempi antaa rahana vai useana halpana pikkulahjana, niin päädyin rahaan, onko se ihan kuivaska lahja? Kun teini kuitenkin jo vähän ymmärttää lahjojen päälle, niin ehkä se raha jonka voi säästää vaikka mp3-soittimeen tmv miellyttää enemmän kun vaikka useat kuudellakympillä ostetut pesuaineet ja sukat, vai...?

No ei toisaalta, just noiden mainitsemiesi syiden vuoksi.

Mut itse oon aina kokenut rahalahjan vähän ...noh, persoonattomana ja tylsänä. Siis saantihetkellä ei välttämättä niin tunnu joululahjalta. Tosin tuo on hyvin lyhytaikainen tunne, oon kyllä sitten tykännyt kovasti, kun on päässyt aleista valkkaa sitä, mistä oikeesti tykkää.

Hankkisin mieluummin lahjakortin johonkin kivaan liikkeeseen esim. vaatekauppaan, elektroniikka liikkeeseen tms. mistä lapsesi nyt ovatkaan kiinnstuneita. Nimittäin kun itse muistelen mihin itse laitoin teininä rahaa, niin olisi ollut kiva jos niistä olisi jotain hyötyäkin ollut...

Itellä on 13 vuotias kummityttö ja on jo pari vuotta hokenut synttäri- ja joululahjoista että haluaa rahana. Ja minusta se tuntuu jotenkin tylsältä joululahjaksi mutta koska niin inttää että vain rahaa haluaa ja äitinsä ja isänsäkkin sitä mieltä niin saamansa pitää. En ole kyllä mikään miljonääri että voi tuntua pieneltä se rahamäärä mutta ei voi mitään.

Minäkin antaisin lahjakorttina.. Esim. Jos joku vaatekauppa on suosikki niin osta sieltä liikkeestä vaikka sukat ja laita lahjakortti samaan ja vaikka viestiä että löytäisitköhän itse jotain kivaa sukkien kaveriks..tms.

Meillä annetaan lapsille (ikää 16-19v ) lahjaksi rahaa ja suklaata. Lahjakorteista en tykkää, koska tällä paikkakunnalla ei ole kunnon kauppoja. Viemme lapset sitten joulun jälkeen shoppailukierrokselle, joten rahalla voi ostaa vapaasti kaupasta riippumatta toisin kuin lahjakortilla. Yksi lapsista tarvitsisi uuden kellon, joten lahjakortti rajoittaisi liikaa hankitaa. Itse emme halua hankkia kelloa, jotta lapsi saa mieleisen.

Todella hyvältä kuulostaa. Teinit varmasti arvostavat tuota enemmän kuin niitä suklaarasia ja dödöpaketteja.

Tosin laittaisin tuohon vielä vaikka lehtitilauslupauksen. Eli teinit voivat joulun jälkeen valita lehden jonka vuosikerran saavat. Siitä on iloa pitkään.

On ehdottomasti parempi kuin antaa jotain vain siksi, että on joku lahja. Meidän teini ainakin on tyytyväinen rahalahjoista, pistää ne talteen. Yleensä ne sukulaisten antamat lahjat menevät niin pieleen, kuin vaan on mahdollista. Lahjakorttilahjat ei minusta niin hyviä ole, niistä jää joko osa käyttämättä tai sitten täytyy laittaa omiaan, että saa kaiken käytettyä. Etenkin sellaiset lahjakortit, mitkä pitää kerralla käyttää kokonaan, ovat todella huonoja. On tosi rasittavaa sattua jonkin liikkeen kassalle, kun joku pähkäilee siellä kassan kanssa, että mitäpä sillä jäljellä olevalla 7,65 € saisi, kun kokonaan pitäisi käyttää ja vaihtorahaa ei saa takaisin. Meillä nuo lapset ovat usein vaihtaneet saamansa lahjakortit rahaan minun kanssani. Onneksi on ollut sentään sellaisiin paikkoihin, missä on ollut käyttöä niille.

Aika vähän tuo 60e. Ite sain teininä ainakin 200e.

Itse sain teininä 100 markkaa ja tuntui tosi hyvältä. Siitä on aikaa vähän reilut 10 vuotta. Kai sekin on kiinni siitä, mihin itse kukin on tottunut?

Edit: ap:n viestiin vastaus unohtui. Anna rahana, jos et ole varma siitä, mikä se mieluisin lahja teinille olisi. Kyllä hän itse tietää mitä toivoo, ja näin pystyy itselleen sen ostamaan, tai vaikka säästämään lisää ja ostamaan.

Itse työelämässä ollut 13-vuotiaasta asti, joten kaikki, myös pienet rahalahjat tuntuivat kivoilta. 13-14-vuotiaana jaoin mainoksia, ja 15-vuotiaasta eteenpäin kesät poimimassa mansikoita ja muina aikoina MLL:n lastenvahtina, joten tarvittaessa pystyin keräämään tarvittavan summan itsekin, jos lahjarahat ei ihan riittäneet siihen, mitä halusin.

Viimeksi muokattu:
On ihan kiva lahja ! Mun 9-vuotiaani saa myös sukulaisiltaan 200 jolla voi jo toteuttaa isojakin toiveita. Tai säästää...
Mitä jos hennoisit vielä ostaa Ässä-arvat molemmille ? Maksavat 4 euroa/ kpl ja olisi sitten lisä yllätystä ja jännitystä luvassa.

Yhteistyössä